Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]

Marat + Sade

Premiéra: 12.3.2022 | 2:05
Překlad: Ludvík Kundera. Dramaturgie: Jana Slouková. Scéna: Martin Chocholoušek. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Michal Pavlíček. Pohybová spolupráce: Leona Qaša Kvasnicová. Úprava a režie: Vladimír Morávek.
Poslední uvedení: červen 2024.
Slavné básnické drama o nespoutanosti a vnitřních žalářích každého člověka, ale také palčivá úvaha o (ne)rozpoznatelnosti pravdy v době, jež je nám dána. Francie, počátek 19. století. V blázinci nedaleko Paříže jsou zavíráni nejen nemocní, ale taky společensky nepohodlní lidé, třeba provokatér markýz de Sade. Ten zde se skupinou pacientů inscenuje hru o vraždě revolučního vůdce Marata a divadlo bláznů pod dozorem sester a zřízenců se stane vzrušující zábavou pro pařížskou smetánku. Kde je hranice šílenství? Jaká je síla svobody? A co vše jsme pro ni ochotni obětovat...?


inscenace již byla stažena z repertoáru

Městská divadla pražská
Hodnocení inscenace
Redakce
38 %
Uživatelé
52 %
kontroverzní inscenace (160.)
52351000
Volby

Hodnocení (40)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  30 %
29.11.2022 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
35%. Kolegové z redakce již napsali ve svých komentářích vše podstatné. Souhlasím.
Jiří Landa  40 %
6.5.2022 | 3035 hodnocení
+ souhlasím
35 % Během sledování představení jsem nabyl pocitu, jako bych se díval na inscenaci z Morávkových výstavních let zhruba před dvaceti lety. Tehdy mě každá jeho novinka fascinovala. Škoda, že se za tu dobu režisérův rukopis aspoň trochu neproměnil. Dle mého názoru je už tento přístup passé a určitě by se mohl tvůrce jeho kvalit podívat na divadlo zase trochu jinýma očima. V samotné inscenaci Marata je nesnadné se orientovat i pro znalce textu, docela by mě proto zajímalo, jaký příběh si z představení odnáší neobeznámený divák. Scénograficky výtečné, pěkná Pavlíčkova hudba v perfektní interpretaci K. M. Fialové.
Lukáš Dubský  40 %
29.4.2022 | 1182 hodnocení
+ souhlasím
45%. Připadá mi, že režisér V.Morávek už v poslední době vykrádá sám sebe. Weissův text je sice stále aktuální a boj jednotlivce o vlastní svobodu se neustále vrací jako zásadní téma každé epochy. Inscenace ovšem dává od začátku okatě najevo, jak moc velké téma se snaží uchopit. Expresi už pak není kam stupňovat a velice rychle začíná působit dost otravně. Hlavně ve druhé polovině se ale podařilo Morávkovi vystavět i silně působící scény, skvělá je pak Pavlíčkova hudba (zvlášť v podání K.M.Fialové). Jinak je ovšem tenhle opus divácky dost nevstřícný a ve všem tom hemžení se poselství ztrácí.
Helena Grégrová  40 %
13.4.2022 | 1709 hodnocení
+ souhlasím
Audiovizuálně vskutku opulentní pastva pro divákův sluch a zrak, ačkoli po hudební stránce přece jen s poněkud monotónními motivy. Bohužel se ale v tom expresivním inscenačním reji tak trochu utopil příběh a především myšlenky hry. Herecké výkony velmi solidní, všichni hrají do roztrhání svých enormně nalíčených těl. Autenticita rezonuje zdařile, o tom, že se děj odehrává na půdě blázince, jsem neměla nejmenších pochyb. Jako celek to ale mému vnímání kladlo překážky pro adekvátní soustředění se a tím pádem i kvalitu výsledného zážitku.
Iva Bryndová  40 %
16.3.2022 | 590 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
45% - Na první pohled jasný Morávkův režijní styl - ať jde o využití výrazné výtvarné složky (scény, ale zejm. kostýmů a masek), výrazné hudební složky (Pavlíčkova hudba je výrazná a baví a K.M.Fialová skvělá interpretka, ale místy je hudby skutečně moc - nekonečného opakování stejných motivů, či toho, že umlká pouze v několika momentech během celého představení), či výrazného expresivního herectví. Bohužel se mezi všemi výraznými složkami poněkud ztrácí základní myšlenky (Markýzovy i Maratovy) - pouze v několika momentech dostávají prostor v jednotlivých monolozích a dialozích, často se ale zanikají v běsnění blázince.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Valmez  30 %
3.6.2024 | 533 hodnocení
+ souhlasím
25%
Takovej ?myšmaš? už jsem dlouho neviděl. Někdy méně, znamená více. V tomto případě mi to úplně nesedlo. Oceňuji živou hudbu v podání Kateřiny Marie Fialové a dalších, a kostýmy, které to doplnily.

