Městská divadla pražská [Divadlo Komedie]
Virginia Woolfová, Marián Amsler, Lenka Dombrovská
Orlando
Premiéra: 26.10.2024 | 2:15
Dramaturgie: Lenka Dombrovská. Kostýmy: Pavol Dendis. Světelný design: Jan Hugo Hejzlar. Hudba: Berlin Manson. Scéna a režie: Marián Amsler.
Vojtěch Franců, Martina Jindrová, Eva Salzmannová, Petr Konáš, Tomáš Krutina, Pavol Smolárik, Tomáš Dalecký...
Jevištní adaptace poetického i ironického románu feministické spisovatelky Virginie Woolfové, která v něm zkoumala dvě a více pohlaví, identitu člověka i společnosti a podstatu umění a došla k závěru, že budoucnost se jeví nadějeplně. A tvůrci inscenace se po stu letech ptají, zda to všechno nebyla jen iluze. Dílo o toužení po tvorbě a tvorbě touhy. Kronika muže a později ženy a zároveň lidstva po několik staletí, ve které se prolíná historická pravda s uměleckou fikcí...
15! Termíny představení
Volby
Hodnocení (22)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 60 %
12.1.2025 | 611 hodnocení
+ souhlasím
55% - Problematické inscenaci Mariána Amslera vládnou především herecké výkony, mezi nimiž pochopitelně dominuje Vojtěch Franců v titulní roli, vedle něhož výrazně zaujala i Eva Salzmannová, ale neztrácejí se ani ostatní. První polovina je výrazně statická, založená především na vyprávění a minimu situací, za mě nicméně fungovala lépe, než vykloubenost úvodu druhé poloviny i připsaný, k inscenaci nepříliš ladící závěr. Ocenila jsem celou řadu efektních scénických obrazů i něco málo rozehrávaných situací, cele dohromady mě však inscenace nechala zcela chladnou a nezanechala jakýkoli výraznější dojem.
Pavel Širmer 50 %
7.1.2025 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
55%. Román V. Woolfové je mimořádně specifickým, těžko uchopitelným dílem, jehož potenciální zpracování skýtá nespočet přístupů. Režisér M. Amsler a dramaturgyně L. Dombrovská původní konec z 20. let z minulého století s použitím dalších převzatých textů „posunuli“ k současnosti, čímž zároveň obohatili téma genderové identity. Není snadné dostat do popředí myšlenkovou podstatu děje, v inscenaci MDP se bohužel místy ztrácela. Zaujalo výtvarné řešení a kostýmy. Věrohodnější tvář našel V. Franců spíše po přestávce, v ženské části titulní role. Způsob, jakým se tým s náročnou látkou utkal, si nesporně zaslouží respekt.
Lukáš Dubský 60 %
19.12.2024 | 1220 hodnocení
+ souhlasím
Rozporuplná inscenace. Herecky velmi vydařená - V.Franců dokáže v titulní roli perfektně odstínit proměny své postavy, bavily mě i zcizující hlášky E.Salzmannové. Režisér M.Amsler dobře dávkuje ironii, se kterou inscenace promlouvá o genderových stereotypech. Scéna je účelně jednoduchá, hezky doplněná náladotvorným lighting designem. Problematickým aspektem je ovšem samotná dramatizace, která je hlavně v první polovině místy hodně popisná, chybí jí víc dramatických situací. Po přestávce dochází v tomto ohledu k výraznému zlepšení, závěrečný přílepek ze současnosti ale bohužel trochu postrádá divadelní invenci.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Dawson321 70 %
20.12.2024 | 138 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké obsazení a i když první polovina hry se poněkud vlekla, druhá část to vykompenzovala. Oceňuji, že je téma genderu v českém divadelním prostředí reflektováno i přesto, že asi divácké rekordy návštěvnosti trhat nebude. Za mě rozhodně zajímavé představení, které doporučuji navštívit.
