Švandovo divadlo [studio]
Édouard Louis, Tomáš Loužný
Dějiny násilí
Premiéra: 12.2.2022 | 1:35x
Překlad románu: Sára Vybíralová. Dramaturgie: David Košťák. Scéna: Petr Vítek. Kostýmy: Martin Chocholoušek. Hudba: Ivo Sedláček. Režie: Tomáš Loužný.
Oskar Hes, Jan Grundman, Nataša Bednářová / Natálie Řehořová, Marie Štípková, David Punčochář, Ivo Sedláček
Adaptace románu mladého francouzského autora. Autobiografická odvážná a šokující zpověď jako detektivní příběh naruby. Autor byl znásilněn a málem zavražděn mužem, kterého poznal cestou z vánoční večeře a následně pozval k sobě domů. Okolnosti traumatické události vypráví lékařům, policistům a svým bližním. Každý z nich však na trestný čin nahlíží ze své vlastní perspektivy a dochází ke střetu s maloměstskými předsudky hraničící s homofobií či rasismem správních orgánů. Z osobního příběhu se tak stávají dějiny násilí, nad nimiž již přímý účastník přestává mít vlastní kontrolu. Jedinec, který během jedné noci prožil intenzivní vztah blízkosti a následné zrady, se stává jen odosobněnou statistikou včerejších zpráv...
15! Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
74 %
74191000
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 70 %
Helena Grégrová 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
13.9. | Út | 19:00 | vstupenky | ||
18.10. | Út | 19:00 | vstupenky | ||
27.10. | Čt | 19:00 | Hradec Králové - Festival Čekání na Václava; Zájezd |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Uživatelské blogy
Násilí s vůní broskví | j.anek
Násilí...co z toho... | SVATOŠOVÁ
Édouard chce zapomenout | Studený Čumáček
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(12.5.2022, Sabina Vassileva) (24.2.2022, Tomáš Šťástka)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (20)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 70 %
(zadáno: 6.3.2022, počet hodnocení: 1502)
+ přínosný / zajímavý komentář
75 %. Inscenace, která děj i atmosféru buduje zprvu zdánlivě nenápadně, ale o to s účinnější gradací. A autenticky, až mě místy téměř bolelo pozorovat, jak víceúhelník pohledů na rekonstrukci příběhu, jež vyústí ve znásilnění, dokáže ozvěnami společenských předsudků determinovat oběť na přinejmenším zmateného vypravěče. Tomáš Loužný má dar režijní optiky, která diváka nenechá sál opustit netečně a Oskar Hes dosáhne téhož svým hereckým talentem a šarmem.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Dawson321 80 %
(zadáno: 27.5.2022, počet hodnocení: 99)
přínosný / zajímavý komentář
Už druhé krátce po sobě zdramatizované dílo od francouzského autora E. Louise. Obě inscenace se dost podobají, ať už výraznými herci či kreativní scénografií. Jak v Dějinách násilí, tak i v Kdo zabil mého otce excelují mladí herci Hes a Krejčík. Oba vlastně hrají stejnou postavu Eddieho a obou jsem to i věřil. Dějiny násilí jsou přeci jenom víc osobní, co se týká hlavní postavy, jelikož se tam řeší její znásilnění. Hlavní postavou v Kdo zabil mého otce ale není paradoxně sám Eddie, ale jeho otec, o kterém vypráví a který vlastně determinoval jeho život. Doporučuji zkouknout obě představení.
Denisa H. 70 %
(zadáno: 25.5.2022, počet hodnocení: 339)
přínosný / zajímavý komentář
Minimálně 75 %.
Z celé návštěvy studia mě nejvíc zasáhl okamžik, kdy jsem si v programu přečetla, jak celý případ u soudu dopadl... Hra jako taková mě už tolik nestrhla. Očekávání a následné zklamání byla tak bohužel veliká. I tak ale velmi zdařený počin. Ač vzhledem k tématu se to moc nehodí, ale moc hezky se na to koukalo - na režijní nápady, choreografii, scénu... A samozřejmě i na herecké výkony, kdy O. Hes určitě obstál. Výborná byla ještě N. Bednářová.
