Národní divadlo [Stavovské divadlo]
<< Nebezpečné známosti | Pýcha a předsudek >>
Gustave Flaubert, Tomáš Loužný
Paní Bovaryová
Premiéra: 14.11.2024 | 2:50
Překlad románu: Miroslav Jirda. Dramaturgie: Jana Slouková. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Kateřina Jirmanová Soukupová. Světelný design: Přemysl Janda. Hudba: Ivo Sedláček. Pohybová spolupráce: Andrea Opavská. Režie: Tomáš Loužný.
Denisa Barešová, Radúz Mácha, Pavel Neškudla, Filip Březina, Robert Mikluš, Martina Preissová, Petr Vančura, Tereza Jarčevská
Divadelní adaptace slavného románu. Nadčasový příběh o šedi všedního života, vysněných představách a všudypřítomné reklamě na štěstí. O touze po vášni, blaženosti a opojení. Tragédie moci deziluze, která je silnější než vůle žít. Naivní Ema touží po vzrušujícím životě a velké lásce, kterou poznala jen na stránkách milostných románů. V manželství s rozvážným a starostlivým venkovským lékařem však její sny a růžové vidiny narážejí na šeď všedního života. Ema se dusí obyčejností a banalitou, chvilková vzrušení jí přinesou milostná vzplanutí, ale ani ta neodpovídají vysněným představám. Lepší život se zdá být ke koupi na dluh a zcela na dosah. Vábení lesku ideálního světa však přinese jen ztroskotání při nárazu na neúprosnou skutečnost...
Termíny představení
29.12. | Ne | 17:00 | vstupenky | ||
30.12. | Po | 19:00 | vstupenky | ||
10.1. | Pá | 19:00 | vstupenky | ||
11.1. | So | 19:00 | vstupenky | ||
11.3. | Út | 19:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (27)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 60 %
21.11.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
65% - T. Loužnému se podařilo nečekané: zobrazit Emu jako téměř pozitivní a sympatickou postavu. Přikládám tento úspěch posunům k dnešku, jak výtvarným, tak obsahovým, jež se projevují v promluvách (často překračujících čtvrtou stěnu) a pojetí Emy. Silné herecké výkony D.Barešové a R.Máchy tento posun a náhled ještě podpořily, stejně jako zábavné a výstižné zachycení ostatních postav, nejvíc zaujali R.Mikluš, M.Preissová, T.Jarčevská a P.Neškudla. Inscenaci posloužila i výtvarná stránka, kostýmy a scéna ve zvýrazněných detailech skvěle ilustrující vytoužené pozlátko, jeho zisky i ztrácení, rozšiřování a zužování vymezeného životního prostoru.
Anežka Kotoučová 70 %
20.11.2024 | 231 hodnocení
+ souhlasím
Režie mladého Tomáše Loužného se ve Stavovském divadle soustředí zejména na skvělou práci s herci. Denisa Barešová podává mimořádný výkon, po celou dobu neopustí jeviště a přesto náročnou roli zvládá s neuvěřitelnou lehkostí a nadhledem. Na druhou stranu mi režijní pojetí přišlo poněkud tlačené na efekt na úkor snahy proniknout více k titulní postavě a jejímu uvažování. Absence dramaturgického výkladu je tu bohužel více než patrná. Bourání čtvrté stěny je nápadité jen potud, pokud se na diváka velmi lacině nepomrkává ohledně cen energií či mazání koz medem. Jinak se ale jedná o relativně zdařilou inscenaci se zajímavou scénou i hudbou.
65%
65%
Jan Pařízek 80 %
20.11.2024 | 928 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Silná hra, která i přes větší délku vcelku bez problémů upoutá, zasáhne a zanechá nemalý dojem. Je rozhodně radost něco takového opět ve Stavovském divadle vidět. Dobře vystavěný děj, výtečná doprovodná hudba a krásné kostýmy i scéna. K tomu řada témat, jenž jsou stále aktuální a dokáží rezonovat i v dnešní společnosti. Od nenaplněných snů a tužeb po život v osamělosti a zlaté kleci. To vše v podání fantasticky hrající D. Barešové, již skvěle sekunduje R. Mácha a z ostatních hlavně R. Mikluš. V roli tchýně pak výtečná M. Preissová. K ještě výraznějšímu dopadu chybí snad jen o něco silnější závěr. Přesto i tak výborný počin.
