Městská divadla pražská [Divadlo ABC]
Alexandr Sergejevič Puškin, Emil František Burian
Evžen Oněgin
Premiéra: 11.6.2016 | 2:30
V adaptaci použity překlady Josefa Hory a Milana Dvořáka. Úprava: Věra Mašková, Pavel Khek. Dramaturgie: Věra Mašková. Scéna: Michal Syrový. Kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak. Režie: Pavel Khek.
Poslední uvedení: březen 2020.
Poslední uvedení: březen 2020.
Jiří Hána, Petra Tenorová, Aleš Bílík, Henrieta Hornáčková / Nina Horáková, Hana Doulová / Veronika Janků, Vilém Udatný, Milan Kačmarčík, Jaroslav Vlach, Jitka Smutná, Jiří Schwarz, Lucie Domesová, Stanislava Jachnická, Diana Šoltýsová, Hanuš Bor, Michael Vykus...
Jevištní adaptace stěžejního díla ruského romantismu. Slavný milostný příběh nenaplněné lásky petrohradského šviháka a venkovské dívky je básnickou sondou do lidské duše a zabývá se hledáním smyslu a životního cíle. Z ruchu Petrohradu uniká Oněgin před intrikami a společenskou přetvářkou na venkov, kde chce najít novou životní inspirací. Jako většina městských lidí je však nemile překvapen. Stěží na vesnici nachází jediného přítele, mladého básníka, a díky němu jedinou společnost, která se nabízí v domě Lariných. Oněgin však i sem vnese lehkomyslné manýry zlaté mládeže, proti nimž je venkovská společnost pramálo imunní, a vše se tak vyhrotí v katastrofu...
D12+ inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
57 %
Uživatelé
73 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 40 %
Pavla Haflantová 80 %
Anežka Kotoučová 40 %
Lukáš Dubský 70 %
Helena Grégrová 50 %
Michal Novák 60 %
Pavel Širmer 40 %
Pavla Haflantová 80 %
Anežka Kotoučová 40 %
Lukáš Dubský 70 %
Helena Grégrová 50 %
Michal Novák 60 %
Volby
Hodnocení (86)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 40 %
30.5.2017 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Kdo chce vědět, o čem že ten román je, uvidí v Divadle ABC děj přenesený na jeviště a dozví se. V na pohled efektní výpravě je však pouze ten děj, emoce jen občas zablesknou, mezi řádky se nedostává adekvátní nadstavba. Přitom Puškinovy verše jsou i v českých překladech tak nádherné a hluboké! Lze vytušit, proč byl J. Hána směrován k jakési „nezúčastněnosti“, smysl to v jádru má, ale tento způsob podání výrazně snižoval zájem diváka o jeho postavu, který mu jistě nezáměrně kradla výraznější Taťána P. Tenorové. Nevzrušivá, zapomenutelná inscenace, na repertoáru MDP obvyklý jev.
Pavla Haflantová 80 %
10.4.2017 | 357 hodnocení
+ souhlasím
10% navíc prostě proto, že mám ráda ruskou dramatiku.
Nevím, jestli si inscenace od svého uvedení více sedla, ale mně se představení velice líbilo. Verše byly pronášené s jistotou, při několika scénách se mi skutečně tajil dech a v hledišti by byl slyšet spadnout příslovečný špendlík. Za mě určitě doporučeníhodná, velice jasná a čitelná inscenace.
Nevím, jestli si inscenace od svého uvedení více sedla, ale mně se představení velice líbilo. Verše byly pronášené s jistotou, při několika scénách se mi skutečně tajil dech a v hledišti by byl slyšet spadnout příslovečný špendlík. Za mě určitě doporučeníhodná, velice jasná a čitelná inscenace.
Anežka Kotoučová 40 %
29.1.2017 | 231 hodnocení
+ souhlasím
Možná jsem zhýčkaná dokonalými inscenacemi Oněgina z Ostravy a z Hradce, ale tohle šlo naprosto mimo mě. Khekova režie je nápaditá jedině dobrou prací se světly. V rámci scénografie mi vadila častá přítomnost techniků při přestavbě a hudba, kromě skvělého coveru Simply Three, nebyla příliš kompatibilní s jednotlivými scénami. Na podivně vlažný projev Jiřího Hány se jen těžko zvyká a Petře Tenorové jsem Taťánu moc nevěřila. Za největší mínus považuji vyrušující, přechytrale se tvářící a doslova otravnou postavu M. Kačmarčíka a rovněž nadbytečné nepuškinovské verše, znějící jak ze slabikáře.
