Švandovo divadlo [velký sál]
Lev Nikolajevič Tolstoj, Martin Františák
Anna Karenina
Premiéra: 4.11.2023 | 2:55
Dramaturgie: Marie Nováková. Výprava: Marek Cpin. Hudba: Aid Kid (Ondřej Mikula). Režie: Martin Františák.
Hana Briešťanská, Mark Kristián Hochman, Kamil Halbich, Nataša Bednářová, Anežka Šťastná, Jakub Tvrdík, Jacob Erftemeijer, Alena Štréblová, Miroslav Hruška, Viktor Sekanina / Štěpán Uhlíř, Anna Grundmanová, Jan Grundman, Matěj Anděl, David Punčochář, Jan Mansfeld, Matěj Polák...
Adaptace legendárního románu vyprávějící příběh vdané ženy, která se kvůli nově nalezené vášni rozhodla opustit svůj konformní život a riskovat trvalé ztráty. Anna Karenina při setkání s důstojníkem Vronským objevuje své mládí, jež byla nucena předčasně obětovat, když na sebe vzala roli manželky a matky. Je odhodlaná utéct od rodiny, ztratit své pohodlné i svazující společenské postavení a čelit opovržení ze strany bývalých přátel. Konstantin Levin miluje, obává se o budoucnost svého národa, a přestože je plný sil a prostému štěstí nadosah, neustále přemítá o smrti. Příběh Anny a příběh Levina běží vedle sebe, dramaticky se protínají a opět vzdalují jako koleje, které nás unášejí pryč od našich blízkých nebo zpátky domů...
Termíny představení
|
Volby
Hodnocení (44)
HODNOCENÍ REDAKCE
Anežka Kotoučová 40 %
17.2.2025 | 234 hodnocení
+ souhlasím
Františákova adaptace Tolstého rozsáhlé knihy jako by se snažila honit mnoho zajíců najednou, ve výsledku je však průměrnou, zdlouhavou a sterilní inscenací, která neakcentuje žádné z dostupných a dosud aktuálních témat knihy. Mnoho scén je vytržených z kontextu, silné okamžiky příběhu jsou pojaty zkratkovitě a naopak nadbytečné momenty nepochopitelně zdůrazňovány. Hana Briešťanská je nevýrazná, přitom Anna je dominantní a oslňující postavou. Ze třetí řady bylo mnoha hercům špatně rozumět. Pochválit tak mohu snad jen povedenou scénografii a typově přesného Kamila Halbicha.
Iva Bryndová 70 %
22.11.2023 | 638 hodnocení
+ souhlasím
Rozsáhlý román ve Švandově divadle adaptovali velice zdařile, inscenace je beze sporu dlouhá, nicméně z mého pohledu jí široké množství postav a jejich jednotlivých linek prospívá (titulní hrdinka k mým oblíbencům sama prostě nepatří). Díky nim a proplétání jejich osudů se inscenaci působivě daří držet pozornost. Povedla se i výprava, zejména pokud jde o způsoby, jakými se proměňuje scéna, jako by onen v příběhu zásadní vlak byl přítomen již od začátku. Oceňuji herecké výkony celého obsazení. Hana Briešťanská pochopitelně vládne největším prostorem, zcela suverénně, potěšily mě však i herecké výkony obou jejích mužů, A. Šťastné a J. Tvrdíka.