Helena Grégrová 80 %
14.11.2024 | 1723 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato jevištní adaptace Flaubertova románu o zrádné opojnosti iluzí a sebeklamu funguje vskutku skvěle. Tleskám promyšlenému propojení všech inscenačních složek v opravdu záživný celek. Originální hudební a vizuální koncept plný působivých symbolik maximálně souzní s hereckou akcí a důrazem na pronesené slovo, vše intenzivně divákovy smysly nejen okouzlí, ale - spolu s dobře dávkovaným ironizujícím humorem - umožní i vícestranný, nečernobílý náhled na ústřední téma. Výborným hereckým výkonům dominují D. Barešová a R. Mácha, velmi pobaví služebná/komorná T. Jarčevské a tchyně M. Preissové, v obou případech s přesně vyst(ř)iženou mírou nadsázky.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Riccardo 90 %
7.12.2024 | 42 hodnocení
+ souhlasím
Jednoduše skvělé představení, které se jistě zařadí mezi "klenoty" činohry ND. Fascinující Denisa Barešová a Radúz Mácha předvedli jeden ze svých nejlepších hereckých výkonů. V pozadí nezůstává ani rázná tchyně Martina Preissová a další pánové, zejména Pavel Neškudla. Velké plus za práci s prostorem Stavovského divadla a zajímavé hudební aranžmá. Úplnou dokonalost mi lehce vzal slabší závěr, kdy nebyl slyšet "šepot" D. Barešové. Jinak bravo bravo bravo!
Marcin.poliakowicz 100 %
7.12.2024 | 6 hodnocení
+ souhlasím
V jednoduchost krása.
Silné poslání a ještě lepší herecké výkony.
Silné poslání a ještě lepší herecké výkony.
MarekT 80 %
25.11.2024 | 82 hodnocení
+ souhlasím
Zjevení na české divadelní scéně. Po všech stránkách vyrovnaná, současná a citlivá adaptace Flaubertova románu. Dramatizace i režie vychází z textu, což je dnes jevem takřka nevídaným, zároveň se ale ani omylem nejedná o muzejní kus. Mimořádné herecké výkony D. Barešové a R. Máchy v hlavních rolích.
Eva Štěpánková 90 %
21.11.2024 | 26 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Fantastické představení, které vás zasáhne po všech stránkách, protože se potkali tvůrci, kteří "slyší" jeden na druhého. Totálně komplexní, působivé, hravé i nápadité. Nepřeháním, když napíšu, že jsem odcházela omámená intenzivním zážitkem, který moji povinnou četbu změnil na živou bytost, která řeší problémy, které jsou stále aktuální. Jak se vyrovnat s deziluzí z "všedního" života, když naivní očekávání a touhy přiživuje vše kolem nás? Když žít, tak přece v Paříži! Je špatné, když žena očekává naplněný život bez banalit? Má právo "chtít víc"? Palec nahoru všem zúčastněným, Denise Barešové všechny!
Ulrich 10 %
21.11.2024 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Kdybych neměl úctu k herecké práci, z představení bych odešel. Skutečně prázdné, bez názoru, bez nápadu. Smutné!
Seethelight 70 %
20.11.2024 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Nevyužitý potenciál. Paní Bovary je v lecčem odpudivá, ale mezi řádky nám chce sdělit, že vězí v životě, který si sama nevybrala a jehož zdivo jí postavilo ženství. Jistě, je marnivá a naivní, ale má též konflikt a prožívá útlak. Přála bych si, aby se hra více blížila Domu Bernardy Alby v Divadle na Vinohradech.
Úchvatná scéna, kostýmy, perfektní herecké výkony. Skvělá hudba.
Úchvatná scéna, kostýmy, perfektní herecké výkony. Skvělá hudba.
