Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
<< Uvnitř banánu | Vzkříšení >>
Michel Houellebecq, Bernard-Henri Lévy, Jan Mikulášek, Dora Štědroňová
Veřejní nepřátelé
Premiéra: 27.10.2023 | 1:30x
Překlad knihy: Alan Beguivin. Dramaturgie: Dora Štědroňová. Výprava: Dragan Stojčevski. Režie: Jan Mikulášek.
Dialog skrze dopisy, které si během šesti měsíců vyměňoval populární nihilista Michel Houellebecq s kaviárovým levičákem, filozofem Bernardem-Henri Lévym, obsahuje témata hluboce filozofická i lidsky přízemní. Provokativní názorový střet semílá názory na Sartra, Kafku i na ekzém, na vztah k otci i k levici nebo na existenci Boha. Na jedné straně sebevědomý opálený intelektuál, na straně druhé depresivní romanopisec s věčnou cigaretou v koutku úst – jejich rozdílné názory na svět tvoří vysoce vznětlivou třaskavinu...
Anketa 2023/24
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Termíny představení
Volby
Hodnocení (36)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
16.9.2024 | 1191 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Korespondence Michela Houellebecqa a Bernarda-Henriho Lévyho skrývá řadu hlubokých myšlenek, jedná se o dost nesnadnou látku pro dramatizaci. Režisér J.Mikulášek ale dokáže náročné dialogy zpřístupnit divákovi skrze šikovná inscenační řešení, nápaditou scénografii a hlavně herecké výkony V.Vašáka a M.Königa. Není to tak působivé jako dopisy Voskovce s Werichem (to by muselo být pouto mezi pisateli silnější), ale je to veskrze příjemná intelektuální hříčka.
Pavel Širmer 50 %
12.2.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
55%. Korespondence dvou osobností, které významně obohatily světovou literaturu, má svou hodnotu. Monology oba herci podávají působivě a barvitě, režisér se snaží mluvené slovo oživit rozmanitou scénografií a dalšími nápady. Podstatná část problémů, o nichž si muži píší, je značně specifická pro určité společenské kruhy. Vyřčená slova bezesporu lépe ocení ten, kdo o mužích něco ví, případně se setkal s jejich tvorbou. Pokud divák na Houellebecqa nebo Lévyho dosud nějakým způsobem nenarazil, záleží ve velké míře na jeho trpělivosti a vnímavosti.
Jan Pařízek 70 %
27.11.2023 | 925 hodnocení
+ souhlasím
Veskrze zajímavá výměna názorů s trochou toho filozofování o věcech různě (ne)důležitých. Nemůžu říct, že bych si odnášel nějaké velké myšlenky, nicméně i tak to byla velmi příjemná podívaná. Značný podíl na tom má výtečná souhra M. Königa a V. Vašáka, funguje to mezi nimi znamenitě a oba předvádí krásné herecké výkony. Druhá pochvala je za výbornou scénu a její po všech stránkách rozmanité využití, které v několika momentech dokáže velmi mile překvapit. Dohromady to tvoří funkční celek, u kterého jsem se nijak nenudil a odcházel pozitivně naladěn. 75%
Iva Bryndová 60 %
8.11.2023 | 593 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace Divadla Na zábradlí je kombinací dvou výborných hereckých výkonů, celé řady sympatických režijních a scénických nápadů a textu - korespondence dvou autorů, u nichž a u níž mě celou dobu nepřestala trápit otázka, proč právě tohle? Proč tihle autoři a tahle jejich konverzace v dopisech. Domnívám se, že do menšího prostoru určená pro znalce by fungovala přeci jen lépe, nic zvlášť objevného nepřinesla.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kateřina Vodáková 50 %
5.11.2024 | 259 hodnocení
+ souhlasím
Moje první setkání s repertoárem a jevištním prostorem DNz. Tematicky velmi originální hra, na kterou mě přilákala až Thálie M. Königa. S V. Vašákem na malém jevišti roztáčejí spirálu filozofických úvah, ale pro mě (neznalou děl Houellebecqa a Lévyho) až moc neuchopitelných a těžkých na rozklíčování. Přesto kvituji rozumnou délku a přeměny scény - tedy postupnou práci s hloubkou jeviště, která oživuje myšlenkovou hutnost a zatěžkanost Veřejných nepřátel. Duo herců každopádně chemicky funguje výborně a nemám pocit, že by některý zůstal ve stínu toho druhého. Nejspíše na druhé vidění bych titulu již porozuměla lépe.
