Městská divadla pražská [Divadlo ABC]

María de Buenos Aires

Premiéra: 29.12.2021 | 1:35x
Koprodukční inscenace Městských divadel pražských a souboru Lenka Vagnerová & Company. Uváděno ve španělském originále s českými titulky.
Překlad: Vít Kazmar, Patricie Poráková. Dramaturgie: Patricie Poráková, Kristina Žantovská. Scéna: Jakub Kopecký. Kostýmy: Tereza Kopecká. Hudební spolupráce: Ivan Acher, Jan Aleš, Jiří Janouch. Choreografie: Lenka Vagnerová, Patricie Poráková, Javier Antar. Režie: Lenka Vagnerová.
Poslední uvedení: duben 2023 (v Praze), květen 2023 (na zájezdě).
První české uvedení světově proslulé „ango operity“ na pomezí činohry, opery a výrazového tance. María, dívka z předměstí Buenos Aires, se narodila „s kletbou na jazyku v den, kdy byl Pánbůh opilý.“ María je vášnivou a nespoutanou postavou pohnutého osudu, ale zároveň i velkolepou alegorií atmosféry Buenos Aires a argentinského tanga samotného. Vypjatý příběh Maríi balancuje mezi posvátným a světským, mísí se v něm kostel s bordelem, mše se svůdným tancem, modlitba s opileckým zpěvem a špínou zaplivaných pajzlů...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Městská divadla pražská
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
61 %
kontroverzní inscenace (154.)
61431000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 70 %
Pavel Širmer 70 %
Volby

Hodnocení (44)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  70 %
17.2.2022 | 530 hodnocení
+ souhlasím
Velmi působivá inscenace spojující výraznou hudební, taneční i výtvarnou složku a silné výkony - pěvecké i taneční. Přiznávám, že mi ve výrazně moderním (a hlasitém) hudebním nastudování chybělo o něco víc tanga. Španělština, která v průběhu představení zaznívá, mi ten nedostatek výrazně podtrhla. Bohužel stále titulky nefungují po technické stránce tak, jak by bylo vhodné - poměrně často se tak divák španělštiny neznalý trochu ztrácí.
Pavel Širmer  70 %
9.1.2022 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
Nezaměnitelné dílo není snadné realizovat. Bez přečtení synopse se divák může ztrácet, čeština se španělštinou do sebe dost narážejí, záměr komických vsuvek v češtině zcela nevychází. Celkově však režisérka L. Vagnerová „kolos“ zkoordinovala více než úctyhodně. Skvělé využití španělské energie, kterou na jevišti zpřítomňují zpěvák G. A. Colmenarejo a tanečník J. Antar (nahrazení češtinou by nemuselo být prospěšné, technické provedení titulků se snad na reprízách vylepší). Královnou večera je po všech stránkách výtečná N. Horáková. Hudebně i pohybově znamenité. Počiny podobného druhu se na českých jevištích běžně nevidí!
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Janis  40 %
23.5.2023 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Hudba výborná, Nina Horáková též, ale jinak pro mě spíš zklamání.
Valmez  90 %
23.4.2023 | 497 hodnocení
+ souhlasím
Moc se mi to líbilo. Krásná hudba?těžší téma
Viděno na derniéře(23.4.2023).
Maranta  90 %
7.3.2023 | 58 hodnocení
+ souhlasím
Působivé přestavení, které pracuje víc se symboly, obrazy a atmosférou, než aby divákovi servírovalo jednoznačné ideje. Hodně experimentální, syrové, emocionální, energické. Zpočátku se ztrácíte a chcete porozumět hlavou, ale když na sebe necháte představení působit, zjistíte, že chápete nebo spíš cítíte. Hra o vášni a ceně za ni zaplacené, lidské bídě a trýzni, ale také síle a energii. Více či méně nápadné alegorie a odkazy na křesťanství, zpracované po svém (to by bylo, kdyby panenka Maria porodila dceru!) Ale María je "tango, které se bude rodit a žít neustále a vracet se do špinavých i milovaných ulic Buenos Aires" (citát z programu.)
Sona  70 %
11.2.2023 | 13 hodnocení
+ souhlasím
"Děvky, zpěv a víra" v zajímavé době v skvělé kombinaci s harmonikou, za mě skvělé, syrové. Tu železnou panu si asi budu pamatovat do smrti :-)
JoeH  10 %
11.12.2022 | 8 hodnocení
+ souhlasím
10% za trošku tanga
Denisa H.  80 %
9.12.2022 | 373 hodnocení
+ souhlasím
Od začátku jsem počin chtěla vidět kvůli N. Horákové, o níž vím, jak krásně zpívá. A také na základě fotek z představení, které mě vizuálně velmi zaujaly. Hudba a tango měly být jen třešničkou. Po příběhu jsem se tedy nikdy nepídila. A proto jsem z představení odcházela skoro maximálně spokojená. Úplně paf jsem každopádně byla z G. A. Colmenareja! Má nádherný hlas!!! N. Horáková mě nezklamala, ale to jsem věděla předem :-) Hudba (samosebou živá) byla úchvatná, tanec dechberoucí (souhlasím, že tanga tam nicméně bylo opravdu málo).
