Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]
<< Má vlast /Standa má problém, Paroubek je kamaráth, Strejda nás má všechny rád/ | Marvinův pokoj >>
Peter Weiss
Marat + Sade
Premiéra: 12.3.2022 | 2:05
Překlad: Ludvík Kundera. Dramaturgie: Jana Slouková. Scéna: Martin Chocholoušek. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Michal Pavlíček. Pohybová spolupráce: Leona Qaša Kvasnicová. Úprava a režie: Vladimír Morávek.
Poslední uvedení: červen 2024.
Poslední uvedení: červen 2024.
Martin Donutil, Kryštof Krhovják, Renáta Matějíčková, Aleš Bílík, Kateřina Marie Fialová, Ivana Uhlířová, Tomáš Weisser, Jiří Štrébl, Zdeněk Piškula, Radim Kalvoda, Eva Salzmannová, Zdeněk Vencl...; ze záznamu Michal Pavlíček
Slavné básnické drama o nespoutanosti a vnitřních žalářích každého člověka, ale také palčivá úvaha o (ne)rozpoznatelnosti pravdy v době, jež je nám dána. Francie, počátek 19. století. V blázinci nedaleko Paříže jsou zavíráni nejen nemocní, ale taky společensky nepohodlní lidé, třeba provokatér markýz de Sade. Ten zde se skupinou pacientů inscenuje hru o vraždě revolučního vůdce Marata a divadlo bláznů pod dozorem sester a zřízenců se stane vzrušující zábavou pro pařížskou smetánku. Kde je hranice šílenství? Jaká je síla svobody? A co vše jsme pro ni ochotni obětovat...?
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
38 %
Uživatelé
52 %
kontroverzní inscenace (160.)
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 30 %
Jiří Landa 40 %
Lukáš Dubský 40 %
Helena Grégrová 40 %
Iva Bryndová 40 %
Pavel Širmer 30 %
Jiří Landa 40 %
Lukáš Dubský 40 %
Helena Grégrová 40 %
Iva Bryndová 40 %
Volby
Hodnocení (40)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 30 %
29.11.2022 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
35%. Kolegové z redakce již napsali ve svých komentářích vše podstatné. Souhlasím.
Jiří Landa 40 %
6.5.2022 | 3035 hodnocení
+ souhlasím
35 % Během sledování představení jsem nabyl pocitu, jako bych se díval na inscenaci z Morávkových výstavních let zhruba před dvaceti lety. Tehdy mě každá jeho novinka fascinovala. Škoda, že se za tu dobu režisérův rukopis aspoň trochu neproměnil. Dle mého názoru je už tento přístup passé a určitě by se mohl tvůrce jeho kvalit podívat na divadlo zase trochu jinýma očima. V samotné inscenaci Marata je nesnadné se orientovat i pro znalce textu, docela by mě proto zajímalo, jaký příběh si z představení odnáší neobeznámený divák. Scénograficky výtečné, pěkná Pavlíčkova hudba v perfektní interpretaci K. M. Fialové.
Lukáš Dubský 40 %
29.4.2022 | 1182 hodnocení
+ souhlasím
45%. Připadá mi, že režisér V.Morávek už v poslední době vykrádá sám sebe. Weissův text je sice stále aktuální a boj jednotlivce o vlastní svobodu se neustále vrací jako zásadní téma každé epochy. Inscenace ovšem dává od začátku okatě najevo, jak moc velké téma se snaží uchopit. Expresi už pak není kam stupňovat a velice rychle začíná působit dost otravně. Hlavně ve druhé polovině se ale podařilo Morávkovi vystavět i silně působící scény, skvělá je pak Pavlíčkova hudba (zvlášť v podání K.M.Fialové). Jinak je ovšem tenhle opus divácky dost nevstřícný a ve všem tom hemžení se poselství ztrácí.
