Národní divadlo [Stavovské divadlo]
<< Srpen v zemi indiánů | Strýček Váňa >>
Vincent Macaigne
Stát jsem já
Premiéra: 8.9.2020 | 2:25x
Překlad: Zdeněk Bartoš. Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Marek Cpin. Kostýmy: Kateřina Štefková. Režie: Jan Mikulášek.
Poslední uvedení: prosinec 2022.
Poslední uvedení: prosinec 2022.
Anna Fialová, Petr Vančura, Robert Mikluš, Zuzana Stivínová, Pavel Batěk, David Matásek, Jiří Panzner / Šimon Krupa, Štěpánka Pencová...
Hra vyprávějící mýtus o zrození národa a o zrození státu, příběh království a zároveň rodinná sága. Vše začíná králem, kterého všichni chtějí zabít jako symbol diktátorského režimu, jemuž dávno odzvonilo. Děj se odehrává v neznámé zemi, v neznámém království, ale neustále se odkazuje na náš svět. Je to země vymyšlená, vzdálená, která však s námi nějak až příliš nebezpečně souvisí...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
30 %
Uživatelé
54 %
kontroverzní inscenace (37.)
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 30 %
Pavel Širmer 30 %
Volby
Hodnocení (35)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 30 %
30.10.2020 | 1939 hodnocení
+ souhlasím
Autor radikálně a nesmlouvavě tepe do fungování světa, politiky, médií atd. Odkazy a metafory smysl mají, ale nepřiměřená upovídanost a zasazení do dějových extrémů jim ubírá na funkčnosti. Překombinovaný děj volá po zjednodušení. Celek se jeví spíše jako provokace pro provokaci. Přes výraznost a dobrou zkoordinovanost jevištních akcí je během bezmála dvou a půl hodin bez pauzy těžké udržet pozornost. Promyšlená práce s prostorem, výrazná hudební složka, obdivuhodné nasazení herců. Na Nové scéně by se počin asi nezdál tak odvážným. Kolik diváků ale právě ve Stavovském divadle projeví o kontroverzní titul zájem?
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Theatre spirit 100 %
4.3.2023 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Jedna z nejlepších inscenací, jakou jsem kdy viděl. Velmi průkopnická a nestačila vidět jen jedou. Skvělá scéna, nápady, energie i herecké výkony. Nemám co vytknout. Snad jen délka by mohla některým vadit. Pro mne to byl ale také jeden z inscenačních klíčů. Odcházející důchodci byli důkazem aktuálnosti a pravdivosti.
Viktorie 60 %
7.12.2022 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Šla jsem do toho s otevřenou myslí, což se vyplatilo. Oceňuji odvahu představení a všech, co se na něm podíleli. Ale domnívám, že to mohlo být uděláno lépe. Možná představení dokonce nějaká energie i chyběla. Možná mu prostředí Stavovského divadla uškodilo. Mohu však říci, že jsem velmi ráda, že jsem ho viděla.
(Minimálně 10% strhávám za množství hlasitých zvukových efektů, kvůli kterým jsem se někdy nemohla soustředit na to, co se dělo.)
(Minimálně 10% strhávám za množství hlasitých zvukových efektů, kvůli kterým jsem se někdy nemohla soustředit na to, co se dělo.)
Birter 70 %
4.12.2022 | 191 hodnocení
+ souhlasím
Vrchol provokace a samoúčelnosti? Rozhodně. A já nejsem divák, který by jakýkoliv odvážný pokus být aktuální automaticky chválil. Na Stát jsem já je ale vidět poctivá práce, vtip, energie a satirický text, ač prvoplánový, se hezky poslouchá.
Zma 50 %
4.6.2022 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Vítám všechny modernizace, nápady, novinky, ale tady jsem se nudila. Občas zajímavé, ale ...
Stepan.chalousek 40 %
4.5.2022 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel mi unikl smysl inscenace, která honí moc králíků. Mikuláškova poetika jakoby se rozlezla do všech koutů a nezbylo z ní nic. Vyzvednout ovšem musím Annu Fialovou, jejíž energie celé představení nakopává. Jediny vtipný obraz - politici skákající v nafukovacím hradě. Představení je bez přestávky, což mě donutilo dokoukat inscenaci celou.
Gimli35 70 %
25.1.2022 | 212 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Ne že by si inscenace nezasloužila škrty a krácení. Ale Mikuláškova misantropie a (sebe)ironie prostupující celým večerem mne spolu se správně ulítlými režijními nápady udržela po celé dvě hodiny "na příjmu". Výsměch přebujelým, toxicky extrovertním politickým egům spojený s hrůzou z konce světa a až zuřivou snahou o zábavnost tvoří velmi svéráznou, ale nikoli špatnou kombinaci, která na prknech Stavovského divadla dobře provokuje.
Zabiklac 80 %
6.3.2021 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tety, co choděj do Národa museli trpět.S počtem minut byla tato kláda i pro mně moc monotóní. Mikulášek se nebojí jít proti srsti a dělat antipop, ale na to má Stavák moc sedaček.
Čiko 10 %
26.9.2020 | 1008 hodnocení
+ souhlasím
Nelíbilo. Byl jsem až znechucen. A těch otazníků. Proč je tato hra uváděna v budově Stavovského divadla a ne na alternativní scéně, kam patří? Na kterého diváka dramaturgie zacílila? Komu je to určeno? Vědí herci proč jsou na jevišti a jaký úkol tam plní? Protože narozdíl od mnoha se mi nelíbily ani herecké výkony. A proč 2:25 bez pauzy? Možná - světlo z chodby ve chvílích, kdy diváci opouštěli sál má být součást inscenace? Nuda ve Stavovském divadle.
