Divadlo na Vinohradech [velká scéna]

Fanny a Alexandr

Premiéra: 8.3.2019 | 3:15
Překlad filmu: Zbyněk Černík. Dramaturgie: Barbora Hančilová. Scéna: Michal Syrový. Kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak. Hudba: Vladimír Nejedlý. Pohybová spolupráce: Martin Šimek, Petr Nůsek. Režie: Pavel Khek.
Poslední uvedení: září 2020.
Adaptace oscarem ověnčeného filmu z roku 1982. Autobiografická rodinná freska nahlížející na proměňující se a upadající měšťanskou společnost dětskýma očima desetiletých protagonistů. Po smrti manžela se Emilie, herečka provinčního divadla, zamiluje do protestantského biskupa. Za citové vzplanutí zaplatí Emilie i její děti Fanny a Alexandr neuváženým sňatkem, dva hodnotové řády, bohémsky životadárný a dogmaticky asketický na sebe narazí se zdrcující silou. Jedině širší rodina, nad jejímž přechodnými výstřednostmi a spory převáží láska k dětem, zachrání Fanny, Alexandra a jejich matku před naprostou katastrofou...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo na Vinohradech
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
68 %
kontroverzní inscenace (497.)
68271000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 70 %
Helena Grégrová 70 %
Volby

Hodnocení (29)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  70 %
29.5.2019 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
Motivy Bergmanova filmu by jistě bylo možné rozvíjet rozmanitějšími a objevnějšími prostředky, s příliš popisnou dramatizací sváděly dramaturgie a režie (ne vždy úspěšnou) bitvu. Přesto inscenace příjemně překvapila, přes delší stopáž nenudí a má moc diváka zasáhnout. Ze strany herců propracované a dobře vystavěné charaktery, k psychologické studii D. Bambase nelze mít nejmenší připomínku. Občasnou nejednotnost hereckého stylu lze omluvit odlišností jednotlivých prostředí. Škoda, že si herci DnV až příliš hájí komfortní zónu a uchylují se k nadmíru viditelnému markýrování při scénách násilí.
Helena Grégrová  70 %
17.3.2019 | 1652 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Po všech inscenačních stránkách zdařilá jevištní adaptace "bilančního" Bergmanova filmu repertoár DnV vítaně zpestřuje a naznačuje směr, na který by se tato scéna měla soustředit. Herecky silným, uvěřitelným výkonům dominují V. Javořík v roli desetiletého Alexandra a D. Bambas jako biskup Vergérus. Prostřednictvím jejich emaptického vkladu naplno vyznívá trýznivý kontrast mezi optikou bezbřehé dětské fantazie a maniakálním, upjatým a strohým světem askeze a řádu. Škoda jen, že svůj krátký výstup J. Žák příliš nezvládl a oslabil tak vyznění jednoho z klíčových okamžiků příběhu.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Lelka111  60 %
9.2.2020 | 19 hodnocení
+ souhlasím
Na mě málo rozvinutých motivů, spousta neurčita, temna,...
Majdin_kulturni_svet  50 %
30.1.2020 | 176 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace trvala i s přestávkou 190 min, prvních 100 min pro mě bylo utrpením. V první půlce se nic moc závažného na to, aby to muselo trvat skoro hodinu a třičtvrtě na jevišti nedělo. Promluvy herců na sebe navazovaly strašně pomalu, tempo neodsýpalo, scéna mě nebavila a navíc ještě obsahovala spoustu věcí bez účelu (tzv. věci pro věci, ale žádný další přesah).Druhá půlka první půlku naprosto převálcovala. Příběh se začal posouvat a konečně přišla akce, scéna se proměnila a najednou se bylo na co koukat; druhá polovina inscenace působila jako opravdové divadlo s velkým nasazením.
KSnow  40 %
22.12.2019 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Takhle nějak si představuju, že mohlo vypadat divadelní představení před sto lety. Ale zase, několik působivých momentů tam bylo, text je dobrý (i když by ukrutně potřeboval proškrtat), a herecké výkony V. Javoříka, S. Postlerové a především D. Bambase výborné.
