Redakce
Pavel Širmer
souhrnná stránka redakceVolby
Blogy (21)
29.11.2022, 3D Company: Bent
Holocaust v jiném úhlu pohleduHra amerického dramatika a scénáristy Martina Shermana Bent z konce 70. let minulého století se dočkala nominací i ocenění, podle autorova vlastního scénáře bylo natočeno i britské filmové zpracování z roku 1997. Sherman je židovského původu, otevřeně se hlásí k homosexuální orientaci a k námětům jemu blízkým se často vrací i ve své tvorbě. Na českých jevištích se prosadila zatím jen jeho hra Když tančila (When She D...
Jevištní podoba románu spjatého s Ústím nad Labem
Spisovatel Josef Formánek je spjatý s Ústím nad Labem. V tomto městě se víceméně uzavírá děj jeho úspěšného románu Mluviti pravdu z roku 2008. Osud hlavního hrdiny Bernarda Marese má předobraz v životě Waldemara Solara (1924-2011), s nímž se Formánek setkával a rozmlouval právě v Ústí. A první jevištní dramatizaci Formánkova románu nedávno nastudoval režisér Filip Nuckolls v místním Činoherním studiu.
Josef Formánek...
Hra inspirovaná českým prezidentem a jeho okolím
Autor a režisér Jakub Čermák se (nejen) s uměleckým gangem Depresivní děti touží po penězích pouštěl do témat z různých okruhů, velmi často se k nim vyjadřoval velice trefně. Na pole politické satiry naposledy vstoupil během lockdownů, kdy natočil filmovou / seriálovou variaci Haškova Švejka přenesenou do současnosti a nazvanou Osudy dobrého vojáka Švejka za světové pandemie. Na tomto počinu se projevilo, že politika...
9.1.2022, Národní divadlo: Kráska a zvíře
Kráska z cirkusu a Zvíře ztracené v sound designuFrantišek Hrubín na sklonku života zpracoval francouzský pohádkový příběh do divadelní hry. Čas prověřil, že se jeho vidění zařadilo mezi ty, které pravděpodobně neupadnou v zapomnění. Jeho Kráska a zvíře se opakovaně vrací na jeviště, na jejím základě mimo jiné vznikly televizní podoba Antonína Moskalyka nebo film Juraje Herze. Činohra Národního divadla titul nastudovala v roce 1980, po více než čtyřiceti letech se ...
11.11.2020, Pomezí: My se neznáme
Divák jako součást povídkyReflexe imerzivních a podobných projektů bývá ještě subjektivnější než u kukátkových inscenací; odvíjí se od toho, co divák uvidí nebo zažije. V případě larpové inscenace režiséra Lukáše Brychty My se neznáme to platí dvojnásob, protože návštěvník tentokrát nemůže sám příliš ovlivnit, do jakých situací se dostane. Během večera se totiž ocitne jen v jedné ze tří samostatných součástí / povídek, se zbylými dvěma prakti...
9.3.2020, Divadlo NaHraně: Řekni mi něco hezkýho
O potížích nejen s koulemiBritský herec Luke Norris je rovněž dramatikem a scénáristou. Název jeho hry Growth z roku 2015 by se dal do češtiny přeložit například jako „vývoj", což by docela odpovídalo tomu, čím prochází osobnost i život hlavního hrdiny. Překladatel a režisér Šimon Dominik ovšem zvolil vábnější český název Řekni mi něco hezkýho připomínající prosbu, která za různých okolností opakovaně zaznívá.
Osmadvacetiletý Tobes (Ondřej N...
29.5.2019, Next Picture: Buzíci
Depardieu a Dewaere v české variaciKontroverzní francouzský film z roku 1974 Les Valseuses natočil režisér Bertrand Blier podle vlastního románu. Do češtiny se překládá jako Buzíci, což je název poněkud zavádějící, neboť ani jeden ze dvou hlavních hrdinů homosexuálem není a homoerotické prvky jsou zde spíše okrajové.
Peter Serge Butko francouzský film neadaptoval poprvé, v minulosti již inscenoval variaci na Godardova Bláznivého Petříčka. V případ...