Jackmartas 60 %
30.11.2024 | 129 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Na jednu stranu zajímavé, na druhou spíše průměrné. Téma je odvážné a hra má své poutavé chvíle, ale nakonec ve mně nezanechala žádnou výraznější stopu
Amalthea 70 %
27.11.2024 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Líbila se mi vizuálně minimalistická scéna, vykreslení charakterů, inspirace předlohou a přesto nápaditost. Příjemně mě překvapil satyrický nádech. Za zbytečný považuju závěrečný doslov.
Jaroslavz 70 %
16.11.2024 | 99 hodnocení
+ souhlasím
Ambiciózní a působivá inscenace s vesměs výbornými hereckými výkony. Výtečná výtvarná podoba. A samozřejmě představitel titulní role Vojtěch Franců, který je stejně přesvědčivý v mužské i ženské podobě. Trochu kostrbaté jsou pokusy o aktualizaci, zvlášť zcizujíci repliky Salzmannové. Taky závěrečný projev hlavního hrdiny bych oželel. 75 %.
Karolina Such 60 %
11.11.2024 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace režiséra Mariána Amslera mi připadala až moc seriózní vzhledem k Woolfové románu a látce. Místy je to jen líbivé a popisné. Od Komedie a dramaturgyně Lenky Dombrovské jsem čekala větší razanci v textu, asi tak jako je to v poslední scéně inscenace. Překvapivě málo punková je i hudba Berlin Manson. Orlando Vojtěcha Franců je ale opravdu skvělý. Herecky slabší a neuvěřitelní jsou Tomáš Krutina a Eva Salzmannová.
Kateřina Vodáková 80 %
10.11.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Orlando v Komedii mě nadchl/a. Jedno je vším, všechno jedním... O hledání či nalezení vlastní identity. Jsem divadelně rozradostněná, emočně obejmutá a myslím, že to potřebuji vidět znovu. Režijně i scénograficky moderní práce. Svěží, vkusně vtipné, barevné, romantické, inspirativní, oči otevírající a zároveň hluboké tvůrčí pojetí. Inspirované i Knihou krve, která rozvíjí pozitivní toleranci a chápání odlišností. A kde mi byl doteď skryt velký talent V. Franců? V hlavní roli strhující, navíc s neskutečně milým a srdečným vyzařováním. Dále výborný T. Dalecký, E. Salzmannová, M. Jindrová, ale vlastně všichni. "Je to šumění křídel lásky."
Nikoss 80 %
28.10.2024 | 129 hodnocení
+ souhlasím
Popravdě by mně stačilo, kdyby to V.W. začalo a V.W. taky skončilo. Závěrečnou progresivistickou osvětu bych oželel, trochu to spisovatelku překrucuje. Ta jistě v literární předloze neřeší ani nemá v úmyslu řešit transgender a vnitřní krizi identity. Na proměně Orlanda jí zajímá především vnější reakce tehdejší společnosti. Jinak to ale bylo, stejně jako knižní předloha, zábavné a téma pojato s nadhledem a vkusem. Nepopiratelnou zásluhu na tom má představitel titulní role.
Eliduc 10 %
28.10.2024 | 42 hodnocení
+ souhlasím
10 % za hýždě Vojtěcha Franců, ty jsou excelentní. Nic víc v představení ani ucházející.
Valmez 90 %
27.10.2024 | 545 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Skvělé uchopení režie, kostýmy i hudba. Výkon V. Franců nemá obdoby, ale i ostatních účinkujících. Zanechalo to ve mě nějaký zážitek, podobný , když jsem viděl Lazaruse: mimochodem nej muzikál v Praze.
Viděno na veřejné generálce(25.10.2024).
Viděno na veřejné generálce(25.10.2024).
RaB 50 %
27.10.2024 | 403 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Excelentní V. Franců v hlavní roli - jsem rád, že MDP našla obrovský talent a snad si jej nechají (potřebují to).