Ivo Železný 30 %
9.9.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Je to radost vidět uplatnění Cimrmanova režijního doporučení v praxi. Dvě hodiny dvacet bez přestávky. Vlastně dvě hodiny čtyřicet, protože Robert Mikluš a Petr Vančura před počátkem rozpohybovali i do tance ctihodné divačky a diváky ctihodného dívadla, klobouček!
To byla nejlepší část inscenace. Prejt mám rád, jelítkový i jaternicový. Slovní ne. Kouř byl. Hódně kouře a často. Příznačné bylo, že levým portálem při stěně po celé představení procházeli tam a zpátky evidentně místní zaměstnanci, kteří s kusem neměli nic společného. Zřejmě nebylo jiné cesty. A představení je nerušilo.
To byla nejlepší část inscenace. Prejt mám rád, jelítkový i jaternicový. Slovní ne. Kouř byl. Hódně kouře a často. Příznačné bylo, že levým portálem při stěně po celé představení procházeli tam a zpátky evidentně místní zaměstnanci, kteří s kusem neměli nic společného. Zřejmě nebylo jiné cesty. A představení je nerušilo.
Michal1982 20 %
8.9.2020 | 144 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tak dlouho trvající změť na jevišti nezachrání ani tak výborní herci, jako je Z. Stivínová, A. Fialová, P. Batěk. Nebýt pár hereckých momentů paní Stivínové, které na mě působily jako defibrilátor, asi bych se konce nedočkal, neb by se mi zastavilo srdce. Přišel jsem, viděl jsem, odešel jsem...
Slamajak 80 %
7.9.2020 | 71 hodnocení
+ souhlasím
Na začátku jsem si říkal, kam jsem to vlezl, a jestlipak asi Stavovskému ulítne střecha, ale od příchodu Zuzany Stivínové (na veřejné generálce při jejím odchodu ze scény po tomhle výstupu zněl Stavovským zasloužený potlesk, to jsem na činohře ještě nezažil) to jelo dost solidně. Kromě Z. Stivínové je skvělá hlavně Anna Fialová. Pro mě skvělá atmosféra, skvělá scéna, a tak vůbec. Možná by neuškodil nějaký ten dramaturgický škrt nebo přestávka, ke konci bylo už dost těžké udržet pozornost. Ale já na to asi budu muset jít znova.
DivadelniFan 50 %
7.9.2020 | 310 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Přemýšlel jsem v průběhu představení, zda se mi to, co vidím na jevišti, líbí nebo ne. Došel jsem k názoru, že svým způsobem vlastně ano. Geniální režijní nápady, skvělé výkony P. Vančury, Z. Stivínové a R. Mikluše a nezapomenutelná diskotéka DJ Petra Vančury před představením. Kdy se vám podaří zapařit si ve Stavovském? Za tento ojedinělý zážitek a zajímavou divadelní zkušenost s takto nekonvenčním a moderním představením dávám dobrých 50%. Rozhodně nelituji, že jsem necelé 2,5 hodiny strávil při tomto představení. Nicméně přestávka by neuškodila. Ke konci jsem už lehce ztrácel pozornost.
RaB 0 %
7.9.2020 | 326 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Obrovský omyl.
Prvních 30 minut vlastně jen zpívání písniček, bez jakéhokoliv děje, poté přijde Z. Stivínová a začne mluvit sprostě a předvádět matku, která zabila své děti.
Strašně vulgarismů, scéna kterou si Stavovské divadlo opravdu nezaslouží.
Hlouběji už to klesnout opravdu nemohlo. Bylo mi strašně líto skvělých herců jakými P. Batěk a Z. Stivínová jsou. Tohle je hodně špatné i na A. Fialovou.
Prvních 30 minut vlastně jen zpívání písniček, bez jakéhokoliv děje, poté přijde Z. Stivínová a začne mluvit sprostě a předvádět matku, která zabila své děti.
Strašně vulgarismů, scéna kterou si Stavovské divadlo opravdu nezaslouží.
Hlouběji už to klesnout opravdu nemohlo. Bylo mi strašně líto skvělých herců jakými P. Batěk a Z. Stivínová jsou. Tohle je hodně špatné i na A. Fialovou.
Michal Ernat 70 %
11.3.2020 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Šli jsme na to s velkými obavami. Obzvláště jsme se báli délky představení, hrané bez přestávky. Ale nakonec to mělo alespoň děj, nebylo to nejhorší.
Marie se mi líbila, paní redaktorka také. a pan Andura mi přišel jako Richard Genzer v divadle. Byl to záměr?
Nicméně hra, která stačí vidět jednou ....
Viděno poslední představení před uzavřením divadel ohledně Covid-19. Generálka byla rovnou derniéra, když pak se zavřela divadla.
Marie se mi líbila, paní redaktorka také. a pan Andura mi přišel jako Richard Genzer v divadle. Byl to záměr?
Nicméně hra, která stačí vidět jednou ....
Viděno poslední představení před uzavřením divadel ohledně Covid-19. Generálka byla rovnou derniéra, když pak se zavřela divadla.
Bova 70 %
10.3.2020 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Viděno na veřejné generálce.Velmi zvláštní představení.Moc se mi líbila v monologu matky vynikající Zuzana Stivínová.Výborná byla také velmi talentovaná Anička Fialová.
Galmargni 90 %
9.10.2021 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Některá představení jsou skvělá, ale časem na ně zapomenete. Na Stát jsem já jen tak nezapomenu. Divadelní horská dráha projíždějící přes absolutní šok, smutek z uvědomění si kruté reality a spooustu humoru. Dvě hodiny 100% vtažení do děje, kdy se divák ani chvilinku nenudí díky celkové proměnlivosti.
Maroda 90 %
8.9.2020 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Konečně! Více takových inscenací, které okysličí mnohdy zaprděnou divadelní scénu.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.