Redakce

Miroslav Král

souhrnná stránka redakce

Volby

Recenze (21)

Karnevalové Benátky v Dlouhé
Divadlo v Dlouhé navázalo premiérou Goldoniho Lháře na dlouhodobou dramaturgickou linii uvádění klasických komediální titulů v osobité hravé interpretaci s akcentem na syntetické herectví. Nejblíže má Lhář k Lazebníku sevillskému a Létavému lékaři z prvních let existence DvD (inscenace byly přeneseny z Labyrintu, Středočeského divadla Kladno či z DNZ), a to především přiznanou inspirací komedií dell´arte. V Čechác...
Bůh existuje, ujišťuji vás, Štěpáne
Inscenace hry Alberta Camuse na motivy románu F. M. Dostojevského Běsi v Divadle v Dlouhé plynule navazuje na dramaturgickou linii uvádění tzv. velkých pláten na tomto jevišti. Nejedná se však o inscenace klasických divadelních textů, ale spíše scénických koláží či ještě lépe scénických kronik, ve kterých se řeší základní existenciální otázky (dovolím si přirovnat k brechtovskému principu divadla). Vzpomeňme jen na p...
Milan Schejbal poodhrnul oponu kladenského divadla
Divadelní zákulisí a tajemství zrodu divadelní inscenace je pro diváka přinejmenším stejně lákavé a vzrušující jako sledování samotného představení. U „nezasvěcených“ totiž panuje představa, že divadlo je dekadentním světem opojných neřestí, zákeřných intrik, blouznivých snů, alkoholu a lehkého živobytí. To je také důvod, proč jsou hry (filmy, knihy) „o druhé straně“ divadla publikem tolik oblíbené, zvlášť pokud je c...
Kladenští herci zachránili Macbetha
Dramaturgie Středočeského divadla Kladno (dále jen SDK) udělala na oblastní divadlo poněkud neobvyklý (až odvážný) krok. Mimo dramaturgický plán nasadila, vedle stále uváděného Hamleta, další z vrcholných Shakespearových tragédií, Macbetha. K režii byla přizvána Viktorie Čermáková, v současné době jedna z nejvytíženějších a zároveň nejprovokativnějších režisérek. Tento fakt byl také největším diváckým magnetem v nebý...
Neokázale okázala Balada pro banditu
Středočeské divadlo Kladno (SDK) uvádí v každé divadelní sezóně jeden muzikálový titul. Je to velmi dobrý dramaturgicko-obchodní tah: jedná se o divácky přitažlivý žánr, který dokonale prověří síly uměleckého souboru, neboť muzikál je, slovy Iva Osolsoběho, „divadlo, které hraje, zpívá a tančí“, obstojí v něm tedy jen ti nejlepší. Dlužno říci, že všechny muzikály měly v poslední době ve SDK velmi dobrý divácký ohlas ...
Znásliněné příbramské Jezinky zachránily herecké výkony
Divadlo A. Dvořáka Příbram zakončilo svou divadelní sezonu premiérou nestárnoucí Kesselringovy komedie Jezinky bezinky z roku 1942 v úpravě a režii hostujícího Otakara Koska, který se v minulosti příbramskému publiku již několikrát úspěšně představil. Tentokráte jeho hostování dopadlo přinejmenším rozpačitě. Hlavními kameny úrazu zmiňované inscenace jsou režisérova „úprava“ textu a nevymezení žánru, z čehož vyplýv...
Anděl a ďábel ovládají příbramské divadlo
Divadlo A. Dvořáka Příbram (DADP) uvedlo 7. 2. 2008 na Velké scéně premiéru diváky oblíbené zpěvohry Brylla a Gaertnerové Na skle malované v režii Martina Packa. Pseudolidová zpěvohra má dvě hlavní roviny: rekonstrukce Jánošíkova života z různých úhlů pohledu a na ni aplikovaný věčný (nikdy nekončící) zápas ženského a mužského vidění světa. A právě tato rovina se stala leitmotivem příbramské inscenace. Režisér a c...
