Redakce

Lukáš Holubec

redakční zkratka: luk

souhrnná stránka redakceVolby

Blogy

Přibližně po roce uvádí režisér Jan Frič ve Stavovském divadle další klasickou hru. Každý, kdo zná alespoň částečně tvorbu kmenového režiséra Národního divadla, mohl tušit, že podobně jako loňský Faust, i Molièrův Misantrop, bude zasazen do dnešní společnosti a tvůrci se tak vyjádří k problémům dneška, k čemuž jim bude sloužit jako výchozí motiv slavné, veršované drama. Sama dramaturgyně, která je spolu s režisére...
5.12.2019
Divadelní spolek Kašpar, a především jeho principál Jakub Špalek, nastudoval po menší odmlce další Shakespearovu klasiku konkrétně Macbetha. Věrní diváci už na domovské scéně tohoto uskupení, Divadla V Celetné, mohli v posledních dvaceti letech navštívit Richarda III, Hamleta, Romea a Julii či naposledy Othella. Dalo se tedy očekávat, že spojení William Shakespeare a Jakub Špalek bude fungovat i v populárním krváku o...
28.11.2019
Dva nejčastější dramaturgové, s nimiž pracuje režisér Adam Skala, jsou Kamila Krbcová a Martin Satoranský. Nevím, jestli u každé spolupráce budou tvrdit, že se jedná o tvůrčí tým s názvem Divadlo MASO, ale to možná ani není podstatné. Pro mě osobně je důležité, že po dvou letech od premiéry hry Žranice, přišel Adam Skala s novou autorskou inscenací, která má co říct. Společně s Martinem Satoranským napsali text s mož...
22.11.2019
Uplynulá divadelní sezóna se v A studiu Rubín nesla ve jménu otázky: „S kým žijem?". Do nové sezóny pak připravilo vedení této scény dramaturgický plán, jehož tématem je další otázka: „O čem jsme zapomněli mluvit?". Nejnovější inscenace s názvem Věci pasuje do obou linií. Řeší totiž nejen společné žití partnerského páru dnešních třicátníků, ale také jejich hlavní náplň bytí s důrazem na konzumní přístup k životu, o k...
20.11.2019
V rámci 50. výročí prvního přistání člověka na Měsíci připravili studenti 3. ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla pražské DAMU autorskou inscenaci s názvem Moře klidu podle oblasti, kde skutečně američtí astronauté Neil Armstrong a Buzz Aldrin poprvé vstoupili na jedinou přirozenou družici naší planety. Událost, kterou před padesáti lety sledovalo živě kolem 600 milionů diváků z celé Země, si jako vých...
13.11.2019
Přestože je Franz Grillparzer považován za jednoho z největších rakouských dramatiků devatenáctého století, českému divákovi se na tuzemských jevištích doposud jeho tvorba představila jen velmi zřídka a v poslední době vůbec. Vzhledem k tomu, že se české divadlo rakouským autorům, byť o desítky let mladším než Grillparzer, absolutně nevyhýbá, ba právě naopak, připomeneme-li si jména jako Bernhard, Jandl, Jelinek, Kra...
6.11.2019
Bývalo zvykem, že když člověk zašel do OLDstars na monodrama, byl odměněn silným zážitkem. Po premiéře hry Věřím a nenávidím současného italského spisovatele a dramatika Stefana Massiniho se osmělím napsat větu, že nyní je již pravidlem odcházet z návštěvy monodramatu, vzniknuvšího pod hlavičkou OLDstars, s intenzivním pocitem příjemně strávených chvil ve společnosti jednoho herce, přičemž si pod slovem příjemně rozh...
22.10.2019
Když uvedlo v roce 2003 hru Pan Kolpert Divadlo Na zábradlí, bylo mi dvacet let a právě jsem byl v nejintenzivnějším opojení coolness dramatikou. Není tedy překvapením, že mě tento kus Davida Gieselmanna zasáhl razantně a i po šestnácti letech mi v hlavě zůstala odezva neskutečná energie účinkujících Petry Špalkové, Natálie Drabiščákové, Saši Rašilova, Davida Švehlíka a především Igora Chmely, kteří pod vedením Jiříh...
4.10.2019
V krátké době po sobě byly před necelým rokem nastudovány a uvedeny v Praze tři divadelní projekty se společným jmenovatelem. Tím se stala absence či značné potlačení zraku. V Divadle NoD mohl divák podlehnout kombinaci technologie binaurálního zvuku a ruchařské práce a vytvořit si v hlavě vlastní fantasy svět. Divadelní spolek Kolonie, z.s. zase využil prostoru DUPu39 a uvedl v něm performativní instalaci, v níž byl...
26.9.2019
