Švandovo divadlo [velký sál]
<< Klec bláznů | Smrt mu sluší >>
Jakub Čermák
Návrat krále
Premiéra: 25.5.2024 | 2:40
Dramaturgie: Martina Kinská. Výprava: Pavlína Chroňáková, Martina Zwyrtek. Hudba: Midi Lidi (Petr Marek). Choreografie: Marek Svobodník. Režie: Jakub Čermák.
Jan Mansfeld, Jakub Tvrdík, Jan Grundman, Anna Grundmanová, Miroslav Hruška, Nataša Bednářová, Bohdana Pavlíková, Marie Štípková, Andrea Buršová, Luboš Veselý, Marek Frňka, Matěj Anděl, Natálie Hejlová, Štěpánka Pečenková, Barbora Blažková / Natálie Eliášová / Tereza Hasserová / Klára Müllerová / Marta Veselá / Jolana Zachová...
Původní písničkový retromuzikál, zasazený do nedávné československé historie, o emigraci fiktivního popového idolu na vysněný západ. Populární zpěvák Gabriel Král obdivuje oslnivá vystoupení západních umělců a touží po tom zářit stejně jako oni. Tento sen se zdá ale v československé realitě nedosažitelný. Umělec má odpovědnost vůči svému publiku a bezvýchodnost si žádá odvážný čin. Popový král Král mizí v zemích barevných televizorů, normalizační řád se propadá do chaosu. Šedivými ulicemi velkoměst bloudí dezorientované české ženy v úzkosti, že se jejich hudební bůh navždy odmlčel a sám nebohý utečenec čelí v Mnichově útoku československých emigrantů, kteří jej chtějí využít pro své politické cíle...
15! Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
65 %
kontroverzní inscenace (177.)
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 70 %
Helena Grégrová 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
17.6. | Po | 19:00 | vyprodáno | ||
21.6. | Pá | 19:00 | vstupenky | ||
14.9. | So | 19:00 | vstupenky | ||
25.9. | St | 19:00 | vstupenky | ||
26.10. | So | 19:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (20)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 70 %
26.5.2024 | 1680 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
75 %. Reflexivnímu pohledu Jakuba Čermáka do zpětného zrcátka éry normalizační populární hudby nechybí dle očekávání autorská originalita, neotřelý humor a sarkasticky řízná nadsázka. K jakému kroku svede krále posluchačských srdcí marné volání po barevných filtrech a flitrech, jež by osvěžily všudypřítomnou (nejen) šoubyznysovou šeď? Kam náhle zmizí a jak dopadne jeho návrat? Mimořádně disponovaný soubor ŠD, tentokrát v čele s odzbrojujícím výkonem Jana Mansfelda, opětovně prokazuje svoji talentovou všestrannost, inscenaci a zážitku dobře slouží vyloženě vymazlená hudební složka a zdařilé choreografie. Wunderbar Brundibar, šalalalalalali! :)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
RaB 20 %
1.6.2024 | 377 hodnocení
+ souhlasím
Přišel jsem si úplně stejně jako u Homolkových - nechápal jsem proč je to na jevišti, co se tam vlastně děje, ač herecky to bylo zajímavé. Naprosto šíleně se to táhne, několik dobrých režijních nápadů ale text nezachrání. Cca 10 minutová scéna o toaletním papíru a h..... mi přišla dost přes čáru (a nedivím se, že během ní diváci odcházeli v průběhu představení, sám jsem k tomu měl kousek).
Skvělí J. Mansfeld, M. Štípková a B. Pavlíková, naprosto dokonalá N. Bednářová (navrhoval bych Švanďáku nějaké one woman představení s ní - to by bylo!).
Skvělí J. Mansfeld, M. Štípková a B. Pavlíková, naprosto dokonalá N. Bednářová (navrhoval bych Švanďáku nějaké one woman představení s ní - to by bylo!).