Viděno na derniéře(3.6.2024).
Janina1976  90 %
7.3.2024 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Co je to za sny? Sny, které jsem si snila již třikrát a určitě si je zdát ještě nechám. Skvělá hudba, uhrančivým zpěv, dokonalá scéna (s mnohými překvapeními) a dechberoucí výkony všech herců (zejména "chovanců" ústavu , i když - kdo je zde chovanec, že?). Vyzdvihuji hlavně Ivanu Uhlířovou a Tomáše Weissera). Velmi aktuální téma, které je skvělé dramatický zvládnuto a po každém zhlédnutí mě donutilo o hře i světě kolem přemýšlet a nahlížet ji/jej trochu jinak. Běžte na to!
Coward  90 %
4.3.2024 | 285 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Divadlo na divadle - byť poněkud jiné, než obvykle. Velmi zdařilá a využitá scéna, výrazné divadelní prostředky, zajímavý light design, výborné herecké výkony, skvělá interpretace hudby (Zpívající Rossignol Kateřina Marie Fialová). Jednalo se o mé první setkání se známým režisérem Vladimírem Morávkem a rozhodně nebude poslední. Naprosto mi vyhovoval jeho režijní styl. Prakticky jedinou výtkou je až moc (zbytečně) hlasitá hudba 1. půle (2. půle mi přišla po hudební stránce lepší, nebo jsem si už možná zvykl). NAPROSTO NESOUHLASÍM S NÁZOREM REDAKCE. Chápu, že hra není pro každého. Ale já z divadla odcházel naprosto NADŠENÝ.
Forwhat  80 %
2.11.2023 | 48 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Není pro každého. Pro mě bylo. Mám oblibu ve filmu Climax (Gaspar Noe) a podle mě se zde hercům stál podobný rozpad osobností. Takže, vítám. Děkuji.
Selingep  100 %
5.10.2022 | 13 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nevšední zážitek po všech stránkách! Nenechte si ujít! Já byl nadšen hereckými výkony, hudbou i zpěvem, výpravou... ne všichni diváci :-). Doporučuji si předem o hře "něco" přečíst. Za mě 100%.
Gimli35  60 %
16.9.2022 | 297 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Po přečtení recenzí jsem byl připraven na nejhorší, a přestože Morávkova inscenace není nijak zázračná, zas takový průšvih to podle mne také není. Stejně jako v případě Dr. Johanna Fausta nemohu neocenit podmanivou výtvarnou a hudební složku a také všechny účinkující, kteří se zápalem plní náročné režijní úkoly. Právě režie zároveň bohužel opět zakrývá poselství textu - nejít na představení se znalostí Weissovy hry, asi bych se úplně ztratil. Naopak vyzdvihuji komické pojetí Coulmiérovy rodiny (R. Kalvoda, E. Salzmannová, Z. Vencl).
Ferouser  70 %
22.5.2022 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony, ale dost sem se v tom ztrácel. Rozhodně to není hra pro každého. Doporučuji před návštěvou zvážit. Ale vlastně mě to bavilo. Ani chvilku sem se nenudil. Konečně pořádnej blázinec!!!!
honzy  50 %
28.4.2022 | 284 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režisér Vl.Morávek připravil v divadle Rokoko pozoruhodnou podívanou v inscenaci MARAT+SADE.Hraje se všude,na jevišti,v hledišti i v lóžích na balkóně.Každý herec zvlášť předvádí svoje umění,k tomu mu slouží speciální nalíčení,nápisy na těle i neobvyklé rekvizity.Divák se bohužel v tomto hereckém reji těžko orientuje,a tak mu uniká samotný děj hry.Herci mají mikroporty,hudba Michala Pavlíčka je dosti hlasitá a zpěv K.M.Fialové místy i nepříjemný.Nicméně Morávek zinscenoval Marata..po svém a přispěl,tak ke kontroverznímu vyznění díla.Několik diváků to nevydrželo a o přestávce zmizelo z divadla.