Z celé návštěvy studia mě nejvíc zasáhl okamžik, kdy jsem si v programu přečetla, jak celý případ u soudu dopadl... Hra jako taková mě už tolik nestrhla. Očekávání a následné zklamání byla tak bohužel veliká. I tak ale velmi zdařený počin. Ač vzhledem k tématu se to moc nehodí, ale moc hezky se na to koukalo - na režijní nápady, choreografii, scénu... A samozřejmě i na herecké výkony, kdy O. Hes určitě obstál. Výborná byla ještě N. Bednářová.
Michal1982 70 %
(zadáno: 13.4.2022, počet hodnocení: 107)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
70 % za Oskara Hese a tu zvláštní atmosféru/napětí , které pan režisér dokázal vykouzlit. Oskarovi skvěle sekunduje ironická Nataša Bednářová.
MMK 30 %
(zadáno: 13.4.2022, počet hodnocení: 126)
přínosný / zajímavý komentář
Téma zajímavé, ale výsledkem je zmatené, rozvláčné, těžko pochopitelné tlachání.
Domi.Mac 70 %
(zadáno: 6.3.2022, počet hodnocení: 71)
přínosný / zajímavý komentář
Krásná scéna, velmi dobré herecké výkony, nápadité kostýmy, silné téma. Nebylo to vůbec špatné, ale inscenace mě nechala překvapivě klidnou. Loužný je zajímavý režisér, je to dozajista nejlepší inscenace, co jsem ve Švandově divadle za poslední dobu viděla. Četla jsem knihu, která mě zasáhla, ovšem inscenace na mě působila až sterilním dojmem. Od Louise jsem nedávno viděla Kdo zabil mého otce s Krejčíkem ve Venuši ve Švehlovce, kde mě atmosféra i herecký výkon Krejčíka v roli Louise bavil víc. Ale i Hes je v rámci inscenace velmi dobrý, Bednářová ještě lepší.
Možná se půjdu podívat znovu.65%
Možná se půjdu podívat znovu.65%
Slamajak 80 %
(zadáno: 21.2.2022, počet hodnocení: 66)
přínosný / zajímavý komentář
Nekriticky zbožňuju J. Grundmana a M. Štípkovou, teď už asi i O. Hese. Mně to přišlo tuze fajn. Začátek trošku překvapil (ale jasně, dokážu si tam nacpat takový ty intelektuální bláboly, jakože očista duše, rituál, chápu a blabla), provedení některých scén překvapilo ve výrazně pozitivnějším smyslu, no a když něco zvládá dobře surfovat mezi různýma vlnama vážnosti, sebeironie, smrtelný vážnosti, humoru, vážnosti, dobrejch režijních nápadů a náběhem na zimomriavky, tak prostě spokojenej bejt musím.
Snekac 90 %
(zadáno: 16.2.2022, počet hodnocení: 181)
přínosný / zajímavý komentář
I bez explicitních scén, které by přímo ukazovaly násilí nebo sex, má představení výbornou atmosféru a sílu.
RaB 80 %
(zadáno: 15.2.2022, počet hodnocení: 232)
přínosný / zajímavý komentář
Výborný Oskar Hes, doplňovaný neskutečně přirozeně ironickou Natašou Bednářovou. Stabilně herecky nedostatečný J. Grundman, kterému ani role násilníka nesedla.
Prvních 15 minut velice slabých, nicméně poté začíná O. Hes vyprávět svůj příběh a představení se "rozjede". Problematika znásilnění je vykreslena surově, upřímně - tak, jak se to může stát komukoliv.
Po těch posledních přešlapech konečně zas výborné představení ve ŠD.
Prvních 15 minut velice slabých, nicméně poté začíná O. Hes vyprávět svůj příběh a představení se "rozjede". Problematika znásilnění je vykreslena surově, upřímně - tak, jak se to může stát komukoliv.
Po těch posledních přešlapech konečně zas výborné představení ve ŠD.