Nikoss 80 %
30.10.2024 | 123 hodnocení
+ souhlasím
Knižně vydána korespondence jistě není prvoligová filozofická disputace. BHL většinou pronáší liberální ideologická klišé, cynik MH reaguje ironií, relativizuje, nebo oba utečou jinam. Na půdě úvah, jako smysl literární činnosti, aktuální osud intelektuála, vztah k žurnalismu, rodina, náboženství, je to ale většinou vtipné, chytré, zábavné, i když oba protagonisté stále kopou ve svém tunelu. Herecky (jako vždy) výborné, scéna (většinou) nápaditá, režie dělá co může s materií, která není moc pro divadlo.
natymau 90 %
27.9.2024 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Přesně takovýdle divadlo miluju. Neustále se objevující mini zábavný střípky vyvažující tak akorát hutný dialogy.
Scénografie extrémně nápaditá a vtipná, úžasnej moment s miniaturou jeviště a hafíkem. Herecky špička.
A jako zlatý hřeb použití písničky úžasný kapely Gustaf, to je prostě lahůdka. Vytříbenej vkus a smysl pro humor v každym detailu.
Scénografie extrémně nápaditá a vtipná, úžasnej moment s miniaturou jeviště a hafíkem. Herecky špička.
A jako zlatý hřeb použití písničky úžasný kapely Gustaf, to je prostě lahůdka. Vytříbenej vkus a smysl pro humor v každym detailu.
J.anek 100 %
15.9.2024 | 511 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jasně, intelektuál se snadno stane nepřítelem veřejnosti, která lační po jednoduchosti odpovědí.
Netuším, za jakých okolností si zrovna tihle dva - Levy a Houellebecq - začali psát, ale výsledek je báječný.
Všichni víme, že je Jan Mikulášek odborníkem na inscenování korespondence, ale že mě to bude tolik bavit, to jsem věru nečekal.
Slova se před námi rozbalují jako bonbóny, znějí zábavně a prostě, a přece jsme svědky filozofického dialogu. Nádhera.
Václav Vašák byl výborný, u Miloslava Königa mám už dlouho podezření, že české divadlo momentálně nedisponuje talentovanějším hercem.
Netuším, za jakých okolností si zrovna tihle dva - Levy a Houellebecq - začali psát, ale výsledek je báječný.
Všichni víme, že je Jan Mikulášek odborníkem na inscenování korespondence, ale že mě to bude tolik bavit, to jsem věru nečekal.
Slova se před námi rozbalují jako bonbóny, znějí zábavně a prostě, a přece jsme svědky filozofického dialogu. Nádhera.
Václav Vašák byl výborný, u Miloslava Königa mám už dlouho podezření, že české divadlo momentálně nedisponuje talentovanějším hercem.
Studený Čumáček 70 %
24.1.2024 | 427 hodnocení
+ souhlasím
75%
Inscenování korespondence mívá trable. Zvlášť, jde-li o zahraniční autory, sice známé a přeložené do češtiny, ale přece jen...filosofy francouzské myšlenkové levice a pravice.
Mikuláškova inscenace se s tím vypořádala po svém a sesadila své dva hrdiny (M. König, V. Vašák) do společného prostoru a času. V něm jsou po počátečním intelektuálním okopávání schopni sdílet i velmi intimní obavy a myšlenky.