29.4.2019, Městská divadla pražská: Neviditelný
Dramatizace Havlíčkova románu v Divadle RokokoRomán Jaroslava Havlíčka Neviditelný se dosud jevištního uvedení nedočkal a jeho první dramatizace se chopil Martin Velíšek. Ten v minulosti pro divadlo již úspěšně adaptoval jiný Havlíčkův román Petrolejové lampy (ve spolupráci s režisérem prvního provedení Ivanem Rajmontem) a dramatizace byla v divadlech napříč naší republikou dosud inscenována ještě pětkrát. Neviditelného se souborem Městských divadel pražských na...
25.3.2019, JAMU Brno: Faidřina láska
Hippolytové a Faidry na jevišti Studia MartaBritská dramatička Sarah Kane sama ukončila svůj život ve 28 letech v roce 1999. Stihla napsat pět dramat, která ovšem ovlivnila podobu světového divadla. Experimentovala s formou, její hry postupně opouštěly pevně danou strukturu, od pevně daných a pojmenovaných postav se její poslední hra Psychóza ve 4.48 dopracovala ke stavbě, kterou může hrát libovolný počet herců. Hry jsou spíše básněmi, jazykově pozoruhodnými, ...
4.3.2019, Jihočeské divadlo Č. Budějovice: Elity
Krátké zamyšlení nad českou a slovenskou inscenací hry ElityJiří Havelka napsal Elity pro Slovenské národné divadlo, kde měly v jeho režii premiéru na začátku dubna roku 2017. Inspirací se staly skutečné osudy lidí v minulém režimu, které se odehrávají před rokem 1989, a následné společenské změny po sametové revoluci. Nejzjevnějším předobrazem se stal Andrej Babiš a jeho někdejší spolupráce s StB. První část hry, odehrávající se za totality, sice není sama o sobě nezajímavá,...
4.3.2019, Národní divadlo: Kytice
Erbenovy balady na jevišti Národního divadlaProslulá sbírka básnických balad Karla Jaromíra Erbena nabízí bohatý materiál a nespočet možností, jak ji na divadle pojmout. Inscenování je ošemetná záležitost, zvláště v Národním divadle, protože příchozí diváci mohou být více než u jiných titulů zatíženi očekáváním. Soubor činohry ND Kytici nyní nastudoval ve své historii vůbec poprvé a bylo vybráno osm balad.
Režijní dvojice SKUTRů (Martin Kukučka & Lukáš Tr...
17.4.2018, Pomezí: Dům v jabloních
Diváci jako hosté na vernisáži v luxusní vileDramaturgyně Kateřina Součková a režisérská dvojice Lukáš Brychta & Štěpán Tretiag pracují v týmu a imerzivnímu divadlu se věnují již od studia na DAMU, v jehož rámci připravili inscenaci Letec. Výraznější ohlas měl projekt Pomezí, který bude mít zanedlouho po dvou letech uvádění (a nemalém počtu vyprodaných repríz) svoji derniéru. Právě po tomto úspěšném titulu pojmenovali i spolek, pod jehož hlavičkou v loňském...
Pozoruhodná hra inscenovaná s citem a pochopením
Hra kanadského autora Brada Frasera má blízko k sociálnímu dramatu. Odehrává se v rodině, do níž se narodil syn Joey postižený dětskou obrnou, která ho prakticky upoutala na invalidní vozík, z něhož je schopný vstát jen na chvíli. Navíc nemá dostatečný cit v rukou, což ještě více akcentuje jeho nesoběstačnost a závislost na pomoci druhých. Komunikaci s okolím Joeymu znesnadňuje i vada řeči; cizím lidem dost dlouho tr...
10.11.2016, A studio Rubín: Drunk Enough to Say I Love You?
Inscenace, která možná bude pokládána za kontroverzníBritská autorka Caryl Churchill rozhodně nepíše rutinně, experimentuje s formami a dramatickými postupy, což je více než sympatický rys její tvorby. Hra Drunk Enough to Say I Love You? (Dost opilý na to říci miluji tě?) je sledem obrazů, v nichž se probírají drsné a děsivé principy a praktiky (vojenské, politické, společenské apod.), o nichž na světě víme nebo je alespoň tušíme. U těchto typů textů bývají jednotlivé ...
