Městská divadla pražská [Divadlo ABC]

Lištičky

Premiéra: 21.9.2024 | 1:45x
Překlad: Viktor Janiš. Úprava: Michal Dočekal, Barbora Hančilová. Dramaturgie: Barbora Hančilová. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Zuzana Krejzková. Hudba: Jiří Hájek a citace. Režie: Michal Dočekal.
Dnes již klasická hra z roku 1939, která zásadně ovlivnila vývoj amerického dramatu. Rodinné drama o sporu o peníze. Rok 1900, jih Spojených států amerických. Hubbardovi mají nový projekt. Jejich firma obchoduje s bavlnou už druhou generaci, ale to už jim nestačí. Aby mohli firmu rozšířit, musí každý ze tří sourozenců složit svůj podíl. Ben a Oskar peníze mají. Teď je řada na Regině: má přesvědčit svého manžela, aby do společného podniku investoval. Jenže Horác v poslední době leccos přehodnotil. Rodinných nerovných kšeftů už má plné zuby. Začíná manželský souboj na život a na smrt...
Městská divadla pražská
Hodnocení inscenace
Redakce
50 %
Uživatelé
55 %
55151000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 50 %
Pavel Širmer 50 %
Jan Pařízek 50 %
Helena Grégrová 50 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
21.11.Čt19:00+ PROHLÍDKA ZÁKULISÍvstupenky
20.12.19:00vstupenky
27.12.19:00vstupenky
22.1.St15:00KLUB MLADÝCH DIVÁKŮvstupenky
31.1.19:00vstupenky
21.11.Čt19:00 vstupenky
+ PROHLÍDKA ZÁKULISÍ
20.12.19:00 vstupenky
27.12.19:00 vstupenky
22.1.St15:00 vstupenky
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ
31.1.19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (19)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  50 %
23.10.2024 | 593 hodnocení
+ souhlasím
55% - Působivá stylizace, zejména výtvarná, která nastupuje hned od úvodní situace a v té je velmi slibná, zůstává žel tím nejvýraznějším dojmem, který po sobě inscenace Michala Dočekala zanechává. Neprojevuje se jen ve zmiňované výtvarné stránce, stylizované je i herectví a zřejmě kvůli tomu jsou sice jednotlivé postavy poměrně snadno zařaditelné a jasně definované, ale jejich hlubší charaktery zůstávají jen naznačené, což podstatnější napojení na ně a jejich zájmy, přání a motivace značně ztěžuje, takže rodinné drama, v němž ústřední roli hrají peníze, nepůsobí tak silně, jak by mohlo a mělo.
Pavel Širmer  50 %
16.10.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Režisér M. Dočekal s dramaturgyní B. Hančilovou do textu hry L. Hellmanové razantněji zasáhli a původní rozsah dramatu redukovali. Soustředili se na stále aktuální(ější) téma vlády peněz, což je v pořádku; příliš drastické škrty bohužel měly za následek upozadění vztahů mezi postavami, z nichž některé zůstaly pouhým torzem. Moderní inscenační postupy a režijní nápady dávaly jednotlivě smysl, ale na úrodnou půdu dopadaly s kolísavou přesvědčivostí. K divákovi se ve výsledku dostává především „téma“, ale k osudům hledá cestu stěží. Přes rozpačitý výsledek je třeba ocenit úmysl naložit účelně s dramatem, na němž se zub času podepsal.
Jan Pařízek  50 %
10.10.2024 | 925 hodnocení
+ souhlasím
Problém této hry vidím hlavně v tom, že je až příliš o penězích. Jako divákovi je mi vcelku jedno, kdo získá větší podíl a více vydělá. Jde mi hlavně o charaktery, vztahy a emoce. A ano, ty peníze jsou jen prostředek jak toto objevit a rozehrát. Nicméně zde se to neděje v dostatečné míře, aby mě to více zaujalo a zanechalo nějaký silnější dojem. Závěrečná scéna je sice působivá, přesto nevyvolala větší emoce. I tak oceňuji kvalitní herecké výkony, hlavně od I. Uhlířové, T. Pavelky a N. Horákové. Také moc pěkné a působivé jsou doprovodné zpěvy mezi jednotlivými akty. Celkově však, když toto neuvidíte, tak o mnoho nepřijdete. 55%
Helena Grégrová  50 %
2.10.2024 | 1716 hodnocení
+ souhlasím
55 %. Daný styl tvůrčího výkladu pokoušející se moderně uchopit pětaosmdesát let starý text se s mým vnímáním bohužel příliš nepotkal. Celek na mě působil poměrně těžkopádně, kratší stopáži navzdory i rozvlekle a do jisté míry též nesourodě. Nejvíce mě oslovila vizuální a hudební stránka inscenace, jednotlivé herecké výkony rozhodně nepostrádaly kvalit, ale sumárně to zkrátka nedrželo v úplně kompaktním tvaru. Chyběl mi razantnější posun, díky němuž by nadčasové myšlenky mířily více k dnešku. Stejně tak mi přišlo, že aktéři berou meritum vzájemného konfliktu více jako společenskou hru, než by prožívali skutečně palčivé, osudové rodinné drama.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Ulrich  60 %
2.11.2024 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Ivana Uhlířová představení zachránila svým hereckým šarmem a umem
Suzana  40 %
23.10.2024 | 345 hodnocení
+ souhlasím
za scénu, protože hru z minulého století se režisérovi nepodařilo oživit. Hodina by stačila.
