Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
Lev Nikolajevič Tolstoj, Armin Petras
Vzkříšení
Premiéra: 16.6.2023 | 2:10
Miloslav König, Kateřina Císařová, Anna Kameníková, Dita Kaplanová, Barbora Bočková, Václav Vašák, Jiří Černý, Michal Bednář
Adaptace posledního Tolstého románu, který začíná v Moskvě 19. století a končí v bezčasí, bez místa, v nicotě. Tam jsou všichni shromážděni: nepochopení, vyplivnutí, bojovníci za spravedlnost. Revoluce a odpor, vášeň, moudrost, nemoc a utopie zde nacházejí své poslední útočiště mezi štěkajícími psy. Od chvíle, kdy se kníže Něchljudov, tehdy mladý voják, seznámil s ještě mladší služkou Káťou Maslovovou, uplynulo mnoho let, desítky let. Byl okouzlen, zneužil jejího mládí na velikonoční hostině a pak na ni zapomněl, stejně jako mnozí po ní. Nyní je předvolán k soudu jako porotce. A v prostitutce obviněné z vraždy poznává dávnou dívku. Nemůže odvrátit rozsudek ani vědomí, že za tento neúspěšný život, který nyní musí pokračovat a možná skončit v sibiřském vyhnanství, může jen on sám...
Anketa 2022/23
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2022 do srpna 2023, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 11. prosince 2023.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2022 do srpna 2023, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 11. prosince 2023.
Termíny představení
7.10. | So | 19:00 | vstupenky | ||
9.10. | Po | 19:00 | English Friendly | vstupenky | |
12.10. | Čt | 11:00 | |||
12.10. | Čt | 19:00 | vstupenky | ||
17.11. | Pá | 18:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (15)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
15.9.2023 | 1065 hodnocení
+ souhlasím
Tradiční Mikuláškova inscenace se stylizovanými hereckými výkony a některými působivě vystavěnými mizanscénami, jen má člověk dojem, už něco podobného párkrát viděl. Dramatizace A.Petrase sleduje osudy antihrdiny Něchuljudova, který se snaží odčinit hřích z mládí, především je to ale v podání M.Königa člověk, který neví, co s životem. Inscenace otevírá také téma viny a trestu. Může člověk spravedlivě rozhodnout o potrestání druhých, nebo se vždycky bude jednat o pouhou pomstu?
Michal Novák 70 %
12.9.2023 | 1139 hodnocení
+ souhlasím
Z vějíře témat předlohy se dramatizace téměř výhradně zaměřuje na traktátování spasitelského planutí knížete Něchljudova, který z pozice soudního porotce chce odčinit své dávné násilnické provinění na mladé ženě. Demonstrace křivé justice, morálky elit, hodnotové vyprahlosti, přetvářky… (etc.) ruské společnosti konce 19. století to zarámuje. Inscenováno formou, kde stylizované je i každé zajíknutí v hlase. Miloslav König, potažmo režie nechává Něchljudova zmítat hysterií a oscilovat mezi rozmařilostí člověka z vyšší vrstvy a jeho vnitřními strachy, s potřebou nalezení vlastního klidu. Obrazově poutavá inscenace o nezajímavém antihrdinovi.
Jan Pařízek 60 %
6.9.2023 | 868 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě bohužel až příliš filozofické a hluboké, hlavně samotný závěr, který sem už úplně nevstřebal. Co jsem ale vstřebal byl vynikají výkon M. Königa, který i zde předvedl své herecké mistrovství. A k zamyšlení si odnáším otázku kam až lze zajít ve vykoupení vlastních hříchů minulosti, co vše udělat pro ono odpuštění? Dosáhnout tím vlastního sebezničení a následně doufat ve vzkříšení? Bezesporu určitě inscenace vyvolávající nelehké otázky a pokud budete v souznění tak jistě i silný zážitek. U mě se tento však nedostavil. 65%
Helena Grégrová 70 %
18.6.2023 | 1594 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Nečekaná ozvěna minulosti obrátí postoje a hodnoty šlechtici Něchlujdovovi naruby. Ejhle, člověk náhle pochybující, tápající, hledající smysl života skrze cestu k záchraně ženy, za jejíž mrzký osud pocítí spoluvinu s nutkavou potřebou ulevit vlastnímu svědomí. Rezonuje tu citelně obžaloba systému i úvahy nad mírou determinace osobnostního a morálního nastavení jedince prostředím, v němž vyrůstá a žije. Byť mně režijní výklad nezprůhlednil úplně všechny myšlenky a vizuální koncept je místy téměř silnější textu, sdělení inscenace s precizními hereckými výkony zůstává intenzivní, se zřejmou paralelou Tolstého nelichotivé výpovědi k dnešku.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Gimli35 70 %
6.9.2023 | 212 hodnocení
+ souhlasím
Obstojná adaptace Tolstého románu se mnou úplně nezacloumala, přesto se jedná o slušnou inscenaci, především díky vynikajícímu výkonu K. Císařové (zasluhuje nějakou oficiální cenu). A přiznám se upřímně, pokaždé stejná ironizace M. Königa už mne trochu přestává bavit. Ve vážnějších momentech (utkvěla mi hlavně cesta vlakem s vystrašeným klukem) je ovšem i on výtečný.
Radarrius 80 %
5.7.2023 | 59 hodnocení
+ souhlasím
Poměrně zdařile vypreparovaná hlavní dějová linka z velkého románu. Občas přišlo nenadále vybočení z hlavního děje nebo se objevila nějaká nejasnost co se vlastně stalo a proč. Ale z jeviště proudila díky hercům energie i pocit, že se dotýkáme něčeho hlubokého v nás. Samoúčelných režijních "nápadů" jako bylo například vysypání hlíny z batohu bylo naštěstí málo a příliš nerušili to hlavní. Silný, dobře podaný příběh.
Zachardi 100 %
28.6.2023 | 53 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající inscenace. Užasné herecké výkony, fascinující scénografie a kostýmy.
Chesslady 100 %
5.7.2023 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Neuvěřitelný zážitek!
Poslední 3 roky chodím do divadla vcelku pravidelně. A celou dobu si zoufám. Proč musí všude hrát "moderně"? Nedobové kostýmy a scéna; divoké zvukové, hudební a vizuální efekty; divné a pro mě nepochopitelné symboly. Vždyť to tu hru akorát ničí!
Vzkříšení můj názor radikálně změnilo. Konečně vidím, že moderní pojetí může hru obohatit a rozvinout. Dějem jsem byla zcela pohlcena, jindy mnou tak nenáviděné moderní prvky mrazení v zádech ještě umocňovaly. Ani chvíli jsem se nenudila. Odcházela jsem oslněna a naplněna emocemi.
Geniální režie, dechberoucí scéna, podmanivé výkony herců. Gratuluji a děkuji.
Poslední 3 roky chodím do divadla vcelku pravidelně. A celou dobu si zoufám. Proč musí všude hrát "moderně"? Nedobové kostýmy a scéna; divoké zvukové, hudební a vizuální efekty; divné a pro mě nepochopitelné symboly. Vždyť to tu hru akorát ničí!
Vzkříšení můj názor radikálně změnilo. Konečně vidím, že moderní pojetí může hru obohatit a rozvinout. Dějem jsem byla zcela pohlcena, jindy mnou tak nenáviděné moderní prvky mrazení v zádech ještě umocňovaly. Ani chvíli jsem se nenudila. Odcházela jsem oslněna a naplněna emocemi.
Geniální režie, dechberoucí scéna, podmanivé výkony herců. Gratuluji a děkuji.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.