Denisa H.  80 %
25.11.2019 | 373 hodnocení
+ souhlasím
Nečekala jsem, že se mi hra bude tak líbit. Magické. Byly tam sice pasáže, které bych vidět nemusela, ale dle předlohy tam patří, tak se dají odpustit... Naopak mi chybělo představení vedlejších postav a zejm. u některých bych podle programu čekala jejich větší úlohu.
Vyzdvihnout musím scénu a hl. V. Javoříka a D. Bambase! Javoříkovi jsem toho 10ti-letého kluka tak věřila, že mě vždy překvapilo, jak hlubokým hlasem promlouval (vybavuje se mi Viktor aneb Dítka u moci). A Bambase jsem nenáviděla. Teda ne Bambase, biskupa, jehož hrál!! Tak byl výborný, až mi splývají v 1, a tak to má být...
MMK  90 %
13.11.2019 | 171 hodnocení
+ souhlasím
Psychologické drama klasického ražení, které výborně interpretovalo DnV. Obzvlášť mrazivý byl panovačný psychopatický biskup, který své týrání balil do křesťanských frází. (Že by Bergman již věděl o pedofilních kněží a tom, jak je církev kryje?)
Michal1982  70 %
26.10.2019 | 158 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Představení stojí především na hereckých výkonech V. Javoříka a D. Bambase. Trochu mě zklamalo to, že okamžiky, kdy biskup umírá a pak, kdy je jeho žena obeznámena o tragédii, úplně v daném pojetí u mě nevyvolaly větší emoce. Jinak za mě určitě doporučuji ke shlédnutí. A Igor Bareš byl taková třešnička na dortu..
Krteček  90 %
25.9.2019 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé představení. I když je to dlouhé představení na těžké téma, tak má děj spád. V celém představení není scéna, kdy by se člověk nudil. Herecké výkony jsou naprosto skvělé.
Vladimír Rogalewicz  70 %
23.9.2019 | 798 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé zpestření repertoáru bohužel zůstalo na vinohradském průměru. Představení pohřbila zejména chybějící tužka v ruce dramaturgyně (neúnosná stopáž a nastavovaný konec) a eklektická superkonzervativní nezajímavá režie (jak si možná žádá vinohradské publikum nebo principál?). Síla představení tak stojí na hercích, kteří se svých rolí zmocnili nadprůměrně. neurazí, nenadchne.
Maruš Staňková  70 %
20.6.2019 | 41 hodnocení
+ souhlasím
Výborná inscenace, kterou zdobí vynikající výkon A. Elsnerové. 10% dávám dolů za tradičně eklektické kostýmy A. Páté-Oldak a 20% za toporný výkon a demonstrativní herectví Daniela Bambase.
MartinB  80 %
4.6.2019 | 126 hodnocení
+ souhlasím
První půlka, až na drobné detaily, skvěle odsýpá a děj se vyvíjí. Zato v druhé je děj zbytečně natahovaný a Khekova režie, která jako by se vydala krkolomnou cestou překombinovanosti, jí moc nepomáhá.
Výtečnou složkou inscenace je obsazení. Geniální Daniel BAMBAS coby slizký manipulátor. Ozdobami inscenace pak pro mě osobně byly J. KOTRBATÁ (od prvního momentu, co se v začátku představení objevila na jevišti, byla úchvatná), T. TERBEROVÁ, které osmileté děvčátko prostě věříte a A.ELSNEROVÁ. Dále dobří Vejvodová, Postlerová, Talacková, Kraus a Adamczyk. Překvapivě bezchybná byla Rázlová.
Simi69  80 %
29.5.2019 | 12 hodnocení
+ souhlasím
Velké divadlo na nápadité scéně. Zdařilá adaptace slavného filmu postavená především na hereckých výkonech.
