Švandovo divadlo [velký sál]

Návrat krále

Premiéra: 25.5.2024 | 2:40
Dramaturgie: Martina Kinská. Výprava: Pavlína Chroňáková, Martina Zwyrtek. Hudba a texty písní: Petr Marek. Choreografie: Marek Svobodník. Režie: Jakub Čermák.
Původní písničkový retromuzikál, zasazený do nedávné československé historie, o emigraci fiktivního popového idolu na vysněný západ. Populární zpěvák Gabriel Král obdivuje oslnivá vystoupení západních umělců a touží po tom zářit stejně jako oni. Tento sen se zdá ale v československé realitě nedosažitelný. Umělec má odpovědnost vůči svému publiku a bezvýchodnost si žádá odvážný čin. Popový král Král mizí v zemích barevných televizorů, normalizační řád se propadá do chaosu. Šedivými ulicemi velkoměst bloudí dezorientované české ženy v úzkosti, že se jejich hudební bůh navždy odmlčel a sám nebohý utečenec čelí v Mnichově útoku československých emigrantů, kteří jej chtějí využít pro své politické cíle...
15!    
Švandovo divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
63 %
Uživatelé
61 %
kontroverzní inscenace (161.)
61331000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 60 %
Pavel Širmer 60 %
Helena Grégrová 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
22.1.St19:00 vstupenky
24.2.Po19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (36)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  60 %
27.9.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
65% Návrat krále je pro mě typickou prací J.Čermáka, v níž kombinuje bizár s bizárem ještě větším: v barevných kulisách, extravagantních kostýmech, s přepáleným herectvím, eufemismy a frází plným, pozitivním slovníkem zdůrazňuje absurditu doby, režimu a kulturní sféry a svým výsměchem trefně poukazuje na obludnost toho všeho. Žel hrubozrnnost humoru mnohdy využitého mi nápaditý výsměch a nadsázku často kazila. Když finále nabídlo i umírněnější a vážnější momenty, spojovaly se všechny složky skvěle, leckdy to pro mě ovšem bylo přepálené. Oceňuji hudební složku a výkony všech obsazených, kteří ten bizár utáhnou, a mezi nimiž zazářil J.Mansfeld.
Pavel Širmer  60 %
4.7.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
55%. Životní etapa Karla Gotta, jenž na čas opustil svou vlast, posloužila J. Čermákovi jako inspirace. V humorně laděných obrazech lze smysl nalézat, skvělá hudba s původními písněmi P. Marka ve spojení s výpravou a choreografií vyznění pomáhají. Jako „show“ inscenace funguje, volba této formy není bezúčelná. Motivy se však příliš opakují, některé vyzní až lacině (např. smažený sýr v hymně), vázne návaznost a dramatický účinek obrazů. Velmi povedený je ovšem závěr. S náročnou hlavní rolí se J. Mansfeld nemíjí, více však zaujme pěvecky. Smysl několika epizodek bravurně dotváří N. Bednářová, ve vedlejších rolích zaujme i několik dalších herců.
Helena Grégrová  70 %
26.5.2024 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
75 %. Reflexivnímu pohledu Jakuba Čermáka do zpětného zrcátka éry normalizační populární hudby nechybí dle očekávání autorská originalita, neotřelý humor a sarkasticky řízná nadsázka. K jakému kroku svede krále posluchačských srdcí marné volání po barevných filtrech a flitrech, jež by osvěžily všudypřítomnou (nejen) šoubyznysovou šeď? Kam náhle zmizí a jak dopadne jeho návrat? Mimořádně disponovaný soubor ŠD, tentokrát v čele s odzbrojujícím výkonem Jana Mansfelda, opětovně prokazuje svoji talentovou všestrannost, inscenaci a zážitku dobře slouží vyloženě vymazlená hudební složka a zdařilé choreografie. Wunderbar Brundibar, šalalalalalali! :)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kira30  80 %
28.11.2024 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Výborné představení ukazující marasmus socialismu, pokřivených charakterů, hvězd, hvězdiček humornou formou, ze které však nakonec mrazí. Líbilo se mi ztvárnění jednotlivých postav a schopnost udělat si legraci z umělců ke kterým vzhlížíme s úctou. Nemyslím tím jen Karla Gotta, ale i další, kteří se dali v představení lehce rozpoznat. Mladšímu publiku ti starší budou muset některé narážky na tehdejší dobu vysvětlit. Představení jsem viděl 15.11., celý soubor byl výborně sehraný a bylo vidět, že je to opravdu baví. Snad jen to slovo v popisu filozofický muzikál, to je trochu odrazující.
