Redakce

Lukáš Holubec

redakční zkratka: luk

souhrnná stránka redakceVolby

Blogy

Jak dopadla třetí Antická Štvanice? Tvůrci Divadla Letí a Tygra v tísni zkombinovali dva texty, Konec Faidry Mariny Carr a Prosebnice Anny Saavedry. Nicméně silné dojmy, které jsem si odnášel například z předloňského Oresteia, nahradil určitý nijaký pocit z průměrné inscenace, jež sice obsahovala několik zajímavých prvků, ale jako celek ve mně příliš nezanechala. Přišlo mi, že si režisérka Martina Schlegelová společ...
17.10.2018
Spolupráci Ewy Zembok a Tomáše Dianišky si vybavuji z povedených inscenací Tsunami blues a Potwory. První byla uváděná v MeetFactory a druhou můžete stále vidět v A studiu Rubín. To ovšem Ewa Zembok Tomáše Dianišku režírovala jako účinkujícího. Nyní pro její domovské Divadlo X10 napsal výše zmíněný text, jenž divákům přibližuje historii jeho stále nového domova, funkcionalistické budovy s názvem DUP39. Pokud byste...
9.10.2018
Po krásném zážitku z letošní premiéry Draculy na otáčivém hledišti v Českém Krumlově jsem se rozhodl v letním čase ještě jednou povozit na fenomenální točně a zhlédnout při tom tentokráte divadelní adaptaci známého detektivního příběhu. Tak jako je postava Draculy pojem mezi upíry, je Sherlock Holmes bezesporu stejně významným představitelem slavných detektivů. Jihočeské divadlo si nakonec zvolilo slavný příběh z dar...
5.10.2018
Tak jsem se zase jednou v životě rozhodl správně. Šedesát let po prvním pokusu s otáčivým hledištěm pro přibližně šedesát diváků s tehdy ještě lidským pohonem jsem premiérově navštívil tento divadelní fenomén konečně i já. A úvodem nutno dodat, že lepší první návštěvu jsem zřejmě naplánovat nemohl. Vyšlo takřka vše, od počasí, atmosféry, až po samotné představení, které jsem navíc mohl zhlédnout z exkluzivního místa....
1.10.2018
V MeetFactory tentokráte odbočili od již zaběhlé cesty dramatizace víceméně současných literárních děl zahraničních autorů a ve fabrice u kolejí se pustili do zpracování textu české spisovatelky Petry Hůlové s názvem Strážci občanského dobra 2. Mladá autorka má na svém kontě již řadu románů a ocenění. V divadle byla uvedena nejprve její novela Umělohmotný třípokoj pod názvem Česká pornografie. Následně pak Petra Hůlo...
7.9.2018
Vždycky když se blíží premiéra inscenace, v níž se potká můj oblíbený autor s tvůrci, kterých si vážím, a mají dostatek kvalitně odvedené práce za sebou, mívám takový neurčitý pocit, jenž by se snad dal popsat jako kombinace těšení se a velké opatrnosti až ostražitosti. Mýcení, navíc po různých doporučení, spadalo přesně do této mé soukromé kategorie. Thomas Bernhard se na jeviště Divadla Na zábradlí vrátil po dlouh...
10.8.2018
V pořadí čtvrtou chemickou reakcí, ve které se pravidelně smíchává umělecký talent, um, chytrost a nadhled Petra Zelenky jako autora a režiséra spolu s hereckou extratřídou Dejvického divadla a přizvaných hostů, se stala inscenace Elegance molekuly. A výsledkem této chemické reakce je podobně působivý zážitek jako téměř před třinácti lety, kdy se mohli diváci na přední pražské scéně seznámit s výjimečně zajímavými ži...
18.5.2018
Co zatím mladá dvojice Kristýna Kosová x Adam Svozil vytvořila, jsem napsal v úvodu blogu k jejich inscenaci Dánská občanská válka 2018-24, která měla premiéru 15.12.2017 v Divadle Na zábradlí. Dva měsíce poté byla uvedena další jejich novinka. V Činoherním studiu Ústní nad Labem divadelní adaptace románu Raye Bradburyho 451 stupňů Fahrenheita. A netrvalo ani další dva měsíce a už můžete cestovat tentokráte do jižníc...
