Národní divadlo [Nová scéna]

Spolu / Sami

Premiéra: 12.11.2015 | 1:15x
Překlad: Tereza Semotamová. Dramaturgie: Marta Ljubková. Výprava: Lucia Škandíková. Světelný design: Ondřej Kyncl. Režie: Daniel Špinar.
Poslední uvedení: červen 2017.
Tři životní situace podané se syrovostí, intenzitou a naléhavostí, která bere dech. Obyčejné příběhy lidí ve velkoměstě, lidí, kteří jsou hodně sami, ale na chvíli taky spolu. Bezdomovec miluje nemocnou pouliční muzikantku, ale bojí se ji oslovit. Dva homosexuálové v baru hledají blízkost, ale nechtějí se přiblížit. Muž omylem zazvoní u dveří a žena, která mu otevře, ho pozve dál. Jedna noc, šest lidí, tři příběhy...
14!  

inscenace již byla stažena z repertoáru

Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
56 %
Uživatelé
51 %
kontroverzní inscenace (437.)
51301000

Volby

Hodnocení (38)

HODNOCENÍ REDAKCE
Anežka Kotoučová  50 %
30.5.2016 | 216 hodnocení
+ souhlasím
Přiznám se, že mě to moc neoslovilo, i když se Dan Špinar snaží pracovat s moderním textem, příběhy i prostředky. Atraktivita je zde ale jen povrchní a skutečný impact nepřináší. Třetí příběh je jednoznačně nejslabší, navzdory výborným hercům jsem ho prakticky nepobrala. Příjemně mě jinak potěšil výkon Davida Matáska.
Lukáš Dubský  60 %
17.4.2016 | 982 hodnocení
+ souhlasím
55%. Hra o tom, jak člověk touží být s někým, ale jak to prostě v mnoha ohledech nefunguje. Scénografickému řešení, kdy jsou herci zavřeni v jakémsi teráriu, lze rozumět, ovšem přesto to znamená, že do publika dolehne minimum emocí. Z diváka se tak stává jen pozorovatel, který si poslechne tři variace na jedno téma, aniž by si z něho odnesl nějaké výraznější dojmy. Nejspíš je to zakódované už v samotné hře, který nejvíce zaujme asi neobvyklou formou. Dramaturgické změny ve třetí scénce mi nevadily. Spolu/Sami není ztráta času, ale od divadla zkrátka očekávám něco trochu jiného.
Veronika Boušová  60 %
28.3.2016 | 277 hodnocení
+ souhlasím
65%
Jiří Landa  50 %
14.1.2016 | 2943 hodnocení
+ souhlasím
Možná to bylo oním plexisklem, že na mě vyznění těchto tří mikropříběhů vlastně nikterak nedolehlo... I když si osobně myslím, že monologické výpovědi postav nemají patřičnou sílu už v samotné hře a podobně lze hovořit i o inscenaci, jež textu zrovna dvakrát nenapomáhá. Pokud bych měl udělat jakési pořadí aktovek podle toho, jak mě oslovily, zanechal bych je v číslování, v němž byly odehrány. Ano, ta poslední byla nejslabší. A myslím, že to nebylo dáno jen inscenační úpravou, i když ta se na výsledku podepsala asi nejvíc. Velkou potíž spatřuji i v režijním vedení obou herců.
Helena Grégrová  50 %
13.1.2016 | 1524 hodnocení
+ souhlasím
45 %. Mrzí mě, že se s režiemi Daniela Špinara na Nové scéně prozatím divácky spíše míjím. Vše ostatní ve svém hodnocení výstižně shrnul kolega Michal Novák.
Jiří Koula  70 %
3.1.2016 | 1598 hodnocení
+ souhlasím
Myslím, že Daniel Špinar nalezl formu adekvátní obsahu. Výsledkem je "laboratorní inscenace", v níž vztahy spíše zkoumáte než prožíváte, odtažitost vnitřních promluv je umocněna "akváriem", v němž se vše odehrává, divák se tak stává nezaujatým pozorovatelem stojícím venku, avšak nahlížejícím přímo do nitra postav. Tento deficit kontaktu však Špinar vyrovnává svojí expresivitou. Pravda, ve výsledku je na divákovi, aby si to vše zpětně propojil, ale neřekl bych, že jde o nesplnitelný úkol.
Michal Novák  50 %
6.12.2015 | 1103 hodnocení
+ souhlasím
Tři dialogy založené na kadenci vnitřních, notně upovídaných hlasů, inscenované v odosobněné formě (postavy jsou uvězněné v plexisklové krabici a herci mluví na porty) mají snadno zpozorovatelný společný jmenovatel, nikoli propojení těch příběhů - což celek poněkud diskvalifikuje. Inscenaci nelze upřít zručné režijní ilustrování těch mnoha vět, některé postupy však si dovolím považovat za klišé, nad jinými se vznáší otázka „proč“. Sporná je „česká“ aktualizace třetího mikropříběhu. Chyběl mi větší důraz na absurditu či fatalitu situací.