Vladimír Rogalewicz  80 %
13.10.2022 | 798 hodnocení
+ souhlasím
Esence dekadence. V Argentině možná působí jinak. V Praze navíc může být stydlivější (či lehce puritánský) divák trochu zaražen. To je ale problém libreta. Jako představení je inscenace dokonalá, znamenitý živý orchestr, znamenitá režie, scénografie, choreografie, mnoho neotřelých nápadů. Skvělé zapojení činoherců mezi tanečníky, a navrch úžasná Kateřina Marie Fialová. Velice působivé představení, které rozhodně stojí za vidění. Nicméně zase forma zvítězila nad obsahem.
PéEf  80 %
24.9.2022 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Ikonické dílo argentinského původu, které v českých podmínkách není běžně k vidění, předvedli v MDP v nádherné inscenaci. Ta energie, zpěv, herectví, vizuální podoba - smekám! Tanga by mohlo být i více a španělština prolínaná s češtinou ne vždy úplně pasuje, jak bylo asi zamýšleno. Atmosféra, poetičnost, naturalismus scén mě však často přikovali k sedadlu a Nina Horáková jako by se pro roli Maríi narodila.
Guildenstern  80 %
7.7.2022 | 435 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Zajímavé a zneklidňující představení, které, pokud vás nenadchne, rozhodně vás nenechá lhostejnými. Režisérka opravdu nejde divákovi na ruku, není tedy vždy jasné, o čem se hraje, nicméně hraje se moc dobře, z jeviště proudí kvanta energie a když se povznesete nad "děj" a "obsah" a ideálně přestanete čekat na titulky (které pokrývají zhruba polovinu výstupů), myslím, že máte možnost si inscenaci užít stejně jako já. Vynikající Kryštof Krhovják, Nina Horáková a Carmela Delgado hrající na bandoneon. Pěkná scéna a kostýmy. Rozhodně chci vidět ještě jednou!
BloggarSumec  100 %
24.5.2022 | 70 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto vynikající Nina Horáková. Jen tak dál. Ta nám ještě ukáže. Naprosto pohlcující zážitek. Hudba, tanec, vše se to na vás valí z jeviště a vy jen vstřebáváte a necháte se unášet. 110%
Divačka02  10 %
7.5.2022 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Co napsat... Ani výborný bandoneon, dobré taneční výkony a zpěv G. A. Colmenareja nemohly vyvážit dojem naprostého zmatku a bohužel musím říct, že do určité míry až odporu, kterým na mě představení působilo. I když se hrálo bez přestávky, museli jsme odejít - ten hysterický řev a až přílišná naturálnost některých scén se prostě nedaly vydržet. A když začala nekonečná a nesrozumitelná scéna s jakýmisi loutkami - rychle pryč, to už se opravdu nedalo. A navíc jsem čekala trochu víc tanga.
LavinieCamui  80 %
6.5.2022 | 806 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Skvělé taneční výkony, herci zcela splynuli s tanečníky. Nádherná hudba a výprava. Jen si myslím, že diváci neznalí práce Lenky Vagnerové očekávají něco naprosto jiného, zejména tango.
Makaluzo1  10 %
5.5.2022 | 82 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nezvyklý dramatický útvar bez zjevného syžetu působí jako prazvláštní propletenec zpěvu,hudby tanga,tanečních kreací,recitací málo srozumitelné poezie a strhující interpretace bandoneonistky.Vizuální stránce dominují symboly: barvy(rudá a černá),hyperbola (nestvůrné marionety),katolictví (kadidlo,kazatelna,betlém i s ovečkami,parafráze modliby růžence,peklo i s čerty a kerberem), kontrast (zbožnost x promiskuita).Problémem je opožděnost a zbrklost titulků.Reminiscence na W+V ještě umocňuje už tak dost kontroverzní kus,hůře stravitelný.
honzy  10 %
5.5.2022 | 283 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato inscenace v koprodukci Lenky Wagnerové se nepovedla.Není vůbec jasné proč dramaturgie MdP přistoupia a uvedla tento titul.Nezáživné,pro našeho diváka neosobní,zkrátka experiment,který nepatří na velkou scénu divadla ABC.Pokud se budou uvádět takovéto inscenace,tak vcelku malý zájem diváků o tento typ divadla, divadlo neposune dále.Škoda námahy a času jak tvůrců,tak i diváků,uvést tento titul ve spolupráci se španělskýmu umělci,bylo obrovské šlápnutí vedle!!! MdP sluší uvádět divácké kusy a ne žádné experimentální tango operity!!!!Hodnocení 20%.