27.4.2018
Tyto řádky nejsou vlastně žádný blog rozebírající inscenaci. Je to jakási krátká pozvánka a příjemný povzdech nad něčím nově vzniklým, co doufám nebude mít jepičí život. Zaregistroval jsem, že o tom samém již napsal kolega Jiří Koula, a jak jej znám, tak jeho jistě niterný, hluboký a určitě daleko konkrétnější blog si můžete přečíst zde. Pomalu, ale jistě se mým záchytným bodem na levé straně Vltavy stává bar s názve...
5.4.2018
Spoluprací dramaturga Davida Košťáka a režisérky Alžběty Burianové už vzniklo k dnešnímu dni, pokud dobře počítám a využívám správný divadelní portál, pět inscenací, přičemž Srdce patří za mříže vznikla jako čtvrtá v pořadí. A jedná se o vlastní text Davida Košťáka, který obsáhl poměrně dlouhou řadu aktuálních společenských problémů, k nimž se tvůrci chtěli vyjádřit. Co je však podstatné, výsledný tvar poskládal vešk...
4.4.2018
V Městských divadlech pražských na jevišti Rokoka může aktuálně divák navštívit inscenaci, jež se věnuje naprosto zásadní chorobě a je zpracována ve všech směrech jednoduše fantasticky. Neurodegenerativní onemocnění mozku, které se projevuje ztrátou nervových buněk, popsal před více než sto lety německý lékař Alois Alzheimer, podle jehož jména také choroba dostala svůj notoricky známý název. Alzheimerova nemoc je ind...
13.3.2018
V září tomu bude pět let, co Divadlo Na zábradlí převzal ředitel Petr Štědroň společně s novou uměleckou šéfkou Dorou Viceníkovou, jež je zároveň vrchní dramaturgyní, a Janem Mikuláškem, kmenovým režisérem. Jejich úsilím se podařilo nastavit v tomto divadle nadstandardní úroveň repertoáru a pravidelný divák tak s každou novou inscenací očekává určitou kvalitu. Přesto si myslím, že byl nejvyšší čas pustit mezi sebe i ...
21.2.2018
Dva v jednom. Dvě představení na sebe navazující, jež spojuje řada faktorů, a především osoba velkého básníka, v jeden večer. To by si divák hledající obohacující divadelní zážitky neměl nechat ujít. Lorca První polovinu večera obstarala pod taktovkou režiséra Martina Vokouna pánská část třetího ročníku Vyšší odborné školy herecké a divákovi zprostředkovala poslední okamžiky života španělského básníka a dramatika F...
2.2.2018
Věra Mašková a Pavel Khek si dali na scénáři nebývale záležet, čímž vznikl precizní, propracovaný text, jenž se věrně drží historických faktů, a přesto nepůsobí jako učebnicový životopis. Tvůrci se přirozeně zaměřili na poslední léta spisovatelova života, jejichž hektičnost mapuje smutný konec první republiky. Hra se poměrně pevně drží chronologického postupu dějin a zobrazuje tak postupný nástup fašismu, proměnu spo...
19.1.2018
Nejsem znalec komiksů. Dokonce nejsem ani na průměrné úrovni obecně známých pojmů z tohoto žánru. Na druhou stranu nepatřím ani k nedotčeným. Jistě, viděl jsem v mládí Supermana i Batmana. Na Hulka a Catwoman už vlastně ale ani nedošlo, neb když jsem se začal ubírat svoji cestou komiksů, bylo to směrem od superhrdinů, ke kterým jsem nikdy nevzhlížel, natož abych se s nimi alespoň částečně ztotožnil. Šel jsem cestou k...
2.1.2018
Divadlu v Řeznické patří uznání hned úvodem, a sice za výběr textu. Po konci představení jsem tak trochu nevěřícně kroutil hlavou, že byl autor Billy C. Davis prozatím českými divadly přehlížen. Navíc je hra Odvolání prvotinou amerického dramatika a napsána byla už v roce 1980. Dokonce ji čtyři roky po svém vzniku proslavil ve filmovém zpracování Jack Lemmon. Alespoň je však vidět, že o kvalitní texty není nouze, jen...
28.12.2017
Protože jsem poměrně nedávno, tj. letos, zhlédl Brechtova Dobrého člověka ze Sečuanu v Disku, přemýšlel jsem, jakým způsobem tomuto jemně zestárlému textu vdechne Michal Hába život. Zatímco studenti Katedry činoherního divadla se do hry snažili vpašovat co nejvíce komediálních prvků, čímž minimálně na derniéře starobu z textu v mezích možností sfoukli, Michal Hába pojal Brechtovo dílo jako prostředek vyjádřit se k so...
