Městská divadla pražská [Divadlo Komedie]
<< Iokasté | Komedie Jack staví dům >>
Charlie Josephine
Já, Johan*a
Premiéra: 11.11.2023
uváděno ve spolupráci s platformou PiNKBUS
uváděno ve spolupráci s platformou PiNKBUS
Překlad: Hana Pavelková. Dramaturgie: Lenka Dombrovská. Scéna: Alžběta Kutliaková. Kostýmy: Vojtěch Hanyš. Hudba: Aid Kid (Ondřej Mikula), Alyssa Dillard. Choreografie: Martin Talaga. Režie: Alžběta Vrzgula.
Martina Jindrová, Petr Jeništa, Jiří Svoboda, Petra Lustigová, Jakub Spišák, Michal Sikora, Zbyšek Humpolec, Martin Talaga, Karel Vladyka, Alyssa Dillard
Nové zpracování osudu Johanky z Arku nebo též Panny Orleánské, která je symbolem nezlomnosti a víry v Boha i samu sebe už od 15. století. Johan*a bojuje za svobodu, jinakost a právo být sám*a sebou. Je hlasem LGBTQI+ lidí, je hlasem dneška...
15! Termíny představení
19.12. | Út | 19:30 | + LEKTORSKÝ ÚVOD; ANGLICKÉ TITULKY | vstupenky | |
31.1. | St | 19:30 | + LEKTORSKÝ ÚVOD; ANGLICKÉ TITULKY | vstupenky | |
12.2. | Po | 19:30 | vstupenky | ||
27.2. | Út | 19:30 | + LEKTORSKÝ ÚVOD | vstupenky | |
28.2. | St | 10:00 | PRO ŠKOLY 15+ | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Guildenstern 50 %
29.11.2023 | 427 hodnocení
+ souhlasím
Ten samotný text je zkrátka laciná a místy plytká agitka postavená na docela zajímavém nápadu. Proto mě ani nikterak neuráží tato inscenace, která není ve všech složkách profesionální. Musím pochválit hezkou scénu, light design a sympatické výkony J. Svobody a P. Lustigové.
Gimli35 60 %
29.11.2023 | 226 hodnocení
+ souhlasím
Sympatickému nápadu s potřebným a aktuálním tématem podráží nohy slabá režie. Alžběta Vrzgula nedokázala přivést ke hladké souhře profesionální herce a ostatní účinkující, většina vystupujících zápasí s jevištní mluvou i pohybem či působí toporně. Anebo v nejhorším případě všechno najednou - výkon Z. Humpolce je opravdu odstrašujícím příkladem. Naopak zaujmou především P. Jeništa a K. Vladyka, obzvlášť jeho angažování přináší do místy poněkud unylé inscenace osvěžující element. O totální propadák se nejedná, ale kvalitnější zpracování by si tento počin rozhodně zasloužil.
Eliduc 10 %
29.11.2023 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Nuda, nuda, nuda, v závěru nesnesitelný aktivismus, chabá choreografie, zoufalá drag, ochotnické výkony - z nichž ční výkon P.Jeništy, který tak představení vytáhl na 10 %.
Valerius 100 %
20.11.2023 | 69 hodnocení
+ souhlasím
Ráda bych zmínila dva herce,kteří se nejvíce dotkli mé duše a zatáhali za struny mého srdce.
Petr Jeništa:"horská dráha" emocí,která vás vezme na velmi vzrušující jízdu s jeho postavou(zoufalá nuda, frustrace,muž na pokraji nervového zhroucení,"daddy issues"-vyberte si co chcete, má to vše)!
A Zbyšek Humpolec:jeho mírná přítomnost na jevišti,velitelská povaha,sexy účes a mužnost,pochybně "toxická" (možná to tak působí v moderní době,ale míra "toxicity" se zdá být správná pro vojáka z 15. století).
Zbyšek na vás působí tak,že jeho postavou,kterou hraje, možná opovrhujete,ale nemůžete od něj ani na vteřinu odtrhnout oči,nemůžete a nechcete.
Petr Jeništa:"horská dráha" emocí,která vás vezme na velmi vzrušující jízdu s jeho postavou(zoufalá nuda, frustrace,muž na pokraji nervového zhroucení,"daddy issues"-vyberte si co chcete, má to vše)!
A Zbyšek Humpolec:jeho mírná přítomnost na jevišti,velitelská povaha,sexy účes a mužnost,pochybně "toxická" (možná to tak působí v moderní době,ale míra "toxicity" se zdá být správná pro vojáka z 15. století).
Zbyšek na vás působí tak,že jeho postavou,kterou hraje, možná opovrhujete,ale nemůžete od něj ani na vteřinu odtrhnout oči,nemůžete a nechcete.