Helena Grégrová 40 %
13.4.2022 | 1709 hodnocení
+ souhlasím
Audiovizuálně vskutku opulentní pastva pro divákův sluch a zrak, ačkoli po hudební stránce přece jen s poněkud monotónními motivy. Bohužel se ale v tom expresivním inscenačním reji tak trochu utopil příběh a především myšlenky hry. Herecké výkony velmi solidní, všichni hrají do roztrhání svých enormně nalíčených těl. Autenticita rezonuje zdařile, o tom, že se děj odehrává na půdě blázince, jsem neměla nejmenších pochyb. Jako celek to ale mému vnímání kladlo překážky pro adekvátní soustředění se a tím pádem i kvalitu výsledného zážitku.
Iva Bryndová 40 %
16.3.2022 | 590 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
45% - Na první pohled jasný Morávkův režijní styl - ať jde o využití výrazné výtvarné složky (scény, ale zejm. kostýmů a masek), výrazné hudební složky (Pavlíčkova hudba je výrazná a baví a K.M.Fialová skvělá interpretka, ale místy je hudby skutečně moc - nekonečného opakování stejných motivů, či toho, že umlká pouze v několika momentech během celého představení), či výrazného expresivního herectví. Bohužel se mezi všemi výraznými složkami poněkud ztrácí základní myšlenky (Markýzovy i Maratovy) - pouze v několika momentech dostávají prostor v jednotlivých monolozích a dialozích, často se ale zanikají v běsnění blázince.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Valmez 30 %
3.6.2024 | 533 hodnocení
+ souhlasím
25%
Takovej ?myšmaš? už jsem dlouho neviděl. Někdy méně, znamená více. V tomto případě mi to úplně nesedlo. Oceňuji živou hudbu v podání Kateřiny Marie Fialové a dalších, a kostýmy, které to doplnily.
Viděno na derniéře(3.6.2024).
Takovej ?myšmaš? už jsem dlouho neviděl. Někdy méně, znamená více. V tomto případě mi to úplně nesedlo. Oceňuji živou hudbu v podání Kateřiny Marie Fialové a dalších, a kostýmy, které to doplnily.
Viděno na derniéře(3.6.2024).
Janina1976 90 %
7.3.2024 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Co je to za sny? Sny, které jsem si snila již třikrát a určitě si je zdát ještě nechám. Skvělá hudba, uhrančivým zpěv, dokonalá scéna (s mnohými překvapeními) a dechberoucí výkony všech herců (zejména "chovanců" ústavu , i když - kdo je zde chovanec, že?). Vyzdvihuji hlavně Ivanu Uhlířovou a Tomáše Weissera). Velmi aktuální téma, které je skvělé dramatický zvládnuto a po každém zhlédnutí mě donutilo o hře i světě kolem přemýšlet a nahlížet ji/jej trochu jinak. Běžte na to!
Coward 90 %
4.3.2024 | 285 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Divadlo na divadle - byť poněkud jiné, než obvykle. Velmi zdařilá a využitá scéna, výrazné divadelní prostředky, zajímavý light design, výborné herecké výkony, skvělá interpretace hudby (Zpívající Rossignol Kateřina Marie Fialová). Jednalo se o mé první setkání se známým režisérem Vladimírem Morávkem a rozhodně nebude poslední. Naprosto mi vyhovoval jeho režijní styl. Prakticky jedinou výtkou je až moc (zbytečně) hlasitá hudba 1. půle (2. půle mi přišla po hudební stránce lepší, nebo jsem si už možná zvykl). NAPROSTO NESOUHLASÍM S NÁZOREM REDAKCE. Chápu, že hra není pro každého. Ale já z divadla odcházel naprosto NADŠENÝ.
Forwhat 80 %
2.11.2023 | 48 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Není pro každého. Pro mě bylo. Mám oblibu ve filmu Climax (Gaspar Noe) a podle mě se zde hercům stál podobný rozpad osobností. Takže, vítám. Děkuji.
Selingep 100 %
5.10.2022 | 13 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nevšední zážitek po všech stránkách! Nenechte si ujít! Já byl nadšen hereckými výkony, hudbou i zpěvem, výpravou... ne všichni diváci :-). Doporučuji si předem o hře "něco" přečíst. Za mě 100%.
