Divadlo v Dlouhé
<< Lucerna | O líné babičce >>
Michail Bulgakov, SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský)
Mistr a Markétka
Premiéra: 16.11.2021 | 3:25 (dvě přestávky)
Překlad románu: Alena Morávková. Scéna: Jakub Kopecký. Kostýmy: Simona Rybáková. Hudba: Petr Kaláb, Jan Vondráček a citace. Pohybová spolupráce: Jan Kodet. Režie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský).
Ondřej Rychlý, Marie Poulová, Jan Vondráček, Pavel Neškudla, Tomáš Turek (alternoval také Jan Sklenář), Klára Sedláčková-Oltová, Miroslav Zavičár, Magdalena Zimová, Jan Sklenář (alternoval také Samuel Toman), Marie Turková (alternovala také Zuzana Kolomazníková), Štěpánka Fingerhutová, Eva Hacurová / Zuzana Stavná, Sara Venclovská / Marie Turková, Martin Matejka...
Dramatizace jednoho z nejtajemnějších děl světové literatury, plného hádanek, symbolů a náznaků. Společnost chce stvořit lepšího člověka i lepší svět, místo toho ale stvoří svět plný strachu, jenž se dá zneužít jako zbraň proti všemu, co se vymyká průměru. Ideální místo pro příchod pána temnoty Wolanda s jeho svitou. Tak začíná boj o duši člověka, Mistrův zápas o svobodu slova a velký příběh lásky. To vše v balení absurdních událostí a ďábelsky nevázané legrace. Velikonoční čas propojí moskevský gala ples u Satana s osudem Ješuy Ha-Nocriho a jeho skrytého přítele, pátého prokurátora Judeje, Piláta Pontského. A ďábel se stane překvapivě silou, která pácháním zla vykoná dobro...
Hodnocení inscenace
Redakce
73 %
Uživatelé
74 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 70 %
Michal Novák 70 %
Iva Bryndová 70 %
Pavel Širmer 60 %
Kateřina Jírová 80 %
Jan Pařízek 90 %
Lukáš Dubský 70 %
Michal Novák 70 %
Iva Bryndová 70 %
Pavel Širmer 60 %
Kateřina Jírová 80 %
Jan Pařízek 90 %

Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (80)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
8.10.2022 | 1066 hodnocení
+ souhlasím
65%. Skutři byli tentokrát k předloze celkem pokorní, a tak bude inscenace srozumitelná i pro toho, kdo Bulgakovův román nečetl. Akcentována je hlavně milostná zápletka, posíleny tak jsou melodramatické prvky, vše je ale naštěstí odlehčeno humorem. Wolandova svita je hodně rozverná, podaná v lehce estrádní stylizaci, což trochu zatlačuje do pozadí temnější tóny. Podařené jsou scény z psychiatrické léčebny, bavil mě i jarní bál. Naopak hodně nepovedená je scéna z Varieté, které chybí vtip i nosný jevištní nápad. I přes svou délku inscenace nenudí, je to celkem efektní podívaná, ale žádný převratný výklad známého díla nepřináší.
Michal Novák 70 %
28.5.2022 | 1139 hodnocení
+ souhlasím
65 % Inscenování mnohovrstevnaté a komplikované látky nutně přináší kompromisy. Nevadilo by vůbec, že SKUTR sestavuje tuto velkolepou skladbu jako digest, ale to, že SKUTR čte Bulgakova tak zjednodušeně (včetně některých postav). Možná nejsem sám, koho překvapilo také nerazantní pojetí. Na dlouhometrážní ploše je však rozehrána působivá podívaná, která se opírá o hereckou stylizaci a samozřejmě také vizuální pastvu, kterou SKUTR vytvořit umí, …že nedostatky po celou dobu vlastně moc nevnímáte. (Z nich asi nejvíce problematicky působí nevysvětlený part Vypravěčky, scéna ve varieté, no a včlenění dvou písňových trapáren.)
Iva Bryndová 70 %
6.5.2022 | 466 hodnocení
+ souhlasím
Ve velmi rozvleklé a zdlouhavé první části se objevuje velké množství zbytečně natahovaných a v podstatě pro příběh tak, jak jej SKUTR podává, úplně nepodstatných motivů a scén - jako německý kabaret a skutečně neskutečně otravná píseň v něm. Další dvě části inscenace však již naštěstí fungují. Velmi efektní je ples příšer v druhé části, i celá třetí část. SKUTři jako obvykle pracují s krácením, výraznou výpravou i hudbou. Mistra a Markétku však zdobí především herecké výkony, zejména pak Jana Vondráčka, Ondřeje Rychlého a Marie Poulové. Velmi výrazní jsou i tři Ďáblovi průvodci a Vypravěčka v podání Zuzany Stavné.
