Spolek Mezery

Kacířské eseje

Premiéra: 16.1.2020 | 1:35x
Koprodukční inscenace Studia Hrdinů a Mezery, o.s.
Dramaturgie: Jan Horák. Výprava: Zuzana Krejzková. Hudba: Vladimír Franz. Režie: Miroslav Bambušek.
Inscenace odkazující k jednomu z nejvýznamnějších děl filozofa Jana Patočky, jenž je také ústřední postavou hry, která se s uměleckou licencí soustředí na poslední etapu života tohoto filozofa, tedy období po sepsání Charty 77. Patočkův postoj k pravdě, svobodě slova a odmítání nevyžádané moci vedoucí ke konfrontaci s mocí která tyto hodnoty potlačuje, je stále aktuální. Inscenace je expresivním, přesto přehledným rejem, v němž se mísí policejní výslechy s poetickými odkazy k Máchovi, Beethovenovi nebo i k Pavlu Zajíčkovi. Nejde o budování hrdinského kultu Jana Patočky, ale o nalezení v jeho díle a životě sílu k tomu, postavit se jakémukoli projevu nesvobody i v současnosti...
15!    
Spolek Mezery
Hodnocení inscenace
Redakce
80 %
Uživatelé
59 %
kontroverzní inscenace (186.)
59241000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 70 %
Lukáš Holubec 90 % Tip Lukáš Holubec
Chci vidět - přidat do seznamu