Kovalinda 60 %
18.11.2024 | 33 hodnocení
+ souhlasím
Tento titul mam rada ale bylo to za me moc dlouhe,scena povedena+kocar!Vyborny vykon D.Baresove a R. Machy.Naopak me neoslovil F.Brezina.Pan Louzny je ale prislib do budoucna.
Karolina Such 30 %
17.11.2024 | 27 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato Paní Bovaryová je podle mě antifeministická, prázdná a mě osobně urážela. Samozřejmě Emu Bovaryovou už Flaubert neobdařil moc dobrými vlastnostmi a její chování je hloupé, ale režisér Tomáš Loužný z ní neudělal o moc chytřejší a pochopitelnější postavu. Možná dokonce naopak. Scénograf Dragan Stojčevski ještě příšernými a dost nevkusnými dekoracemi perel a střevíců tu ženskou povrchnost potvrdil. Ani herecky mě nikdo moc nezaujal, jsou to prázdné výkony, protože postavy jsou jen povrchní.
Jana Krátká 100 %
17.11.2024 | 31 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Krasná scena, nápadité kostýmy, úžasná hudba, herci na jedničku.Denisa Barešová skvělá, stejně tak páni - Radúz Mácha, Filip Březina, Pavel Neskudla.
Martina Preisová jako tchýně na facku, zahráno famozně, takovou tchýni byste určitě nechtěli. Ale co byste možná chtěli, je ten úžasný kočár))
Bravo Tomáši Loužný!
Martina Preisová jako tchýně na facku, zahráno famozně, takovou tchýni byste určitě nechtěli. Ale co byste možná chtěli, je ten úžasný kočár))
Bravo Tomáši Loužný!
Jaroslavz 30 %
16.11.2024 | 96 hodnocení
+ souhlasím
To se vážně nepovedlo. Režie se vyčerpala na "jakomoderním" pojetí scény a nezbytných atributů, jako jsou mikrofony, ale celé to působí křečovitě a nepůvodně. Postavy jsou ploché a nudné, protože ani nadaná Barešová ani zkušený Mácha, Mikluš, Neškudla a spol. nevědí, jestli hrají v konvenčním kuse nebo v něčem modernějším. Povrchní a kýčovitý dojem ze všech těch bot a perel se ke konci stupňuje. A závěr je už jen jedna velká křeč. Never more.
Franz.K 100 %
16.11.2024 | 51 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tak to jo. To mi sedlo. Knížku jsem četl jen jednou a dávno a dost mě tam Ema štvala. Ale jak ji hraje Denisa Barešová, to je nádhera. Byla mi tak blízko - a nejen, že jsem měl štěstí na lístek do páté řady - jakoby mluvila přímo ke mně. Tak současná! Sice se její postava rozhoduje dost hloupě, ale to je holt z předlohy, ale díky ní chápu aspoň proč co chce a proč je nespokojená a můžu s ní velkou část cesty jít. Je to moderní, ale nijak násilně, super hudba, krásné barvy, světla. A ten vnitřek divadla je opravdicky nádhera. Blaženost! Děkuju!
Bedřiška Bláhová 100 %
16.11.2024 | 7 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nadčasová a svěží inscenace o pletkách naivky o tom, že kdo chce víc, nemá nic. Parádní kostýmy, skvělé herecké výkony a bravurní režie.
Jedinou vadou na kráse jsou příšerné anglické titulky, kde je "den" překládáno jako "week", kde se slova ústřední anglické písně neshodují s následným překladem dialogu, a které spolehlivě odpálí všechny myslitelné překladatelské miny. Asi je to záměr, že "naše" Národní divadlo pustí na skvělý scénář nekompetentní překladatelku, která pak dílo poškodí pro "cizáky".
Jedinou vadou na kráse jsou příšerné anglické titulky, kde je "den" překládáno jako "week", kde se slova ústřední anglické písně neshodují s následným překladem dialogu, a které spolehlivě odpálí všechny myslitelné překladatelské miny. Asi je to záměr, že "naše" Národní divadlo pustí na skvělý scénář nekompetentní překladatelku, která pak dílo poškodí pro "cizáky".