Pavel Širmer 60 %
3.12.2021 | 1939 hodnocení
+ souhlasím
65%. Mnohovrstevnatý Bulgakovův román nelze v celé šíři vměstnat do stopáže jednoho večera. Režiséři z dua SKUTR si při nezbytném zjednodušení počínali rozporuplně, koncepci chybí odvaha a razance, předloze zůstali hodně dlužni. Nahodilá a nedomyšlená přítomnost vypravěče, mnoho prostoru dostaly motivy, které neobhájily své postavení v celku (např. scéna ve varieté). Snaha neopomenout humor se nezdařila, herci v tomto ohledu spíše „recyklovali“. Lépe vyšla milostná rovina perzekuovaného spisovatele a jeho lásky, na níž je kladen důraz a u které se divák může i dojmout. Výprava a hudba působivost značně umocnily.
Kateřina Jírová 80 %
17.11.2021 | 344 hodnocení
+ souhlasím
Sázka na třináctku
Sedět na divadelní adaptaci románu Mistr a Markétka ve třinácté řadě na sedadle třináct hovoří za vše. Velmi se mi líbilo výtvarné zpracování. Divadelní obraznost a loutkářský pohled na svět má rod Kopeckých v popisu práce již více jak tři století. Dramatizaci nepovažuji úplně za zdařilou. V předloze je mnoho groteskních situací, zde se je však nedaří vyhrát. A proč plést do Moskvy německý kabaret? Srovnávat Wolanda M. Kopeckého s Wolandem J. Vondráčka by bylo nespravedlivé, ale přeci jen Woland je velká postava, kterou J. Vondráček nedokáže interpretovat. (70% provedení, +10% výběr titulu)
Sedět na divadelní adaptaci románu Mistr a Markétka ve třinácté řadě na sedadle třináct hovoří za vše. Velmi se mi líbilo výtvarné zpracování. Divadelní obraznost a loutkářský pohled na svět má rod Kopeckých v popisu práce již více jak tři století. Dramatizaci nepovažuji úplně za zdařilou. V předloze je mnoho groteskních situací, zde se je však nedaří vyhrát. A proč plést do Moskvy německý kabaret? Srovnávat Wolanda M. Kopeckého s Wolandem J. Vondráčka by bylo nespravedlivé, ale přeci jen Woland je velká postava, kterou J. Vondráček nedokáže interpretovat. (70% provedení, +10% výběr titulu)
Jan Pařízek 90 % 

6.11.2021 | 869 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Krásně přízračné a snové. Série obrazů a scén co si vás získají a strhnou. Zároveň nemám pocit, že by to nějak poškozovalo dějovou linii, spíše naopak. I přes delší stopáž jsem se nenudil ani na chvíli, inscenace mě upoutala dosti rychle a až do konce nepustila. Chválím určitě též povedené kostýmy, scénu i hudební složku. Vše to do sebe dobře zapadá. Po herecké stránce opravdu skvělá souhra všech zúčastněných. Přesto mile rád vyzdvihnu hlavně vynikajícího J. Vondráčka a z ostatních pak ještě E. Hacurovou, P. Neškudlu, M. Poulovou a M. Zimovou. Za mě veskrze vydařený počin, jenž milerád všem doporučuji. 85%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Rehor 60 %
3.5.2023 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Nikdy o nic neproste! Nikdy, slyšíte, a zvlášť ne ty, kdo jsou mocnější než vy. Sami se nabídnou a vyhoví vám.
A pak vám zavolá i Stalin.
A pak vám zavolá i Stalin.
Fr2709 80 %
17.12.2022 | 182 hodnocení
+ souhlasím
Moc hezky udělané představení. A protože až na pár momentů má hra spád, tak ani její délka není na závadu.
Jaroslavz 100 %
11.12.2022 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Nepatřím ke skútrovským fandům, Tentokrát mě ale dostali. Mistr a Markétka je nádherně propracovaná podívaná, scénář, režie, herecké pojetí, hudba, scéna, kostýmy, všechno to udivuje, okouzluje a ladí. Je radost se dívat, jak s tématy hry i s režijní koncepcí souzní herci Ondřej Rychlý, Pavel Neškudla, Jan Vondráček, Marie Poulová, Tomáš Turek, Miroslav Zavičár, Jan Sklenář... Adaptace předlohu nijak neochuzuje, nechybí filozofická rovina, společenská satira na ruskou tupost, úvaha nad uměleckou tvorbou v podmínkách nesvobody ani zastřešující téma osudové lásky. Určitě musím vidět znovu.