Briseis 60 %
14.11.2023 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Zajímalo by mě, jaká byla původní hra, protože zde je uvedeno, že byla zkrácena a byly ubrány některé postavy. Nejsem si jistá, zda to není spíše na škodu, chvílemi se hra skutečně podivně rozpadá. Téma identity, trans* a queer rozhodně palčivé a aktuální, nicméně občas to hraničí se sebeparodií - viz drag výstupy, navíc jak zde někdo psal, herecké výkony slabší, snad se to zlepší s reprízami.
Martina Jindrová do role seděla více, než v Disku do Velké sestry, nicméně zde jí trochu válcoval Petr Jeništa jako král a Jiří Svoboda jako Tomy.
Martina Jindrová do role seděla více, než v Disku do Velké sestry, nicméně zde jí trochu válcoval Petr Jeništa jako král a Jiří Svoboda jako Tomy.
Jana.janka 80 %
13.11.2023 | 71 hodnocení
+ souhlasím
Velmi aktuální a pro české divadlo ne příliš časté téma, díky za něj!!! MDP se skvěla předvedla. Skvělá show a hlavně silný až dojemný příběh. Velmi mě to zasáhlo.
Musím vyzvednout překrásnou a pro mě Femme fatale představení Petru Lustigovou! Scéna a hudba vše skvěle doplňovalo. Vystupující z Pink bus odvedli skvělou práce na tanci (herectví už bylo trochu slabší, ale neubírá to nic na poselství představení).
A koho musím vyzdvihnout, tak je naprosto dokonalá herecká práce Martiny Jindrové. Byla tak uvěřitelná, táhla celé představování od začátku do konce. BRAVO!
Musím vyzvednout překrásnou a pro mě Femme fatale představení Petru Lustigovou! Scéna a hudba vše skvěle doplňovalo. Vystupující z Pink bus odvedli skvělou práce na tanci (herectví už bylo trochu slabší, ale neubírá to nic na poselství představení).
A koho musím vyzdvihnout, tak je naprosto dokonalá herecká práce Martiny Jindrové. Byla tak uvěřitelná, táhla celé představování od začátku do konce. BRAVO!
Mauvaisefoi 70 %
13.11.2023 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Je skvělé, že tato inscenace vznikla. V Komedii nebylo toto téma poprvé, už v dubnu v rámci festivalu Nová komedie v Česku poprvé byl k vidění silný Spartakus Jakuba Skrzywanka. Tohle je divácky přístupnější manifest jinakosti, ve kterém se daří zvláště Petru Jeništovi a i Martina Jindrová, která se však pro krotkou režii drží herecky při zemi, do role dobře sedí. Výjimečná je scénografie, která se navíc prostřednictvím artefaktů ?rozlézá? i do předsálu. Oceňuji, že většina herců a hereček patří do LGBT+ komunity, což bylo na premiéře při závěrečných ovacích patřičně znát. Bohužel inscenace pokulhává v režii, což ubírá zvláště na radikalitě.
Karel Toman 70 %
12.11.2023 | 58 hodnocení
+ souhlasím
To, že tuto společensky angažovanou inscenaci v Komedii uvedli, považuji za významný krok. Text byl vybrán dobře, zapojení Pinkbusu byl dobrý nápad, scéna je funkční, hudba dodává atmosféru. Martina Jindrová rozhodně má charisma, umí skvěle hrát. Ale režisérka Alžběta Vrzgula to moc neukočírovala, inscenace není tak radikální, jak by se slušelo, a místy se trochu rozpadá, je bez srozumitelného rytmu.
RaB 30 %
12.11.2023 | 342 hodnocení
+ souhlasím
Z původní londýnské angažované hry zbyla nuda a hlavně hlavně přibyla řada prvků, které hru degradují - nekvalitně provedené drag (když už se to dělá, tak by alespoň účinkující měl umět text písně), větší důraz na LGBT (vlastně to bylo jen o tom, příběh Joan se absolutně vytrácí, což je škoda) a nehezky vypadající kostýmy.
M. Jindrová nemá na takovou roli dostatečné charisma - její monology nejsou důrazné, na diváka vůbec nepůsobí dojmem, že bychom jí měli věřit.
M. Jindrová nemá na takovou roli dostatečné charisma - její monology nejsou důrazné, na diváka vůbec nepůsobí dojmem, že bychom jí měli věřit.
Studený Čumáček 80 %
11.11.2023 | 383 hodnocení
+ souhlasím
Příběh Jeanne d'Arc zpracovali soudní úředníci, poté kronikáři, po nich historici a nakonec i dramatici. Muži, téměř stoprocentně. Nuda, nuda, šeď, šeď.
80 let války. Pubertální holčina z Orleans, prý ne zcela při smyslech, se vnutí dauphinovi Karlovi (též drobně mentálně mimo) a vymluví mu díru do hlavy. Dostane, co chce, malou armádu, se kterou Francii vymetá. Hle, zázrak! A pak, protože zázraky nejsou stabilní, následuje už jen sešup. Bravo, chudák holka.