JEN  60 %
16.11.2024 | 11 hodnocení
+ souhlasím
65%
Divadelnik  60 %
21.9.2024 | 160 hodnocení
+ souhlasím
17.6.2024 - dalo se vidět
Nova15  80 %
21.6.2024 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Má to své mouchy, druhá půlka by mohla být o něco proškrtanější, celkový dojem je ale vlastně moc fajn. Hudba od Petra Marka je naprosto geniální. Brundibar!
Karolina Such  20 %
20.6.2024 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Hodně jsem se nudila, místy mi bylo trapně. Herci rozhodně nebyli skvělí, takové utíráni nosu židlí jsem dlouho v pražských divadlech neviděla. Jakub Čermák podle mě neumí pracovat s profesionálními herci a rozhodně není velký intelektuál - soudím podle textu, který si k inscenaci napsal.
Mora  50 %
18.6.2024 | 153 hodnocení
+ souhlasím
"Nepamětníci" některé fórky nemohli pochopit, "pamětníkům" to zase nepřipadalo až tak vtipné, koneckonců v tom část života prožili. Kratší formát by byl přijatelnější.
RaB  20 %
1.6.2024 | 399 hodnocení
+ souhlasím
Přišel jsem si úplně stejně jako u Homolkových - nechápal jsem proč je to na jevišti, co se tam vlastně děje, ač herecky to bylo zajímavé. Naprosto šíleně se to táhne, několik dobrých režijních nápadů ale text nezachrání. Cca 10 minutová scéna o toaletním papíru a h..... mi přišla dost přes čáru (a nedivím se, že během ní diváci odcházeli v průběhu představení, sám jsem k tomu měl kousek).
Skvělí J. Mansfeld, M. Štípková a B. Pavlíková, naprosto dokonalá N. Bednářová (navrhoval bych Švanďáku nějaké one woman představení s ní - to by bylo!).
Kateřina Vodáková  30 %
1.6.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Za mě bohužel ve ŠD repertoárový, nevtipný přešlap. J. Mansfeld je skvělý pěvecky i pohybově, ale jinak těžce hledám klady. Viděla jsem už hodně všemožného "bizáru" a naturalismu, že už by mě nešokovali nadneseně řečeno ani jódlující naháči metající salta apod., ale vše musí mít nějaký smysl, pointy a celek musí šlapat, držet. Ale Návrat krále podivně nudí. Tak nějak je zde všechno a nic. Co s tím? Motiv, že "doma je doma", mi přijde málo. Soubor ŠD mám ráda, je velmi dobrý, ale v tomto slepenci situací mi herců bylo až líto. A předělávat hymnu? Za mě ne. Ale prvenství za nápad rozdávat při odchodu WC papíry, to se mi ještě v divadle nestalo.
Jarmil Křemen  70 %
1.6.2024 | 275 hodnocení
+ souhlasím
klasická Čermákova práce, spoustu skvělých nápadů, vtipné zpracování, zajímavé téma, akorát pár scén by chtělo hodně zkrátit
hudba Petra Marka výtečná, roztomilý Jan Mansfeld, super A. Buršová, J. Grundman a M. Frňka
Michal1982  70 %
31.5.2024 | 172 hodnocení
+ souhlasím
Styl Jakuba Čermáka je pro mě trošku náročnější, né úplně typický pro Švanďák, o co víc mě neoslovil celkově příběh, o to víc mě oslovily a pobavily některé kusé pasáže a drobné detaily.
Ano, bylo to plné karikatur, ano, někdy to bylo divočejší. Ale Jan Mansfeld, Nataša Bednářová, Marie Štípková nebo Bohdana Pavlíková mě skutečně bavili. Stylizovaná hudební čísla poplatná době mě značně normalizovala, ještě v tramvaji jsem si potichu broukal Wunderbar Brundibar šalalalala?není to prvoplánová řezačka pro široké masy, ale rozhodně si tento počin publikum najde! Díky:)
J.anek  50 %
31.5.2024 | 518 hodnocení
+ souhlasím
Záměr připomenout socialistický marasmus vtipně a bez sentimentálního dojetí chápu a je mi sympatický, ale výsledek je rozpačitý.
Toaletní papír, kombajny, nenávist vůči disidentům, vúdú praktikované kadeřnicí, dekadentní Západ? Věřím, že by to mohlo fungovat, ale já se občas tak nějak styděl. Režírovat vlastní text je odvaha, za mě to úplně nevyšlo.
Vynikající N. Bednářová a M. Štípková, bavil mě Jan Mansfeld.
Líbila se mi hudba Petra Marka - způsob, jakým si hraje se stylem Kubišové, Kryla, ale především kýčaře Gotta, je báječný. Brundibár je důstojnou variantou Včelky Máji. A ubohost potupného návratu do vlasti je nezapomenutelná.