Gimli35 60 %
16.9.2022 | 297 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Po přečtení recenzí jsem byl připraven na nejhorší, a přestože Morávkova inscenace není nijak zázračná, zas takový průšvih to podle mne také není. Stejně jako v případě Dr. Johanna Fausta nemohu neocenit podmanivou výtvarnou a hudební složku a také všechny účinkující, kteří se zápalem plní náročné režijní úkoly. Právě režie zároveň bohužel opět zakrývá poselství textu - nejít na představení se znalostí Weissovy hry, asi bych se úplně ztratil. Naopak vyzdvihuji komické pojetí Coulmiérovy rodiny (R. Kalvoda, E. Salzmannová, Z. Vencl).
Ferouser 70 %
22.5.2022 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony, ale dost sem se v tom ztrácel. Rozhodně to není hra pro každého. Doporučuji před návštěvou zvážit. Ale vlastně mě to bavilo. Ani chvilku sem se nenudil. Konečně pořádnej blázinec!!!!
honzy 50 %
28.4.2022 | 284 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režisér Vl.Morávek připravil v divadle Rokoko pozoruhodnou podívanou v inscenaci MARAT+SADE.Hraje se všude,na jevišti,v hledišti i v lóžích na balkóně.Každý herec zvlášť předvádí svoje umění,k tomu mu slouží speciální nalíčení,nápisy na těle i neobvyklé rekvizity.Divák se bohužel v tomto hereckém reji těžko orientuje,a tak mu uniká samotný děj hry.Herci mají mikroporty,hudba Michala Pavlíčka je dosti hlasitá a zpěv K.M.Fialové místy i nepříjemný.Nicméně Morávek zinscenoval Marata..po svém a přispěl,tak ke kontroverznímu vyznění díla.Několik diváků to nevydrželo a o přestávce zmizelo z divadla.
Makaluzo1 10 %
27.4.2022 | 84 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Díky režii se Weissova úspěšná hra stala slabým odvarem originálu.Původně tři časové roviny byly spojeny do jedné,čímž nastal zmatek a chaos.A tak se smysl hry omezil na povrchní ztvárnění bláznů v blázinci.Proto se paralela s přítomností nekoná.Divák si však musí připadat, že se ocitl mezi skutečnými blázny a ne v divadle na divadle.Rušivě působí i samoúčelné výrazové prostředky zvukové i vizuální(mikrofony a mikroporty,neurotizující zpěv,přemrštěné líčení,větrák,spousta rekvizit na přeplněné scéně,sprchový kout,nahota herců).
Barčí 100 %
10.4.2022 | 44 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jednoduché, bude to buď ano nebo ne. Za mě ANO!
Neskutečný herecký koncert, VŠICHNI V KAŽDÉ VTEŘINĚ naprosto vynikající!
Netušila jsem, kam dřív koukat.
CO JE TO ZA SNY?????
Neskutečný herecký koncert, VŠICHNI V KAŽDÉ VTEŘINĚ naprosto vynikající!
Netušila jsem, kam dřív koukat.
CO JE TO ZA SNY?????
LavinieCamui 90 %
6.4.2022 | 842 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělá hudba (i když příliš hlasitá, ale to je záměr). Vynikající herecké výkony - není jednoduché hrát neherce. Královnou inscenace je ovšem Ivana Uhlířová, nemohla jsem z ní spustit oči.
Nikoss 60 %
31.3.2022 | 119 hodnocení
+ souhlasím
Rockokový koncert nazvučený pro O2 arénu, ve kterém se ztrácely myšlenky (stále aktuální) dramatikovy přehlušované i permanentním návalem vytvářeného hluku. Pavlíčkova hudba jinak dobrá, stejně jako výkony do mikrofonů zpívajících i řvoucích herců. Weisse si třeba dáme jindy (nebo si ho přečteme).
Bedrich.spesny 20 %
31.3.2022 | 66 hodnocení
+ souhlasím
To musí být vysloveně herecký sen, hrát v tomto!
Suzana 90 %
15.3.2022 | 343 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Malebná multifunkční scéna, výborná strhující rocková hudba, krásné světelné a scénické efekty. Především skvělé a obdivuhodné pěvecké i herecké výkony těch, co mají předvádět, že neumí hrát. Mnohovrstevnatý děj, nepředvídatelné zcizovací prvky. Sen toho, co usíná ve vaně ještě před zazvoněním.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.