Rivah 20 %
11.12.2022 | 261 hodnocení
+ souhlasím
Nejistý a nesouvislý výklad románu. Režie je plochá, nevýrazná a má všechny neduhy dua SKUTR, tj hysterické přehrávání, gestické výstřednosti, křečovité smíchy, postavy jsou nesmyslně nastrojeny. Některé postavy mluví tak slabě, že jsou slyšet do poloviny hlediště. Inscenace se vůbec nedá srovnat s režií stejné hry Oxany Meleškiny v Národním Divadle nebo Alexandra Minajeva v ostravském Divadle Petra Bezruče. ROZHODNĚ NEDOPORUČUJI, NÁVŠTĚVA NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ!!!
Slaná 80 %
6.12.2022 | 43 hodnocení
+ souhlasím
Musím souhlasit s tím, že vizuelně zvládnuté a scéna vtipná, povedla se i tramvaj. Možná se z toho trochu vytratil původní román, ale s ohledem na předlohu, kterou si každý čtenář vykládá hodně rozdílně fandím SKUTrům že je to srozumitelné pro všechny. Jan Vondráček hraje skvěle, jen mi neseděl jeho kostým a vzhled. Mocného Wolanda si přece jen představuji jinak. V souhrnu ovšem musím říct, že to byl úchvatný a skvěle prožitý večer.
Eleanorat 100 %
23.11.2022 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Čistá omamná nádhera, skvělá interpretace oželela v ději Moskvu, ale nechybí. Geniální výklad Piláta. O magické scénografii a kostýmech ani nemluvě. Tři a půl hodiny a dvě přestávky stojí za to.
RaB 80 %
28.9.2022 | 326 hodnocení
+ souhlasím
Výborní Ondřej Rychlý a Jan Vondráček.
SKUTR v předloze škrtal, mohl však i mírně pokračovat nebo inscenaci ještě naopak protáhnout (nicméně inscenace má už nyní téměř 3 hodiny hraní - bez přestávek - avšak vše ubývá rychle, divák se nenudí). Co si rozhodně o škrt říká jsou "písničky" - netuším, jak s dějem souvisí létající vagína a podobné.
SKUTR v předloze škrtal, mohl však i mírně pokračovat nebo inscenaci ještě naopak protáhnout (nicméně inscenace má už nyní téměř 3 hodiny hraní - bez přestávek - avšak vše ubývá rychle, divák se nenudí). Co si rozhodně o škrt říká jsou "písničky" - netuším, jak s dějem souvisí létající vagína a podobné.
Betka_S 50 %
28.9.2022 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Jakkoliv jsou herecké výkony velmi dobré, se SKUTRem se prostě opakovaně nesetkávám, co se interpretace a pojetí týče. Jejich Mistr a Markétka je hysterická karikaturní podívaná. V první třetině na mě až příliš. Mnohem více inscenaci slušely klidnější a intimnější scény Mistra a Markétky či Piláta. Délka neubližuje, příběh ubíhá a neubíjí pomalostí. Zaujalo mě zrcadlení postav v "současnosti" a "minulosti". Některé scény jsou bez kontextu vyloženě navíc, třeba zmíněné varieté.
Kjell 60 %
21.5.2022 | 27 hodnocení
+ souhlasím
65% Nemyslím si, že celkově je pro Skutry Dlouhá šťastná éra, ale tato inscenace je vyvedená, s předlohou se potkali inspirativně a dokonce z ní nechali hercům i dost textu. Výborný Ondřej Rychlý!
BaTerka45 60 %
6.4.2022 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel jsem nečetla předlohu, tak nemůžu posoudit, jestli i ta byla takový bizár. Poslechli jsme si píseň o vagíně, ruskou verzi Billie Eilish a podobné věci. Na druhou stranu výkony herců se mi líbily, pan Vondráček byl jako ďábel velmi přesvědčivý a oceňuji jeho step. Pozitivní je, že mě představení ponouklo k doplnění své neznalosti Bulgakova.
Divačka02 90 %
2.4.2022 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Krásné představení, které mně svou kvalitou připomíná inscenace jako Lékař své cti nebo Vějíř s broskvovými květy.