Radost z jízdy příbramským autobusem
Balkánská dramatika se na českých jevištích objevuje poskrovnu. O to více (a nutno dodat mile) překvapující bylo z diváckého hlediska riskantní nasazení titulu Autobus (1982) bulharského dramatika Stanislava Stratieva dramaturgií Divadla A. Dvořáka Příbram (DADP). Autobus je do jisté míry hrou tendenční a tezovitou, která úzce reagovala na tehdejší bulharský komunistický, šířeji chápáno na každý nedemokratický režim....
Dvouplošník, brilantně pilotovaná komedie
Divadlo A. Dvořáka Příbram (DADP) premiérou Cooneyho komedie Dvouplošník v hotelu Westminster úspěšně završilo svou 49. divadelní sezónu a zároveň první sezónu pod svižnou „taktovkou“ uměleckého šéfa Milana Schejbala. Divadelní herec, režisér, producent a samozřejmě dramatik Ray Cooney (1932) skvěle zúročuje své bohaté zkušenosti divadelníka ve svých komediích, které se s velkým ohlasem uvádějí na jevištích celého sv...
Penzion pro hříšné pány příbramské
Hra irského dramatika Seana O’Caseyho Penzion pro svobodné pány (1951, Bedtime Story) je v našich zemích známá ve výborné variaci Jiřího Krejčíka, který ji u nás proslavil především díky svému stejnojmennému filmu (1967) a legendární inscenaci v Činoherním klubu (1965 a 1975). Režisér Milan Schejbal, nový umělecký šéf Divadla A. Dvořáka, si právě tuto hru zvolil pro svůj „šéfovský“ debut na Malé scéně DADP. Volba je ...
Jak vyhráli válku v Příbrami aneb Šťastný návrat
Poslední období Divadla Příbram je spojeno s návraty inscenací, které slavily úspěchy v jiných divadlech a jež jejich inscenátoři přezkoušeli s místními umělci. Některý návrat byl šťastný – jako Rychlé šípy, jiný zbytečný (Donaha!) a občas i katastrofální, jako inscenace Shakespearova Othella (především kvůli představitelům Desdemony a Jaga). Úspěch onoho návratu, který sám o sobě není špatný – vždyť co mělo úspěch v...
Nesnesitelná lehkost smrti
Režisér Miroslav Pokorný, zakladatel a dlouholetý umělecký šéf Divadla AHA, je proslulý svou velkou režijní invencí, téměř nekonečnou obrazností, vytříbeným citem pro styl a průbojnou dramaturgií. Tyto své kvality uplatňuje již čtvrtým rokem jako pedagog Vyšší odborné školy herecké, kde ve „šťastném“ tandemu s herečkou Emmou Černou učí herecké výchově. Z jejich společné dílny vzešla v Pidivadle režijně a dramaturgick...
Osm žen a dva muži na Letné aneb kdo je vrah?
Hra na vraždu. Hra na oběť. Hra na vyšetřování. Hra na pravdu. Hra na život. To jsou základní principy detektivní hry Osm žen renomovaného francouzského bulvárního dramatika Roberta Thomase (* 1930). A právě HRU si za základní inscenační klíč zvolil režisér Miroslav Pokorný pro svou inscenaci Osmi žen v Pidivadle, stálé scéně Vyšší odborné školy herecké, kterou připravil spolu se spolupedagožkou Emmou Černou se svým ...
Legendární travička aneb sólo pro Lenku Zbrankovou
Do Středočeského divadla Kladno (SDK) se přesně po deseti letech a deseti dnech vrátil dramatik a spisovatel Victor Hugo, po Tarantově inscenaci Zvoníka od Matky Boží (20. 9. 2006) zde měla 30. 9. 2006 světovou premiéru velká romantická hra Pavla Šimáka – variace na motivy Hugovy téměř polozapomenuté hry Lucrezia Borgia (srdce a jed). SDK jí otevřelo první divadelní sezónu pod uměleckým vedením Štěpána Chaloupky. ...