Jan Pařízek 60 %
6.11.2023 | 954 hodnocení
+ souhlasím
Dílo, které určitě není lehké na zpracování a ve Švandově divadle se s tím rozhodně popasovali se ctí. Inscenace dokáže zaujmout a i přes svoji délku vyloženě nijak nenudí. Nicméně na druhou stranu jsme si onu délku dobře uvědomoval a několikrát se přistihl jak trochu ztrácím pozornost. Místy to z mého pohledu je zdlouhavé a není lehké to celé takto vstřebat. Pomáhá však povedená scéna s pěknou variací příjezdů a odjezdů. Hlavní devízou je pak výtečný herecký výkon H. Briešťanské v titulní roli, který dokáže strhnout a zaslouží si velký potlesk. Samotný závěr je v jejím podání opravdu silný. 65%
Helena Grégrová 70 %
5.11.2023 | 1757 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace ŠD příběh vypráví moderní formou, bez psychologizujícího balastu, akcentací drobných detailů a symbolik, na principu dílčích vzpomínek, které jako by se vynořovaly při listování rodinným albem Anny Kareniny. Tu Hana Briešťanská obdařila přesnou dávkou rozpolcenosti ve stravující změti pout vášní, mateřské lásky a mravních nároků hodných jejího společenského postavení. Kamil Halbich pak dobře vystihl kontrast manželova chladného pragmatismu s Anninou emoční turbulentností. Zdařilá scénografie, light design a hudební složka působivě pracují s atmosférou a dokreslují nezastavitelný věčný koloběh osudových odchodů, návratů a ztrát.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Jerman 60 %
20.1.2025 | 163 hodnocení
+ souhlasím
Během představení jsem musel myslet na nedávnou Šmídovu kladenskou inscenaci vycházející z dramatizace A. Petrase s výtečnou D. Šoltýsovou v hlavní roli. Ta s menším počtem postav a soustředěním na hlavní motivy románu působila daleko sevřenějším dojmem s snesitelnou stopáží. Téměř tříhodinová dramatizace na Smíchově je rozvleklá a místy ztráci dech, i když režijní přístup Františáka svědčí o jeho bravuře, symbolika přijíždějících a odjíždějících vlaků je toho dobrým příkladem.
Výtečný je K. Halbich jako Karenin, představitelka Anny Kareniny je méně přesvědčivá a Vronskij jako její neodolatelný svůdce není bohužel vůbec uvěřitelný.
Výtečný je K. Halbich jako Karenin, představitelka Anny Kareniny je méně přesvědčivá a Vronskij jako její neodolatelný svůdce není bohužel vůbec uvěřitelný.
Fekete 50 %
5.12.2024 | 279 hodnocení
+ souhlasím
Videno 5.12.2024 u Svandu, 165 min vcetne prestavky, 1 rada. 70-80 % zeny, znacne mnozstvi studentu.
Nastudovani bez vyraznejsich kladu ci nedostatku. Bez vzajemne chemie mezi ustredni trojici kdyz druha dejova linie mi prisla o neco zajimavejsi, coz bylo spise ku skode. Anna Karenina / H. Briestanska, jeji muz / K. Halbich, hrabe Vronskij / M.K. Hochman, K. Levin / J. Tvrdik. Soubor byl vyrovnany, nejverohodnejsi J. Erftemeijer a A. Stastna. Z predstaveni jsem odchazel bez novych ci vyraznych myslenek, hru nezatracuji.
Nastudovani bez vyraznejsich kladu ci nedostatku. Bez vzajemne chemie mezi ustredni trojici kdyz druha dejova linie mi prisla o neco zajimavejsi, coz bylo spise ku skode. Anna Karenina / H. Briestanska, jeji muz / K. Halbich, hrabe Vronskij / M.K. Hochman, K. Levin / J. Tvrdik. Soubor byl vyrovnany, nejverohodnejsi J. Erftemeijer a A. Stastna. Z predstaveni jsem odchazel bez novych ci vyraznych myslenek, hru nezatracuji.
Stepan.chalousek 40 %
25.10.2024 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Ztrácel jsem se o čem, že se to hraje a proč. Anna je poněkud bezbarvá a pokud nefunguje chemie a napětí mezi hlavní trojicí, tak se mi ztrácí vyprávění příběhu.
Scénografie vlakové zastávky a pojízdného vagonu vypadá spíše komicky. Predevším pak ubližuje závěru, kdy si Karenina lehá pod onen vagon.
Snažil jsem se fandit do samého konce a byl ochoten chytit se čehokoliv, leč neuměl jsem to najít... Mark Kristián Hochman je ale skvělou posilou soboru.
