Národní divadlo [Nová scéna]

Valérie a týden divů

Premiéra: 9.11.2023 | 1:20x
Laterna magika
Dramaturgie: Hana Strejčková. Scéna: Petr Vítek. Kostýmy: Eva Jiřikovská. Hudba: David Hlaváč. Choreografie: Jiří Pokorný. Režie: Jakub Šmíd.
Poetická adaptace bizarního černého románu Vítězslava Nezvala, který budí dodnes emoce, jitří vášeň i strach. Jediný týden stačí, aby se z dívky stala žena a z jejích snů temná noční můra. Svět již není tím, čím se prve Valérii zdál. Iniciační rituál vede do tajů dospívání a společenské přetvářky. Valérie opouští svět dětských iluzí a noří se do hlubin potemnělé a obskurní fantazie. Hlavní hrdinové se ocitnají v kurníku, sklepě plném rakví či v rozpadajícím se chrámu, obklopuje je tajemno, kterým prosvítají paprsky absurdity a humoru...
14!  
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
63 %
Uživatelé
78 %
78241000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 50 %
Iva Bryndová 70 %
Helena Grégrová 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
28.9.So20:00 vstupenky
29.9.Ne17:00 vstupenky
28.10.Po20:00 vstupenky
30.11.So20:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (27)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  50 %
18.4.2024 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
Nezvalovo dílo jako kombinace činohry s hudbou, pohybem a projekcemi. Ve zjednodušeném ději se lze bez větších obtíží zorientovat i při neznalosti románu. Tvůrci však jdou divákům naproti až příliš, soustředění na efekt a nežádoucí zjednoznačnění oslabují hloubku předlohy. (Např. v inscenaci „Poe“ je těžší se zorientovat, ale snaha o mnohovrstevnatost je cestou záslužnější.) Režisér hercům dostatečně neodkryl další rozměry, jejich projev často setrval v „prvním plánu“, k čemuž sváděly i nevhodné kostýmy a masky. Sporná funkčnost písní. O poznání zdařilejší jsou scéna a choreografie. Sympatický záměr příliš nevyšel.
Iva Bryndová  70 %
6.3.2024 | 563 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75% - Působivá koláž obrazů, hudby, zpěvu, tance, divadelního herectví i filmů pro mě na jevišti ideálně zhmotnila poetický a surrealistický svět, jak jej vytvořil Nezval. Děj samotný se v té změti dojmů, scén a obrazů místy lehce ztrácí, ale tím dokonaleji dává vyniknout snové realitě.
Oceňuji výpravu i hudbu. Silné herecké, taneční i pěvecké výkony v individuálních rolích pak inscenaci ještě pozvedají.
Helena Grégrová  70 %
11.2.2024 | 1678 hodnocení
+ souhlasím
75 %. V silně emotivní, audiovizuálně kompletně nadmíru působivé inscenaci se úspěšně daří propojit svébytnou poetickou optiku Nezvalova "černého románu" s tvůrčími principy Laterny magiky a činohry ND. Snová, surreálná obraznost iniciačně-rituálního dívčího kroku směrem k dospělosti zde ve shodě s předlohou podněcuje divákovu fantazii, okouzluje i děsí zároveň. Herecké, pohybové i taneční akce jsou symbioticky plynulé, promyšlená je práce s přestavbou a obměnami scény. Zaujme též étericky křehká krása zpěvu Anety Kalertové, která nechá vyniknout kontrastu neposkvrněné čistoty a naivity s úzkostnými představami o všelikých zkaženostech světa.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír Rogalewicz  90 %
28.3.2024 | 809 hodnocení
+ souhlasím
Mimořádný neobvyklý zážitek. Snové surrealistické fantazie podle Nezvala. Ze strany Národního divadla (Laterny magiky) dokonale zvládnuté představení s vyváženými všemi složkami. Nelze dobře popsat - zbavte se předsudků, otevřete se očekávání a jděte to prožít! Doporučuji!
MMK  40 %
12.2.2024 | 184 hodnocení
+ souhlasím
Vlastní text je zajímavý, ale sráží ho interpretace. Za celou inscenaci účinkující neřeknou jediné slovo bez mikrofonu s kvalitou reprodukce na úrovni tranzistoráku z 80. let. Kdyby tímto "efektem" upravili některé Tchořovy repliky, umocnila by se tak jeho démoničnost. S tím se pojí i neskutečně hlasitý hudební doprovod, který je asi 100 dB nad hranicí snesitelnosti. Nechápu, co je uměleckého na tom, že doprovodný rámus pode mnou rozvibruje sedadlo. Za těchto podmínek si nejsem jistý, že A. Kalertová nezpívala z playbacku.