Pavel Širmer  50 %
23.11.2015 | 1836 hodnocení
+ souhlasím
55%. Tři situace o lidském míjení mají těžiště ve vnitřních monolozích, autorka osobitě vyjádřila rozdílnou a zároveň společnou atmosféru. Třetí části neprospěla změna postavy Turkyně Nazife v Ukrajinku, přes snahu o přiblížení českému prostředí pointa příběhu utrpěla. Herci, jimž není co vytknout, mluví v průhledné „škatuli“ skrze mikroporty (v kvalitním nazvučení). Přes rozdílnost prostředí neměnná dekorace odkazuje ke společnému tématu. Ačkoli se scénické řešení k ladění hry hodí a má smysl, přispívá k jisté odtažitosti a obtížné vnímatelnosti inscenace, což má částečnou příčinu už v textu.
Jan Pařízek  60 %
19.11.2015 | 827 hodnocení
+ souhlasím
Ve všech scénkách je myslím docela dobře vystihnuto ono téma být si blízcí a zároveň určitým způsobem odcizeni. Pokaždé jinou, lehce šokující či netradiční, formou, pokaždé v jiné situaci. Kdo to nebude čekat, může být místy nemile překvapen větší mírou vulgarit a obscénností. Ale díky tomu hra funguje. Po herecké stránce není výtek, líbili se mi všechny dvojice. Ale je těžší si z této hry odnést něco víc. Sice jsem se nenudil, ale nezanechalo to u mě nějaký trvalejší dojem. Samotná třetí scénka mi přišla, oproti předchozím, slabší i z hlediska dialogů a srozumitelnosti obsahu. 65%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Zelimlejnas  70 %
17.3.2021 | 25 hodnocení
+ souhlasím
Vtipné, smutné, expresivní, poutavě pojatá scéna, velmi dobře zahrané od všech herců.
AliV  60 %
8.3.2017 | 109 hodnocení
+ souhlasím
Jiný způsob vyprávění, než na jaký je divák zvyklý, skvělé herecké výkony (zejména musím vyzdvihnout Alenu Štréblovou) a nápaditá scénografie jsou důvody, proč hru vidět. Bohužel mám problém se samotným textem, zejména ve druhé polovině třetího příběhu, kde mi přijde, že se autorka snažila být co nejvíce šokující a explicitní, což se většinou ale stejně míjelo s účinkem, když se z hlediště v některých částech ozýval rozpačitý smích.
Guildenstern  60 %
27.1.2017 | 373 hodnocení
+ souhlasím
Celkem pěkně naaranžované akvárium s herci naprogramovanými režisérem odříkat efektně své více či méně pobuřující monology. Proč ne. Celkem mě i bavilo se na to koukat. Ke své smůle jsem ale na konci zjistil, že ani u jednoho ze 3 příběhů nedokážu říct, jak přesně vlastně skončil. Mělo to mít nějaké pointy? Nebo to byly takové momentky "ze života"?
Greetchen  60 %
23.6.2016 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(18.2.2016) První příběh mě tolik neoslovil (bezdomovec-muzikantka), další dva byly byly působivé svou syrovostí a hloubkou. Práce se scénou fascinující.
Adaben  50 %
13.5.2016 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Dobře hrající herci/Matásek,Pechlát i jiní/,slušný nápad se scénou, ale nějak mne to nezasáhlo, nevtáhlo, obsahově trochu pro mne i zmatené, a prostřední historka homosexuálů ztvárněním pro mne na hranici vkusu, až to zastínilo obsah.
Bethrezen  40 %
6.3.2016 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Tato inscenace mě nějak naprosto minula. Nemůžu o ní říct že je vyloženě špatná, ale... Sám text není příliš silný, a režie tomu nepřidala. Kvůli oddělení herců od publika jsem se nějak do hry nedokázal vžít. Na rozdíl od jiných režií pana Špinara mě ale ani nijak neurazila, což je výrazné plus. Bohužel ale celkově slabý průměr.
Eninae  70 %
2.3.2016 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Třetí příběh mi přišel dialogicky zmatečný. Líbilo se mi použití "akvárka".
Tomáš Molík  100 %
8.2.2016 | 45 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé představení, výborné texty, geniální režie, nápaditá a vtipná scéna, úžasné kostýmy, prolínající všemi příběhy, famózní a nezapomenutelné výkony všech šest hereckých osobností, Bravo pane Špinare, toto je ta NOVÁ KREV, která se dostává pod kůži diváků, je skvělé, že Vás Národní divadlo má a že Vás máme my diváci v Národním Bravo !!! Bravo !!!
