Klicperovo divadlo Hradec Králové [hlavní scéna]
<< Bílý jelen | Bylo nás pět >>
Fjodor Michajlovič Dostojevskij, SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský)
Bratři Karamazovi
Premiéra: 24.3.2018 | 2:55
Překlad románu: Prokop Voskovec. Dramaturgie: Ladislav Nunvář. Scéna: Jakub Kopecký. Kostýmy: Simona Rybáková. Hudba: Petr Kaláb. Režie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský).
Poslední uvedení: únor 2020.
Poslední uvedení: únor 2020.
Jiří Zapletal, Jan Sklenář, Miroslav Zavičár, Sebastian Jacques, Jakub Tvrdík, Anna Fialová, Sara Venclovská, Týna Průchová / Anna Peřinová, Martina Nováková, Zora Valchařová-Poulová, Ondřej Malý, Matěj Anděl, William Valerián...
Adaptace vrcholného románu Fjodora Michajloviče Dostojevského.
Sociálně filosofické pojednání o světu, Bohu a otci. A o lásce vášnivé, oddané, uražené, ponížené, všeobjímající a sobecké. O světě bez pravidel. O světě, jemuž vládne Fjodor Pavlovič Karamazov, otec, který je zosobněním nejhorších lidských vlastností, otec chamtivý, vypočítavý, krutý a zbabělý. Podědili kus karamazovství také jeho synové? Žili, byli jednou tři bratři...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (38)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 30 %
19.3.2019 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
SKUTŘi rozsáhlý román převedli do neuspořádané dramatizace, v níž se např. Ivan či Smerďakov stali postavami spíše okrajovými. Řadu důležitých souvislostí mohli rozeznat jen ten, kdo se dřív setkal alespoň s jiným zpracováním. Důraz na emoce snad odkazoval k místu děje a s „východním“ naturelem zčásti souzněl, někteří z hlavních představitelů však byli režií a dramaturgií neukočírovaní. Za hranicí únosnosti přehrával hlavně J. Zapletal, v menší míře též J. Sklenář. Zaujal S. Jacques. Výrazná výprava a hudba měly minimální významotvornost. S Dostojevského předlohou jinde zvládli naložit lépe.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
AdelOne 80 %
21.1.2020 | 28 hodnocení
+ souhlasím
85%- Překrásná Skutrovská scéna.
Herecky zaujali Jiří Zapletal (dle mého názoru jeho životní role), Jan Sklenář a především Miroslav Zavičár jehož Ivan poutal mou pozornost celou dobu. Jakoby mu za krkem seděla celá bolest jeho rodiny.
Za zmínku stojí také Anna Fialová, Sára Venclovská a Jakub Tvrdík, jehož vnitřní monolog je krásně patrný.
Herecky zaujali Jiří Zapletal (dle mého názoru jeho životní role), Jan Sklenář a především Miroslav Zavičár jehož Ivan poutal mou pozornost celou dobu. Jakoby mu za krkem seděla celá bolest jeho rodiny.
Za zmínku stojí také Anna Fialová, Sára Venclovská a Jakub Tvrdík, jehož vnitřní monolog je krásně patrný.
Monulinka 80 %
22.10.2019 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Skutři jsou jako vždy sví, oproti oblíbené Schormově dramatizaci si z mnohovrstevnatého románu vybrali i jiné dějové linky - tu s Iljušou oceňuji, výstupy otce Zosimy bych ale proškrtala. Více prostoru dostal Aljoša (věrohodný S. Jacques). Z herců mě dále zaujali J. Zapletal či J. Sklenář. Výborná je scéna, kostýmy, hudební složka - působivá inscenace. (7.3.2019, Divadlo v Dlouhé)
Pavel Pešek 60 %
19.6.2019 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Otázka je, proč Dostojevského inscenovat zrovna takhle. Mozaikovitě skládané scény, loutkově vedení herci, samý zvuk, samý znak. Snad že nás sputnik přesvědčil, že tam nahoře opravdu nikdo není, a proto je všechno tak nějak jedno? Snad aby divák byl vnějškově ohromován a příliš nepřemýšlel nad tím, co se říká? Snad že není čas dotáhnout práci s herci (ne tu strojovou, ta je dokonalá, ale tu, která nabízí pohled do všech zákoutí lidské duše)? Nevím. A nevyčítám, proč by to nešlo zrovna takhle. Ale já zas budu přemýšlet, jak žít ve světě, kde je vše dovoleno, sám. U Klicperů mi s tím nepomohli.
LavinieCamui 70 %
2.6.2019 | 855 hodnocení
+ souhlasím
Od SKUTR mám ráda ruskou klasiku (viz Racek v Divadle v Dlouhé), ale zde bych dala přednost dramatizaci Evalda Schorma, která je přeci jen výstižnější.
