Profil uživatele

NinadeL

K divadlu jsem se dostala oklikou skrze film, literaturu, televizi a rozhlas. Dlouhá léta vnímám film jako Divadlo budoucnosti (což je termín z rétoriky 20. let). Dnes mám za sebou studia DiFi v Olomouci a Scénickomediální studia v Praze a celé to poznání balím do širší složky médií jako takových.

Vyrostla jsem na Divadle Járy Cimrmana, poznala jsem jednu éru Městských divadel pražských, inklinuju ke Studiu Ypsilon a nyní toužím po operetě, což je žánr prakticky mrtvý (nebo vhodný k divadelní turistice).

Pokud by vás cokoli zajímalo, jsem k dispozici v hostivařské pobočce Městské knihovny v Praze nebo na marketa.nedvedova@mlp.cz :)
Volby

Blogy

Při vzpomínce na klasickou komedii Georgese Feydeaua Brouk v hlavě (La Puce à l'oreille, 1907) je důležité, se kterou inscenací se divák setká poprvé. Já jsem si vybrala z mnoha divadelních záznamů, televizních inscenací a filmových adaptací, tyto tři:   Televizní inscenaci převzatého představení Divadla na Vinohradech Václava Hudečeka v hlavní roli s Vlastimilem Brodským, které měl...
27.3.2021
  Při vzpomínce na divadelní záznamy 60. let nutně zaujme první záznam karlínského muzikálu Gentlemani, jehož premiéra byla 22. 3. 1967 na karlínské scéně Hudebního divadla v Karlíně a Nuslích (Praha). Televizní záznam vznikl v roce 1969. Inspirace tohoto East Side Story muzikálu "made in ČSSR" se odkazuje na nedokonalou znalost o dekádu staršího amerického muzikálu West Side St...
7.3.2021
V době nástupu "divadelního Netflixu" Dramox přichází na řadu potřeba utřídit si, z čeho si potencionálně může divák vybírat. Služba Dramox je zatím na začátku své cesty a nabízí jen výběr z nedávné divadelní historie. Ale už teď inspiruje nejrůznější otázky: Kolik řádově vzniklo divadelních záznamů českých inscenací? A v jaké době? Po důkladné revizi a komparaci dat...
20.2.2021
Jakožto milovnice operety si opravdu nemohu vybírat. Tento žánr jsem si našla v předválečných filmech evropských i hollywoodských a ačkoli jsem z Prahy, je to buď Hudební divadlo Karlín nebo nic. Nedospěla jsem tak daleko, abych za operetou cestovala, ale vyhledávám si alespoň záznamy nebo televizní a filmové adaptace.  Moje lístky na Veselou vdovu patří k těm, které si musejí počkat na...
17.2.2021
Dlouhá léta jsem se zamilovávala do hereckého projevu Hany Maciuchové. Byla královnou televizní inscenace a rozhlasové dramatizace. Vnímala jsem nelibě, že film ji zanedbává a tak skvělý talent je oceňován "jen" Týtý a (Ne)viditelným hercem. Ale nikdy jsem neměla odvahu se jít podívat na Hanu Maciuchovou do divadla. Nakonec to dopadlo tak, že jsem se objevila na školním představení Loupe...
31.1.2021
Po mnoha letech úspěšných repríz Hospody na mýtince vznikla konečně také koncertní podoba Cimrmanovy operety Proso. Jedinečný zážitek je k dispozici jako CD, DVD i VOD, což je v dnešní době geniální. Protože zažít, jak Miloň Čepelka zpívá Piskáčkovy Ty české panenky, to je na celý život. Pro znalce obou fenoménů (Cimrmanologie i dějin operety) učiněná radost. Konečně, byl t...
23.9.2020
Propojení s BuranTeatrem je opravdu volné, ale jiné hry pro dospělé od Dahla jsem na této milé databázi nenašla. Všichni asi známe Karlíka a továrnu na čokoládu, ale méně už je nám povědomý fakt, že tento autor má své pevné místo i v sekci beletrie pro dospělé.  Inu, už dlouho jsem byla zvědavá na první činoherní scénu Slovenska, na Novou scénu SND v Bratislavě. Léta se obdivuj...
21.11.2018