Kladně hodnotím, že v dnešní době neúměrného vlivu církve byla zachovaná role chlípného misionáře.
Johnes  90 %
18.1.2024 | 19 hodnocení
+ souhlasím
Zážitek. Propojení činohry s laternou magikou, působivá režie, spoustu nápadů. Petr Stach v roli Tchoře byl opravdu eklhaft. Velmi překvapil Orlík Zdeněk Piškula, který má vedle herectví obrovské pohybové nadání. Filip Rajmont předvedl velmi zdařilý výkon zkaženého preláta Graciána. Atd. Tanečníci rovněž krása. Perfektní scénografie a kostýmy. Nejlepší, co nyní Nová scéna nabízí. Prosím více takových představení.
InkaR  90 %
13.1.2024 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Opravdu moc krásné představení po všech směrech, zejména výběr herců i tanečníků perfektní, všichni se skvěle na své role hodí. Doporučuji také absolvovat dramaturgický úvod (pokud je ta možnost před představením), který děj a hlavní postavy ještě o něco lépe přiblíží. Po Kytici v činohře je toto můj druhý nejoblíbenější kousek z repertoáru ND.
Guildenstern  80 %
13.12.2023 | 448 hodnocení
+ souhlasím
Nádherná Valérie, povedená přehledná a široce přístupná inscenace, ideální zejména pro studenty k seznámení se s touto klasikou. Aneta Kalertová je zázrak, perfektní volba pro tuto roli (také skvěle zpívá, i když ohledně přínosu použitých písní k podobě inscenace a charakteristice postavy Valérie bych měl výhrady). Herectví Evy Leinweberové a Petra Stacha je výrazově poněkud plošší, výraznou kreací zaujme Filip Rajmont, Zdeněk Piškula předvádí výbornou fyzickou formu. Dechberoucí choreografie, ze kterých sálá živočišnost. Doporučuji všem.
Čiko  70 %
7.12.2023 | 1085 hodnocení
+ souhlasím
Pod hlavičkou Laterny Magiky uvádí NS Národního divadla Nezvalovu Valérii a týden divů. Pro mě dílo dosud neznámé. O to více mě překvapilo, že stejnou hru letos nasadilo i divadlo v Chebu. A pak také téma. Obdivuji Nezvalovu odvahu, popsat dospívání 17ti leté dívky.
Laterna se spojila (tak jako už několikrát) s činoherci ND a vznikla velmi originální inscenace. Zajímavá vizuálně, pohybově i herecky.
Nejvíce se mi líbila Eva Leinweberová. Hororově unikátní jsou Petr Stach a Filip Rajmont, Zdeněk Piškula se navíc dobře předvedl i v tanečních číslech.
Rozhodně stojí za vidění, i když laťka Laterny je ještě trochu výš.
Nikoss  80 %
6.12.2023 | 112 hodnocení
+ souhlasím
Zdaleka ne tak surrealistické a bizarní jako Nezvalova předloha i ten Jirešův film. Zjevná snaha tvůrců po větší srozumitelnosti a ucelené dějové lince (byť bez konce). Základní myšlenku díla to jistě respektuje. V mezích zvolené koncepce podle mě povedené představení zdařile spojující hudebně taneční a činoherní složku.
LavinieCamui  90 %
12.11.2023 | 830 hodnocení
+ souhlasím
Nádhera. Hudba, scéna, choreografie ...
Gimli35  80 %
11.11.2023 | 282 hodnocení
+ souhlasím
S režiemi Jakuba Šmída mám dosud zkušenost jen z komorního Divadla D21, proto mne mile překvapilo, jak dobře umí pracovat s prostorem mnohonásobně větším. Vynikající vizuál, přes několik žánrů působivě rozkročená hudba Davida Hlaváče a energická choreografie Jiřího Pokorného tu mají trochu navrch nad textem, ale vlastně mi to vůbec nevadilo. Valérie a týden divů je zkrátka skvělá podívaná, byť na pohádkové poměry pořádně temná. Tleskám i přítomnosti neokoukaných tváří v hereckém obsazení: pěvecky přirozeně vévodí A. Kalertová; E. Leinweberové, kterou mám zaškatulkovanou spíše jako komickou herečku, se daří i v této nezvyklé poloze.
Ivan Andrejevič Bubnov  70 %
10.11.2023 | 67 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Nádherný atmosférický zážitek.