19.12.2017
V roce 1974 napsal Heinrich Böll povídku Ztracená čest Kateřiny Blumové, která se téměř obratem dočkala filmového zpracování. V Německu se pak poměrně brzy z tohoto díla stal velmi úspěšný snímek. Pozoruhodná je přirozeně i literární předloha, a to především v kontextu s Böllovým životem a jeho postoji, čímž se čtenáři věrohodnou formou mohli dobrat k zamyšlení nad několika palčivými tématy své doby. Adaptace novely ...
14.12.2017
Od sezóny 2016/2017 má Divadlo NoD (No Dimension) nové umělecké vedení, jež tvoří dramaturgyně Natálie Preslová a režisér Janek Lesák. Hlavní činoherní dramaturgickou linii tak začaly postupně tvořit především autorské projekty, přičemž obnovená premiéra inscenace z DISKu K smrti šťastní mladé autorky a režisérky Kashy Jandáčkové, a následně její další uvedená hra Ve dne v noci daly příslib, že časy se mění a divadel...
30.11.2017
Divadlo Vosto5 si vybralo vědecko-fantastickou povídku, která z politických důvodů nemohla v dobách tuhé normalizace vyjít v časopise ABC a upravili ji pro jedinečný projekt, zážitkovou sci-fi simulaci, kterou můžete navštívit v prostorách Divadla Archa. Scénář napsali společně zakládající člen Divadla Vosto5, producent a herec Petr Prokop a Jiří Havelka, jenž se ujal režie. Celé představení začíná přípravou. Divá...
24.11.2017
V posledním roce, nebo řekněme raději v poslední době, jde divadelní dramaturgie MeetFactory pro mne nesmírně působivou a i poměrně jasnou cestou. Pořád je zde prostor pro netradiční projekty jako byli v nedávné době namátkou „Proč posedl AMOK pana R.?", ve kterém se sešla obdivuhodně početná skupina alternativních umělců působící napříč Prahou nebo letos v rámci festivalu ...příští vlna/next wave uvedený surrealisti...
16.11.2017
Jako je zatím každý rok stejné, že v druhé polovině končí léto, může se Pražan i Brňan spolehnout, že v začínajícím podzimu se v jeho městě uskuteční festival ...příští vlna/next wave. Letos už se tento podnik představující alternativní umění na poli divadla, hudby, výtvarnictví, tance a performance uskutečnil po čtyřiadvacáté. Před tolika lety mi bylo deset let, sbíral jsem sportovní samolepky a věděl, že kromě Náro...
10.11.2017
Sibiřská výchova je kniha, která dokáže představit jistě ne zcela známou komunitu nebývale výstižně. Zaručuji, že se při čtení ocitnete přímo v centru dění a mladiství zločinci se tak stanou vašimi kumpány. Už nebudete o cti jen číst, ale opatrovávat ji, protože je ze všeho na světě nejdůležitější. Stejný pocit souznění a ocitnutí se v daném čase na daném místě budete mít zajisté i při návštěvě nejnovější premiéry St...
28.8.2017
V MeetFactory se poslední dobou zaměřili, mimo jiné, na adaptace aktuálních románů a novel. Předloni se tak mohl pod názvem Tsunami blues seznámit divák s napínavou cestou na Kubu, kterou v roce 2014 napsala česká novinářka Markéta Pilátová. Loni pak na repertoár přibyla, ve světové premiéře uvedená adaptace románu Hoří současné německé autorky íránského původu Sudabeh Mohafez, strhujícím to psychologickém dramatu. L...
1.8.2017
Chcete se něco dozvědět o Praze? Tak inscenace Zlaté město není úplně tou pravou příležitostí. Chcete se něco dozvědět o způsobu přemýšlení naší soudobé společnosti se všemi možnými vnějšími tlaky? Pak rozhodně Zlaté město nevynechejte! Základem přínosu celé inscenace je především samotný text Vojtěcha Bárty. A hned v závěsu pak herecké výkony všech zúčastněných. Začátek je pravda trochu rozpačitý. Jedná se o jist...