Kateřina Vodáková 30 %
1.6.2024 | 210 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Za mě bohužel ve ŠD repertoárový, nevtipný přešlap. J. Mansfeld je skvělý pěvecky i pohybově, ale jinak těžce hledám klady. Viděla jsem už hodně všemožného "bizáru" a naturalismu, že už by mě nešokovali nadneseně řečeno ani jódlující naháči metající salta apod., ale vše musí mít nějaký smysl, pointy a celek musí šlapat, držet. Ale Návrat krále podivně nudí. Tak nějak je zde všechno a nic. Co s tím? Motiv, že "doma je doma", mi přijde málo. Soubor ŠD mám ráda, je velmi dobrý, ale v tomto slepenci situací mi herců bylo až líto. A předělávat hymnu? Za mě ne. Ale prvenství za nápad rozdávat při odchodu WC papíry, to se mi ještě v divadle nestalo.
Adam Zelinka 70 %
1.6.2024 | 235 hodnocení
+ souhlasím
klasická Čermákova práce, spoustu skvělých nápadů, vtipné zpracování, zajímavé téma, akorát pár scén by to chtělo hodně zkrátit
hudba Petra Marka výtečná, roztomilý Jan Mansfeld, super A. Buršová, J. Grundman a M. Frňka
hudba Petra Marka výtečná, roztomilý Jan Mansfeld, super A. Buršová, J. Grundman a M. Frňka
Michal1982 70 %
31.5.2024 | 165 hodnocení
+ souhlasím
Styl Jakuba Čermáka je pro mě trošku náročnější, né úplně typický pro Švanďák, o co víc mě neoslovil celkově příběh, o to víc mě oslovily a pobavily některé kusé pasáže a drobné detaily.
Ano, bylo to plné karikatur, ano, někdy to bylo divočejší. Ale Jan Mansfeld, Nataša Bednářová, Marie Štípková nebo Bohdana Pavlíková mě skutečně bavili. Stylizovaná hudební čísla poplatná době mě značně normalizovala, ještě v tramvaji jsem si potichu broukal Wunderbar Brundibar šalalalala?není to prvoplánová řezačka pro široké masy, ale rozhodně si tento počin publikum najde! Díky:)
Ano, bylo to plné karikatur, ano, někdy to bylo divočejší. Ale Jan Mansfeld, Nataša Bednářová, Marie Štípková nebo Bohdana Pavlíková mě skutečně bavili. Stylizovaná hudební čísla poplatná době mě značně normalizovala, ještě v tramvaji jsem si potichu broukal Wunderbar Brundibar šalalalala?není to prvoplánová řezačka pro široké masy, ale rozhodně si tento počin publikum najde! Díky:)
J.anek 50 %
31.5.2024 | 495 hodnocení
+ souhlasím
Záměr připomenout socialistický marasmus vtipně a bez sentimentálního dojetí chápu a je mi sympatický, ale výsledek je rozpačitý.
Toaletní papír, kombajny, nenávist vůči disidentům, vúdú praktikované kadeřnicí, dekadentní Západ? Věřím, že by to mohlo fungovat, ale já se občas tak nějak styděl. Režírovat vlastní text je odvaha, za mě to úplně nevyšlo.
Vynikající N. Bednářová a M. Štípková, bavil mě Jan Mansfeld.
Líbila se mi hudba Petra Marka - způsob, jakým si hraje se stylem Kubišové, Kryla, ale především kýčaře Gotta, je báječný. Brundibár je důstojnou variantou Včelky Máji. A ubohost potupného návratu do vlasti je nezapomenutelná.
Toaletní papír, kombajny, nenávist vůči disidentům, vúdú praktikované kadeřnicí, dekadentní Západ? Věřím, že by to mohlo fungovat, ale já se občas tak nějak styděl. Režírovat vlastní text je odvaha, za mě to úplně nevyšlo.
Vynikající N. Bednářová a M. Štípková, bavil mě Jan Mansfeld.
Líbila se mi hudba Petra Marka - způsob, jakým si hraje se stylem Kubišové, Kryla, ale především kýčaře Gotta, je báječný. Brundibár je důstojnou variantou Včelky Máji. A ubohost potupného návratu do vlasti je nezapomenutelná.