Michvon 50 %
3.5.2019 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Z mého hlediska dost přeceněná inscenace, mužští představitelé až na Sebastiana Jacquese mi lezli na nervy, hodně se tam křičí a hlučí, tlačí na pilu. Ženské postavy o trochu lepší - Anna Fialová výborná, líbila se mi i Sara Venclovská. Ze Zory valchařové - Zosimy jsem měla osypky, toto pojetí mi přišlo úplně zcestné. Je to celé udělané dost povrchně, rádoby efektně, na sílu.
Jerman 60 %
4.4.2019 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Nesdílím nadšení většiny uživatelů tohoto fóra, protože si dobře pamatuji výbornou sevřenou Schormovu dramatizaci (Na Zábradlí, Dejvické div., Činoherní klub). Skutři se snažili zahrnout více linii (Iljuša a kapitán, stařec Zosima), které jsou u Schorma vypuštěny. Inscenace se tak stala až příliš košatou a nepřehlednou (jeden nakonec neví, kdo komu 3000 rublů dluží a kde vlastně jsou...). Že se zpívá rusky je pochopitekné, ale proč anglicky? Pozitivem je hudba, zajímavé pojetí postavy Smerďakova a pro Skutry typická obraznost.
Greetchen 80 %
3.4.2019 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(7.3.2019, Divadlo v Dlouhé) Působivá scéna, z hereckých výkonů mě nejvíc oslovil procítěný Sebastian Jacques v roli mladého Aljoši,
samozřejmě i Jiří Zapletal. Ostatní výkony ne že by byly slabší, ale herci neměli tolik možností se vyjádřit, jejich příběhy jsou trochu potlačeny do pozadí. Celkově hodně silné představení.
samozřejmě i Jiří Zapletal. Ostatní výkony ne že by byly slabší, ale herci neměli tolik možností se vyjádřit, jejich příběhy jsou trochu potlačeny do pozadí. Celkově hodně silné představení.
Eviik 70 %
14.3.2019 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Poetiku SKUTRu znám již z jiných inscenací, tato byla mezi ostatními až neobvykle ukecaná (což nemyslím jako kritiku). Tvůrcům se podařilo vybrat nejdůležitější motivy z románu, hlavní důraz pak vložili na postavu Aljoši (skvěle ztvárněným S. Jacquesem). Možná bych se ale obešla bez některých dialogů Aljoši s postavou starce Zosimy, které zbytečně rozmělňovaly hlavní děj. Tradičně SKUTRovsky výborná hudební složka i choreografie. Závěrečná scéna byla opravdu dechberoucí. Přesto pro mě celkově tato inscenace nebyla takovým zážitkem, jak jsem čekala.
Ivelly 70 %
10.3.2019 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Parádní herecký výkony, nejlepší - pan Zapletal. Scéna, kostýmy (až na šaty Grušeňky), hudba (kromě ruské písničky "Aj-la-laj-ja"), zvuková složka ( zvony a hudební nástroj Smerďakova) - velmi působivé! PŘEDkoncovka - odchod do světla nejen otce Zosimy, Iljušky a take Karamazova a Smerdakova - úžasná, dojemná a dech beroucí. Kapitán Sněgirjov s kůrčičkou chleba na hrobě Iljuši mně taky dostal, takže musela jsem do kabelky pro kapesník.. Ale sputnik? písničky v angličtině? Celkový dojem je velmi dobrý, opakovala bych ten zážitek + velká kytička pro pana Zapletala. SKUTŘi, moc děkuji! (DvD, 7.3)
JirkaS 90 %
8.3.2019 | 382 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Svět, ve kterém přežít s jasnou myslí je umění, nám režijní tandem SKUTR servíruje s poetikou sobě vlastní, ovšem tentokrát s jasným důrazem na příběh a postavy, přičemž symbolika a vizuální hrátky jsou jen prostředek k doplnění děje. Úžasná scéna, skvělé kostýmy, důraz na vykreslení psychologie jednotlivých postav, zpěv skvěle doplňující dění na jevišti, a k tomu vynikající herecké výkony všech zúčastněných, obzvláště vynikl S. Jacques, který svou roli úžasně procítil. A je zde naprosto úžasný mrazivý závěr, jeden z nejlepších, které jsem dosud v divadle viděl! /7.3.2019 v Divadle v Dlouhé/
KSnow 100 %
8.3.2019 | 106 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Lépe už to prostě nejde! BK jsou pro mě ohromná srdcovka, kterou jsem považovala za nemožnou smysluplně zinscenovat, ale to byl naštěstí obrovský omyl! Scéna ohromuje sama o sobě, pěvecká složka dokresluje opojnou atmosféru, a společně na jevišti vystavují tak zranitelný, pomalu hroutící se i nadějeplný svět. Díky, díky, díky! Díky za ctění myšlenek i charakterů, díky za házení kamenů, díky za skvěle zvládnuté ženské postavy, a hlavně díky Sebastianovi J. za dechberoucí ztvárnění Aljoši, jehož něžnost, citlivost a odhodlání být dobrým mě odzbrojily. Díky! Za tímhle si ráda zajedu i do Hradce.
