Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]
<< Perplex | Premiéra mládí >>
Luchino Visconti, Simona Petrů
Posedlost
Premiéra: 25.9.2021 | 2:20
předpremiéry od června 2021
předpremiéry od června 2021
Podle románu Jamese M. Caina „Pošťák vždycky zvoní dvakrát“. Překlad filmu: Irena Novotná. Dramaturgie: Simona Petrů. Scéna: Petr Vítek. Kostýmy: Lenka Odvárková. Hudba: David Hlaváč. Režie: Jakub Šmíd.
Poslední uvedení: únor 2023.
Poslední uvedení: únor 2023.
Temná psychologická love story na motivy románu klasika americké drsné školy Jamese M. Caina „Pošťák vždycky zvoní dvakrát“, který úspěšně zfilmoval Luchino Visconti. Příběh o spalující vášni a nenávisti, milostném trojúhelníku, nevyslovitelné touze po životní změně, hledání ráje na zemi i temných stránkách lidského srdce. O lidech na okraji, jimž osud nerozdal šťastné karty a tak se rozhodli vzít vše do svých rukou. Ale dokonalý zločin neexistuje. A strach je ten nejhorší trest...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení (26)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
3.12.2021 | 1919 hodnocení
+ souhlasím
Románová předloha byla několikrát zfilmována, inscenace vyšla z verze L. Viscontiho. Autorka dramatizace S. Petrů obstála při psaní charakterů a situací, z hlediska rozsahu však zcela neodhadla potenciál dramatičnosti. Další dramaturg mohl být ku prospěchu. Režisér J. Šmíd s látkou naložil příhodně, vyhnul se popisnosti, cíleně budoval atmosféru, pomohlo ozvláštnění abstraktními motivy. Vlivem přemíry slov v adaptaci však vázlo tempo a vytrácela se energie. Vášeň hlavní dvojice zůstala trochu opomenuta, L. Žáčková s A. Bílíkem však zaujali přirozeností a v psychologii pronikli pod povrch. Vedlejší role též dobře odvedené.
Iva Bryndová 60 %
18.11.2021 | 441 hodnocení
+ souhlasím
Inscenaci se v počátku výborně daří budovat atmosféru ospalé americké samoty (efektní scénografie tomu napomáhá) a klidného, nudného života tam, do nějž zasahuje příchod mladého cizince. Buduje slibně vztah mezi ním a ústřední manželskou dvojicí, nicméně slibný začátek se nedaří zužitkovat a posunout. Titul hovoří o posedlosti, Viscontiho text vychází z Cainovy detektivky tzv. drsné školy. Na jevišti se však neodehrává ani jedno z toho. Režie si (zřejmě) s předlohou moc nedokázala poradit a nehraje se detektivka, ale nehraje se bohužel ani temný příběh o spalující vášni a posedlosti - přes všechnu snahu obsazených.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Čiko 70 %
25.4.2023 | 956 hodnocení
+ souhlasím
65%
Líbil se mi především herecký trojlístek L.Žáčková, A.Bílík a R.Kalvoda.
Houstnoucí atmosféru a napětí se sice nepodařilo ve druhé půli udržet, ale i tak jde o slušnou inscenaci, která ve mě vytrvale udržovala jistý vnitřní neklid.
Viděno na derniéře.
Líbil se mi především herecký trojlístek L.Žáčková, A.Bílík a R.Kalvoda.
Houstnoucí atmosféru a napětí se sice nepodařilo ve druhé půli udržet, ale i tak jde o slušnou inscenaci, která ve mě vytrvale udržovala jistý vnitřní neklid.
Viděno na derniéře.
Jana Králová 60 %
13.6.2022 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Po všech stránkách velice zdařilé, nicméně chybělo mi tam to hlavní - Posedlost. I když představení nešlo nic konkrétního vytknout, postrádalo atmosféru, díky které by se celý příběh zdál uvěřitelnějším.
Birter 80 %
8.6.2022 | 189 hodnocení
+ souhlasím
Podmanivé psychodrama s několika vrstvami, jemuž perfektně dotváří atmosféru všudypřítomná Cat. Herci jdou na dřeň a režie nenechává diváka chladným. Zápletka je sice trochu klišé, ale snadno se na to zvykne. Jde o precizní divadlo.
Makaluzo1 20 %
25.3.2022 | 76 hodnocení
+ souhlasím
Posedlost v Rokoku se hlásí k Viscontiniho neorealistickému filmu více než k otrlému vypravěčství Cainovu.Oproti původním verzím jí chybí ona posedlost.Hra by se měla spíše jmenovat Zvrhlost.Všechny postavy mají jedno společné-získat peníze i za cenu spáchání zločinu.Takže antihrdiny jsou vlastně všichni.Frank se svou kriminální minulostí,Cora chovající se jako běhna,Nick páchá domácí násilí,policista vydírá,požaduje úplatek,vyšetřující používá praktiky nacistů a domem se pohybuje ordinérní kočka kouřící trávu.Navíc jsou všichni permanentně opilí.Jakou katarzi má divák prožít v kuse plném zla.
