Švandovo divadlo [velký sál]
<< Chlast | Kabaret Winton >>
Gabriela Preissová, Kasha Jandáčková
Gazda a roba
Premiéra: 9.11.2024 | 1:50x
Dramaturgie: Martina Kinská. Výprava: Ján Tereba. Světelný design: Martin Špetlík. Hudba: Jakub Kudláč. Pohybová spolupráce: Jaro Viňarský. Režie: Kasha Jandáčková.
Anežka Šťastná, Mark Kristián Hochman, Jakub Tvrdík, Anna Grundmanová, Andrea Buršová, Barbora Křupková, Jacob Erftemeijer, Marie Štípková, Jan Grundman, Matěj Anděl, Anežka Burdová / Pavla Nevyhoštěná, Katarína Mišejková / Klára Šmídová, Mikuláš Matoušek / Lukáš Hořínek...
Adaptace kanonického textu české dramatiky, která neotřelým způsobem atakuje nejen strnulost uvažování o tzv. realistickém dramatu, ale především strnulost společenského úzu. Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch. Když odejde od rodiny žena, je to skandál a neomluvitelné. Dva stejné činy, dvě různá hodnocení a společenské dopady. Krajčířce Evě je kvůli chudému původu zapovězena láska s Mánkem. On se za ni nedokáže v pravý čas postavit, a tak se Eva natruc vdá za kožušníka Samka. Láska si nedá ale poroučet, Evu a Mánka to k sobě stále táhne, nemohou si pomoci. Tak proč se konečně nevzepřít tomu, „co se má“? Tím spíš, když to uvidí celá ves. Ta ves, která je pozorovala, hodnotila, pomlouvala...
14! Termíny představení
Volby
Hodnocení (20)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 60 %
21.11.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
65% - Cimbál a hudební složka vyskytující se (především) v první části inscenace a vypravěčské vstupy prolínající nejen tu na mě působily jako dokonalé kontrasty. Hudba a zpěv dodávaly energii a živelnost, tak potřebné do první části, v níž padají zásadní životní rozhodnutí, ovšem vzápětí je zase shazovaly a brzdily vyprávěné pasáže, za mě zbytečně "šustící papírem". A.Šťastná tentokrát z mého pohledu nedokázala přesvědčivě obsáhnout postavu Krajčířky a její rozhodnutí a činy mi podat tak, aby nepůsobily předepsaně, ale věrohodně, ať již ve své promyšlenosti či impulzivnosti. Závěrečná scéna mi pak jistým způsobem připomněla zdejší Chlast.
Jan Pařízek 80 %
11.11.2024 | 928 hodnocení
+ souhlasím
Přiznám, že jsem čekal i ještě větší aktualizaci a úpravu. Ale nakonec sem rád za drobnější zásahy, neb samotný původní text je dostatečně silný a působivý. A zdejší zpracování ho již jen krásně akcentuje a zdůrazňuje na potřebných místech. Inscenace má dobrou atmosféru, drží pohromadě a dokáže bez větších problémů upoutat pozornost. Pěkně udělaná scéna, krásné kostýmy a jako bonus živá cimbálovka. Slabších momentů jsem měl minimum. Neuvěřitelně to táhne výtečná A. Šťastná a skvěle jí sekunduje M. K. Hochman. Mezi oběma to funguje na jedničku. Dále též výborná A. Buršová, jež je ve své roli ďábelsky přesná. Závěrečná scéna pak emočně zasáhne.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
HMLT 100 %
24.11.2024 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Inscenací Gazda a roba Švandovo divadlo opět prokázalo, že je kvalitní a originální divadelní značkou s jedinečným hereckým souborem. Je fascinující, s jakou lehkostí a přesvědčivostí se po jevišti pohybuje skvělá A. Šťastná. Věřila jsem jí naprosto vše a není to poprvé, kdy mě zaujala. Přeji jí, aby získala odpovídající hereckou cenu, ať už za jakoukoliv roli. Též zaujme herecky přesná A. Buršová, jejíž role Mešjanovky přísně pobaví. K tomu všemu bravurně zvládnutá choreografie a nápaditá hudba, tak co více si přát?
J.anek 80 %
22.11.2024 | 517 hodnocení
+ souhlasím
Kasha Jandáčková a Martina Kinská chytře akcentují to, co je v textu Gabriely Preissové nadčasové. Ženy sice mohou kouřit a troufnou si říct hovno, ale jinak jsou na tom pořád stejně mizerně.
