Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]

Vzkříšení

Premiéra: 16.6.2023 | 2:10
Překlad: Petr Štědroň. Dramaturgie: Dora Štědroňová. Výprava: Marek Cpin. Režie: Jan Mikulášek.
Adaptace posledního Tolstého románu, který začíná v Moskvě 19. století a končí v bezčasí, bez místa, v nicotě. Tam jsou všichni shromážděni: nepochopení, vyplivnutí, bojovníci za spravedlnost. Revoluce a odpor, vášeň, moudrost, nemoc a utopie zde nacházejí své poslední útočiště mezi štěkajícími psy. Od chvíle, kdy se kníže Něchljudov, tehdy mladý voják, seznámil s ještě mladší služkou Káťou Maslovovou, uplynulo mnoho let, desítky let. Byl okouzlen, zneužil jejího mládí na velikonoční hostině a pak na ni zapomněl, stejně jako mnozí po ní. Nyní je předvolán k soudu jako porotce. A v prostitutce obviněné z vraždy poznává dávnou dívku. Nemůže odvrátit rozsudek ani vědomí, že za tento neúspěšný život, který nyní musí pokračovat a možná skončit v sibiřském vyhnanství, může jen on sám...
  
Divadlo Na zábradlí
Hodnocení inscenace
Redakce
65 %
Uživatelé
76 %
76321000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
29.4.Po19:00EN - English friendlyvstupenky
28.5.Út19:00EN - English friendlyvstupenky
12.6.St19:00UA - Українські субтитриvstupenky
29.4.Po19:00 vstupenky
EN - English friendly
28.5.Út19:00 vstupenky
EN - English friendly
12.6.St19:00 vstupenky
UA - Українські субтитри

Volby

Hodnocení (36)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  60 %
23.11.2023 | 552 hodnocení
+ souhlasím
Jak už uvedli kolegové, Vzkříšení Jana Mikuláška může být pravděpodobně větším zážitkem pro někoho, kdo se s jeho prací setkává poprvé, nebo ji nevídá tak pravidelně. Pro mě to byla řada známých postupů, několik působivých mizanscén a silný herecký výkon Miloslava Königa. Vedle toho působila inscenace především povědomě - výrazně stylizovaně - a velmi chladně a sterilně. Z mého pohledu by navíc snesla i umeřenější hudební složku, hudba místy zastiňuje zbytek, zejména při finále obou polovin.
Jiří Landa  60 %
30.9.2023 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
Solidní dramatizace v solidním provedení DNZ, které disponuje sehraným souborem. Samotná, taktéž solidně zpracovaná, inscenace J. Mikuláška ovšem ničím nepřekvapila. Opět jsme se dočkali režijních postupů, včetně vedení herců, které režisér v poslední době propisuje z inscenace do inscenace. Každá nová inscenace J. Mikuláška je sice výborně připravená, nelze jí po "technické stránce" víceméně nic vytknout, ale proč stále recyklovat to samé? Vzpomenu-li na úžasná plátna, která tvořil v ostravském Národním divadle moravskoslezském či v Divadle u Bezručů, nebo i na začátku působení v DNZ, cítím zde určitou stagnaci, ne vývoj...
Lukáš Dubský  70 %
15.9.2023 | 1134 hodnocení
+ souhlasím
Tradiční Mikuláškova inscenace se stylizovanými hereckými výkony a některými působivě vystavěnými mizanscénami, jen má člověk dojem, už něco podobného párkrát viděl. Dramatizace A.Petrase sleduje osudy antihrdiny Něchuljudova, který se snaží odčinit hřích z mládí, především je to ale v podání M.Königa člověk, který neví, co s životem. Inscenace otevírá také téma viny a trestu. Může člověk spravedlivě rozhodnout o potrestání druhých, nebo se vždycky bude jednat o pouhou pomstu?