21.6.2017
Ještě než Ivo Knoflíček emigroval, stihl být u něčeho zásadního, aniž by o tom věděl. Ve starém Edenu se v bíločerveném dresu proběhl rychlostí geparda a s hřívou lva kolem tříletého chlapce, načež se otec toho chlapečka nad své malé robě naklonil a ve větru do ouška zakřičel památná slova: „To je Knoflíček, nejlepší útočník Slavie." Z tohoto prvního zážitku drobného dítka přežila především dvě slova. Knoflíček a Sla...
9.6.2017
Jedna z nejznámějších německých spisovatelek současnosti Judith Hermann stvořila navýsost aktuální text. A proč tomu tak je? Mé vysvětlení v několika málo slovech je, že se obratně podařilo spojit fenomén stalkingu a tajemné prázdnoty především dnešních třicátníků. Judith Hermann vtrhla do literárního podvědomí ve svých osmadvaceti letech, kdy její povídkový debut Letní dům, později (Sommerhaus, später) pronikl do ř...
2.6.2017
V OLDstars si tentokráte režisér Martin Satoranský vybral k inscenování Čechovovy Tři sestry, a protože mladých adeptů v herectví se v tomto pražském spolku pohybuje poměrně dost, je většina postav alternována, což ve výsledku znamená, že vznikly dvě částečně rozdílné inscenace. Kdo by si chtěl počíst opravdu do hloubky, tomu doporučuji blog kolegy Jiřího Kouly. Důvody, proč si Martin Satoranský vybral zrovna tento t...
31.3.2017
„Když se to narodilo, bylo to jenom takové bílé nic, do hrsti se to vešlo; ale anžto to mělo pár černých ušisek a vzadu ocásek, uznali jsme, že to je psisko, a protože jsme si přáli mít psí holčičku, dali jsme tomu jméno Dášeňka." Tak takhle popisoval Karel Čapek narození jednoho štěněte. Podobně roztomile na mě působilo narození holčičky ve hře A pak přijde Mirna, kterou ve své domovské Vile Štvanice nastudovalo Di...
24.3.2017
Jakub Čermák a jeho depresivní děti se tentokráte podívali pod pokličku virtuálním seznamkám, a sice postupům, kterak získat konkrétní ženu s jediným úmyslem aneb koitus je cílovou metou. Celkové pojetí je i přes délku představení svižné a především vtipné, čemuž nahrává samotné téma, jež je zpracováno s naléhavou aktuálností. Pětice mužů oděných do různých zvířecích převleků si na internetové seznamce vyhlédla jedn...
17.3.2017
Martin Myšička, dlouholetá herecká opora Dejvického divadla, a nově také umělecký šéf, se rozhodl po osmi letech znovu sáhnout po režisérské taktovce, a opět tak stál u vzniku inscenace, která diváka nutí přemýšlet. V komorním dramatu máme možnost sledovat setkání bývalého válečného novináře, který však je nucen opustit své pracovní téma a coby záskok má za úkol připravit interview s mladou hereckou hvězdou, či mo...
2.3.2017
Spojení, které je silné Když se dají dohromady dva bývalí spolužáci, kteří mají nekončící fantazii, specifický pohled na divadelní tvorbu a jsou i přes svůj plus minus Kristův věk dosti zkušení, co z toho asi tak může vzniknout? Minimálně počin, který by se neměl přehlédnout. Kdo zná tvorbu pánů Dianišky a Friče, může očekávat cokoliv. Ten kdo tipuje úlet, odhaduje tak trochu na jistotu. Jenomže... ...jenomže námě...
21.2.2017
Martin McDonagh má za sebou už pěknou řádku (nebo sloupec) her. O některých se dokonce mluví jako o kultovních. Pro mne je jednoznačně jeho text The Pillowman (Pan Polštář) prozatímním vrcholem jeho dramatické tvorby, byť se přiznávám, že jeho poslední kus Hangmen (Kati) jsem ještě neviděl. To, že je Martin McDonagh žádaným autorem, ukazuje i zájem předních českých režisérů právě o jeho novou hru. A tak můžeme vidět ...
9.1.2017
Martina Kinská ve Švandově divadle nastudovala svůj vlastní text a pod režisérskou taktovkou obratně vedla pět zajímavých hereček, ztvárňující neméně zajímavé ženy. Už samotný námět či původní myšlenka v sobě skrývala obrovský potenciál. Podstatné bylo dát hře příběh, respektive se co nejvíce držet reálné historie, případně fabulovat uvěřitelně. A to jak u jednotlivých životních osudů, tak v nastalé situaci, kdy je ...