Tradičně výborná Andrea Elsnerová ztvárnila proměnu z bezstarostné maminky, která opouští s lehkým srdcem svůj svět, aby záhy s hrůzou zjistila, kam se to dostala a že odtud není návratu. Živočišný a dobrosrdečný Igor Bareš. A především pak skvělý Daniel Bambas, jehož slizký, pedantský biskup se postupně mění v čistého psychopata a spěje k zaslouženému konci. Konečně i obě "malé velké" děti Viktor Javořík a Tereza Terberová dobře zapadají do stavebnice dobře vystavěného dramatu..
JirkaS  80 %
29.4.2019 | 346 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tento ve všech směrech velkolepý opus Vinohradům bezpochyby sluší. Představení pro náročnější diváky, ať už svou délkou, závažností tématu, využitím každého koutu jeviště a nebo co do počtu účinkujících. P. Khek tuto náročnou látku uchopil po režijní stránce skvěle, herecky dominuje především V. Javořík a D. Bambas, který má pro takovou roli správné charizma. Za sebe mohu říct, že se mi dostalo úžasného divadla, které mě zaujalo a nenudilo, které mi přišlo k chuti, a které jsem si užil. Jediné, co mě mrzí, že se u mě nedostavily žádné emoce, proto nižší hodnocení, jinak dokonalost. /26.4.2019/
Kuba_r  50 %
11.4.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Další z řady ambiciózních pokusů DNV vyplout z bezpečných vod mainstreamu. Dopadlo to jako skoro vždycky nevzrušivou nudou.
Bolek  20 %
7.4.2019 | 13 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Hrozně ale opravdu hrozně dlouhé. Sexuální vsuvky zbytečné a hře ještě víc škodí. Ukázka divadla minulého století.
J.S.  90 %
6.4.2019 | 148 hodnocení
+ souhlasím
Vysoce působivá inscenace na motivy Bergmanova filmového opusu. Režijně zdařilé představení účelně prolíná dětský svět fantazie s událostmi dospělého světa. Šťastně zvolená scénografie (včetně efektního oddělení radostného světa rodiny a mrazivého světa biskupa) přidává na účinnosti divadelního zážitku a podtrhuje závěrečný happyend. K výjimečnosti inscenace přispívá nejen její délka a náročnost (kladená i na diváka), ale také vyrovnané herecké výkony (až na krátký výstup J. Žáka). Drobným nedostatkem je mírná ztráta tempa po famózním začátku, ale kvalitu celého představení to nesnižuje.
Suzana  50 %
24.3.2019 | 331 hodnocení
+ souhlasím
+9% za výběr většiny herců x těžkopádné a nadbytečné přestavby (Izmaelův pokoj, Áronovy loutky) některé scény (např. postelová s loučením před smrtí) poněkud archaické
Theater lover  90 %
15.3.2019 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Silný příběh, magické představení plné emocí, které velkému jevišti Divadla na Vinohradech mimořádně sluší. Výborné herecké výkony, zejména opravdový Alexandr v podání Viktora Javoříka a roztomilá Fanny Terezy Terberové. Radost pohledět na silný a ucelený soubor. Rozhodně doporučuji ke zhlédnutí.
Fedorocko  70 %
14.3.2019 | 746 hodnocení
+ souhlasím
Zdařilá premiéra, velmi dobré představení, skvělé herecké výkony.
Jen ta délka. Ta a velké horko v horních patrech byly příčinou odchodu mnoha diváků o přestávce. Já neodešel a nelitoval jsem.
Ivelly  70 %
12.3.2019 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý příběh, skvělé herci, krasná hudba, kostýmy a scéna. Rozkošní Tereza Terberová a Viktor Javořík!
Jaroslavz  10 %
11.3.2019 | 73 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Všimli si na Vinohradech, jaké máme století?
Marion Cobretti  100 %
10.3.2019 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Premiéra
Bróža  70 %
24.11.2023 | 94 hodnocení
Birter  60 %
19.10.2021 | 200 hodnocení
Zachardi  40 %
7.10.2020 | 63 hodnocení
Lucy1905  70 %
6.3.2020 | 51 hodnocení
Xcepek  90 %
18.11.2019 | 623 hodnocení
Vladimír10  90 %
14.3.2019 | 617 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.