Michal Novák  70 %
12.9.2023 | 1156 hodnocení
+ souhlasím
Z vějíře témat předlohy se dramatizace téměř výhradně zaměřuje na traktátování spasitelského planutí knížete Něchljudova, který z pozice soudního porotce chce odčinit své dávné násilnické provinění na mladé ženě. Demonstrace křivé justice, morálky elit, hodnotové vyprahlosti, přetvářky… (etc.) ruské společnosti konce 19. století to zarámuje. Inscenováno formou, kde stylizované je i každé zajíknutí v hlase. Miloslav König, potažmo režie nechává Něchljudova zmítat hysterií a oscilovat mezi rozmařilostí člověka z vyšší vrstvy a jeho vnitřními strachy, s potřebou nalezení vlastního klidu. Obrazově poutavá inscenace o nezajímavém antihrdinovi.
Jan Pařízek  60 %
6.9.2023 | 900 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě bohužel až příliš filozofické a hluboké, hlavně samotný závěr, který sem už úplně nevstřebal. Co jsem ale vstřebal byl vynikají výkon M. Königa, který i zde předvedl své herecké mistrovství. A k zamyšlení si odnáším otázku kam až lze zajít ve vykoupení vlastních hříchů minulosti, co vše udělat pro ono odpuštění? Dosáhnout tím vlastního sebezničení a následně doufat ve vzkříšení? Bezesporu určitě inscenace vyvolávající nelehké otázky a pokud budete v souznění tak jistě i silný zážitek. U mě se tento však nedostavil. 65%
Helena Grégrová  70 %
18.6.2023 | 1667 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Nečekaná ozvěna minulosti obrátí postoje a hodnoty šlechtici Něchlujdovovi naruby. Ejhle, člověk náhle pochybující, tápající, hledající smysl života skrze cestu k záchraně ženy, za jejíž mrzký osud pocítí spoluvinu s nutkavou potřebou ulevit vlastnímu svědomí. Rezonuje tu citelně obžaloba systému i úvahy nad mírou determinace osobnostního a morálního nastavení jedince prostředím, v němž vyrůstá a žije. Byť mně režijní výklad nezprůhlednil úplně všechny myšlenky a vizuální koncept je místy téměř silnější textu, sdělení inscenace s precizními hereckými výkony zůstává intenzivní, se zřejmou paralelou Tolstého nelichotivé výpovědi k dnešku.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Karel1964  90 %
28.3.2024 | 82 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé. Spojení klasického pojetí s moderní scénou funguje a vůbec není na sílu. Sebeláska a sebetrýzeň Něchludova a hrdost hlavní hrdinky jsou skvěle zahrané. Stejně jako marnost ostatních postav. Tohle se hodně povedlo.
Fekete  70 %
11.3.2024 | 145 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Videno 11.3.2024 Na zabradli, 1 rada, 125 min vcetne prestavky.
Scena bile vykachlikovane cely. Hlavni postavou je bohaty rusky knize Nechljudov / M. Konig, vyssi slechta. K. Maslovova / K. Cisarova (dcera nevolnice jejimz otcem byl potulny cikan) mu po kratkodobe znamosti porodila dite a pote se ve meste stala prostitutkou. V 27 letech je odsouzena za ucast na vrazde k nucenym pracim na Sibiri. Knize Nechljudov se citi odpovednym a snazi se dosahnout jejiho osvobozeni. Velmi presvedcive nastudovani M. Konigem. Postradal jsem kneze ruske pravoslavne cirkve ktera byla vsudypritomna.

Muze byt rozhresenim svatba ?
Zuzana L  90 %
11.3.2024 | 20 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé představení! Herecké výkony nezklamaly, ústredni dvojice M. Konig a K. Císařová oba skvělí, ráda bych ale vypíchla i mimořádně dobrou scénografii a hudbu.
Nikoss  100 %
27.2.2024 | 112 hodnocení
+ souhlasím
Taková dramatizace Tolstého se mi prostě líbí. Nedá mi než citovat z recenze z Die Zeit uvedené v programu "že (Armin Petras) je schopen docílit smíření aristotelského a brechtovského, že ho stejně zajímá to osudové jakož i sociální, že usiluje o citlivý sarkasmus". Po režijní stránce očekávané, po herecké, jako (téměř) vždy, skvělé. Vzhledem k zvýraznění nadčasovosti onoho osudového i sociálního (zejména pokud jde o úvahy o trestní spravedlnosti v nespravedlivém systému) zcela odůvodněně přeneseno z historických reálií carského Ruska do doby obecné.