K éře MDP 2006-2018 jsem velmi přilnula. Z jejich 90 premiér jsem jich viděla 22 (včerně Malé scény ABC). Dále 3 hostující hry, 2 slavnostní večery, 1 scénické čtení a 1 mejdan. Navázala jsem tak na trojici návštěv z 90. let, kdy se mi ABC zapsalo do paměti jako scéna vysloveně milá a zcela mému vkusu vyhovující.  Na počátku nové éry jsem zcela propadla Želarům (s Pacolákovou...
27.6.2018
Fröken Julie Augusta Strindberga z roku 1888 není samozřejmě hrou neznámou na českých scénách. Počínaje uvedením na Vinohradech v roce 1920 pokračuje dlouhá řada dalších inscenací, dnes se souběžně hraje například v Praze (Komorní Svět), Plzni (J. K. Tyla) i Brně (U stolu).  Jaké jsou ale možnosti shlédnout divadelní záznam nebo televizní film?  Na konci 80. let první slovensk...
6.9.2017
Slavný román Borise Viana z roku 1947 si našel cestu i na Malou scénu ABC. V režii Věry Maškové se směle zařadil po bok inscenací, které v posledních nejméně čtyřech variantách téměř zaplavili české scény. Samozřejmě nikoli náhodou, protože renesanci tohoto tématu definovala existence moderního filmového přepisu Michela Gondryho Pěna dní (L'Écume des jours, 2013) s Audrey Tautou...
13.8.2017
Rok 2015 byl pro pražské Rokoko rokem bilančním. Celá řada ohlednutí zpět pak vyvrcholila speciálním benefičním večerem. A křtem příjemné publikace 100 let divadla Rokoko. Ohlédnutí za první stovkou divadélka Rokoko nabídlo setkání s hosty, s moderátorem a se scénkami inspirovanými těmi nejslavnějšími momenty z historie. Na počátku tu byl Hašler, Futurista, Jára Kohout, Vlasta Bu...
13.8.2017
Mezi mé nejstarší činoherní zážitky patří dvojí návštěva ABC. Tehdy, za uměleckého šéfování Milana Schejbala (1994−2006), tedy v době před sjednocením divadel ABC a Rokoko, bylo radostí navštívit Golema Voskovce a Wericha (premiéra 1999) s famózním Václavem Postráneckým jako Rudolfem II. Nebo představení s nejkouzelnějším Janem Hrušínským - Charleyovu tetu Jevana-Brandona Thom...
13.8.2017
Zatímco Epsteinův příběh z legií Veterán byl již stažen z repertoáru Rokoka, jeho další hra Mléčné sklo se dočkala jen scénického čtení. Ale jakého!  Nikdy bych neřekla, že se budu bavit u další generické krimi podle Epsteina. Ale život, který postavám daly klasické tváře MDP, ze čtení udělali příjemnou záležitost. Umím si to představit jako zdařilou inscenaci.  V Ml...
13.8.2017
Životní příběh Lucie Brychtové se stal námětem pro jednu z nejzajímavějších inscenací, kterou bylo možno v uplynulých měsících vidět. V Praze v Divadle Na Prádle se sál naplnil také díky skvělému promu Lucie v 13. komnatě a v Show Jana Krause, takže po představení show pokračovala formou hovorů s nadšenými diváky. Musím seznat, že od tvorby slovenského Red Cat Cabaretu jsem mno...
30.7.2017
Hostování Divadla Idiot v pražském Crossu přineslo příjemný zážitek. Steampunkové prostory zvláštním způsobem doplnily režii Michaely Kubias, mladé autorky, která ve hře také alternovala. Z let, které věnovala tvorbě divadélka ve Slaném, má skutečně nač vzpomínat.  Neb původní text české básnířky Josefíny Leknínové stojí na variacích zrcadlení známého s novým. Konečn...
30.7.2017
Od dětství jsem milovala Romy Schneider. Její deník Já, Romy ovlivnil snad celé generace. A proto jsem nemohla odolat, když přijela do Činoherního klubu Chris Pichler se svou hrou o životě Romy, která tolik připomínala stránky oblíbeného deníku. Představení bylo nádherné, Chris ve své one woman show dokázala přehrát celý život Romy od dětství pro trpký konec. Její němčina plynula...
30.7.2017