Lukáš Dubský 70 %
20.12.2016 | 1201 hodnocení
+ souhlasím
Výtvarně působivá inscenace, hodně se mi líbila i práce s hudbou (hlavně ten Šostakovič!). Zajímavé pojetí postavy Oněgina J.Hánou - Oněgin je od počátku přesycený člověk, ale není to bavící se dandy, ale životem otrávený muž. Daří se i P.Tenorové, jejíž Taťána není naivní vesnickou dívkou, jen si neví se svými city rady. V pozdějších fázích z ní čiší chladná krása, ledovou masku prolomí jen při jednom vroucím polibku. Trochu záhadou mi zůstává pojetí Zareckého (M.Kačmarčík) jako démonického dirigenta veškerého dění. Ne všem hercům šel ale veršovaný text tak dobře jako ústřední dvojici.
Helena Grégrová 50 %
24.11.2016 | 1723 hodnocení
+ souhlasím
55 %. Jako by vášeň a cit většiny postav popadaly spolu s listím pod holé koruny stromů, jež byly dominantou působivé scény. Éterem se verše nesly totiž téměř bezkrevně, bez zásadnějšího emočního náboje a osudovost příběhu tak ke mně nesvedla promluvit s očekávanou razancí. Škoda.
Michal Novák 60 %
20.9.2016 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Tak koukalo se na to hezky, verš zvládnutý celkem s bravurou, napětí stupňované, typové obsazení stěžejních postav funguje (ač jsem se na ferman zprvu díval s nedůvěrou) a inscenace předá divákům sdělení, že na floutkovství a manýrách zlaté mládeže se od dob romantismu nezměnilo nic. Co bych tak ještě dodal...no, právě že asi už nic.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
AdelOne 50 %
28.4.2020 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Viděna derniéra.
Na první pohled velmi zaujme překrásná a efektně laděná scéna. Kostýmy A. Páté jsou dokonalé,domyšlené do posledního malého detailu, jak jsme u ní již zvyklí. Největší slabinou celé inscenace ale pro mě osobně byla ústřední dvojce Tatiana a /bohužel/ především Oněgin. Několikrát jsem se přistihla, že místo hlavních protagonistů sleduji D. Šoltýsovou a M. Vykuse v pozadí, což asi není úplně dobré :) Rovněž velmi zbytečná a špatně uchopená mi připadala role M. Kačmarčíka.
Na první pohled velmi zaujme překrásná a efektně laděná scéna. Kostýmy A. Páté jsou dokonalé,domyšlené do posledního malého detailu, jak jsme u ní již zvyklí. Největší slabinou celé inscenace ale pro mě osobně byla ústřední dvojce Tatiana a /bohužel/ především Oněgin. Několikrát jsem se přistihla, že místo hlavních protagonistů sleduji D. Šoltýsovou a M. Vykuse v pozadí, což asi není úplně dobré :) Rovněž velmi zbytečná a špatně uchopená mi připadala role M. Kačmarčíka.
R.JELEN.21 60 %
4.3.2020 | 256 hodnocení
+ souhlasím
DERNIERA
Tak sbohem a šátecek, snad jen kdybych si měla vybrat Oněgin v ABC nebo Idiota v Rokoku, tak asi určitě vyhraje Oněgin.
Ale jelikož, ten se dneškem nehraje tak doporučuji zkusit Idiota.
Tak sbohem a šátecek, snad jen kdybych si měla vybrat Oněgin v ABC nebo Idiota v Rokoku, tak asi určitě vyhraje Oněgin.
Ale jelikož, ten se dneškem nehraje tak doporučuji zkusit Idiota.
Dr.mvdr 90 %
28.1.2020 | 86 hodnocení
+ souhlasím
Geniální minimalistické pojetí Jiřího Hány inscenaci vévodí, v současné produkci ABC pro mě ojedinělý úkaz povedené hry, která se nepodbízí a casting v hlavních rolích je vážně povedený. Městská divadla jdou jinak podivnou a pro mě nepochopitelnou cestou, Oněgin je světlou výjimkou. Anebo možná světlem na konci tunelu.