Ala 70 %
1.4.2022 | 159 hodnocení
+ souhlasím
Klasicky jako obvykle v Dlouhé přehlídka skvělých hereckých výkonů. Nejvíc asi tradičně zaujme Jan Vondráček a moc se mi líbila nová posila Zuzana Stavná.
Denisa H. 70 %
16.2.2022 | 361 hodnocení
+ souhlasím
70-75-80 %. Bohužel pro verzi DvD znám a miluji geniální provedení inscenace slovenským Teatrem Tatrem. Horko těžko jsem se tak od SK pojetí odprošťovala, ale musím...
Zdánlivě ideální hra pro režisérské duo známé mj. svým výrazným vizuálem a expresivním pojetím adaptací. Připadalo mi ale nakonec, že se drželi dost zpátky. Scéna nicméně byla velmi podařená a to zejm. nápad se zrcadlem.
Herecky spíš průměrné, ale u Wolanda a jeho suity pociťuji velké zklamání. Mají děsit, zároveň být poťouchlí a v něčem komičtí. V DvD byli ale hlavně směšní :-( (J. Vondráčkovi ale palec nahoru za step!)
Zdánlivě ideální hra pro režisérské duo známé mj. svým výrazným vizuálem a expresivním pojetím adaptací. Připadalo mi ale nakonec, že se drželi dost zpátky. Scéna nicméně byla velmi podařená a to zejm. nápad se zrcadlem.
Herecky spíš průměrné, ale u Wolanda a jeho suity pociťuji velké zklamání. Mají děsit, zároveň být poťouchlí a v něčem komičtí. V DvD byli ale hlavně směšní :-( (J. Vondráčkovi ale palec nahoru za step!)
Suzana 40 %
8.2.2022 | 321 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Možnosti potentní scény dostatečně nevyužity, kouzlo a tajemno nikde, nadbytečné a rozvleklé opisné pasáže. Bezesporu je lepší přečíst si knihu.
Gattino 40 %
14.1.2022 | 28 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Křečovité, hysterické, ukřičené. Předlohu znám a mám rád, zde mi režie absolutně nesedla.
InkaR 80 %
26.12.2021 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Krásné představení, které i přes svojí délku nenudí. Výborný Jan Vondráček.
Slamajak 70 %
9.12.2021 | 71 hodnocení
+ souhlasím
Celkově to bylo fajn, ale nic, co by mi vyrazilo dech a na co bych potřeboval jít znovu. Možná jsem měl jen přehnaná očekávání, protože tu knihu zbožňuju. Kabaretní ladění se mi líbilo, ale zbytek kostýmů ani ne, scénografie jinak fajn, hudební stránka taky, i když místy lehce nepochopeno (ruská verze Bad Guy Billie Eilish, ehm?). Postava vypravěče dobrý nápad, ale místy nepovedený, s nejasným smyslem. Celková dramaturgie za mě ok, dávalo to takhle smysl a jednotlivé dějové linky byly jasné a dobře propojené. I Frída byla! Jo, a možná jsem už moc rozmazlený, ale místy to na mě bylo moc pomalé.
Vladimír10 70 %
8.12.2021 | 576 hodnocení
+ souhlasím
První třetina představení sama o sobě připomíná spíše psychedelický kabaret, jenž je navíc obohacen dvěmi zbytnými diskotékami a jednou sprostou odrhovačkou. Pakliže však divák vydrží v hledišti a zhlédne i zbytek inscenace, je mu nabídnuta již podstatně tajuplnější podívaná ozvláštněná mj. scénickými triky se vznášejícími se zrcadly či levitující hlavou předsedy MASOLITu. Hvězdou večera se ale jednoznačně stal Jan Vondráček, který v roli doslova ďábelské navázal na své skvělé herecké kreace z Pratchettovy Maškarády. Ocenit zaslouží ale i všichni zaskakující aktéři, zvláště pak J. Sklenář.
Radarrius 90 %
21.11.2021 | 59 hodnocení
+ souhlasím
Tak tohle sepětí SKUTRu a herců Divadla v Dlouhé se vskutku povedlo. Nepřetržitá série obrazů krásně vystihuje složitý román. Jen to vyvrcholení je slabší a uspěchané. Ale to je nutné si stěžovat přímo u Bulgakova.