J.anek 100 %
(zadáno: 11.2.2022, počet hodnocení: 391)
přínosný / zajímavý komentář
Inscenovat osobní zpověď mladého intelektuála psanou nóbl jazykem jest tuze ošemetná záležitost. Když se ovšem povede, je radost o to větší. Jděte se podívat. A nejen kvůli vynikajícímu Oskaru Hesovi. (více v článku na blogu)
Dawson321 80 %
(zadáno: 27.5.2022, počet hodnocení: 99)
přínosný / zajímavý komentář
Už druhé krátce po sobě zdramatizované dílo od francouzského autora E. Louise. Obě inscenace se dost podobají, ať už výraznými herci či kreativní scénografií. Jak v Dějinách násilí, tak i v Kdo zabil mého otce excelují mladí herci Hes a Krejčík. Oba vlastně hrají stejnou postavu Eddieho a obou jsem to i věřil. Dějiny násilí jsou přeci jenom víc osobní, co se týká hlavní postavy, jelikož se tam řeší její znásilnění. Hlavní postavou v Kdo zabil mého otce ale není paradoxně sám Eddie, ale jeho otec, o kterém vypráví a který vlastně determinoval jeho život. Doporučuji zkouknout obě představení.
Denisa H. 70 %
(zadáno: 25.5.2022, počet hodnocení: 339)
přínosný / zajímavý komentář
Minimálně 75 %.
Z celé návštěvy studia mě nejvíc zasáhl okamžik, kdy jsem si v programu přečetla, jak celý případ u soudu dopadl... Hra jako taková mě už tolik nestrhla. Očekávání a následné zklamání byla tak bohužel veliká. I tak ale velmi zdařený počin. Ač vzhledem k tématu se to moc nehodí, ale moc hezky se na to koukalo - na režijní nápady, choreografii, scénu... A samozřejmě i na herecké výkony, kdy O. Hes určitě obstál. Výborná byla ještě N. Bednářová.
Z celé návštěvy studia mě nejvíc zasáhl okamžik, kdy jsem si v programu přečetla, jak celý případ u soudu dopadl... Hra jako taková mě už tolik nestrhla. Očekávání a následné zklamání byla tak bohužel veliká. I tak ale velmi zdařený počin. Ač vzhledem k tématu se to moc nehodí, ale moc hezky se na to koukalo - na režijní nápady, choreografii, scénu... A samozřejmě i na herecké výkony, kdy O. Hes určitě obstál. Výborná byla ještě N. Bednářová.
Michal1982 70 %
(zadáno: 13.4.2022, počet hodnocení: 107)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
70 % za Oskara Hese a tu zvláštní atmosféru/napětí , které pan režisér dokázal vykouzlit. Oskarovi skvěle sekunduje ironická Nataša Bednářová.
MMK 30 %
(zadáno: 13.4.2022, počet hodnocení: 126)
přínosný / zajímavý komentář
Téma zajímavé, ale výsledkem je zmatené, rozvláčné, těžko pochopitelné tlachání.
Domi.Mac 70 %
(zadáno: 6.3.2022, počet hodnocení: 71)
přínosný / zajímavý komentář
Krásná scéna, velmi dobré herecké výkony, nápadité kostýmy, silné téma. Nebylo to vůbec špatné, ale inscenace mě nechala překvapivě klidnou. Loužný je zajímavý režisér, je to dozajista nejlepší inscenace, co jsem ve Švandově divadle za poslední dobu viděla. Četla jsem knihu, která mě zasáhla, ovšem inscenace na mě působila až sterilním dojmem. Od Louise jsem nedávno viděla Kdo zabil mého otce s Krejčíkem ve Venuši ve Švehlovce, kde mě atmosféra i herecký výkon Krejčíka v roli Louise bavil víc. Ale i Hes je v rámci inscenace velmi dobrý, Bednářová ještě lepší.
Možná se půjdu podívat znovu.65%
Možná se půjdu podívat znovu.65%
Slamajak 80 %
(zadáno: 21.2.2022, počet hodnocení: 66)
přínosný / zajímavý komentář
Nekriticky zbožňuju J. Grundmana a M. Štípkovou, teď už asi i O. Hese. Mně to přišlo tuze fajn. Začátek trošku překvapil (ale jasně, dokážu si tam nacpat takový ty intelektuální bláboly, jakože očista duše, rituál, chápu a blabla), provedení některých scén překvapilo ve výrazně pozitivnějším smyslu, no a když něco zvládá dobře surfovat mezi různýma vlnama vážnosti, sebeironie, smrtelný vážnosti, humoru, vážnosti, dobrejch režijních nápadů a náběhem na zimomriavky, tak prostě spokojenej bejt musím.