honzy 60 %
31.10.2019 | 285 hodnocení
+ souhlasím
Obnovené uvádění Puškinova EVŽENA ONĚGINA v divadle ABC v hlavní roli s Jiřím Hánou.Jeho Oněgin je zpočátku vlažný,nedává najevo svoji složitou povahu.Postupem času sledujeme změnu jeho herectví až k tragickému konci. Jeho protihráč Aleš Bílík,exceloval v roli zamilovaného Lenského.Jeho podání bylo uvěřitelné a nepostrádalo emoce.V dalších rolích J. Smutná,N.Horáková,M.Vykus se zhostili rolí se ctí.Pochválit je třeba veršovaný český překlad,lahodící uchu.Slabší složkou byla scénografie,neustálá manipulace s přidanou velkou stěnou rušila,včetně časté přestavby scény.Repríza 30.10.2019
Avlis 90 %
7.6.2019 | 170 hodnocení
+ souhlasím
Trošku nudný začátek, ale pak už to bylo výborné.. Moc se nám líbil Jiří Hána..
Petrgu 90 %
30.5.2019 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Nečekaně velký zážitek, bohužel divácky opomíjený. Hána jako Oněgin je sice typově jiný, než bych typickémho Oněgiona čekal, jeho poloze jsem ale přišel na chuť a myslím, že zde našel jednu ze svých životních rolí. Zbytek souboru je bohužel poněkud nevyrovnaný, jinak ale nemám co vytnout.
J.S. 70 %
14.4.2019 | 149 hodnocení
+ souhlasím
Klíčem k Oněginovu příběhu se stal inscenátorům motiv zbytečného (znuděného) člověka, který svou životní přesyceností a cynickým postojem působí bolest sobě, jiným a nakonec znovu sobě. Inscenace využívá provokativní výrazové prostředky (nahotu, nečekané změny hudebního stylu, podivnou postavu Zareckého s nejednoznačnou symbolikou, vícehlasé recitace některých veršů atd.),přesto plyne až příliš poklidně. Divák sleduje zajímavou a příjemnou recitační podívanou, nedostavuje se však pocit emočního vytržení nebo citového pohnutí (nejpůsobivěji paradoxně působí efektní užití Šostakovičova valčíku).
Michal1982 50 %
21.3.2019 | 172 hodnocení
+ souhlasím
Čekal jsem víc emocí, přišlo mi to vlažné, vůbec se mi do děje nehodila všudypřítomná postava pana Kračmaříka. Nějak to jiskření mezi Táňou a Evženem skomíralo, druhá půlka představení to naštěstí pro mě zachraňovala. Trošku působily rušivě časté změny kulis a přestavba scény. Hudební doprovod a práce se světlem se mi líbily.Zachraňoval to Jirka Hána a příjemným překvapením byla P.Tenorová.
Guildenstern 60 %
9.1.2019 | 468 hodnocení
+ souhlasím
Ke konci výrazně lepší, bavili mě jak Hána, tak Tenorová, ale Khekova láska k herectví M. Kačmaříka je opravdu nepochopitelná a zde tedy dost kontraproduktivní... V porovnání s ostravskou inscenací tato trochu bledne.
Divačka Eva 90 %
17.12.2018 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě nad očekávání velmi povedené představení. Herci, scéna, dějový spád... Děkuji!
MMK 60 %
5.3.2018 | 196 hodnocení
+ souhlasím
Puškinovské verše výborné, děj zasazen přibližně do jeho doby. Ovšem Zareckij (M. Kačmarčík) některé scény doslova zabil. Táňa se setká s Oněginem a otevře se mu jako nikomu jinému - a s nimi je na jevišti ještě Zareckij. Táňa píše dopis Oněginovi a na jevišti je s ní opět voyeur Zareckij a dokonce i pár veršů řekne místo Táni. Kde je intimita těchto scén?
Markulinka 70 %
8.2.2018 | 25 hodnocení
+ souhlasím
Celkové provedení inscenace vyznívalo lehce nad průměr. Je pravda, že role Oněgina je poněkud upozaděna vůči roli Taťány, ale to v podstatě nevadilo. Postava Evžena byla ve hře jakoby emotivně nepřítomna, přesto díky zajímavému hlasu postava vyjadřovala vše, co má. Zklamání bylo ovšem Taťánino psaní, jež skýtá spousty možností provedení. To však bylo vynahrazeno psaním Evžena Oněgina, které neslo krásnou gradaci děje. Další drobností, která může vadit, je násilné zastavování hudby, spíše bych očekávala pozvolný útlum. V rámci celku se mi však inscenace líbila, i když měla několik rezerv.
