Divadlo Petra Bezruče

Proces

Premiéra: 27.1.2023 | 2:25
Dramaturgie: Peter Galdík. Výprava: Ján Tereba. Hudba: Ivan Acher. Režie: Jan Holec.
Dramatizace slavného románu Franze Kafky. Absurdní příběh o manipulaci lidské duše, síle byrokracie a touze změnit zažité mechanismy. Groteskní pojetí reality, nebo naše žitá skutečnost? V den svých třicátých narozenin se bankovní prokurista Josef K. probudí za přítomnosti dvou cizích mužů, kteří mu oznámí, že je zatčen. Nedozví se však, z čeho je obviněn. Začíná nekonečný boj s neviditelným mocenským aparátem. V komplikované justiční mašinérii pak sám K. stále více propadá pocitu viny a bezmocnosti...
15!  
Divadlo Petra Bezruče
Hodnocení inscenace
Redakce
62 %
Uživatelé
74 %
74171000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
28.9.Čt19:00Hradec Královévstupenky
10.10.Út18:30vstupenky
28.9.Čt19:00 vstupenky
Hradec Králové
10.10.Út18:30 vstupenky

Volby

Hodnocení (22)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský  70 %
18.9.2023 | 1064 hodnocení
+ souhlasím
Chladná, odlidštěná atmosféra, kterou evokuje bílá scéna i eklektická hudba, asi nepřekvapí, nezvyklé je ovšem pojetí postavy Josefa K. J.Kučera ho hraje jako arogantního bankéře, který si dlouho odmítat připustit bezvýchodnost situace, nakonec ale bere spravedlnost do svých rukou. Silný začátek i konec, během řady setkání uprostřed představení ale tempo trochu upadá.
Michal Novák  60 %
18.9.2023 | 1138 hodnocení
Iva Bryndová  70 %
16.6.2023 | 466 hodnocení
+ souhlasím
Zdlouhavá neprostupná mašinérie procesu vedeného pro neznámý čin, nemožnost odhalení příčin, na otázky neodpovídající postavy, bezmoc ve střetu s pokřiveným a veřejnosti uzavřeným soudním systémem, to vše se inscenaci Divadla Petra Bezruče daří výborně zobrazit a vybudovat tak ubíjející hutnou atmosféru, již navíc umocňuje nijak zvlášť sympatický hlavní hrdina (ve výborném hereckém podání Jáchyma Kučery), chladná bílá scéna v kontrastu s černými kostýmy i výrazným barevným svícením. Za mě tedy povedená adaptace Kafky.
Pavel Širmer  50 %
13.6.2023 | 1939 hodnocení
+ souhlasím
Ve své adaptaci se J. Holec držel děje a motivů Kafkova románu, snad až příliš. Jeho následné vlastní režii posléze scházel odstup, nedokázal se uchýlit k výraznější zkratce. Inscenace sice Kafkovy myšlenky nepopírá a předává, ale ve výsledku je sledem zdlouhavých a příliš se podobajících „epizod“. Až poslední obraz přinesl kýženou dynamiku a razantnější interpretaci, což se ale dostavilo po dlouhém čekání. Přednostmi jsou herecké výkony, jimž dominuje hlavní představitel J. Kučera, výprava a výrazná hudba.
Jan Pařízek  60 %
31.5.2023 | 868 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dosti povedený začátek, pěkná jednoduchá scéna a k tomu dobře fungující hudební vstupy. Ale v průběhu první poloviny se dobré tempo vytrácí a inscenace se stává více ubíjející. Pokud bylo záměrem navodit takto zdlouhavost soudních procesů, tak pak ano, pocity jsou věrohodné. Přesto nutná snaha o udržení pozornosti není myslím ideální. Druhá část přeci jen v tomto směru lepší a došlo i na působivý závěr. Nicméně větší dopad to na mě už bohužel nemělo a zůstává hlavně pocit, že toto Kafkovo dílo má větší potenciál. Přesto herecky opravdu vynikající J. Kučera, jehož skvělý výkon zapůsobí věřím na každého. 65%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Birter  70 %
16.9.2023 | 191 hodnocení
+ souhlasím
Představení oproti Kafkově předloze akcentuje K.-ho vzdor a nesmíření se se svou vinou namísto vylíčení absurdity instituce zvané Svět. V mnohých pasážích jsem si také připadal spíše jako v odsouzenec v čekárně, ale inscenace nakonec dokázala vyeskalovat do vynikajícího odsouzení všech nereflektivních životních postojů a zanechala ve mně skvělý dojem.
Jerman  80 %
5.6.2023 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Absurdní fantasmagorický svět Kafkova Procesu, přenesený na jeviště v nové dramatizaci románu režisérem inscenace J. Holcem. Působivá scénografie a výprava, počínaje originální částečně průhlednou oponou. Minimalistická bílá scéna oživovaná záblesky barevných světel v kontrastu s černými kostýmy herců. Výrazné expresionistické líčení postav a především Josefa K., který se marně vzpírá pro něj nepochopitelnému obvinění. Moderní postupy s využitím mikrofónů a snímání pohyblivou kamerou na scéně. To vše ale uměřeně bez samoúčelných efektů. Moderní divadlo svědčící o vysoké kvalitě celého tvůrčího kolektivu ostravského divadla.
Gimli35  50 %
1.6.2023 | 212 hodnocení
+ souhlasím
Sdílím výhrady Jana Pařízka, přes povedený vizuál a hudbu jsem bohužel viděl mimořádně nudné představení, potácející se od jednoho uspávacího monologu ke druhému. Oproti ústeckému Čarodějovu učni jsem se tentokrát s režijním (a asi i dramatizačním) pojetím Jana Holce vůbec nepotkal.
Diogenes  80 %
26.5.2023 | 69 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavá scénografie, která umocnila odlidštěnou a absurdní atmosféru. Stejně tak hudba. Zatím nejlepší výkon Jáchyma Kučery, jaký jsem v DPB viděl. Proces jsem vícekrát četl, poslouchal výborné rozhlasové zpracování, viděl film od O. Wellese, takže jsem šel na divadelní zpracování trochu s obavami. A byl jsem pozitivně překvapen.
Ostravacka  80 %
22.4.2023 | 86 hodnocení
+ souhlasím
S příběhem jsem se setkala poprvé, knižní předlohu jsem nečetla, tudíž jsem byla zvědavá na tuto činohru. Ačkoliv byl text občas maličko náročný, herci se s ním poprali skvěle. Od začátku mě děj chytl a nepustil až do konce. Moc se mi líbilo využití rekvizit, především kamery. Obrovský klobouk dolů před Jáchymem Kučerou, který předvedl výborný výkon. Moc se mi líbila také Kateřina Krejčí. Všichni ostatní herci byli rovněž moc dobří.
Lovervlove.  90 %
6.9.2023 | 29 hodnocení
Rybkaa  60 %
14.6.2023 | 38 hodnocení
Frankovka  70 %
12.6.2023 | 261 hodnocení
Lucy1905  70 %
1.6.2023 | 51 hodnocení
Peetra  50 %
31.5.2023 | 164 hodnocení
Valmez  90 %
31.5.2023 | 443 hodnocení
Mirka_divadlo  50 %
26.4.2023 | 59 hodnocení
Maryš  100 %
8.2.2023 | 34 hodnocení
Plasmavp  90 %
3.2.2023 | 24 hodnocení
Janca525  90 %
31.1.2023 | 132 hodnocení
Prokop Dveře  60 %
31.1.2023 | 175 hodnocení
Malikkk  80 %
7.6.2023 | 2 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.