Holka? Vždyť i za to, že se oblékala jako muž a měla krátké vlasy, hořela...
Dnes Johana, Johy, mluví za sebe. Za své já, za svobodu a spravedlnost. Musí. Všechno je jinak...
80 let války. Pubertální holčina z Orleans, prý ne zcela při smyslech, se vnutí dauphinovi Karlovi (též drobně mentálně mimo) a vymluví mu díru do hlavy. Dostane, co chce, malou armádu, se kterou Francii vymetá. Hle, zázrak! A pak, protože zázraky nejsou stabilní, následuje už jen sešup. Bravo, chudák holka.
Holka? Vždyť i za to, že se oblékala jako muž a měla krátké vlasy, hořela...
Dnes Johana, Johy, mluví za sebe. Za své já, za svobodu a spravedlnost. Musí. Všechno je jinak...
Suzana 0 %
11.11.2023 | 322 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
žádné herectví, jen hromada slov, nudný propagační večer, asi demonstrace pocitů LGBT komunity
Veronika Vrzalová 90 %
5.12.2023 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Super inscenace. Moc cením, že divadlo jako je Komedie se nebojí otevřít téma LGBTQIA/trans/queerness. Johy je skvělá postava, najednou úplně jiná, než jak ji představovali ve škole. Martina coby Johy dokáže celou hru utáhnout, monology by sice místy snesly maličko pokrátit, aby divák neztratil pozornost a neztratil nit, ale celkově je hra úchvatná. Scéna postavena velice esteticky a výkony členů PiNKBUS jsou skvělé! Bála jsem se, že PiNKBUSí parta se někde jen krátce mihne a jsem moc potěšena, že tomu tak není a jsou důstojnými členy ansámblu. Ráda půjdu znovu.
Alisazoja 20 %
20.11.2023 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Nemam nic proti Lgbt tematice, dokonce me to v popusu predstaveni tak trochu nalakalo se na to zajit podivat. Toto predstaveni ale bohuzel bylo zklamani.. Je strasne prvoplanove, az nudne, lgbt tema bylo do toho rvane nasilim, az to bylo trapne... Hlavni postava to moc nehrala, spise cetla nazpamet' monology... Jolana je zajimava postava, herec je hodne charizmaticky, hraje dobre... Zaroven ale moc nezvladl queer show, bylo to takove zadejchane a hodne nezajmave tanecne. Je videt, ze tanec asi neni jeho domenou... Z hereckeho hlediska potesil kral a Tommy. Ale cele predstaveni to bohuzel nezachranilo. Zklamani!
Karolina Such 70 %
20.11.2023 | 1 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65 %
Těšila jsem se, protože jsem viděla inscenaci v Globe, a ta byla tak autentická! Česká inscenace má dobrý překlad a úpravu, oceňuji super název, podařené jsou taky hudba a bojové choreografie. Herectví je slušné u většiny a dobré u Jeništy, Jindrové a Humpolce. Problémem je podle mě povrchní režie. Vrzgula vytvořila estrádu s drag queen vedle toho postavila vyprávěcí monology, ve kterých Jindrová místy působí monotónně. Chybí tomu pořádná energie a hloubka. Režisérka ani nevyužila potenciál Talagy, jeho postava nemá opodstatnění. Stejně díky za společenský postoj, doporučuji návštěvu Komedie kamarádům, i když pořádnou ťafku nezažijou.
Těšila jsem se, protože jsem viděla inscenaci v Globe, a ta byla tak autentická! Česká inscenace má dobrý překlad a úpravu, oceňuji super název, podařené jsou taky hudba a bojové choreografie. Herectví je slušné u většiny a dobré u Jeništy, Jindrové a Humpolce. Problémem je podle mě povrchní režie. Vrzgula vytvořila estrádu s drag queen vedle toho postavila vyprávěcí monology, ve kterých Jindrová místy působí monotónně. Chybí tomu pořádná energie a hloubka. Režisérka ani nevyužila potenciál Talagy, jeho postava nemá opodstatnění. Stejně díky za společenský postoj, doporučuji návštěvu Komedie kamarádům, i když pořádnou ťafku nezažijou.
Jiří Berthier 100 %
12.11.2023 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Po dlouhém čase jsem byl znova v Praze a měl možnost shlédnout premiéru Já, Johan*a - a nečekal jsem, něco tak výjimečného. Výborné zpracování Johanky z Arku, současná scénografie, svěží režie, místy až ?artové? pojetí vizuality, jako divák jsem byl upoután po celou dobu, místy mi ukápla i slza. Jolanda Aragonská mě absolutně uchvátila. Doporučuji všemi deseti - byl jsem v Komedii poprvé a rozhodně přijdu zas.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.