Kateřina Vodáková  80 %
9.2.2022 | 190 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Ze 2. řady mě María de Buenos Aires vtáhla a nepustila! Jiné, vášnivé, místy děsivé, výrazové i obrazové... Dynamický koktejl s úchvatnou živou hudbou, který ABC vyloženě sluší. Ze zpěvu G. A. Colmenareja jsem byla jak v tranzu. Výtečná Nina Horáková opět nadchla a nezklamala, stejně jako multitalentovaný K. Krhovják. Celkově v obsazení nevidím slabinu, což se nestává zas tak často. Kostýmy i scéna fungují, nasvícení efektní, české titulky kvituji. Celkově L. Vagnerová zase potvrdila svůj um.
Karel Toman  40 %
12.1.2022 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Nerozumím humoru režisérky, její pokusy o zobrazení drsnosti velkoměsta se také příliš nevydařily, byly zbytečně popisné a plné klišé. Možná by bylo dobré si uvědomit, že ne všichni herci jsou také tanečníky... Příšerná a nesrozumitelná, jako z jiné operetky, byla scéna z hospody s velkými loutkami/maskami. Tohle bylo velké sousto, které se inscenátorům nepodařilo přežvýkat.
InkaR  70 %
9.1.2022 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Krásný tanec, zpěv i mluvené slovo, akorát tedy v příběhu jsem se jaksi ztrácela, ale ten tam je asi podružný. Největší zážitek pro mě byl nádherný zpěv Gustava Ariela Colmenareja. Velmi příjemné osvěžení pro milovníky španělštiny, tance a argentinského tanga!
RaB  70 %
30.12.2021 | 358 hodnocení
+ souhlasím
Tanečně perfektní K. M. Fialová (v hereckých partech mě nepřesvědčila - chyběla dravost, emoce). Hvězdou představení je však K. Krhovják, který je tanečně, herecky a i pěvecky bezchybný.
Velice pěkná scéna, úžasné taneční scény i hudba.
Nicméně představení by si zasloužilo kompletní překlad, protože ne na všechny dialogy jsou titulky, a navíc mnohdy byly tak rychlé, že se nestíhají číst. Velkým problémem je také španělština některých účinkujících - opravdu hodně s ní válčí (u K.M. Fialové to bylo poznat). Vynechat šly také hiphop/techno scény - nechat celé představení jen argentinské.
J.anek  90 %
29.12.2021 | 469 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tenhle kousek vznikl v roce 1968, což je mi milý rok, a je pozoruhodně svěží.
V ABC se na jevišti zrodilo tango a také dívka María. Ať je děvkou nebo mrtvolou, je krásná i děsivá jako město, které jí dalo i vzalo život.
Je to fascinující jevištní báseň - člověk neví, co sledovat dřív - hudbu, kterou na jevišti zastupuje krásná harmonikářka, tanec, zpěv, výtvarné kousky Jakuba a Terezy Kopeckých, nebo klaunské kousky Kryštofa a Aleše. Je to nádhera.
Jen bych nepohrdnul titulky. V klíčových místech sice zazní čeština a zbytek člověk nějak pobere, ale i tak.
Teres  50 %
16.5.2023 | 256 hodnocení
Eden  70 %
24.4.2023 | 56 hodnocení
Aleska  60 %
11.3.2023 | 27 hodnocení
Ba-jo  80 %
7.3.2023 | 241 hodnocení
Applejuice  50 %
7.1.2023 | 354 hodnocení
Unionboy  70 %
9.12.2022 | 437 hodnocení
Snekac  90 %
9.12.2022 | 281 hodnocení
Suzana  60 %
7.12.2022 | 331 hodnocení
Semtamťuk  50 %
21.10.2022 | 94 hodnocení
HodnaTeta  50 %
15.9.2022 | 175 hodnocení
Xcepek  70 %
30.6.2022 | 623 hodnocení
Nickmik  90 %
30.6.2022 | 76 hodnocení
Alcha  90 %
29.6.2022 | 130 hodnocení
SBN  40 %
1.6.2022 | 172 hodnocení
Togaf  30 %
19.5.2022 | 176 hodnocení
Plšík  80 %
6.5.2022 | 755 hodnocení
Vladimír10  50 %
4.5.2022 | 617 hodnocení
Petr.trep  30 %
7.4.2022 | 171 hodnocení
Lukáš Jeníček  90 %
17.3.2022 | 44 hodnocení
Ttchor  60 %
8.2.2022 | 73 hodnocení
Evelynne  0 %
10.1.2022 | 24 hodnocení
Chupetica  70 %
30.12.2021 | 151 hodnocení
Tomáš Frühauf  70 %
30.3.2022 | 4 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.