Volby

Hodnocení (26)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  70 %
2.3.2020 | 1846 hodnocení
+ souhlasím
Osudy a myšlenky Jana Patočky je záslužné připomínat, přínos jeho osobnosti není v naší kultuře doceněný. Inscenace zpracovává Patočkovy osudy, soustřeďuje se zejména na dění kolem Charty 77, dojde na citaci myšlenek. K tomu režisér M. Bambušek připojuje vlastní názor na aktuální společensko-politické dění, k němuž Patočkův odkaz vztahuje. Lze vznést námitku, zda je taková přímočará doslovnost nezbytná, ale své opodstatnění má. Demonstruje, proč má smysl stále hledat v Patočkovi ponaučení. K působivosti obrazů významně přispívá scénografie, hudba a v neposlední ředě výrazný projev vhodně vybraných herců.
Lukáš Holubec  90 %  Tip Lukáš Holubec
19.2.2020 | 708 hodnocení
+ souhlasím
--- Nasrat a rozmazat --- (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Pevos  70 %
19.5.2022 | 92 hodnocení
+ souhlasím
65 %
Birter  70 %
25.2.2022 | 172 hodnocení
+ souhlasím
Paralely na současný svět na sebe nenechaly dlouho čekat a disidentské téma, o kterém by si člověk řekl, že se se zrežíruje samo, je Miroslavem Bambuškem uchopeno inovativně a vtipně. Zároveň inscenaci povyšují herecké výkony Stanislava Majera a Marka Pospíchala. Nicméně zásadní problém vidím v Patočkově textu samotném. Člověk by potřeboval, aby zvedl hlavu, koukal 5 vteřin do blba a pořádně se nad ním zamyslel. V tempu a hlasitosti představení je to ale nemožné a divák se chtě nechtě musí spokojit jen s hezky formulovanými ''pravdoláskařskými'' bonmoty.
Mtjel  80 %
25.12.2021 | 8 hodnocení
+ souhlasím
"Jak se vám to líbilo," zaslechl jsem při opouštění sálu otázku mířící na dalšího z diváků. No, nelíbilo, vůbec se mi to nelíbilo. Bylo to skutečně nepříjemných 90 minut a chvíli jsem to rozdýchával, a to díky vysoce kvalitnímu zpracování takto nepříjemného tématu. Místy to bylo až velkolepé, hudba, obrazová projekce, herecky perfektní. Pouze linka s Pasim Makelou občas přinesla něco trochu nad potřebný rámec, osobně mi to ale vlastně tolik nevadilo.
V_M  80 %
30.11.2021 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Kvalitně sepsaná, připravená a zahraná podívaná, skvělé reflexivní momenty, ač vlastně jsem byl tak trochu zklamán, což je ovšem úděl skoro všech představení, filmů atp., o nichž před zhlédnutím čtu spousty pochvalných recenzí a ohlasů... Snad to tedy mohlo být ještě intenzivnější, drásavější, víc to člověkem otřásat. Ale možná se prostě jen, soustředěn na Patočkovy poslední měsíce, týdny, dny, míjím ve svých očekáváních s autorskými záměry a/nebo podstatou líčeného příběhu a myšlenky.
Michvon  70 %
10.11.2021 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Od Bambuška se nedá čekat asi nic jiného než totální psycho inscenace. Buď vám jeho poetika sedí, anebo ne. Mně se strašně líbí, jak si jde svou cestou. Takhle nepodbízivé divadlo mě nikdy nepřestane fascinovat a bavit.
Lykos  20 %
19.10.2021 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Já opravdu špatně snáším, když má někdo potřebu vysvětlovat mi, co jsem to právě viděla a slyšela, a ještě mi pro jistotu sdělit, co si mám o tom myslet, a jaké poučení si mám pro svůj osobní život vzít. Tam, kde promlouval Patočka (Mejzlík), to bylo velmi dobré, je veliká veliká škoda, že měl autor představení potřebu přistoupit k divákům jako k bandě retardovaných. Audiovizuální pojetí inscenace se se mnou také minulo. Franzova hudba bývá dobrá, tady pomohla stvořit fantasmagorii spojenou s naprosto přímočarým poselstvím. Zřejmě by bylo nebezpečné umožnit divákovi, aby se zamyslel sám.
Thebreberkova  30 %
7.10.2021 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Přidávám se k ostatním komentářům: velké zklamání. Nekompaktní, bizarní představení. Stanislav Majer skvělý, hudba i scéna zajímavá, ale režie naprosto nepropracovaná.
Vladimír Rogalewicz  30 %
28.6.2021 | 718 hodnocení
+ souhlasím
Velké zklamání. Tvrdě undergroundová inscenace. Nic snad není životu a dílu Jana Patočky vzdálenější. Režie navíc nenechala diváky, aby se na Patočkovy názory soustředili, akce na scéně (často bez vztahu k prof. Patočkovi) přebila vše. Skvělá živá hudba Vladimíra Franze.
Gimli35  60 %
24.9.2020 | 158 hodnocení
+ souhlasím
65 %, nebo snad... Fakt nevím. Přesné procentuální hodnocení v tomto případě nejsem schopen stanovit. Je to inscenace bezpochyby silná, postupně gradující až k závěru se dvěma nejlepšími scénami (hudební výstup a nátlak na spisovatele/badatele) a s výbornou hudbou V. Franze. Na druhou stranu, zřejmě bych si Kacířské eseje více užil, kdybych byl trochu zvyklejší na taková alternativní představení - děkuji Studiu Hrdinů za rozšíření divadelních obzorů! -, případně zběhlejší ve filozofii.
Mé hodnocení je zkrátka těžce mlhavé, takže na to prostě běžte a uvidíte. Za návštěvu to totiž stojí. :)
Zdeněk Malinský  50 %
12.3.2020 | 59 hodnocení
+ souhlasím
O Patočkova, podle Patočky, ale nakonec tam toho Patočky bylo tak nějak málo. Framz + živá hudba fajn, jinak to bylo trošku jako ukázka, jakou technikou oplývá SH. Škoda, těšil jsem se a čekal mnohem, mnohem víc.
Jaroslavz  60 %
30.1.2020 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Trošku moc povyku a pekelníků, trochu oč psycho,méně by bylo více. Ale Patočka byl frajer,to zas jo. A Mejzlík ho hraje hezky.
Ivo Železný  60 %
23.1.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Koupil jsem husu. Představení, v němž se předvedly snad veškeré vizuální efekty, které současné dívadlo skýtá. Zřejmě jsem vzhledem k osobnosti spoluautora čekal spíš něco víc k poslouchání než k pokoukání. Kouř byl.
Zuzkamat  30 %
1.2.2020 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Hudba, scéna, efekty - bylo to zábavné, interaktivní, rozmanité, vymakané, některými scénami si museli tvůrci dost vyhrát... a zpočátku to mělo i spád. Ale co bylo zatím? Když už o Patočkovi, tak těch pár titulkovitých apelů (Přestaň být lhostejný, ty musíš začít NĚCO dělat!) vyznělo jako otřepaná glosa v duchu všichni sedí a čekají, zatímco fízlové už zase makají.
Dominik  60 %
12.11.2022 | 72 hodnocení
Jan Kajetán  80 %
4.10.2022 | 19 hodnocení
Kokoska  70 %
17.6.2022 | 41 hodnocení
Twerpm  30 %
9.5.2022 | 8 hodnocení
Svitivka  70 %
7.5.2022 | 15 hodnocení
Veronička  80 %
4.5.2022 | 55 hodnocení
Vencis  50 %
8.11.2021 | 19 hodnocení
Klára Matiasovitsová  70 %
12.9.2021 | 54 hodnocení
Karel Toman  30 %
27.6.2021 | 40 hodnocení
Seht  90 %
17.9.2020 | 14 hodnocení
Dolente  80 %
30.1.2020 | 65 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.