30.12.2016
Sorokin je pro mě ze současných ruských spisovatelů zcela zásadní a nesmírně důležitý. Už jeho raná tvorba v sedmdesátých a osmdesátých letech zcela nepřekvapivě narazila na nepřízeň sovětské KGB a naprosto přirozeně tak přešla do prostředí undergroundu a začala vycházet jako samizdaty. Přestože začalo Sorokinovo dílo po roce 1989 vycházet, problémům se zdaleka nevyhnul. Žalován byl také za pornografická místa ve svý...
28.12.2016
Úvod Diváci, kteří mají rádi, a zajímá je, divadlo ve fázi vzniku, mohli nejlépe strávit čas koncem října na šestém ročníku festivalu studentského divadla. Během čtyř dnů, v případě dostatečné výdrže, měli možnost zhlédnout až třiadvacet inscenací. Bývá zvykem poděkovat na konci článku, ale protože jej jistě mnozí nedočtou do konce, píši hned v úvodu, DĚKUJI za tuto povedenou přehlídku mladých tvůrců. Děkuji všem, kt...
20.12.2016
Vždy než vyjádřím názor na danou inscenaci, zásadně nečtu jiné recenze, komentáře, blogy. Přestože svému soukromému pravidlu dostojím i nyní, postřehl jsem, že mnozí ve svých sepsaných názorech odhalili podstatnou část děje. Pokusím se být výjimkou a nic zásadního neprozradit. Progresivní Divadlo Letí tentokráte sáhlo po textu všestranného britského umělce Philipa Ridleyho. Nebylo to poprvé. Přesně před deseti lety ...
8.11.2016
Každý, kdo má alespoň minimální přehled o československé kultuře šedesátých let, jistě zná novelu Ladislava Grosmana Obchod na korze a oskarový film s totožným názvem. To, že byla československá nová vlna mimořádná, není žádnou novinkou. O její nadčasovosti mimo jiné svědčí i to, že se k jejím filmovým produktům stále častěji a častěji vracejí současní divadelní tvůrci. V nedávné minulosti jste tak mohli zhlédnout ne...
7.11.2016
Viliam Klimáček napsal desítky her a několik z nich se dočkalo řady uvedení na českých jevištích. Namátkou Rozkvetly sekery v režii Vojtěcha Štěpánka v Divadle Komedie, Maso, kterou nastudoval Jan Frič v A studiu Rubín, Dračí doupě pak v Dejvickém divadle přeložil a režíroval Karel František Tománek nebo Komunismus, který se s Jakubem Špalkem v hlavní roli uváděl jako v Divadle v Dlouhé, tak na jeho půdě v Divadle v ...
6.10.2016
Dělat divadlo pro dětského diváka je nesmírně těžké. Publikum je to nesmlouvavé. Když se mu něco líbí i nelíbí, dá svůj názor ihned najevo. Tímto chci říct, že si velmi vážím všech, kteří se na tuto tenkou hranici dětského zaujmutí pustí. Sám už jsem trochu odrostlý chlapec, a nemám detailní přehled o všem, co se malým či větším dětem na divadlech nabízí, ale jsem přesvědčen, že jak dítě roste, mělo by postupně pozná...
21.9.2016
Dlouhá léta měli v hlavě dramaturgyně Marie Nováková a režisér Ivo Kristián Kubák, tedy zakladatelé nezávislého divadelního souboru Tygr v tísni, myšlenku nastudovat klasickou antickou tragédii. Nespěchat se v tomto případě vyplatilo. Pro nastudování a následné uvedení si nakonec vybrali jedinou dochovanou starořeckou trilogii Oresteia. Nespěchat se vyplatilo jednak proto, že je těžkou prací původní rozsáhlý text zre...
18.9.2016
     Dlouze jsem přemýšlel, jak svůj první blog pojmout, a také čemu jej věnovat. Trpělivě jsem si počkal na skutečně výjimečnou divadelní událost. Tou se stal festival OLDstars on the ROUD. Třetí ročník benefičního divadelního festivalu pražské umělecké skupiny OLDstars se opět konal v prostorech augustiniánského kláštera v Roudnici nad Labem a stal se pro mě mimořádným kulturně-společenským zážitkem.      Měsíc js...
10.8.2016