Adam Zelinka  90 %
23.2.2024 | 206 hodnocení
+ souhlasím
hluboce symbolické dílo, geniální výprava, poukazující na rozkol mezi "bílým světem" a "černým světem" uvnitř Nechljudova, který se snaží přiblížit Katje, která je ale "červená"
(barvy nemají žádný reálný význam samy o sobě, používám je pouze v rovině výpravy)
ona jemu nemůže odpustit, protože on ji nemůže nikdy pochopit
strhující M. König s K. Císařovou, ve vedlejších rolích vyzdvihuji A. Kameníkovou a M. Bednáře
potlesk ve stoje, a cením, že inscenace je odlišná od ostatních od Jana Mikuláška, neboť už si začínaly být celkem podobné
natymau  90 %
26.11.2023 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Rozhodně nesouhlasím s místním většinovým názorem, že se Mikulášek nápadně opakuje a seberecykluje. Na jeho zpracováních si obvykle vážím především sarkasmu, ironie a humoru, které společně diváka přes vlnu smíchu dovedou až k tíživému a mnohdy depresivnímu konci. U Vzkříšení se až na několik menších pousmátí nic takového nekoná, celá inscenace jde na dřeň věci, je tíživá, ponurá, smutná, hluboká. Celá scénografie i hudební složka jsou prostě skvělé.
Herecky excelentní - první role, kde se mi velice líbila A. Kameníková; stálice Zábradlí "standardně" dokonalí a precizní.
Samotný závěr velice dojemný, zpracované téma obrovsky aktuální!
Vladimír Rogalewicz  40 %
25.11.2023 | 802 hodnocení
+ souhlasím
Po Anně Karenině v Kladně druhé setkání s úpravou ruské klasiky z pera Armina Petrase a opět téměř totožné dojmy. Inscenace je naprosto neruská, zbavená veškerých emocí, citů, chladně vykalkulovaná. První polovina se nejvíce blíží Sexmisi, druhá je už bližší Tolstému, ale body to nespasí. Upřímný nadšený aplaus mladé generace. Zajímalo by mě, nakolik si to tito diváci dokáží zařadit do historických souvislostí a nakolik se případně jedná o oslavu M. Königa. Tentokrát byly překvapivě nejhorší složkou představení Cpinovy kostýmy a výprava, zcela mimo téma a předlohu.
J.anek  80 %
25.11.2023 | 477 hodnocení
+ souhlasím
Tolstoj, Petras a Mikulášek o vině a svědomí, o trestu a spravedlnosti a taky oběti, o kterou nikdo nestojí. O lidech ctných a beze cti.
Mám tenhle způsob inscenování literatury rád. Jde k věci, nezdržuje se peripetiemi, má zvláštní poetiku. Miloslav König i Kateřina Císařová jsou báječní a ve zvolené stylizaci naprosto přirození a přesvědčiví.
Studený Čumáček  70 %
17.11.2023 | 409 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Koukám, koukám...a ona mi z Tolstého leze Manon. Sice hodně posunutá a jen poslední dějství, ale máme tu prostitutku Káťu-Manon/K. Císařová, mimořádně duševně masochisticky naladěného fešáka a ochránce padlé ženy Des Grieuxe-Nechljudova/M. König, odsouzení za zločin/nezločin a odchod obou mimo civilizaci. Káťa sice neumře, ale její snaha udělat Nechljudovovi pápá je viditelná i z poslední řady. To jen Nechljudov neumí číst ani řeč těla, zato duchaplně filosofuje a následuje Káťu jako ztracené štěňátko. Káťa to neocenila, já ano.