Herecky zvládnuto na vysoké úrovni, skvělá scéna, využití tří hloubek jeviště a ještě si zahraje i maličký scénografický model a dva maníci z kartonu...
Inscenování korespondence mívá trable. Zvlášť, jde-li o zahraniční autory, sice známé a přeložené do češtiny, ale přece jen...filosofy francouzské myšlenkové levice a pravice.
Mikuláškova inscenace se s tím vypořádala po svém a sesadila své dva hrdiny (M. König, V. Vašák) do společného prostoru a času. V něm jsou po počátečním intelektuálním okopávání schopni sdílet i velmi intimní obavy a myšlenky.
Herecky zvládnuto na vysoké úrovni, skvělá scéna, využití tří hloubek jeviště a ještě si zahraje i maličký scénografický model a dva maníci z kartonu...
Vladimír Rogalewicz 100 %
24.1.2024 | 819 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělé představení. Zapomeňte na filozofii, je to mimořádně zábavné zrcadlo současného stavu světa. Mikuláškova imaginace při inscenování takového nedivadelního textu je prostě nevyčerpatelná. A abych nezapomněl, skvělí jsou oba představitelé. Znamenitě to popsal Jan Pařízek, ale lajk mu nemohu dát kvůli podle mne nízkému bodovému hodnocení. Neváhejte! Doporučuji!
Sluha 70 %
27.11.2023 | 236 hodnocení
+ souhlasím
Nápaditou inscenaci se skvělou scénou a zajímavými výkony trochu uzemňuje, že přes řadu témat a podnětů k diskusi z ní zůstává pocit, že to celé vyznělo tak nějak do prázdna.
Ipipi 80 %
4.11.2023 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé, těžké a odvážné představení. Je přesně na pomyslné opačné straně plytkych komedii. Herci to s touhle hrou lehké nemají a diváci také ne.
Já si jdu koupit knižní předlohu a do divadla si skočím časem znovu.
Jediná drobná výtka, možná maličko méně, by bylo více. Houllebecq by mohl být trošku méně odporný.
Já si jdu koupit knižní předlohu a do divadla si skočím časem znovu.
Jediná drobná výtka, možná maličko méně, by bylo více. Houllebecq by mohl být trošku méně odporný.
Jaroslavz 100 %
31.10.2023 | 93 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Dokonalé převedení nedivadelní předlohy na divadelní prkna. Mikuláškova režijní vize jako obvykle básnická, přesto oproštěná od zbytečnosti. Vašák i König jako voda a oheň. A z inscenace je zřejmé hluboké zaujetí všemi nahozenými tématy. Bravo! Třikrát bravo!!! Zábradlí je zkrátka a dobře nej.
Radarrius 50 %
31.10.2023 | 74 hodnocení
+ souhlasím
Snaha zdramatizovat dopisový dialog dvou francouzských spisovatelů se příliš nepovedla. Zajímavé myšlenky, jiskřící intelektuální hra, krásné využívání jazyka, silné herecké nasazení i neotřelé režijní a scénografické nápady. To vše v inscenaci vskutku bylo v obdivuhodné míře. Ale dohromady se to nepovedlo příliš divadelně propojit. Vznikla tak jakási neurovnaná koláž bez hlubšího akcentu. Místy nudná, místy zajímavá. Jak to zrovna vyšlo.
Jarmil Křemen 70 %
30.10.2023 | 264 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
chytrá a zajímavá scéna, akorát můj zájem během 90 minut trochu kolísal, má to hluchá místa, ale konec se mi líbil moc
LavinieCamui 90 %
29.10.2023 | 855 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Ani jsem nečekala, že to bude tak zábavné Spojení režiséra se scénografem Stojčevskim je velmi osvěžující. Vynikající herecké výkony jak je v tomto divadle pravidlem.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.