R.JELEN.21  40 %
10.10.2024 | 256 hodnocení
+ souhlasím
Když já nevím, mě to prostě nezaujalo.
Jaroslavz  50 %
30.9.2024 | 93 hodnocení
+ souhlasím
Těch 50 % patří výtečné Ivaně Uhlířové, která jediná ví, co je to moderní herectví. 0 procent za nulový výklad a bezradnou režii, která chce být in, ale je úplně out.
Kateřina Vodáková  40 %
29.9.2024 | 259 hodnocení
+ souhlasím
Vyzdvihnu hudbu J. Hájka, která je krásná (a zpěv B. Bolíkové), ale celé mě to tolik i přes schůdnou délku nudilo, že už v půlce jsem nevěděla, jak to dosedět a neusínat. Scénograficky fajn (schodiště!), kostýmy povedené, vynikající T. Pavelka (výborný úlovek do souboru MDP po odchodu z DnV) s N. Horákovou, text není špatný, je nadčasový. Vždy budou ohledně majetku boje v rodinách až přes mrtvoly. Ale jako celek ve mně Lištičky nevzbudily prakticky žádné emoce, čněla jen utahanost a jakési nedotažené klouzání po povrchu, režijní i dramaturgická bezradnost. No a obsazování a angažmá T. Milostného už roky nechápu, ale zjevně nejsem sama.
RaB  30 %
27.9.2024 | 391 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Drama, které vlastně není drama.
Nosnou předlohu se nepodařilo na jeviště přenést tak, aby na diváka působily emoce - což je vlivem režie - o dramatizaci se nikdo ani nepodařil. Takže je to jen (níže zmíněná) nuda, nuda a jen nuda a čekáte na konec.
I. Uhlířová si bohužel s rolí nedokázala poradit - ani rétoricky, ani mimikou (a její smrt během které se usmívala je opravdu jen k úsměvu). T. Milostného by opravdu na jeviště pouštět neměli.
30 % za scénu a Ninu Horákovou.
Markéta Nedvědová  40 %
23.9.2024 | 145 hodnocení
+ souhlasím
Kdysi velmi slavná hra prakticky okamžitě oslovila Hollywood a první filmová adaptace z roku 1941 (mmch. nominovaná na 9 Oscarů) dodnes nachází své diváky. České publikum mělo možnost chodit na Lištičky pravidelně ve 40. - 90. letech po celé republice; MDP se vrací ke hře poprvé od roku 1968. Téma by tedy nemělo být jakkoli nové, ale přeci jenom se zdá, že hledání aktualizačních prvků v rodinném sporu o byznys s bavlnou přeci jenom zadrhává. Dnes už plně neumíme docenit biblické citace a pokud se máme vypořádat s dobovým rasismem a potlačovanou homosexualitou, nemůžu říct, že by se transpozice směrem k dnešku úplně povedla.
J.anek  80 %
21.9.2024 | 511 hodnocení
+ souhlasím
Pražské Lištičky Michala Dočekala, to je především báječná Ivana Uhlířová.
Tahle sto let stará hra se u nás moc nehraje, ač na aktuálnosti mnoho neztratila a nejspíš neztratí nikdy. Svět bude pořád plný Hubbardů, Babišů a podobné chamradi.
Scéně Dragana Stojčevskiho vévodí schodiště, které spojuje peklo nahoře s peklem dole. Chladný svět bezcharakterních pokryteckých podnikatelů vystihl skvěle, hodně pomáhají kostýmy Zuzany Krejzkové.
Klara.fridrichova  80 %
22.9.2024 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Téma Lištiček je pro mě, čistě osobně, ne tolik zajímavé, místy trochu nudné. Vyzdvihnout ovšem musím herecké obsazení, především Ivanu Uhlířovou a Tomáše Pavelku, který předvedl bezkonkurenčně jeden z nejlepších hereckých výkonů, jaký jsem na divadle zatím viděla. Mimochodem, jsem jediná, komu připomínal Dr. House?
Teres  50 %
27.10.2024 | 273 hodnocení
Foook  70 %
13.10.2024 | 48 hodnocení
LavinieCamui  70 %
13.10.2024 | 855 hodnocení
Snekac  70 %
11.10.2024 | 315 hodnocení
Unionboy  80 %
11.10.2024 | 476 hodnocení
Urba  30 %
10.10.2024 | 14 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.