Moc mě bavila karikatura pózérských a od života obyčejných (chudých) lidí zcela odtržených pracháčů.
Báječně funguje scéna i pohybová stylizace herců.
A závěrečný obraz je silný a krásný a řekne víc než slova.
Moc mě bavila karikatura pózérských a od života obyčejných (chudých) lidí zcela odtržených pracháčů.
Báječně funguje scéna i pohybová stylizace herců.
A závěrečný obraz je silný a krásný a řekne víc než slova.
Bedřiška Bláhová 70 %
16.11.2024 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Docela pěkná hra tom, že ženy to mají těžké v každé době. Po několika dnech si však ze inscenace nevybavuji skoro nic, až na hudební čísla a vydařenou scénografii.
Franz.K 70 %
16.11.2024 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Moc pěkná inscenace! Možná druhá půlka na mě neměla takový dopad jako první, ale všichni dobří, Anežka Štastná dostatečně svéřepá a pevná, občas je její jednání záhadou, ale to mi přišlo záměrné, nemusíme vše vědět, můžeme se domýšlet a to funguje. Anna Grundmanová ji krásně sekunduje a nabízí úplně jinou energii a polohu, moc mě bavila. Neni to přehnaně historické, očištěné. Já děkuju.
Michvon 80 %
12.11.2024 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Podařená inscenace! Myslím, že má velký potenciál oslovit i mladé publikum. První předpoklad, dobrý text, je zde naplněn vrchovatě, bohužel je i po mnoha, mnoha letech aktuální. Fungují i ostatní složky - scéna, hudba (výtečná!), kostýmy i režie. Ale trumfem je obsazení, tohle prostě funguje, mezi ústřední dvojicí to jiskří a srší, Anežka Šťastná je famózní a Mark Kristián Hochman je jí rovnocenným partnerem. Tohle mě fakt bavilo od první vteřiny do poslední, velmi silné scény.
Kateřina Vodáková 60 %
11.11.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Silná finální scéna! Aneb když vám jediné rozhodnutí navždy změní celý život... Zpočátku váhavé tempo se ve 2. polovině lomí do vztahového dramatu, ve kterém tají nejen bělostné šaty. Inscenaci posiluje živá cimbálovka a chemie ústředního páru - čarokrásná, divoká a zároveň jemná A. Šťastná a talentovaný M. K. Hochman, který je jako Mánek nerozhodný a v kazajce své matky. A. Buršová však Mešjanovku na můj vkus přepaluje až do karikaturní postavičky, prospělo by ubrat. Herecky, pohybově i hudebně disponovaný soubor ŠD každopádně vdechuje na jeviště Gazdinu robu s aktualizovaným jazykem, efektními kostýmy, chtíčem a mladistvou energií.
Studený Čumáček 80 %
10.11.2024 | 432 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Eva, Mánek, Samko. Rozehráno špatně už od začátku, toxická matka, chtivá stíhačka a pitomé kecy v hospodě, kam to mohlo vyústit?
Chtěla mít klid, utéct vnějšímu tlaku. Utekla tak daleko, až utekla sama sobě. A návrat bude bolestivý, ale očistný...
Předpoklad byl - další variace. A výsledek - hybná změna.
Anežka Šťastná (Eva) je přesně obsazená a skvělá. Mark Kristián Hochman (Mánek)- natolik dobrý, až je "na facku", Andrea Buršová (Mejšanovka)...awww.
Jako bonus neočekávaná a nádherná tangová figura (Marie Štípková, Jan Grundman) a nepatetická klidná síla Zuzana - Anna Grundmanová.
Chtěla mít klid, utéct vnějšímu tlaku. Utekla tak daleko, až utekla sama sobě. A návrat bude bolestivý, ale očistný...
Předpoklad byl - další variace. A výsledek - hybná změna.
Anežka Šťastná (Eva) je přesně obsazená a skvělá. Mark Kristián Hochman (Mánek)- natolik dobrý, až je "na facku", Andrea Buršová (Mejšanovka)...awww.
Jako bonus neočekávaná a nádherná tangová figura (Marie Štípková, Jan Grundman) a nepatetická klidná síla Zuzana - Anna Grundmanová.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.