Radostný kladenský Poprask
Středočeské divadlo Kladno uvádí již tradičně svou poslední premiéru divadelní sezóny v zahradě kladenského zámku. Po Goldoniho Sluhovi dvou pánů a Shakespearově Snu noci svatojánské padla dramaturgická volba na Goldoniho „charakterovou“ komedii Poprask na laguně (Le baruffe chiozzotte) z roku 1762. Tato hra je vpravdě vrcholným dílem kontextu Goldoniho divadelní reformy – posun od komedie typů (commedia dell´arte) k...
Vražedné vášně na točně
Strindbergovo komorní drama Slečna Julie z roku 1888 bývá právem, i díky jeho předmluvě, označováno za skandinávský manifest naturalismu. A právě tuto psychologickou hru vybrala dramaturgie Středočeského divadla Kladno pro další inscenaci v experimentálním prostoru Divadla Na Točně. Volba je to více než dobrá, zvlášť když byla k režii pozvána mistryně (nejen) komorního žánru Lída Engelová. Režisérka Engelová spolu...
Světlem oděná balada o nešťastné lásce
Tragédie Aloise a Viléma Mrštíkových Maryša (1894) bezesporu patří k těm nejlepším a nejhranějším titulům, které v české dramatice kdy vznikly. Spolu s Preissové Její pastorkyní a Gazdinou robou je vrcholným dílem tzv. vesnického realismu, který v posledních deseti letech prožívá divadelní renesanci. Významné jsou především stylizované inscenace J. A. Pitínského a Vladimíra Morávka, které jsou brány do jisté míry jak...
Svižný Goldoni v Kladně
Středočeské divadlo Kladno zahájilo 7. 9. 2006 v Zámecké zahradě reprízou inscenace Goldoniho komedie Sluha dvou pánů divadelní sezónu 2006/07. Otevření to bylo takřka symbolické, neboť touto úspěšnou inscenaci, která měla premiéru před dvěma lety, režíroval Štěpán Chaloupka, od nadcházející divadelní sezóny nový umělecký šéf SDK. Možná se bude někomu zdát zbytečné psát o tak „staré“ inscenaci, ale některé inscenace,...
Detektivka nemusí být škvár
Inscenovat oblíbenou, obecně známou hru, navíc detektivku, kde každý ví, že vrahem je „zahradník“, je nesnadné, ba téměř nemožné. Zvlášť jde-li o nejdéle souvisle hranou hru v dějinách světového divadla, o proslavenou Past na myši královny detektivek Agathy Christie. Vystavět logicky, přitom přitažlivě a hlavně překvapivě dnes již téměř pohádkový příběh je často nad síly divadelníků. Překvapivě po tomto bulvárním tit...
Tak už je konečně raději zabijte všechny...
Před časem úspěšně obletěla mnoho českých divadel hororová detektivní komedie Angličana Normana Robbinse (1931) Hrobka s vyhlídkou z roku 1977. V roce 2002 ji v režii Roberta Bellana uvedlo divadlo ROKOKO, scéna MDP. 11. června 2005 se na další scéně MDP, v divadle ABC, konala česká premiéra jejího volného pokračování z roku 1998 Do hrobky tanečním krokem v režii uměleckého šéfa Milana Schejbala. Pokračování úspěš...
Cyrano? Cyrano!
Inscenovat Rostandovu novoromantickou hru Cyrano z Bergeracu (1897) je pro každé divadlo prubířským kamenem, pro inscenátory i interprety. Toto „velké plátno“ je obestřeno aurou výjimečnosti, stejně jako kupř. Oidipús, Hamlet či Faust. Titulní Cyrano se stal jednou ze základních modelových postav světového dramatu. Téměř každý – na jevišti i v hledišti – od takové inscenace očekává něco velkého, poutavého, zajímavého...