CouldWeStartAgainPlease  20 %
31.5.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
(+4)
Dle předchozích hodnocení tu půjdu zjevně proti proudu, ale mně se inscenace vyloženě nelíbila. Poetika Jakuba Čermáka je mi zjevně vzdálená, hra mi přišla nevtipná, často až na hranici hlouposti, karikatury a kýče. Zjevně jsem nebyla dle reakcí okolo sedících diváků sama. Neokouzlil mě ani Jan Mansfeld - dle mě na roli nemá charisma ani dostatečné pěvecké dispozice, což je zásadní problém. Skvělá byla Nataša Bednářová. Tak nevím, viděla jsem snad jinou inscenaci?
Slavek53  80 %
30.5.2024 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Wunderbar!!!
Adela_H  90 %
28.5.2024 | 81 hodnocení
+ souhlasím
Asi spíš 95%. Oceňuji písničky a texty, které byly "úplně jako pravé" ))
Jana Mansfelda jsem viděla na jevišti poprvé a okouzlil mě. Ostatní byli také skvělí.
SVATOŠOVÁ  80 %
27.5.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Obskurní muzikál.
Casting dobrý. Jan Mansfeld dobře zpívá a je typově podobný Božskému na začátku kariéry. I Karel Kryl se tam dobře povedl. Děvčata všechna byla pěvecky přesná. O Andree Buršové to vím, ale u Nataši Bednářová jsem byla vysloveně nadšená. Ta pěkně stoupá, klidně může dostat i hlavní roli. Unesla by to ona i celý Švanďák.
Aranže '60, ale co s tím papírem? Já dorůstala v '80, a tam to bylo dost podobné včetně dámských vložek.
Muzikál jako vzpomínka na "zlaté časy"? Nebo hlasy? Nebo něco jiného? Ať žije Ein Kessel Buntes a včelka Mája!
Valmez  90 %
27.5.2024 | 543 hodnocení
+ souhlasím
Viděno na veřejné generálce(24.5.2024). A podruhé 21.6.2024.
LavinieCamui  80 %
26.5.2024 | 855 hodnocení
+ souhlasím
Výborná hudba a texty písniček. Skvěle sehraný soubor v čele s Janem Mansfeldem.
Jaroslavz  100 %
26.5.2024 | 97 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vítejte v normalizačních časech. Čermák je špička současného divadla, škoda, že mu nebylo svěřeno umělecké vedení některé ze zavedených pražských scén. V Návratu krále nabízí originální, ironickou, hravou i bolavou úvahu o životě v socialistické realitě, ale nešetří ani tehdejší západoněmecké klima. Předobrazem byl pochopitelně božský Kája Gott a jeho cvičná emigrace. A dočkáte se i Kryla nebo disidentky Kubišky. Výborná hudební složka inscenace. Výborná výtvarná stránka. A senzační Honzík Mansfeld v ústřední roli.
Eva Štěpánková  70 %
26.5.2024 | 26 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75 %. Autor a režisér Jakub Čermák přinesl do Švandova divadla svůj trochu zjemněný styl z Depresivních dětí a podařilo se mu ve spolupráci s autorem hudby a výtečných přitroublých normalizačních šala, lala, lalali textů Petrem Markem vytvořit přesný obraz normalizačního "šoubyznysu" s odkazy na osoby, které nejsou jmenovány, ale zejména pamětníci je odhalí. S choreografem Markem Svobodnikem výtečně rozpohyboval celý soubor divadla, charizmatický Jan Mansfeld v hlavní roli dostal po Kleci bláznů opět příležitost uplatnit svůj pohybový a pěvecký talent, takže to vypadá, že Švandovo divadlo má nový zářez u diváků, navíc báječně hrají všichni.
Evelynne  10 %
9.12.2024 | 29 hodnocení
Semtamťuk  60 %
26.9.2024 | 100 hodnocení
Togaf  60 %
26.9.2024 | 185 hodnocení
Applejuice  20 %
25.9.2024 | 413 hodnocení
Nickmik  50 %
26.8.2024 | 87 hodnocení
Nezavisla  60 %
19.6.2024 | 69 hodnocení
Braddy  80 %
17.6.2024 | 254 hodnocení
Martuska17  70 %
17.6.2024 | 91 hodnocení
Honza Vošahlík  70 %
4.6.2024 | 34 hodnocení
Pop  60 %
31.5.2024 | 88 hodnocení
Plšík  60 %
31.5.2024 | 800 hodnocení
František Mrkvička  80 %
31.5.2024 | 31 hodnocení
Skubanek  80 %
30.5.2024 | 91 hodnocení
Gimli35  50 %
27.5.2024 | 318 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.