Návrat Jana Kačera na scénu Činoherního klubu
Jan Kačer je jedním ze zakládajících členů pražského Činoherního klubu, působil zde jako režisér a herec a v prvních letech úspěšné existence divadla patřil k jeho klíčovým a vůdčím osobnostem. To mimo jiné znamenalo, že byl za normalizace trnem v oku a patřil mezi první, kdo museli soubor nedobrovolně opustit. Ve druhé polovině 80. let sice jako režisér v divadle opět zkoušel, ale žádná z premiér se nakonec neuskute...
11.1.2016, Divadlo NaHraně: Vanilková džungle
Monodrama, které stojí za to poznatDivadlo NaHraně je teprve druhým českým souborem, který nastudoval hru britského dramatika Philipa Ridleyho; předtím pouze Divadlo Letí v roce 2006 uvedlo drama Rtuť.
Vanilková džungle je monodramatem pro jednu herečku. Psychicky narušená Andrea ze svého pohledu líčí svůj život a to, co ji v něm potkalo. Nejedná se o chronologické vyprávění, ale o zpověď tak, jak Andree naskakují myšlenky. Do „džungle", kde vyprávěn...
8.6.2015, Divadlo Ungelt: Mezi úterým a pátkem
Vztahové drama v Divadle UngeltKonverzační vztahové drama je standardně napsanou hrou. Nepřináší nic objevného, ale kdo měl nebo má podobné problémy, může být osloven.
Režisér Janusz Klimsza hru uchopil za správný konec a směroval herce vhodným směrem. Inscenaci však bohužel částečně ublížilo nepříliš šťastně vybrané obsazení. S rolí Honor se Regina Rázlová nesetkala ve správném věku a postavě o přibližně deset let mladší se zcela nepřizpůsobila....
24.2.2015, Divadlo na Vinohradech: Rod Glembayů
Velká činohra?Krležovo drama o lpění na penězích i majetku, o pokrytectví a amorálnosti je dílem, k němuž se má smysl vracet. Režisér Martin Huba se pokusil divákům zprostředkovat co nejvíce autorových myšlenek. Text však přece jen obsahuje některé motivy, které ho příliš „zatěžují“ a ve výsledku mu ubírají na síle vyznění. Huba se však s dramaturgem Martinem Vedralem bohužel neodhodlali k adekvátním škrtům a nedokázali ji od méně...
Nudná detektivka
Aby tato detektivka Agathy Christie na jevišti obstála i nyní, bylo by žádoucí ji znovu zdramatizovat. Adaptace z roku 1949 je popisná, zdlouhavá, příliš se v ní opakují a podobají situace. Problematicky koncipovaná je zejména kvůli „vyprávějící“ postavě pastora, přílišný důraz na popis děje je pro divadlo nevhodný. Někomu by též mohlo vadit, že na začátku neuvidí oběť vraždy, o níž se pouze mluví.
Režisérka Helena ...
Hrabalova poetika ožila na jevišti Divadla v Dlouhé
Bohumil Hrabal psal o ne zrovna veselé době. Lidem bylo nesmyslně a násilně zasahováno do pracovního i osobního života, děly se jim nespravedlnosti, proti nimž nebylo odvolání. Přesto ta doba byla v jistém ohledu krásná v tom, jak lidé drželi při sobě, vzájemně byli v neustálém styku a kontaktu, pomáhali si, věděli o svých radostech i problémech, měli pro svá neštěstí pochopení, vzájemně se ctili a respektovali. Snaž...
Boleslavské nastudování slavné hry Arthura Millera
Myšlenkám proslulého dramatu, po němž česká divadla už dlouhou dobu sahají poměrně vzácně, čas neublížil, naopak jsou nadčasové a s životním stylem posledních let až mrazivě rezonují. Režisér P. Khek a dramaturgyně L. Smrčková hru uchopili za správný konec. Diváci dostali příležitost poznat původní podobu hry se vzpomínkami a představami, které se někdy škrtají a kterých se v Boleslavi nezalekli. Inscenace by však dr...