Národní divadlo [Nová scéna]
<< Otec hlídá dceru | Privatizace >>
Lenka Vagnerová & kol.
Poe
Premiéra: 28.4.2022 | 1:35x
Překlad textů: Josef Schwarz-Červinka, Ladislav Šenkyřík, Václav Černý, Anna Kučerová, Marie Brožová. Úprava textů: Lenka Vagnerová, Vladimír Javorský. Scéna: Eva Jiřikovská, Ivan Acher. Kostýmy: Eva Jiřikovská. Dramaturgie a hudba: Ivan Acher. Choreografie a režie: Lenka Vagnerová.
Vladimír Javorský, Tereza Marečková, Ondřej Vinklát, Fanny Barrouquère / Monika Částková / Zuzana Herényiová / Tamara Kšírová / Tereza Kučerová / Matilde Giacomelli, Patrik Čermák / Šimon Klus / Michal Kováč / Vojtěch Rak / Alexandr Sadirov / Adam Sojka / Florian Garcia / Léonard Vo Tan / Lukáš Záhorák...
Autorská inscenace propojující moderní technologie s tanečním divadlem. Tvůrci se snaží vzdát hold pestrému světu literárních klenotů Edgar Allan Poea, složenému nejen z všeobecně známých temných a tísnivých hororových témat, a zároveň se ho snaží představit i jako milovníka přírodních krás, autora filozofických esejů a poezie a překvapivě také skvělých humoristických povídek. Edgar Allan Poe je drahokam. Zpola záměrně surový a zpola vybroušený do briliantu se stovkami faset...
Termíny představení
25.1. | So | 20:00 | vstupenky | ||
26.1. | Ne | 17:00 | vstupenky | ||
1.3. | So | 20:00 | vstupenky | ||
2.3. | Ne | 17:00 | vstupenky | ||
19.3. | St | 20:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (51)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
27.2.2023 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Choreografka a režisérka L. Vagnerová v inscenaci pracuje s texty E. A. Poea v podání V. Javorského a T. Marečkové a řadou motivů z jeho děl, které rozvíjí hudbou I. Achera a především dominantní pohybovou složkou. Pro Vagnerovou příznačná kombinace více žánrů a rozličných i netradičních postupů je intenzivní podívanou se značnou vizuální silou, která dokáže vtáhnout, až uhranout. Mezi disponovanými tanečníky v sólovém partu, složeném z několika rolí, vyniká O. Vinklát. Chce-li však divák inscenaci, resp. nespočet odkazů na Poeovo dílo detailněji pochopit, rámcová znalost nepostačí. Při prvním zhlédnutí se více či méně ztratí téměř každý.
Kateřina Jírová 70 %
3.5.2022 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Přiznám se, na Laternu Magiku mi to přišlo trochu málo. Režisérka se pokusila o totální divadlo, barvy, hudba, činohra, tanec, mnoho rekvizit, zajícova smrt. Magické bylo připomenutí tzv. Pepper’s Ghost Effect, hojně využívaný v 19. století: když je postava herce nasvícena jen pod jistým úhlem, na scéně vzniká iluze jeho „ducha“. Občas scénou proletí kyvadlo, které už nikoho neděsí. Zaujme nápaditá módní přehlídka a některé etudy Vladimíra Javorského. Za celé představení padne jeden vtip, kterému se zasměje celé hlediště, asi zkouška, zda v hledišti někdo je a nespí.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Katakomb 80 %
24.9.2024 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Pochopil jsem pramálo, ale o to víc jsem se nechal unés audiovizuálem a byla to úchvatná podívaná, že jsem se ohledně díla Poa toliko nechytal, mi vůbec nevadilo.
Zzzz 70 %
10.6.2024 | 113 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Shodli jsme se, že vlastně vůbec nevíme, co jsme viděli.
Dubina 80 %
3.3.2024 | 158 hodnocení
+ souhlasím
Řada skvělých choreografických a scénických nápadů, u kterých ovšem pro mě, jakožto člověka obeznámeným s dílem Poea jen povrchně, chybí silnější dramaturgické pojítko. Pod proklamovanou stovkou faset se tak vytrácí význam celku a divadelní prožitek přebíjí zážitek z fantastické show, což je trochu škoda.
Hana.kubikova 80 %
1.3.2024 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Vizuálně atraktivní, pohybově zdařilé, ale jinak jsem se moc nechytala... Čtyři havrani z pěti.
Medvědí princezna 80 %
26.6.2023 | 16 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Je to skvělé. Pan Javorský září jako vždy. Chvílemi se člověku až tají dech. Tanečníci předvádí neuvěřitelné výkony. Pokud chcete něco náročnějšího, je Poe tou správnou volbou.
J.anek 90 %
10.6.2023 | 517 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
V hledišti vyprodané Nové scény nás mluvilo česky asi tak dvacet. A bylo to v pohodě, protože Poe Lenky Vagnerové mluví hlavně univerzálním jazykem těla a výtvarných obrazů. A hudby Ivana Achera.
Inscenace se nesnaží vypravovat jednotlivé povídky slavného romantika - zve diváky do duše člověka, který touží po svobodě - protože bez ní žít nesvede. Nepotřebuje bohatství hlupáků, svět fantazie mu bohatě stačí. Kdo otevře mysl, ten se neztratí ani na okamžik. Máte-li načteno, budete se asi bavit o trochu víc, ale nezbytný předpoklad k návštěvě divadla to není. A zážitek je to mimořádný.