Snekac 90 %
(zadáno: 16.2.2022, počet hodnocení: 181)
přínosný / zajímavý komentář
I bez explicitních scén, které by přímo ukazovaly násilí nebo sex, má představení výbornou atmosféru a sílu.
RaB 80 %
(zadáno: 15.2.2022, počet hodnocení: 232)
přínosný / zajímavý komentář
Výborný Oskar Hes, doplňovaný neskutečně přirozeně ironickou Natašou Bednářovou. Stabilně herecky nedostatečný J. Grundman, kterému ani role násilníka nesedla.
Prvních 15 minut velice slabých, nicméně poté začíná O. Hes vyprávět svůj příběh a představení se "rozjede". Problematika znásilnění je vykreslena surově, upřímně - tak, jak se to může stát komukoliv.
Po těch posledních přešlapech konečně zas výborné představení ve ŠD.
Prvních 15 minut velice slabých, nicméně poté začíná O. Hes vyprávět svůj příběh a představení se "rozjede". Problematika znásilnění je vykreslena surově, upřímně - tak, jak se to může stát komukoliv.
Po těch posledních přešlapech konečně zas výborné představení ve ŠD.
J.anek 100 %
(zadáno: 11.2.2022, počet hodnocení: 391)
přínosný / zajímavý komentář
Inscenovat osobní zpověď mladého intelektuála psanou nóbl jazykem jest tuze ošemetná záležitost. Když se ovšem povede, je radost o to větší. Jděte se podívat. A nejen kvůli vynikajícímu Oskaru Hesovi. (více v článku na blogu)
J.anek 100 %
(zadáno: 11.2.2022, počet hodnocení: 391)
přínosný / zajímavý komentář
Inscenovat osobní zpověď mladého intelektuála psanou nóbl jazykem jest tuze ošemetná záležitost. Když se ovšem povede, je radost o to větší. Jděte se podívat. A nejen kvůli vynikajícímu Oskaru Hesovi. (více v článku na blogu)
Denisa H. 70 %
(zadáno: 25.5.2022, počet hodnocení: 339)
přínosný / zajímavý komentář
Minimálně 75 %.
Z celé návštěvy studia mě nejvíc zasáhl okamžik, kdy jsem si v programu přečetla, jak celý případ u soudu dopadl... Hra jako taková mě už tolik nestrhla. Očekávání a následné zklamání byla tak bohužel veliká. I tak ale velmi zdařený počin. Ač vzhledem k tématu se to moc nehodí, ale moc hezky se na to koukalo - na režijní nápady, choreografii, scénu... A samozřejmě i na herecké výkony, kdy O. Hes určitě obstál. Výborná byla ještě N. Bednářová.
Z celé návštěvy studia mě nejvíc zasáhl okamžik, kdy jsem si v programu přečetla, jak celý případ u soudu dopadl... Hra jako taková mě už tolik nestrhla. Očekávání a následné zklamání byla tak bohužel veliká. I tak ale velmi zdařený počin. Ač vzhledem k tématu se to moc nehodí, ale moc hezky se na to koukalo - na režijní nápady, choreografii, scénu... A samozřejmě i na herecké výkony, kdy O. Hes určitě obstál. Výborná byla ještě N. Bednářová.
RaB 80 %
(zadáno: 15.2.2022, počet hodnocení: 232)
přínosný / zajímavý komentář
Výborný Oskar Hes, doplňovaný neskutečně přirozeně ironickou Natašou Bednářovou. Stabilně herecky nedostatečný J. Grundman, kterému ani role násilníka nesedla.
Prvních 15 minut velice slabých, nicméně poté začíná O. Hes vyprávět svůj příběh a představení se "rozjede". Problematika znásilnění je vykreslena surově, upřímně - tak, jak se to může stát komukoliv.
Po těch posledních přešlapech konečně zas výborné představení ve ŠD.
Prvních 15 minut velice slabých, nicméně poté začíná O. Hes vyprávět svůj příběh a představení se "rozjede". Problematika znásilnění je vykreslena surově, upřímně - tak, jak se to může stát komukoliv.
