Divadlo na Vinohradech [velká scéna]
<< Hana | Nepijte tu vodu >>
Molière
Lakomec
Premiéra: 20.10.2023 | 2:45
Překlad: Vladimír Mikeš. Dramaturgie: Vladimír Čepek. Výprava: Jozef Hugo Čačko. Hudba: Ivan Acher. Pohybová spolupráce: Marek Zelinka. Režie: Pavel Khek.
Aleš Procházka, Aleš Petráš, Jana Kotrbatá, Ondřej Kraus, Šárka Krausová / Sabina Rojková, Tereza Bebarová, Kryštof Rímský, Jiří Roskot, Václav Svoboda, Jan Battěk, Jan Krafka...
Pravděpodobně nejslavnější komedie největšího klasika francouzského komediálního jeviště. Vdovec Harpagon žije ve svém domě obklopen rodinou a služebnictvem, ovšem šťastný není. Jeho jedinou touhu a vášeň představují peníze. A přestože je bohatý (nebo možná právě proto), je také neuvěřitelně lakomý, a celou jeho existenci ovládá především strach, aby o své peníze nepřišel. Jednoho dne se jeho největší obava naplní a milovaná kasička zmizí. Kdo ji ukradl...?
D12+ Volby
Hodnocení (32)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 50 %
9.2.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
55%. Nejde o rutinní nastudování klasické komedie, z výkladu je cítit sympatická snaha o nový pohled na situace, hledání spojitostí s dnešní společností. Zkušební čas však nepostačil k důslednému naplnění záměrů, které zůstaly někde na půli cesty; bylo by potřeba více hledat, pilovat a také se nebát být odvážnější. Mezi spoustou „balastu“ jen tu a tam zaujme nějaký nápad. Výtvarník J. H. Čačko lépe posloužil jako scénograf, funkčnost extravagantních kostýmů a masek je sporná. Vinohradský soubor se v posledních letech často jako kolektiv nesehrál, u Lakomce se v tomto ohledu daří o poznání lépe.
Helena Grégrová 60 %
13.11.2023 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
Režie Pavel Khek. Kdo by to byl řek'!? Jeho rukopis plný originálních nápadů a aktualizačních nadstaveb ve výkladu textu jsem tentokrát téměř nepostřehla. Moderní ráz inscenaci dodávají zejména vtipně řešené kostýmy a wellness vzhled scény, ostatní nic moc nového nepřináší, k nešvarům dneška promlouvající posuny se nekonají, s výjimkou zbytných pasáží odkazujících k finanční gramotnosti. Z herecky převážně solidních výkonů vyniká ten Aleše Petráše, roli Kleanta pojal jednoznačně nejkomplexněji a nejzáživněji. Permanentní pitvoření se Terezy Bebarové naopak potenciál naturelu postavy Frosiny zcela zabilo, zbyla jen laciná, otravná karikatura.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
ModryLenochod 50 %
26.9.2024 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Moderní zpracování, které neurazí, ale ani nenadchne. Výkony herců byly skvělé a moc se mi líbily kostýmy. Bohužel ale představení bylo až zbytečně dlouhé a dalo se velmi snadno identifikovat, které scény tam byly zbytečné, a které naopak děj někam posouvaly. Velké naděje jsem vkládala do druhé poloviny, kdy to většinou odsejpá - tak tomu ale tady nebylo. Po přestávce představení už dějově divákovi nic nenabízí.
Čiko 40 %
7.4.2024 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Mám Moliérova Lakomce rád, ale pořád mám pocit, že se s jeho povedeným zpracováním česká jeviště dost míjejí. Ani tato inscenace mě ničím nezaujala. Aleš Procházka se pro tuto roli rozhodně nenarodil, scéna evokující saunu byla dle mého taky trochu přešlap a kostýmy (potažmo celková vizáž) některých postav mě vyloženě iritovaly. Zejména kostým policajta, který připomíná kostkované pyžamo a paruka Harpagona, ve které A.Procházka vypadá jak Sandokan v důchodu.
V režii P.Kheka jsem viděl už zajímavější inscenace.
V režii P.Kheka jsem viděl už zajímavější inscenace.
Snekac 70 %
23.3.2024 | 325 hodnocení
+ souhlasím
Poměrně moderní, vtipné a originální zpracování. Příjemné překvapení v Divadle na Vinohradech.
Suzana 30 %
18.3.2024 | 348 hodnocení
+ souhlasím
nudně se to vleče, tomuhle zpracování chybí punc současnosti, důkaz aktuálnosti tohoto kusu, sauna jako inspirace pro jinak strávený čas
PavelakK 50 %
17.1.2024 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Režie Kheka mi sedí, avšak tato mi přijde slabší. Na mě asi moc moderní. Hra mě bohužel nezaujala.
Monty70 70 %
14.1.2024 | 281 hodnocení
+ souhlasím
Všem známý Moliérův Lakomec v moderním zpracování. Není to úplně představení pro konzervativního diváka vinohradského divadla, spíše pro mladší publikum. I tak si myslím, že přemíra sexuálních narážek a dvojsmyslů v první polovině představení je již obtěžující. Herecky podařené, Procházka, Petráš, Rojková (naše alternace), Kraus či Kotrbatá. Tereza Bebarová svoji postavu ztvárnila poněkud afektovaně, její Frosina mě nebavila. Kostýmy i scéna pěkné.
DivadelniFan 70 %
12.1.2024 | 386 hodnocení
+ souhlasím
75%
Tak tohle pojetí mě bavilo! Úvodní choreografie, moderní prvky, extravagantní kostýmy a výkony, kterým dominují Aleš Procházka a především energický Aleš Petráš, který opět dokazuje, jak silnou oporou vinohradského souboru je. Bavili mě také Tereza Bebarová, Ondřej Kraus, Jan Battěk a zaskakující Viktor Javořík. Chvílemi se to sice trošku táhne, chvílemi je to "až moc", zejména nahota představitele hlavní role či dvojsmysly, ale výsledek baví.