Andyk 90 %
15.11.2024 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělý a vkusný divadelní přepis románu. Moderní úsporná scéna, kostýmy i celé režijní zpracování a hlavně výkon D.Barešové jsou velkými plusy inscenace. Podařilo se jí představit madam Bovary jako komplikovanou osobu, která není prvoplánově jen negativním hybatelem děje...
Karel Toman 50 %
15.11.2024 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace režiséra Tomáše Loužného mě trochu zmučila. Je zbytečně dlouhá, obrazově popisná až kýčovitá (obrovské perly, střevíce na scéně), obsahově ale není dostatečně naplněná. Hodně se hraje na efekt, ale hluboký prožitek jsem nepocítil. Denisa Barešová a Radúz Mácha hrají opravdu dobře, a to samozřejmě není málo.
RaB 90 %
15.11.2024 | 396 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Takovou činoherní inscenaci si Stavovské zasloužilo a už jí dlouho potřebovalo (taková nová Audience). Vizuálně nádherné, režijně přesné, vhodně zvolená doprovodná hudba a hlavně - výkon D. Barešové. To, že je skvělá víme už hodně dlouho. Ale neslézt 3 hodiny z jeviště a být skvělá každou jedinou vteřinu umí jen ty nejlepší. Během závěrečné scény husina. Neméně dobrý je i R. Mácha, který povahu K. Bovaryho vystihl do detailu.
Vynechal bych jen nedobře vypadající paruky a chtělo to více režijně vést P. Vančuru (přišlo mi to jako dost improvizace - což je možná záměr).
Vynechal bych jen nedobře vypadající paruky a chtělo to více režijně vést P. Vančuru (přišlo mi to jako dost improvizace - což je možná záměr).
Kateřina Vodáková 70 %
15.11.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Použiji výstižná slova mého doprovodu - realismus v umělecky pojatém minimalismu. Inscenace je celkově vizuálně dechberoucí, magentové šaty se nebojím nazvat další rolí, protože neskutečně hrají! Fotka v těchto šatech, kde paní Bovaryová sedí na schodu s perlami na krku i nad hlavou je jedna z nejkrásnějších divadelních fotek, co jsem v životě viděla. U D. Barešové to vidím minimálně na širší nominaci, takřka 3 h nesleze z jeviště. Perly, střevíc v nadživotní velikosti, krásná hudba. Herecky tradičně výborní i R. Mácha (a povaha K. Bovaryho je mi nesmírně sympatická), F. Březina a P. Neškudla. Jen bych osobně trochu krátila a děj zesvižněla.
Denise Richards 100 %
24.11.2024 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Konečně inscenace ND kterou stálo za to vidět. Kostýmy, světla, scéna, hudba, herci samotní, vše se spojilo v naprosto dokonale fungující celek jako málokdy.
Nastudování moc nezabíhá do detailu jednotlivých témat, předkládá a nabízí, nechává na divákovi, co si odnese a nad čím bude přemýšlet. Hra zároveň tématizuje stále aktuální touhu po sebenaplnění a snaze dosáhnout štěstí velmi moderním pohledem.
Denisa Barešová, která celé představení neopustí scénu je naprosté zjevení. Svojí osobností ovládá každou vteřinu hry a zaplňuje prostor celé scény tak, že z ní nelze spustit oči. Herecký výkon roku.
Nastudování moc nezabíhá do detailu jednotlivých témat, předkládá a nabízí, nechává na divákovi, co si odnese a nad čím bude přemýšlet. Hra zároveň tématizuje stále aktuální touhu po sebenaplnění a snaze dosáhnout štěstí velmi moderním pohledem.
Denisa Barešová, která celé představení neopustí scénu je naprosté zjevení. Svojí osobností ovládá každou vteřinu hry a zaplňuje prostor celé scény tak, že z ní nelze spustit oči. Herecký výkon roku.
Westupa 90 %
15.11.2024 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Po dlouhé době pěkné představení ve Stavovském divadle, vizuálně atraktivní, herecky dobře zahrané, Denisa Barešová je opravdová hvězda, Radúz Mácha jako vždy skvělý. 10% srážím za délku, chtělo by to trochu zkrátit, zejména první půlka se trochu táhne. Druhá půlka už je svižnější a rychle utíká.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.