Kateřina Vodáková 80 %
25.1.2018 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Krásné. Poetické. Stojí za vidění! Nadchla mě hudba, kostýmy, scéna i světla. A ty verše! Kousek ode mě seděl hradecký mág D. Drábek a také nadšeně tleskal :-) Trochu bych ale omezila počet vstupů techniků na jeviště kvůli přestavbám, místy mě to rušilo. Nemůžu dát více %, protože na Oněgina bych si představovala věkově a typově jiného herce.
Irena 80 %
13.1.2018 | 66 hodnocení
+ souhlasím
Musím především pochválit Petru Tenorovou - ta Taťánou opravdu byla, dále výborná Jitka Smutná a Aleš Bílík. Jiří Hána se mi líbil až úplně v závěru, kdy příběh gradoval. Naprosto strašná a zbytečná postava byl Milan Kačmarčík. Úplně se mi nelíbila hudba, moc dohromady nesouznila, "nahý" začátek mi přišel rovněž zbytečný.
Lusilda 70 %
26.9.2017 | 80 hodnocení
+ souhlasím
Představení mě mile překvapilo, po předchozích zkušenostech s ABC jsem až váhala, jestli darované lístky využít, ale stálo to za to - poctivě zahraná klasika, vše sedlo, dojetí na konci bylo silné.
Radka@ 90 %
28.5.2017 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Doufala jsem, že konečně uvidím - prostě divadlo (jiná představení jiných společností lze zhodnotit prostě jen jako divadelní estrády) a dočkala jsem se. Silný příběh s emocemi. Mělo to spád. Nejraději bych šla ještě jednou. Moc děkuji.
Monulinka 70 %
14.4.2017 | 391 hodnocení
+ souhlasím
A co bych se vypisovala, souhlasím s hodnocením uživatele JirkaS :)
Adaben 70 %
11.4.2017 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Slušné představení, ačkoliv Oněgina bych si představoval trochu jinak, a to v obou jeho podobách (ale nejsem ženská), líbily se obě hlavní milovnice a v podstatě jednoduchá a přitom účinně využitá scéna se stoly.
JirkaS 70 %
2.4.2017 | 382 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Po určitou dobu emočně ploché, sterilní, bez jiskry a měl jsem problém nechat se vtáhnout do děje, stěžejní scény však byly procítěné a přenesly na mě ty správné emoce. Výborné herecké výkony Jiřího Hány, Petry Tenorové i Aleše Bílíka, úžasná hra se světlem a nasvícením jednotlivých scén, překvapivě originální hudba. Herci se zdatně poprali i s tím, že hra je hrána ve verších. Časté přestavování scény působilo mnohdy rušivě. Celkově ve mně převládá kladný dojem, inscenace jako taková má své opodstatnění a určitě stojí za navštívení. Více na mém blogu. /Viděno 29. března 2017 v divadle ABC/ (více v článku na blogu)
Lukas.cerny 80 %
12.2.2017 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Předčilo očekávání, velmi dobré. Skvělá Petra Tenorová jako Taťána, Jiří Hána jako Oněgin i Lenskij Aleše Bilíka. Výborná gradace, atmosféra, jen začátek s nahotou mi přišel zbytečný. (24.9. a 2.11.2016)
Margaret 70 %
1.2.2017 | 134 hodnocení
+ souhlasím
Působivá scéna, velmi dobré herecké výkony hlavních představitelů. Svižná inscenace, která by se mohla líbit všem generacím diváků.
Verca M. 100 %
28.1.2017 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Úžasné představení od scény, hudbu, až po herecké výkony. Určitě zajdeme na toto představení ještě jednou.
Hannah21 90 %
3.12.2016 | 159 hodnocení
+ souhlasím
Khek nezklamal, vynikající režie, Hána i Tenorová jsou výborní a skvěle se na své role hodí.
MISA2604 90 %
25.11.2016 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Výborné, výborné. Vůbec jsme to nečekali.
Nemyslím jednotlivé výkony, kterým by se dalo mnoho vytknout, ale celkový dojem z představení. Místy jsme i zaslzeli a to jsme ostřílení návtěvníci divadel. Děkujeme a vřele doporučujeme.
Nemyslím jednotlivé výkony, kterým by se dalo mnoho vytknout, ale celkový dojem z představení. Místy jsme i zaslzeli a to jsme ostřílení návtěvníci divadel. Děkujeme a vřele doporučujeme.
PavelK 70 %
3.11.2016 | 221 hodnocení
+ souhlasím
Skvělý Jiří Hána a Petra Tenorová v dynamické režii Pavla Kheka s výborně vybranou hudbou. Oceňuji zachování veršované podoby - i díky povedenému překladu si herci s verši poradili více než dobře. Pěknou scénu narušoval na můj vkus příliš častý pohyb techniků. Jen ten závěr bych čekal trochu více úderný/emoční.