Tak tohle pojetí mě bavilo! Úvodní choreografie, moderní prvky, extravagantní kostýmy a výkony, kterým dominují Aleš Procházka a především energický Aleš Petráš, který opět dokazuje, jak silnou oporou vinohradského souboru je. Bavili mě také Tereza Bebarová, Ondřej Kraus, Jan Battěk a zaskakující Viktor Javořík. Chvílemi se to sice trošku táhne, chvílemi je to "až moc", zejména nahota představitele hlavní role či dvojsmysly, ale výsledek baví.
Teddy 70 %
6.11.2023 | 313 hodnocení
+ souhlasím
Moliérův Lakomec v moderním pojetí. Zajímavé až bizarní kostýmy, ale bavily mě. O dost méně mě však bavily neustálé lechtivé vsuvky, které si myslím jsou v takové hře navíc a zbytečné. Taky nechápu navlečení Harpagona do prostěradla. Místo vnímání dialogu mezi Harpagonem a Frosinou divák čeká, zda prostěradlo vydrží či sklouzne? Co musím pochválit jsou však herecké výkony, jak Aleš Procházka v titulní roli, tak Aleš Petráš (Kleant) či Sabina Rojková (Marianna).
RaB 70 %
27.10.2023 | 399 hodnocení
+ souhlasím
Konečně mají na Vinohradech komedii dle popisu i dle skutečnosti.
Skvělý A. Procházka je tou správnou volbou a jeviště mu naprosto patří. Z dalších výkonů vyniká A. Petráš a S. Rojková.
Moderní kostýmy i scéna a mírně upravený text tomuto dílu opravdu sedí.
Jediné menší negativum je T. Bebarová v roli Frosiny - je taková nijaká, což je škoda, protože role Froziny je výraznější.
Skvělý A. Procházka je tou správnou volbou a jeviště mu naprosto patří. Z dalších výkonů vyniká A. Petráš a S. Rojková.
Moderní kostýmy i scéna a mírně upravený text tomuto dílu opravdu sedí.
Jediné menší negativum je T. Bebarová v roli Frosiny - je taková nijaká, což je škoda, protože role Froziny je výraznější.
LavinieCamui 50 %
25.10.2023 | 855 hodnocení
+ souhlasím
Nevadí mi moderní zpracování her (viz Lakomec v Klicperově divadle v režii M. Háby), ale zde se zpracování moc nepotkávalo s původním textem. Naprosto zbytečné vulgarismy.
Romana35 80 %
24.10.2023 | 354 hodnocení
+ souhlasím
Známá klasická hra od Moliéra zpracovaná v DNV pod režijním vedením Pavla Kheka moderním stylem, čemuž odpovídá jak scéna, tak kostýmy i jednání postav. Přestože jsem zastáncem klasiky, u tohoto představení převažuje u mne spokojenost. Herecky vyniká Aleš Procházka v hlavní roli Harpagona. Velice mě zaujal a pobavil Aleš Petráš ztvárňující syna Kleanta. Scéna pěkná, funkční, líbilo se mi využití bazénku, který se změní na saunu. Jediná výtka, příliš mnoho "lechtivých" scén v první polovině představení. Za mě zbytečné. Své spokojené (nejen mladé) diváky si hra jistě najde.
Kiklop34 50 %
23.4.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Po rozpačitém začátku, kdy se člověk cítí až trapně díky zbytečně sexuálním scénám začne představení příjemně utíkat, což se nedá říct o části po přestávce, ve které navíc vystupuje zcela iritující a lacině zahraný komisař
Dani 70 %
22.10.2023 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Vinohradská dramaturgie sáhla po klasikovi. Komediální žánr na výtvarně zajímavé a jednoduché scéně se režisér Petr Khek pokusil moderně zpracovat a tradici neurazit. Je potěšením, že přes snahu přiblížit dílo mladé generaci neupozadil molierovský rukopis. Harpagon Aleše Procházky je podaný s lehkou samozřejmostí a neupachtěnou přesvědčivostí. Výkon hodný ocenění. Ovšem výborně sekunduje i Aleš Petráš jako Kleant. Představení má dynamiku a svěží rytmus, divák ani nepostřehne, že je vtažen do děje inscenace na dvě a půl hodiny.
Pan Divadelník 60 %
20.10.2023 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Solidní komedie s kvalitními hereckými výkony, kostýmy i překladem je bohužel tažená k průměru neustalým přívalem odkazů na mužské přirození a jiných laciných vtípků. Toto se výrazně zlepší v druhém dějství, které představení značně zachraňuje.
V hlavní roli exceluje Aleš Procházka, který si svou roli neskutečně užívá, a jeho monolog na začátku druhé části je vrcholem celé hry. I ostatní herci jsou velmi zábavní a jejich kostýmy líbivé.
Kvůli podivným erotickým sekvencím a obecné nedůvěře v schopnost materiálu pobavit moderní publikum bez pokleslých pokusů o humor, ale musím dát pouze 65%.
V hlavní roli exceluje Aleš Procházka, který si svou roli neskutečně užívá, a jeho monolog na začátku druhé části je vrcholem celé hry. I ostatní herci jsou velmi zábavní a jejich kostýmy líbivé.
Kvůli podivným erotickým sekvencím a obecné nedůvěře v schopnost materiálu pobavit moderní publikum bez pokleslých pokusů o humor, ale musím dát pouze 65%.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.