CouldWeStartAgainPlease 20 %
31.5.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
(+4)
Dle předchozích hodnocení tu půjdu zjevně proti proudu, ale mně se inscenace vyloženě nelíbila. Poetika Jakuba Čermáka je mi zjevně vzdálená, hra mi přišla nevtipná, často až na hranici hlouposti, karikatury a kýče. Zjevně jsem nebyla dle reakcí okolo sedících diváků sama. Neokouzlil mě ani Jan Mansfeld - dle mě na roli nemá charisma ani dostatečné pěvecké dispozice, což je zásadní problém. Skvělá byla Nataša Bednářová. Tak nevím, viděla jsem snad jinou inscenaci?
Adela_H 90 %
28.5.2024 | 81 hodnocení
+ souhlasím
Asi spíš 95%. Oceňuji písničky a texty, které byly "úplně jako pravé" ))
Jana Mansfelda jsem viděla na jevišti poprvé a okouzlil mě. Ostatní byli také skvělí.
Jana Mansfelda jsem viděla na jevišti poprvé a okouzlil mě. Ostatní byli také skvělí.
SVATOŠOVÁ 80 %
27.5.2024 | 37 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Obskurní muzikál.
Casting dobrý. Jan Mansfeld dobře zpívá a je typově podobný Božskému na začátku kariéry. I Karel Kryl se tam dobře povedl. Děvčata všechna byla pěvecky přesná. O Andree Buršové to vím, ale u Nataši Bednářová jsem byla vysloveně nadšená. Ta pěkně stoupá, klidně může dostat i hlavní roli. Unesla by to ona i celý Švanďák.
Aranže '60, ale co s tím papírem? Já dorůstala v '80, a tam to bylo dost podobné včetně dámských vložek.
Muzikál jako vzpomínka na "zlaté časy"? Nebo hlasy? Nebo něco jiného? Ať žije Ein Kessel Buntes a včelka Mája!
Casting dobrý. Jan Mansfeld dobře zpívá a je typově podobný Božskému na začátku kariéry. I Karel Kryl se tam dobře povedl. Děvčata všechna byla pěvecky přesná. O Andree Buršové to vím, ale u Nataši Bednářová jsem byla vysloveně nadšená. Ta pěkně stoupá, klidně může dostat i hlavní roli. Unesla by to ona i celý Švanďák.
Aranže '60, ale co s tím papírem? Já dorůstala v '80, a tam to bylo dost podobné včetně dámských vložek.
Muzikál jako vzpomínka na "zlaté časy"? Nebo hlasy? Nebo něco jiného? Ať žije Ein Kessel Buntes a včelka Mája!
Jaroslavz 100 %
26.5.2024 | 82 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vítejte v normalizačních časech. Čermák je špička současného divadla, škoda, že mu nebylo svěřeno umělecké vedení některé ze zavedených pražských scén. V Návratu krále nabízí originální, ironickou, hravou i bolavou úvahu o životě v socialistické realitě, ale nešetří ani tehdejší západoněmecké klima. Předobrazem byl pochopitelně božský Kája Gott a jeho cvičná emigrace. A dočkáte se i Kryla nebo disidentky Kubišky. Výborná hudební složka inscenace. Výborná výtvarná stránka. A senzační Honzík Mansfeld v ústřední roli.
Eva Štěpánková 70 %
26.5.2024 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75 %. Autor a režisér Jakub Čermák přinesl do Švandova divadla svůj trochu zjemněný styl z Depresivních dětí a podařilo se mu ve spolupráci s autorem hudby a výtečných přitroublých normalizačních šala, lala, lalali textů Petrem Markem vytvořit přesný obraz normalizačního "šoubyznysu" s odkazy na osoby, které nejsou jmenovány, ale zejména pamětníci je odhalí. S choreografem Markem Svobodnikem výtečně rozpohyboval celý soubor divadla, charizmatický Jan Mansfeld v hlavní roli dostal po Kleci bláznů opět příležitost uplatnit svůj pohybový a pěvecký talent, takže to vypadá, že Švandovo divadlo má nový zářez u diváků, navíc báječně hrají všichni.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.