Jirkan 70 %
30.10.2016 | 564 hodnocení
+ souhlasím
26.10. 2016: Herecky ne úplně naplněná inscenace. V první části večera jsem některým hercům nevěřil, že si s veršem rozumí a nerecitují jen. Především J. Hána. P. Tenorová měla nášlap na lepší výkon a toho využila v pozdějších momentech. Oběma protagonistům se daří v závěru. Kdo na jevišti opravdu žije je J. Smutná a A. Bilík. Ten ovšem místy hraje s velkou rozjařeností. Zajímavě se pracuje se Zareckým a sborem. Scéna bohatá, ale hodně popisná, nejvíce funguje "železná opona". Pavel Khek opět velmi zajímavě pracuje se světlem, pohybem a hudbou. Úspěch to ale u publika mělo veliký.
Lucilla 90 %
19.6.2016 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Posledni dve letosni premiery se MDP obzvlaste vydarily! Byla jsem naprosto pryc z nadherneho vizualu, ta scena, prace se svetlem, kostymy - krasa. Hudba take potesila (The Prodigy?? No, fakt!!). Moc me potesil text ve versich, mozna to neni uplne pro kazdeho, ale poslouchalo se to vyborne. Cele predstaveni je navic svizne, zivelne, dokaze udrzet divakovu pozornost na maximu. Nejvetsi pochvalu zaslouzi J.Hana a P.Tenorova v hlavnich rolich, oba drzeli moc dobre tempo. Pro me velmi mile prekvapeni na konci sezony a jistota navstevy v sezone pristi :-)
Marek515 100 %
19.6.2016 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Prenadherne predstaveni. Skvela prace s prostorem, podmaniva hudba a uzasni P. Tenorova, J.Hana a A.Bilik.
VeruS.11 90 %
19.6.2016 | 90 hodnocení
+ souhlasím
Dechberoucí představení. Výborné herecké výkony v čele s protagonisty, úžasné choreografie, zajímavé režijní nápady. Jediné, co mě trochu rusilo, bylo Oneginovo alterego a příliš častá přestavba scény před očima diváků.
Eviik 90 %
19.6.2016 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Po vizuální stránce naprosto nádherné představení. Scéna, hra s barvami a osvětlením i kostýmy opravdu braly dech. K tomu moc chválím i hudbu (zejména potěšila akustická verze mé oblíbené písně Demons od Imagine Dragons). V té vnější kráse se naštěstí neztratil obsah ani herecké výkony, přičemž vyzdvihnout musím hlavně ústřední duo Jiří Hána a Petra Tenorová. MDP si svou nejlepší novou inscenaci sezóny nechala až na samotný závěr.
Denisa H. 90 %
19.6.2016 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Hra oplývá nádherně řešenou scénou a výbornými hereckými výkony nejen ústředního tria. Zejména J. Hána v hlavní charakterní roli potěší.
Text románu je ponechán ve verších a tím má hra ještě větší kouzlo, umocňované již zmíněnými krásnými kulisami. Tvůrci si dále hrají se světly, prostorem či zvukem, aby vytvořili perfektní divadelní kus... A to se jim daří. I přesto - nebo možná právě proto - že se místy dopouštějí odvážnějších kroků jako je např. použití moderní hudby. Ale právě to je - alespoň pro mě - tou pomyslnou třešničkou na dortu.
Jedná se o vypiplané představení; určitě doporučuji!
Text románu je ponechán ve verších a tím má hra ještě větší kouzlo, umocňované již zmíněnými krásnými kulisami. Tvůrci si dále hrají se světly, prostorem či zvukem, aby vytvořili perfektní divadelní kus... A to se jim daří. I přesto - nebo možná právě proto - že se místy dopouštějí odvážnějších kroků jako je např. použití moderní hudby. Ale právě to je - alespoň pro mě - tou pomyslnou třešničkou na dortu.
Jedná se o vypiplané představení; určitě doporučuji!
Sybila 80 %
13.6.2016 | 7 hodnocení
+ souhlasím
A proč ne? Romantické pojetí s vynikající Petrou Tenorovou v hlavní roli. Dobré pro rodiče se staršími dětmi. Verše krásné, scéna zajímavá - možná nebylo nutné tolik změn, ledacos si lze představit. Inscenace však nepopírá hlavní téma a možná vám kápne i slza v závěru. Toto představení do ABC patří.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.