Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]

Prasklej svět

Premiéra: 10.12.2022 | 1:30x
Překlad: Jana Slouková. Dramaturgie: Kristina Žantovská. Výprava: Martin Chocholoušek. Hudební spolupráce: Michal Novinski. Režie: Michal Dočekal.
„170 fragmentů ztroskotaného rozhovoru.“ Hořce aktuální tragikomedie od jednoho z nejhranějších současných německých dramatiků. Pozvání na večírek s příslibem ústřic, šampaňského a dostatkem zábavy. Večírek se ale trochu zvrtne. Když společnosti začnou docházet slova, prasklina mezi jejich světy se začne rozevírat. Co bude dál? Co mají ti čtyři společného? Peníze! Jedni je mají, druzí je potřebují. Vždycky jde přece o krev a o peníze...
Městská divadla pražská
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
56 %
56161000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
28.2.St19:00OPĚT NA REPERTOÁRUvstupenky
11.3.Po19:30PŘEDPLATNÉ PRO SKUPINU Vvstupenky
19.4.19:00+ PROHLÍDKA ZÁKULISÍvstupenky
28.2.St19:00 vstupenky
OPĚT NA REPERTOÁRU
11.3.Po19:30 vstupenky
PŘEDPLATNÉ PRO SKUPINU V
19.4.19:00 vstupenky
+ PROHLÍDKA ZÁKULISÍ

Volby

Hodnocení (20)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  60 %
20.1.2023 | 1990 hodnocení
+ souhlasím
55%. Německý dramatik R. Schimmelpfennig ve svých dramatech s osobitou poetikou a rukopisem často kombinuje (upozaděné) dialogy s líčením postav v monolozích. Do pro něho typické formy tentokrát umístil témata související s vládou peněz a mocí. Z tohoto dramatu vzešlo sdělení, které již bylo vysloveno mnohokrát a často i lépe, nicméně někteří autorovi kolegové si vedli i hůře. Českými divadly by tato hra neměla zůstat opomenuta a volba dramaturgie MDP je vhodná. Samotné inscenaci nelze mnoho vytknout. Kvalitní práce režiséra M. Dočekala, scénografa M. Chocholouška i všech herců.
Lukáš Dubský  60 %
12.1.2023 | 1115 hodnocení
+ souhlasím
Svou poetickou strukturou zajímavě vystavěný text, jak je u Schimmelpfenniga obvyklé. Hezká scéna a slušné herecké výkony, z nichž vyniká především vtipná glosátorka I.Uhlířová v roli služky Marie. Téma rozevírajících se sociálních nůžek, boje o privilegia a směřování společnosti je samozřejmě aktuální. Jen k této společenské diskusi inscenace nepřináší nic moc objevného, snad s výjimkou zkombinování s biblickými deseti ranami egyptskými. Zpočátku jiskřící konverzace se tak postupně trochu zacyklí a nedokáže už příliš překvapit.
Helena Grégrová  60 %
8.1.2023 | 1648 hodnocení
+ souhlasím
Mozaika z útržků dialogů v repetitivních ozvěnách otevírá problematiku stále více zející společenské praskliny, kterou mj. rozevírají sociální, ekonomické a kulturní diference, konzum, nadspotřeba a všudypřítomná potřeba peněz, jakožto primárního mocenského prostředku. Lze ji ještě vůbec nějakým způsobem zacelit, nebo svět už nevyléčí ani boží metly? Text se vyznačuje specifickou poetikou, která mu ovšem trochu ubírá na razanci, provokativnosti i naléhavosti a celkově pak vyznívá přece jen o něco smířlivěji než by téma uneslo. Jeho struktura klade také nároky na interpretaci, s čímž si všech pět hereckých protagonistů poradilo velmi dobře.
Michal Novák  60 %
28.12.2022 | 1149 hodnocení
+ souhlasím
Schimmelpfennig naplňuje slova Ch. Bukowského, že umělec je člověk, který vyjadřuje složité věci jednoduše. Postava Toma v jedné rozvitější větě výstižně definuje principiální problémy světa a skrze fragmentované rozhovory sociálně nesourodých lidí pronikáme hlouběji do podstaty. Největší smysl pro diagnostiku, až proroctví, ale nakonec prokáže služka Maria, která do dění vstupuje s pragmatickými glosami. Rámec snobského večírku, který může být tím „posledním“, dotvoří pěknou metaforu. Bohužel text je až příliš cyklený, ztrácí postupem času razanci a jeho poetika, s agitačními podtóny, hercům spíše překáží. Inscenováno a zahráno však poutavě.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Janovskak  80 %
23.8.2023 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Zábavnej text.
Kateřina Vodáková  20 %
15.5.2023 | 184 hodnocení
+ souhlasím
20 % za některé zajímavé scénografické prvky. Jinak ani za 90 min nevím, oč se herci snažili a kam se zatoulal děj. Kus pouze do Komedie, do Rokoka opravdu ne.
BarboraSalome  70 %
2.3.2023 | 59 hodnocení
+ souhlasím
65%.Představení vévodí herecké výkony v čele s Ivanou Uhlířovou. Líbily se mi prvky absurdního dramatu. Občas kolísalo tempo inscenace. Škoda. Určité filosofické otázky o společnosti k zamyšlení jsou.
Jerman  70 %
12.1.2023 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Večírek ve čtyřech, stárnoucí extravagantní boháč, jeho mladičká manželka, umělkyně snažící se dostat peníze na projekt se svým partnerem poněkud drsnějšího ražení a mezi tím se míhá služebná (asi od někad z východu) glosující dění, které jen částečně chápe. Střet dvou světů, kde se promítají sociální nerovnost a ekologická témata, Je cítit, že autor je výrazně levicového smýšlení (není asi náhodou, že žije mezi Německem a Havanou).Inscenace je umně režírovaná M. Dočekalem s využití standupového intermezza, zajímavá scéna, solidní herecké výkony 65%.
RaB  40 %
1.1.2023 | 356 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělá scéna, herecky také dobré, jen vlastně není téměř žádný děj.
Ani po přečtení programu a 2 dnech odstupu stále nevím, o čem to vlastně bylo.
Suzana  20 %
19.12.2022 | 322 hodnocení
+ souhlasím
+5% za scénu s palmovými řapíky. Praskají pouze bubliny prázdných slov z pseudointelektuálního bahniště. Opakování je jako odpad, zaplňuje čas a utápí smysl jiných vět. Chybí humor, vtip, dramatická situace, napětí. Krysa není potkan.
Kotroslav  80 %
12.12.2022 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá scéna, kostýmy, herecké výkony! Text je německy a schimmelpfennigovsky poněkud agitační, ale nedá se mu upřít naléhavost a zajímavé obrazy. Řekl bych, že z něj inscenační tým vytěžil maximum, které šlo.
Nickmik  50 %
5.12.2023 | 76 hodnocení
Nezavisla  60 %
13.11.2023 | 53 hodnocení
Petrr  70 %
15.3.2023 | 322 hodnocení
Birter  50 %
14.3.2023 | 200 hodnocení
Lenka K.  40 %
6.2.2023 | 94 hodnocení
LavinieCamui  70 %
4.2.2023 | 776 hodnocení
Jeff23  70 %
18.1.2023 | 79 hodnocení
Vladimír10  60 %
19.12.2022 | 612 hodnocení
štěpánka  50 %
11.12.2022 | 3 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.