Makaluzo1  10 %
27.4.2022 | 84 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Díky režii se Weissova úspěšná hra stala slabým odvarem originálu.Původně tři časové roviny byly spojeny do jedné,čímž nastal zmatek a chaos.A tak se smysl hry omezil na povrchní ztvárnění bláznů v blázinci.Proto se paralela s přítomností nekoná.Divák si však musí připadat, že se ocitl mezi skutečnými blázny a ne v divadle na divadle.Rušivě působí i samoúčelné výrazové prostředky zvukové i vizuální(mikrofony a mikroporty,neurotizující zpěv,přemrštěné líčení,větrák,spousta rekvizit na přeplněné scéně,sprchový kout,nahota herců).
Barčí  100 %
10.4.2022 | 44 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jednoduché, bude to buď ano nebo ne. Za mě ANO!
Neskutečný herecký koncert, VŠICHNI V KAŽDÉ VTEŘINĚ naprosto vynikající!
Netušila jsem, kam dřív koukat.
CO JE TO ZA SNY?????
LavinieCamui  90 %
6.4.2022 | 842 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělá hudba (i když příliš hlasitá, ale to je záměr). Vynikající herecké výkony - není jednoduché hrát neherce. Královnou inscenace je ovšem Ivana Uhlířová, nemohla jsem z ní spustit oči.
Nikoss  60 %
31.3.2022 | 119 hodnocení
+ souhlasím
Rockokový koncert nazvučený pro O2 arénu, ve kterém se ztrácely myšlenky (stále aktuální) dramatikovy přehlušované i permanentním návalem vytvářeného hluku. Pavlíčkova hudba jinak dobrá, stejně jako výkony do mikrofonů zpívajících i řvoucích herců. Weisse si třeba dáme jindy (nebo si ho přečteme).
Bedrich.spesny  20 %
31.3.2022 | 66 hodnocení
+ souhlasím
To musí být vysloveně herecký sen, hrát v tomto!
Suzana  90 %
15.3.2022 | 343 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Malebná multifunkční scéna, výborná strhující rocková hudba, krásné světelné a scénické efekty. Především skvělé a obdivuhodné pěvecké i herecké výkony těch, co mají předvádět, že neumí hrát. Mnohovrstevnatý děj, nepředvídatelné zcizovací prvky. Sen toho, co usíná ve vaně ještě před zazvoněním.
Eliskaeva  40 %
24.5.2024 | 38 hodnocení
Plšík  60 %
22.5.2024 | 782 hodnocení
Viktorie  50 %
22.5.2024 | 53 hodnocení
Xcepek  60 %
21.5.2024 | 670 hodnocení
FemmeFragile  100 %
18.12.2023 | 27 hodnocení
Teres  40 %
9.5.2023 | 268 hodnocení
Accidentallytheatrical  30 %
18.4.2023 | 31 hodnocení
AnnaGümplova  30 %
30.3.2023 | 29 hodnocení
Applejuice  40 %
7.1.2023 | 393 hodnocení
Theo13  40 %
7.1.2023 | 32 hodnocení
Terezie  20 %
17.12.2022 | 21 hodnocení
Dino07  40 %
16.9.2022 | 60 hodnocení
Nickmik  90 %
17.5.2022 | 87 hodnocení
Vladimír10  50 %
27.4.2022 | 650 hodnocení
dwarfal  30 %
13.4.2022 | 97 hodnocení
Snekac  40 %
9.4.2022 | 308 hodnocení
Unionboy  20 %
9.4.2022 | 470 hodnocení
Braddy  40 %
31.3.2022 | 227 hodnocení
Astuta  20 %
15.3.2022 | 34 hodnocení
Kaj Nova  10 %
15.3.2022 | 34 hodnocení
HodnaTeta  40 %
15.3.2022 | 189 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.