Jaroslavz 50 %
8.3.2019 | 96 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Docela hezké představení. Víc na dívání než na přemýšlení. Což je u Dostojevského trošku na pováženou.
Kateřina Vodáková 100 %
7.3.2019 | 271 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Ach Bože, ta atmosféra! Ta, kterou umí jen SKUTŘI. Ztrácela jsem dech. Jsem šťastná, že jsem zrovna ve věku, kdy už dokážu chápat jejich pojetí her, zároveň mě nesvazují inscenační předsudky z minulosti a jsem plně otevřená všem jejim nápadům a změnám vůči předlohám. Zde pro mě nový herecký objev S. Jacques - jeho křehkost a něha v projevu mě fascinovala, tradičně skvělá A. Fialová - divoká, přesto tolik zranitelná, vynikající J. Sklenář - výbušný, přesto plachý a milující. Neméně silné výkony J. Zapletal, M. Zavičár a S. Venclovská. Kostýmy, hudba (!), zpěvy, scéna a hra světel dechberoucí.
Denisa H. 70 %
7.3.2019 | 385 hodnocení
+ souhlasím
První "polovina" se pro mě stala poměrně brzy dost ubíjející a pocitově trvala minimálně 2 hodiny (ve skutečnosti 1h 40m). Část po přestávce mě již dokázala více vtáhnout, za což vděčím nejvíce lince s umírajícím Iljušou... Herecky mě nejvíce zaujal S. Jacques a postupem času/nakonec i J. Sklenář. Scéna, režie, hudba, všechno super, ač občas se to vše trochu tlouklo. Čekala jsem více, ale i docela ráda bych dala zpracování někdy druhou šanci...
Koeman2 90 %
18.4.2018 | 188 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Další majstrštyk z dílny dua SKUTR. Strhující herecké výkony všech aktérů, vyzdvihnout však musím p. Zapletala, Sklenáře, Zavičára a hostujícího S. Jacquese, který byl pro roli naivního a dobráckého Aljoši ideální volbou. Náročný kus není pro každého, filozofická a celospolečenská témata o víře a nevíře v Boha, otcovské lásce a otcovraždě, vině, trestu a světě bez pravidel. První půlka delší náročnější, druhá již rychleji odsýpá, soudní přelíčení, verdikt a závěrečné smíření patří k nejpůsobivějším místům hry. Nesmím zapomenout opět na působivou kostýmní, pohybovou, hudební a pěveckou složku.
Tomáš Molík 100 %
24.3.2018 | 45 hodnocení
+ souhlasím
Nádhera. Domníval jsem se, že moje nadšení z dramatizace BK E.Schorma nic nepřekoná, no a překonalo. BK v podání KDHK jsou pro mne nezapomenutelným zážitek. SKUTŘI jsou režisérští géniové. Umělci Zapletal, Tvrdík, Sklenář a Zavičár jsou herečtí bohové. Mistru Zapletalovi bych okamžitě, za jeho strhujících výkon, dal Thalii. Sebastian Jacques byl výborný, přirozený a srdečně spontánní, určitě má velkou budoucnost. Nápadité kostýmy, dokonalá a plně funkční minimalistická scéna. Ruské a anglické zpěvy - paráda. Díky, KDHK je prostě nejlepší...
J.anek 90 %
23.3.2018 | 517 hodnocení
+ souhlasím
Hradečtí bratři jsou hodně mladí. Unavení sluncem přemýšlejí o sputniku a zkoumají hranice ve světě bez Boha, kde je všechno dovoleno. Starý Karamazov je chlap v plné síle (bravurní Jiří Zapletal), dámy jsou krásné a hrdé, zpívá se rusky i anglicky. Dostojevskij nebývale poetický, víc hravý než filozofický. A v nádherných kostýmech Simony Rybákové.
HellP 100 %
9.3.2019 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Úžasné představení, výborné herecké výkony, zajímavě udělaná scéna, hezké kostýmy, krásná hudba. Stojí za to vidět, pro mě to byl velký zážitek. Děkuji. (Viděla jsem v Divadle v Dlouhé - ve čtvrtek 7.3.2019).
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.