Jerman 90 %
18.11.2021 | 127 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pátá režie SKUTRů v Dlouhé a z mého pohledu nejlepší a divácky nejvděčnější přes více než tříhodinovou délku představení. Tentokráte ne "obrazy" jako v Sonetech ale inscenace, kde primární je fabule, i když komplikovaná dvěma souběžnými dějovými liniemi. Ty se režii ovšem podařilo výborně skloubit a plně využít komediální potenciál vyrovnaného hereckého ensemblu. Karikatura porevoluční Moskvy kam vpadne Ďábel (výborný Vondráček) se svoji trojčlenou suitou. Jímavé jsou scény Mistra (Rychlý) s Markétkou (Poulová), zvláště použití zrcadel v závěru. Nápadité kostýmy. Pro mě událost sezóny.
Domi.Mac 100 %
9.11.2021 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Čistá nádhera. Režijně jsou SKUTR v nejlepší formě. Scéna a kostýmy dechberoucí. Strávit v divadle půl čtvrté hodiny a modlit se, aby to neskončilo jsem nezažila dlouho. Vondráček, Poulová, Rychlý předvedli fantastické výkony. Půjdu rozhodně ještě víckrát. Tady není o čem debatovat. 100%
R.JELEN.21 70 %
7.11.2021 | 220 hodnocení
+ souhlasím
Vizuálně je to co čekáte, herecky je to co čekáte a já na konci sedím a nevím co si myslet.
Určitě si zamapatuji J. Vondráčka a E. Hacurovou.
Vím co se mi líbí, co méně i co se mi nelíbí. Jděte a uvidíte, každopádně budu ráda za víc takových inscenaci :)
Určitě si zamapatuji J. Vondráčka a E. Hacurovou.
Vím co se mi líbí, co méně i co se mi nelíbí. Jděte a uvidíte, každopádně budu ráda za víc takových inscenaci :)
J.anek 100 %
7.11.2021 | 433 hodnocení
+ souhlasím
Imaginace SKUTRů a Bulgakov, to je sázka na jistotu.
A přece mě fascinuje, jak se proplétají děje, prostory a postavy. Jak chytře vybírají autoři z rozsáhlého románu. Jak marnotratně zahazují skvělá místa, protože času není nazbyt a protože vědí, co chtějí říct.
Je to zábavné, je to kruté a točí se z toho hlava.
Ondřej a Pavel jsou spolu, svět je už zase v pořádku. Woland nemůže být ďábelštější, Markétka živočišnější a obětavější a vypravěčka Eva elegantnější.
Snad chybí atmosféra Moskvy před sto lety, ale nemrzí mě to. Inscenace je magická a současná. Je o milosrdenství a o naději.
A přece mě fascinuje, jak se proplétají děje, prostory a postavy. Jak chytře vybírají autoři z rozsáhlého románu. Jak marnotratně zahazují skvělá místa, protože času není nazbyt a protože vědí, co chtějí říct.
Je to zábavné, je to kruté a točí se z toho hlava.
Ondřej a Pavel jsou spolu, svět je už zase v pořádku. Woland nemůže být ďábelštější, Markétka živočišnější a obětavější a vypravěčka Eva elegantnější.
Snad chybí atmosféra Moskvy před sto lety, ale nemrzí mě to. Inscenace je magická a současná. Je o milosrdenství a o naději.
Gimli35 90 %
7.11.2021 | 213 hodnocení
+ souhlasím
85 %. Ano, ano, ano! Po šesti těžce rozpačitých sezónách v DvD se SKUTR konečně trefil do mého diváckého srdce. Mistr a Markétka je opulentní divadelně-literární hostinou, v níž tentokrát vizuální str. inscenace místo soupeření naplno podporuje vnímání textu. K tomu rež. duo přistupuje nezvykle uctivě - a velmi to pomáhá, stejně jako alespoň částečné oproštění se od samoúčelných gest a póz. Závěrem vyzdvihuji J. Vondráčka, E. Hacurovou a T. Turka, oceňuji hudební složku a hlásím, že ani téměř tříapůlhodinová délka se dvěma přestávkami by vás od návštěvy této inscenace neměla odradit. Zážitek!
Porybna1 40 %
10.2.2022 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Kdyz nevite co, nechte herce poradne hystericky zakricet. Mistr a Marketka v Dlouhe nepovedene predstaveni. Zivot postav se divaka absolutne nedotyka, deni misty pripomina nepovedenou frasku. Kde je Bulgakovova poetika a vtip i temna stisnenost? Jedine plusy za tradicne skveleho Vondracka. Uveritelni Marie Poulova a Rychly. Herci se snazili, chybu jednoznacne vidim v rezii. Urvali si prilis velky kus.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.