Honzy 50 %
24.3.2022 | 274 hodnocení
+ souhlasím
Psychologická sonda do života amerických lidí,žijících na pokraji společnosti.Hra POSEDLOST režiséra Jakuba Šmída v divadle Rokoko staví na solidních hereckých výkonech Aleše Bílíka a Lucie Žáčkové. Hlavně díky jim uvěříte příběhu love story z amerického venkova. Zajímavá scénografie i režijní vedení herců, dává příběhu punc opravdivosti. Inscenaci lze doporučit, i když by místy bylo dobré hru zkrátit. Repríza 24.3.2022 Hodnocení 50%.
Markéta Nedvědová 70 %
21.2.2022 | 136 hodnocení
+ souhlasím
Přepis románu Jamese M. Caina se ukázal jako ideální materiál pro Aleše Bilíka a Lucii Žáčkovou. Není nutné srovnávat s Visconitim nebo Garnettem či Rafelsonem. Snad jen, že Italové chápou hlavní hrdinku více živočišně (podobně jako Petrů) a Američanům zas nedělá problém zobrazit černočernou duši s tváří anděla. Na malé scéně Rokoka se podařilo představit skvěle dynamickou hru s chytrou scénou a napětím, které by se dalo krájet. Držím palce, aby se Posedlost hrála ještě dlouhé roky.
Vladimír Rogalewicz 70 %
20.2.2022 | 752 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace se vzdaluje od filmu i románové předlohy. Vzhledem ke skvěle obsazené hlavní trojici by to nevadilo, pokud by děj neztratil tempo. Zatímco první třetina udrží při ospalém rytmu uvedení do děje pozornost, druhá třetina - přestože hercům asi nejde nic vytknout - se strašně táhne. Poslední třetina po přestávce je pak poutavá a plná akce, ale (pravděpodobně úmyslně) bez jasného závěru. Určitě by prospěly další dramaturgické zásahy. Moc pěkná scéna dobře navazující pocit kalifornského venkova. A kočka v podání Renáty Matějíčkové je rozkošná a stylotvorná. Celkový dojem rozpačitý.
Kateřina Vodáková 70 %
13.11.2021 | 157 hodnocení
+ souhlasím
Zdařilé, gradační, nenudící! Role L. Žáčkové mi připomíná její Blanche z Tramvaje do stanice Touha z ČK, ani zde mě se svou zvláštní živočišnou aurou nezklamala a typově sedí. Výborný A. Bílík jako protipól ke slizkému pantátovi, kterého skvěle ztvárňuje R. Kalvoda. Co mě také nadchlo je otáčivá bytová scéna - výtečně hře dotváří spád a funguje i jako myšlenkové pochody a výčitky hrdinů. Hudba je rovněž vhodně zvolena k temnotě děje. Doporučuji.
Studený Čumáček 70 %
28.9.2021 | 360 hodnocení
+ souhlasím
67%
Velmi zvolna budovaná atmosféra, neskrývané násilí a vztahové rébusy, to mi ubírá na hodnocení. Herecké obsazení hlavní trojky, L. Žáčková, A. Bílík a R. Kalvoda, je vyvážené a naprosto uvěřitelné. Zajímavý opakující se motiv jablka hříchu a toulavé kočky. Scéna se mi nejprve zdála trochu překombinovaná, její pohyb ale zřetelně urychluje a dynamizuje jevištní čas.
Je zbytečné na jevišti hledat film. Není tam. Je tam dobré, občas i silné divadlo.
Velmi zvolna budovaná atmosféra, neskrývané násilí a vztahové rébusy, to mi ubírá na hodnocení. Herecké obsazení hlavní trojky, L. Žáčková, A. Bílík a R. Kalvoda, je vyvážené a naprosto uvěřitelné. Zajímavý opakující se motiv jablka hříchu a toulavé kočky. Scéna se mi nejprve zdála trochu překombinovaná, její pohyb ale zřetelně urychluje a dynamizuje jevištní čas.
Je zbytečné na jevišti hledat film. Není tam. Je tam dobré, občas i silné divadlo.
Karel Toman 20 %
2.7.2021 | 53 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Proč proboha uvádět v divadle starý a skvělý film? Co mu měl divadelní jazyk dodat? Je to jen slabý odvar a místy dost trapný a přepálený.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.