Scénografie a kostýmy Cpin, režie Mikulášek, obojí rozhodně vkusné. Ale M. König je větší tahoun.
Čiko  70 %
13.11.2023 | 1085 hodnocení
+ souhlasím
I přes opakující se režijní stereotypy Jana Mikuláška mě tato inscenace bavila. A to o něco více, než ty předchozí. Zaujala mě i samotná hra, dále pak herecké výkony Miloslava Königa a Kateřiny Císařové. Velmi pěkné kostýmy a mimořádně vydařená scéna. Tolstého Vzkříšení se rovněž potkalo s režijním pojetím - moderní háv mu sluší.
Tuto inscenaci DnZ bych doporučil k návštěvě.
Potlepa  40 %
17.10.2023 | 7 hodnocení
+ souhlasím
S touto inscenaci jsem se opravdu nepotkal a podle zívání sousedů ostatní taky moc nezaujala. Scéna jednoduchá a působivá, hudba zajímavá, ale zbytek se minul účinkem. Herci přehrávají, gestikulují jak pomatení, a to včetně i v jiných hrách skvělého M. Koeniga. Herci chvílemi koktají, chvílemi si něco šeptají, aby v zápětí po sobě začali řvát. Připadal jsem si spíše jak na zkoušce. Nejlépe by to asi shrnul citát z jednoho českého filmu. "Možná tím chtěl režisér něco vyjádřit." "To těžko...." I když bych v tomto případě radši použil. "Co nás stály lístky?" "Nic." "Ještě že tak." Lístky jsme zaplatili a v půlce odešli. Ale i o tom je divadlo.
Lenkakebulka  90 %
15.10.2023 | 56 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedená inscenace!
Gimli35  70 %
6.9.2023 | 261 hodnocení
+ souhlasím
Obstojná adaptace Tolstého románu se mnou úplně nezacloumala, přesto se jedná o slušnou inscenaci, především díky vynikajícímu výkonu K. Císařové (zasluhuje nějakou oficiální cenu). A přiznám se upřímně, pokaždé stejná ironizace M. Königa už mne trochu přestává bavit. Ve vážnějších momentech (utkvěla mi hlavně cesta vlakem s vystrašeným klukem) je ovšem i on výtečný.
Radarrius  80 %
5.7.2023 | 70 hodnocení
+ souhlasím
Poměrně zdařile vypreparovaná hlavní dějová linka z velkého románu. Občas přišlo nenadále vybočení z hlavního děje nebo se objevila nějaká nejasnost co se vlastně stalo a proč. Ale z jeviště proudila díky hercům energie i pocit, že se dotýkáme něčeho hlubokého v nás. Samoúčelných režijních "nápadů" jako bylo například vysypání hlíny z batohu bylo naštěstí málo a příliš nerušili to hlavní. Silný, dobře podaný příběh.
Zachardi  100 %
28.6.2023 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající inscenace. Užasné herecké výkony, fascinující scénografie a kostýmy.
Valmez  70 %
16.6.2023 | 507 hodnocení
+ souhlasím
Viděno na veřejné generálce(15.6.2023).
Matouspanek  80 %
9.4.2024 | 15 hodnocení
Helena23  70 %
4.3.2024 | 23 hodnocení
HodnaTeta  60 %
8.2.2024 | 178 hodnocení
Kk_proste  70 %
7.2.2024 | 5 hodnocení
Marta007  100 %
26.1.2024 | 24 hodnocení
RichardFenek  70 %
30.11.2023 | 55 hodnocení
Soberin  70 %
21.11.2023 | 13 hodnocení
LavinieCamui  80 %
2.10.2023 | 806 hodnocení
Jeff23  70 %
19.9.2023 | 80 hodnocení
Zoe.x  60 %
14.9.2023 | 34 hodnocení
Jakub Vladimír  60 %
13.9.2023 | 18 hodnocení
Národosolsobě  80 %
3.8.2023 | 330 hodnocení
Michaelsimandl  90 %
18.6.2023 | 18 hodnocení
Zzzz  90 %
17.6.2023 | 103 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.