Honzy  30 %
8.2.2016 | 258 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Největší slabinou tří mini příběhů autorky Anji Hillingové SPOLU/SAMI jsou monology jednotlivých postav.Přidáme-li k tomu i dosti nenápaditou režii Daniela Špinara, nelze se divit, že se inscenace míjí s divákem.Ať se herci snaží sebelépe, výsledkem je, že hlavní poselství hry, touha jedince nezůstat sám se poněkud vytrácí.Možná je to i tím, že herci hrají uvězněni v plexisklové velké krabici. Mluví na mikroporty a také přemíra obscénností i vulgarity se míjí účinkem.Z herců lze pochválit výkon Igora Orozoviče.Hodnocení 30%.Psáno z reprízy 7.2.2016
Falos  40 %
2.2.2016 | 224 hodnocení
+ souhlasím
igor ozorovic moh předvést víc
Bedrich.spesny  30 %
13.1.2016 | 58 hodnocení
+ souhlasím
Kde tohle uvést, Špinar čekal čekal, až se dočekal. 35%
Antioch  40 %
22.11.2015 | 149 hodnocení
+ souhlasím
repríza 19.11.2015
Jirkan  70 %
19.11.2015 | 564 hodnocení
+ souhlasím
19.11. 2015: Velmi literární text, který je pro mne zajímavý více svou stavbou než obsahem (a někdo asi nepřistoupí ani na to) ve velmi chytře pojaté scéně (s povedeným ozvučením) a jednotícím prvkem v kostýmech. První příběh se trochu odlišuje, další dva splývají, což je trochu škoda. Škoda, že v tom není hlubší prolnutí příběhů. Herecky pěkné, ale jmenuji Kateřinu Holánovou, ta mne překvapila a sedlo jí to. Nemohu se ale zbavit pocitu, že tomu něco málo chybělo, ne úplně jsem měl z toho pocit, který mi slibovala anotace inscenace.
Miska  10 %
28.9.2016 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Poměrně příjemný zážitek z originální inscenace byl naprosto zničen posledními 15 minutami, které se sestávaly z velmi vulgárního zakončení posledního příběhu. Bohužel mi toto zakončení úplně pokazilo celý zážitek. Vědět, že budu muset poslouchat dopodrobna vyprávěnou masochistickou soulož, nepřišla bych. Příště bych uvítala předem nějaké varování v popisu inscenace.
JanaP  10 %
21.1.2016 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Nepovedlo se. Jakkoli miluji moderní umění všech oborů toto "moderní" představení u mě propadlo až na dno. Přitom jsou to tak dobré náměty...
Vulgarita, která dokáže své na svém místě, zde pro mě byla odpudivá. O komedii nejde v žádném případě a přesto se místy diváci neubránili hlasitému úsměšku. Když herci po druhém (a posledním) vlažném potlesku odházeli, bylo mi jich líto.
MilanJ123  30 %
25.11.2015 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Text hry je srozumitelný, nevyžaduje změny, i když se nehraje v Německu. DaŠp a MaLj by měli více věřit diváku, není blbý, vygumovaný; má fantazii, představivost. Nepotřebuje vše předkládat na tácu, zjednodušovat, aby pochopil, aby byl osloven. Protection nemusí být jen lidé, mohou to být i věci, jak v P. napsala Hillig. Proč musí divák od počátku vědět, vidět víc, než ví Marco? A proč musí být Marc jen ve spodním prádle? Je fantom jenom o ztracených končetinách a přetrvávajících pocitech? KaHo a TeVi by mohli nejenom řvát; a FiOr neparodovat buzní řeč. Nazifa není děvka; proč je jí tedy Naďa?
Vela  60 %
24.4.2018 | 63 hodnocení
Graiv  60 %
13.11.2017 | 114 hodnocení
Mcenole@senam.cz  30 %
21.10.2017 | 52 hodnocení
Kristián F.  50 %
25.5.2017 | 58 hodnocení
Monule  80 %
26.3.2017 | 17 hodnocení
Dramaholik  70 %
13.10.2016 | 120 hodnocení
Marťus  50 %
2.10.2016 | 109 hodnocení
Justina  50 %
27.5.2016 | 77 hodnocení
Andro  0 %
5.5.2016 | 46 hodnocení
Milan  70 %
6.12.2015 | 52 hodnocení
Gaspoda  60 %
6.12.2015 | 53 hodnocení
Sluha  60 %
26.11.2015 | 202 hodnocení
Spiteri  60 %
18.11.2015 | 54 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.