Bohužel krásný příběh zabila strašná režie a dramatizace... snaha o modernizaci se ani trochu nepovedla. Režie je mnohdy za hranicí trapnosti. Nefungují hudební a taneční složky, herecké výkony většiny ostatních zůstaly jakoby bez povšimnutí režiséra (jen E. Salzmannová a T. Dalecký hrají, nejhůř na tom byl P. Smolárik).
Poměrně nudná první půlka, avšak je víc podobná Virginii. Druhá půlka s ní nemá společného téměř vůbec nic, ale je svižnější.
Bohužel krásný příběh zabila strašná režie a dramatizace... snaha o modernizaci se ani trochu nepovedla. Režie je mnohdy za hranicí trapnosti. Nefungují hudební a taneční složky, herecké výkony většiny ostatních zůstaly jakoby bez povšimnutí režiséra (jen E. Salzmannová a T. Dalecký hrají, nejhůř na tom byl P. Smolárik).
Poměrně nudná první půlka, avšak je víc podobná Virginii. Druhá půlka s ní nemá společného téměř vůbec nic, ale je svižnější.
Braddy 90 %
26.10.2024 | 265 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Pro roli Orlanda nemohl být vybrán nikdo lepší než Vojta Franců. Sedí mu všechny polohy, pohlaví a jeho nohy mu můžou závidět opravdu všichni:)
Skvělá minimalistická scéna a kostýmy
Skvělá minimalistická scéna a kostýmy
Markéta Nedvědová 40 %
26.10.2024 | 145 hodnocení
+ souhlasím
Klasická koláž mladé Komedie. S avizovanou jevištní adaptací to sice nemá nic společného, ale je to sranda. Ve skutečnosti je to jen maličký legrační manifest, který si troufá na dílo odvozené od Virginie Woolf. Herecky se pohybujeme na úrovni studentského představení. Byl nepřiznaným sponzorem Flying Tiger? Filmovým přepisům se tradičně podařilo zachytit vztah s Orlandem lépe.
J.anek 90 %
26.10.2024 | 522 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Tak tohle se Mariánu Amslerovi a Lence Dombrovské moc povedlo. Má to švih, je to sexy, je to vtipné i poetické, je to současné i nadčasové. Je to Orlando se vším všudy.
A snad už si Praha definitivně všimne, jak skvělý je Vojtěch Franců herec.
Báječně fungují projekce, live cinema i stínohry. A herecky je to tak čisté!
Tvůrci dotahují přemýšlení o pohlaví, genderu a toleranci až do dnešnich dnů - a moc optimističtí být pochopitelně nemohou.
Radovat se z faktu, že jsme na tom zatím líp než Slovensko, je totiž děsivě krátkozraké.
A snad už si Praha definitivně všimne, jak skvělý je Vojtěch Franců herec.
Báječně fungují projekce, live cinema i stínohry. A herecky je to tak čisté!
Tvůrci dotahují přemýšlení o pohlaví, genderu a toleranci až do dnešnich dnů - a moc optimističtí být pochopitelně nemohou.
Radovat se z faktu, že jsme na tom zatím líp než Slovensko, je totiž děsivě krátkozraké.
Jarmil Křemen 60 %
26.10.2024 | 282 hodnocení
+ souhlasím
škoda zdlouhavé první části (pochopil bych, kdyby někdo odešel domů), protože to přestávce to má spád, je to aktuální a vtipné
líbila se mi Eva Salzmannová a samozřejmě Vojtěch Franců
super byla výprava
líbila se mi Eva Salzmannová a samozřejmě Vojtěch Franců
super byla výprava
HanaNeu 100 %
10.11.2024 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Poetické a vtipné.
Víc si ale užijete, když jste četli knihu.
Víc si ale užijete, když jste četli knihu.
Marek93 30 %
8.11.2024 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Hlavním problémem je asi zpracování samotné. Nějak to celé nedrží pohromadě a za mě ani výběr hlavního představitele nebyl šťastný. On totiž už od začátku hraje jako žena a tudíž tam pro mě nedošlo k žádné transformaci. Oceňuji však scénu a výkon E. Salzmannové.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.