Inscenace se nesnaží vypravovat jednotlivé povídky slavného romantika - zve diváky do duše člověka, který touží po svobodě - protože bez ní žít nesvede. Nepotřebuje bohatství hlupáků, svět fantazie mu bohatě stačí. Kdo otevře mysl, ten se neztratí ani na okamžik. Máte-li načteno, budete se asi bavit o trochu víc, ale nezbytný předpoklad k návštěvě divadla to není. A zážitek je to mimořádný.
Čiko 80 %
11.4.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
85%
Já jsem se bavil výsostně.
Možná je zde výhodou znát dílo E.A.Poea, protože mnoho scén je pouze v jakýchsi náznacích, přičemž odkazy na tak známá díla, jako Havran nebo Jáma a kyvadlo jsou zde zcela patrné. Ale to je právě to, co se mi na představení líblo. Je tu ponechán prostor pro divákovu fantazii a jakousi abstraktní kreativitu.
Práce L.Vagnerové mě velmi oslovuje. Myslím, že podobný typ inscenací tu chyběl. Přitom se neopakuje, je stále velmi kreativní a nápaditá.
Na jevišti se mi líbili především V.Javorský, hned za ním v závěsu T.Marečková a M.Vinklát. Skvělá je i hudba I.Achera.
Já jsem se bavil výsostně.
Možná je zde výhodou znát dílo E.A.Poea, protože mnoho scén je pouze v jakýchsi náznacích, přičemž odkazy na tak známá díla, jako Havran nebo Jáma a kyvadlo jsou zde zcela patrné. Ale to je právě to, co se mi na představení líblo. Je tu ponechán prostor pro divákovu fantazii a jakousi abstraktní kreativitu.
Práce L.Vagnerové mě velmi oslovuje. Myslím, že podobný typ inscenací tu chyběl. Přitom se neopakuje, je stále velmi kreativní a nápaditá.
Na jevišti se mi líbili především V.Javorský, hned za ním v závěsu T.Marečková a M.Vinklát. Skvělá je i hudba I.Achera.
Janinka123 80 %
10.9.2022 | 171 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Naprosto úžasný tanec, obdivuhodný balanc na kolečkách, kdy jsem zadržovala dech, aby někdo nespadl, dále skvělý zpěv, vizuály a herecké výkony Terezy Marečkové a Vladimíra Javorského.
Mikika 60 %
17.6.2022 | 77 hodnocení
+ souhlasím
Čekali jsme asi něco jiného. Ale po nejistém začátku (kdy pár lidí odešlo) už se nedalo dělat nic jiného, než uhranutě sedět a zírat. Naléhavé smyčce, drtivá choreografie, šílené kostýmy, někdy dost abstraktní scény... Divák odchází naprosto zmatený, očarovaný, nejistý z toho, kdo z nás je vlastně příčetný. Ten Poe měl přestat chlastat včas.
Jana Králová 70 %
13.6.2022 | 46 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi zdařilé představení s úžasnými výrazovými prvky a krásnými momenty. V první třetině jsem se dostávala do děje a zjišťovala, jak je představení vlastně laděno. Druhá třetina byla pro mě trošku zmatečná. Dost by mi pomohla, kdybych tvorbu Poa znala již před představením lépe. Samotný závěr byl však naprosto skvělý, silné chvíle a atmosféra, díky které jsem z představení odcházela nadšená.
LavinieCamui 80 %
6.5.2022 | 855 hodnocení
+ souhlasím
Úžasné nápady, kostýmy, scéna a zejména výkony ústřední trojice.
Marsed 80 %
6.5.2022 | 161 hodnocení
+ souhlasím
Velmi pěkná podívaná, určitě toto představení by mohlo oslovit i mladé diváky.
Slamajak 80 %
2.5.2022 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Scénografie & hudba za jedna. Poeova poetika v hezky zabalené kostce. Nejlepší módní přehlídka v dějinách ND. Elegantní spojení Laterny magiky, Činohry a Baletu ND. Právě balet člověka posadí na zadek hlavně ve zpracování Masky Červené smrti, Ondřej Vinklát je naprosto boží. V první třetině jsem byl na rozpacích, mluvené části ke mně nepromlouvaly a na abstraktní tanečky moc nejsem, a navíc ne vždycky mi - vystudovanému anglistovi a poeofilovi! - bylo jasné, co přesně že se to na jevišti děje, ale pak to tak nějak nabralo grády a olalá. Konec tuze pěkný. Doporučuje pět a půl havrana ze sedmi.
Suzana 40 %
2.5.2022 | 347 hodnocení
+ souhlasím
trocha klasického baletu, pár kousků poezie, špetka zpěvu, víc mechanických hejblátek a kostýmních převleků
Zuzana Dau 50 %
6.3.2023 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Námět dobrý, provedení ovšem pokulhávalo. Pro ty, kteří znají jen pár děl od E. A. Poa, je balet do velké míry nepřehledný. Doporučuju si před představením přečíst alespoň rámcový obsah zdramatizovaných děl (Jáma a kyvadlo, Skokan a Maska červené smrti). Zpracování Červené masky a Jámy a kyvadla je v jistém ohledu přiléhavé, děj je podtrhnut i dobrou scénografií. Naopak zpracování Skokana mi přišlo jako vulgární a nevkusné, přechody mezi scénami ne moc zdařilé.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.