Zpěv Anety Kalertové je třeba vyzdvihnout, stejně tak rozmanitost Piškulova talentu, který je pohybově s tanečníky skvěle sladěn.

Jakub Šmíd má velice citlivý přístup, který jde s formami Laterny krásně dohromady. Hudba Davida Hlaváče utváří skvělou atmosféru a s vizuálem drží opravdu silný tandem, který dokáže surreálnost příběhu zvýraznit do maxima. Choreografie "fantomů" skvěle doplňuje hlavní protagonisty.

Celý tento obří kolos poté však lehce "drtí" herce a jejich výkony jsou tak silně přidušeny a nevyční.

I přesto,
tudy, prosím, jdi i nadále, Laterno!
Tomas22  100 %
10.11.2023 | 89 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jedním slovem: Nádhera!
Jsem unešený příběhem, všemi efekty, hereckými výkony, nápaditostí, krásnými kostýmy, zpěvem hlavní představitelky?.Nejlepší inscenace laterny, kterou jsem viděl.
JáraTym  80 %
10.11.2023 | 33 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vizuálně nepřekonatelné. Valérie archetypem dětství, které musí skončit. Elza předobraz budoucnosti, co přijde potom. Dům pro panenky (či pro slepice) obrazem dospívající duše. Sen odrážející hořkou skutečnost na surrealistické paletě v magických barvách. A jak mohou být magičtější než s "Laternou Magikou", která je spolu s činoherci v perfektní formě - objevují (a opěvují) své mládí a plaší trudnost stáří, kterého se bojí. Proč je od letitosti jenom krůček k nymfomanii? Existují upíři jenom v pohádkách? Nebo se za nimi skrývá nějaká daleko strašidelnější metafora? A z jakého důvodu přebírá Elza otěže příběhu, místo své vnučky? Zjistěte to.
AlexVačice  90 %
10.2.2024 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Piškula mile překvapil, nádherný
Jana.janka  90 %
26.5.2024 | 80 hodnocení
Xcepek  60 %
18.5.2024 | 665 hodnocení
Urba  70 %
18.5.2024 | 9 hodnocení
Emanuel Vít Bon  60 %
15.4.2024 | 30 hodnocení
Zzzz  60 %
15.2.2024 | 108 hodnocení
Marketajsna  90 %
17.1.2024 | 18 hodnocení
Marťus  90 %
12.1.2024 | 128 hodnocení
Pop  70 %
14.12.2023 | 87 hodnocení
natymau  80 %
11.12.2023 | 33 hodnocení
Petrr  70 %
7.12.2023 | 330 hodnocení
Braddy  90 %
5.12.2023 | 208 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.