Scénografie vlakové zastávky a pojízdného vagonu vypadá spíše komicky. Predevším pak ubližuje závěru, kdy si Karenina lehá pod onen vagon.
Snažil jsem se fandit do samého konce a byl ochoten chytit se čehokoliv, leč neuměl jsem to najít... Mark Kristián Hochman je ale skvělou posilou soboru.
TerJan 60 %
16.5.2024 | 67 hodnocení
+ souhlasím
Kdyby autoři adaptace sáhli čistě k příběhu Kareninových, mohli dostat na jeviště hutný psychologický příběh se stopáží pod dvě hodiny, ze kterého by diváci ani nedýchali. Herecký potenciál k tomu ve Švanďáku mají. Rovina Levinových může fungovat v knize, ve hře ale byla rozvleklá a z mého pohledu zbytečně nabobtnala na 3 hodiny plus. Projevem zaujal nejvíc David Punčochář. /na základě představení 17.4.2024/
Studený Čumáček 60 %
17.3.2024 | 460 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%
Inscenace rozhodně ctižádostivá časovým rozsahem, výpravou a kostýmy, v tomto směru je až exkluzivní. Bohužel, rozsah také stojí proti ní. To mi rozhodně nevadí, já vždy spořádaně vyčkám, až Anna skočí, ale...našli se i spáči a odcházeči.
Líbí se mi nasazení Anežky Šťastné (Kitty), Marka Kristiána Hochmana (Vronský) a Jana Grundmana (Nikolaj Levin). Právě jeho až bolestné podání člověka, který neumí žít jinak než v extrémech a nyní je jeho život u konce, je výjimečné.
Bohužel, jinak je inscenace spíše průměrná a šturmuje před přestávkou jen proto, aby se pak táhla jako sirup, tu a tam přerušený akcičkou. Ale to je spíš k režii...
Inscenace rozhodně ctižádostivá časovým rozsahem, výpravou a kostýmy, v tomto směru je až exkluzivní. Bohužel, rozsah také stojí proti ní. To mi rozhodně nevadí, já vždy spořádaně vyčkám, až Anna skočí, ale...našli se i spáči a odcházeči.
Líbí se mi nasazení Anežky Šťastné (Kitty), Marka Kristiána Hochmana (Vronský) a Jana Grundmana (Nikolaj Levin). Právě jeho až bolestné podání člověka, který neumí žít jinak než v extrémech a nyní je jeho život u konce, je výjimečné.
Bohužel, jinak je inscenace spíše průměrná a šturmuje před přestávkou jen proto, aby se pak táhla jako sirup, tu a tam přerušený akcičkou. Ale to je spíš k režii...
Skubanek 40 %
30.12.2023 | 91 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Pán po mé levici usnul, pán po mé pravici kontroloval hodinky alespoň jednou za minutu. Nedalo mi to, a v druhé části jsem se párkrát podívala na publika a body language většiny mluvil sám za sebe?
Klady: A. Šťastná, scéna, kostýmy a některá symbolika. Máša muž mi přijde jako fajn nápad.
Minusy: Žádná chemie a vášeň mezi páry, dvojice opravdu nesourodé. M.K.H. jsem bohužel nevěřila ani slovo? H. B. sama o sobě nehraje špatně, ale osobně mně jako AK prostě nesedí. Hudba někdy je, pak dlouho není, pak zas ne, ale najednou divně utnutá. Už jsem viděla i delší inscenace, které nenudily a udržely pozornost obecenstva. Tato to bohužel nebyla.
Klady: A. Šťastná, scéna, kostýmy a některá symbolika. Máša muž mi přijde jako fajn nápad.