Po těch posledních přešlapech konečně zas výborné představení ve ŠD.
Snekac 90 %
(zadáno: 16.2.2022, počet hodnocení: 181)
přínosný / zajímavý komentář
I bez explicitních scén, které by přímo ukazovaly násilí nebo sex, má představení výbornou atmosféru a sílu.
MMK 30 %
(zadáno: 13.4.2022, počet hodnocení: 126)
přínosný / zajímavý komentář
Téma zajímavé, ale výsledkem je zmatené, rozvláčné, těžko pochopitelné tlachání.
Michal1982 70 %
(zadáno: 13.4.2022, počet hodnocení: 107)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
70 % za Oskara Hese a tu zvláštní atmosféru/napětí , které pan režisér dokázal vykouzlit. Oskarovi skvěle sekunduje ironická Nataša Bednářová.
Dawson321 80 %
(zadáno: 27.5.2022, počet hodnocení: 99)
přínosný / zajímavý komentář
Už druhé krátce po sobě zdramatizované dílo od francouzského autora E. Louise. Obě inscenace se dost podobají, ať už výraznými herci či kreativní scénografií. Jak v Dějinách násilí, tak i v Kdo zabil mého otce excelují mladí herci Hes a Krejčík. Oba vlastně hrají stejnou postavu Eddieho a obou jsem to i věřil. Dějiny násilí jsou přeci jenom víc osobní, co se týká hlavní postavy, jelikož se tam řeší její znásilnění. Hlavní postavou v Kdo zabil mého otce ale není paradoxně sám Eddie, ale jeho otec, o kterém vypráví a který vlastně determinoval jeho život. Doporučuji zkouknout obě představení.
Domi.Mac 70 %
(zadáno: 6.3.2022, počet hodnocení: 71)
přínosný / zajímavý komentář
Krásná scéna, velmi dobré herecké výkony, nápadité kostýmy, silné téma. Nebylo to vůbec špatné, ale inscenace mě nechala překvapivě klidnou. Loužný je zajímavý režisér, je to dozajista nejlepší inscenace, co jsem ve Švandově divadle za poslední dobu viděla. Četla jsem knihu, která mě zasáhla, ovšem inscenace na mě působila až sterilním dojmem. Od Louise jsem nedávno viděla Kdo zabil mého otce s Krejčíkem ve Venuši ve Švehlovce, kde mě atmosféra i herecký výkon Krejčíka v roli Louise bavil víc. Ale i Hes je v rámci inscenace velmi dobrý, Bednářová ještě lepší.
Možná se půjdu podívat znovu.65%
Možná se půjdu podívat znovu.65%
Slamajak 80 %
(zadáno: 21.2.2022, počet hodnocení: 66)
přínosný / zajímavý komentář
Nekriticky zbožňuju J. Grundmana a M. Štípkovou, teď už asi i O. Hese. Mně to přišlo tuze fajn. Začátek trošku překvapil (ale jasně, dokážu si tam nacpat takový ty intelektuální bláboly, jakože očista duše, rituál, chápu a blabla), provedení některých scén překvapilo ve výrazně pozitivnějším smyslu, no a když něco zvládá dobře surfovat mezi různýma vlnama vážnosti, sebeironie, smrtelný vážnosti, humoru, vážnosti, dobrejch režijních nápadů a náběhem na zimomriavky, tak prostě spokojenej bejt musím.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(13.1.2022)
Dějiny násilí, adaptaci známého autobiografického románu Édouarda Louise, hvězdy francouzské literatury, uvede v české premiéře Švandovo divadlo. Příběh mladíka, který se stal jedné vánoční noci obětí zločinu, režíruje Tomáš Loužný patřící k nejnadějnějším tvůrcům nastupující divadelní generace. Hlavní postavu, mladého homosexuála Eddieho procházejícího trnitou cestou vzpomínek i policejního vyšetřování, hraje Oskar Hes. Muže jménem Reda, náhodného milence a násilníka, ztvárňuje Jan Grundman. Silný příběh vyprávěný z hlediska oběti je líčený jako napínavá detektivka naruby. Premiéra je 12. února ve Studiu Švandova divadla.
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.