Minusy: Žádná chemie a vášeň mezi páry, dvojice opravdu nesourodé. M.K.H. jsem bohužel nevěřila ani slovo? H. B. sama o sobě nehraje špatně, ale osobně mně jako AK prostě nesedí. Hudba někdy je, pak dlouho není, pak zas ne, ale najednou divně utnutá. Už jsem viděla i delší inscenace, které nenudily a udržely pozornost obecenstva. Tato to bohužel nebyla.
Tereza Rybková 10 %
15.12.2023 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Rozvleklé a nevyrovnané. Vztahy nefungují. Každý herec jiná ves. A odkaz na pardubický Taxis je úplně mimo.
Will_Scarlet 70 %
27.11.2023 | 47 hodnocení
+ souhlasím
Velmi působivá scénografie a v první půlce opravdu zdařilé zachycení všech dějových linií hlavních postav románu a jejich podstaty. Ve druhé půlce, snad z důvodu času, se ale některé motivace především u Anny a Vronského začínají vytrácet a dialog mezi nimi je spíš hysterický než že by objasňoval podstatu toho, proč se tak děje. I tak je to velmi zdařilá divadelní adaptace románu, který na první pohled vypadá, že ani inscenovat nejde. 70%
Evelynne 20 %
25.11.2023 | 35 hodnocení
+ souhlasím
AK by si zasloužila důstojnější zpracování. A hlavní představitelku.
MMK 40 %
13.11.2023 | 214 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Upravit rozvláčného ruského klasika tak, aby nebyl rozvláčný, je nelehký úkol. ŠD ho nezvládlo. Ve hře je příliš mnoho linií, které spolu jen vzdáleně souvisejí. Například Levinovi jsou naprosto zbyteční a místo nich by bylo lepší se soustředit na Annu. Vzhledem k reakcím publika (část odešla o přestávce, část tleskala ve stoje) se zdá, že toto provedení má našlápnuto ke kontroverzní inscenaci.
RaB 80 %
11.11.2023 | 414 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto přesná H. Briešťanská - vystihuje A. Kareninu do posledního gesta ve všech polohách jejího nelehkého osudu (závěrečná scéna fenomenální!). Výborně ji doplňuje M. K. Hochman. Skvělá výprava, avšak nadbytečná hudební složka (a nehodící se).
Začátek druhé části si říká o zkrácení.
Začátek druhé části si říká o zkrácení.
Lovin 80 %
6.11.2023 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Toto je po všech stránkách velmi vydařená inscenace. Vizuálně povedené, skvělá hudba, perfektní herecké výkony. Odcházela jsem nadšená.
Nova15 90 %
6.11.2023 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nadšení veliké. Po všech směrech, hluboký příběh, který je plný nuancí, detailů a propracované symboliky. Troufnu si říci, že se jedná o náročnější kus, k čemuž samozřejmě titul sám zavazuje. Nedoporučila bych pro diváka, který nerad čte mezi řádky. Některé prvky mi přišly zbytečné (kněžna motorkářka? to mi nesedlo). V celku ale vše velmi dobře funguje. Fantastická Anna, Levin, Kitty, Vronskij, neuvěřitelný Karenin (Kamil Halbich). Divadelní zážitek zastřešuje epický konec, při kterém jsem měla husinu ještě hodiny po představení.
Kateřina Vodáková 80 %
5.11.2023 | 271 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ze začátku jsem z intenzity modernizace byla rozpačitá a nesvá, pak mě to ale chytlo. Nejedná se o mainstreamovou inscenaci, pojetí této klasické látky je ve ŠD dost specifické (osobně jsem cítila podobné ladění s Hůrkou), ale za mě ve výsledku povedené a hluboké. Geniální práce M. Cpina, "3D" scénografie funguje jako nejpůsobivější složka celku - perfektní vlak, plošina, koleje, svícení, prach i hudba. Herecky vynikající, syrová H. Briešťanská a jemný M. K. Hochman, éterická A. Šťastná v překrásných modrých šatech, tradičně dobří Grundmanovi, těžkou atmosféru odlehčuje N. Bednářová v nesourodé dvojici s J. Erftemeijerem. Stojí za vidění!
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.