Pro mě se stala inscenace Dva sešity nejen výletem do doby, v níž účinkující podléhali svým mladickým vášním, a ve které jsem se narodil, ale také prvním seznámením se s divadelním souborem Handa Gote research & development. Na scéně Alfreda ve dvoře jsem měl možnost v rámci uvedení jejich novinky nahlédnout do pojetí performance, kterou sami označují jako postdramatické a postspektakulární divadlo. Jelikož nezná...
18.9.2019
Ostrov Štvanice se už čtvrtým rokem na několik dní oděl do řeckého hávu a svým návštěvníkům umožnil přenést se do antické tragédie či komedie. Před třemi lety vše odstartovala Oresteia, následovaná Orfeem a loni Koncem Faidry. Letos však vznikla původní hra. Její autorka Marie Nováková vzala dvě Aristofanovy komedie Mír a Bohatství, smíchala je se třemi básněmi řeckého básníka Konstantina Kavafise, doplnila o několik...
13.9.2019
V Praze za Poříčskou bránou vznikl pod hlavičkou divadla Pomezí další projekt imerzního divadla. Tentokrát však dostali prostor se v tomto divadelním odvětví realizovat studenti katedry činoherního divadla DAMU. Téma, které si pro svoji inscenaci s názvem Lístky, prosím vybrali, je navýsost aktuální a nese sebou příchuť generační výpovědi, což je jednoznačně dobrá zpráva. Navíc je jistě přínosné, že studenti se mohou...
23.8.2019
Na nádvoří Sovových mlýnů na pražské Kampě vznikl v létě 2019 unikátní divadelní projekt Meda. Jedinečným se dá nazvat především ze dvou důvodů. Tím prvním je letošní významné jubileum zakladatelky Musea Kampa, sběratelky a mecenášky umění paní Medy Mládkové. A druhým důvodem je vzácný a chvílemi bych se nebál napsat i strhující herecký výkon paní Tatiany Dykové. Inscenace nezastírala účel svého vzniku. A proč také?...
22.8.2019
Dramaturgyně Kristýna Čepková a režisér Martin Vokoun vzali pro mě bezchybný překlad Čechovova Racka v podání Leoše Suchařípy a na scéně Žižkovského divadla v propojení Divadla Puls a 3D Company jej oživili pro několik málo letních repríz. Pro každé ze čtyř dějství vybrali specifický prostor a minimálně scénickým pojetím tak dali slavné hře zajímavý rozměr. Tvůrčí tým se poměrně věrně držel textu, nevynechal žádnou ...
20.8.2019
V OLDstars, jak již bývá zvykem, sáhl režisér Tomáš Staněk k titulu, který už v minulosti s jinými svými svěřenci nazkoušel a uvedl. Jelikož tuto nezávislou uměleckou skupinu sleduji přibližně pět let, jsou pro mě znovu uváděné tituly mým prvním seznámením se s úpravou textu a režií Tomáše Staňka u daných divadelních her. K případným porovnáváním s dřívějšími inscenacemi uváděných v OLDstars tedy u mě ještě nedochází...
15.8.2019
Součástí české expozice Pražského Quadriennale byl i dosud nevídaný projekt. Imerzní inscenace CAMPQ. Přestože se tento druh divadelní produkce již v naší zemi pevně usadil, CAMPQ se lišil v první řadě svým rozsahem. A tím mám na mysli nejen délku samotného představení, ale zejména dobu jeho vzniku, počet lidí, kteří se podíleli na jeho početí, tvoření až po samotný výsledek. Vzniklo něco, co aspiruje na divadelní a ...
12.8.2019
Vždycky mám radost, když se objeví pro mě neznámý autor a skrze divadelní představení je mi hozeno laso s dotazem, zda bych nechtěl své literární mezery alespoň jednou částečkou zmenšit. Pokud se tak navíc stane na divadelní scéně, jejíž dramaturgie text zpracuje nikoliv z důvodu zviditelnění se něčím polozapomenutým, ale proto, že předloha je aktuálně zajímavá a má co sdělit, radost mívám velikou. Oním neznámým jmén...
7.8.2019
Texty německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga nejsou na českých divadelních jevištích žádnou výjimkou. Vybavuji si inscenace PUSH UP 1-3 a Ambrózie uváděné v Divadle Na zábradlí, jejichž obsah mne ovšem příliš nezaujal. Naopak za velice zdařilou jsem považoval Říši zvířat, která se hrála ve Studiu Hrdinů a s naprostou trefností pojmenovávala situaci na pracovním trhu s akcentem na zásadní volbu, co všechno člově...
1.8.2019
Přestože témata, která nastoluje Ibsenovo drama Přízraky, současná společnost už ani zdaleka nebere jako šokující, jak tomu bylo před takřka sto třiceti lety v době vzniku této hry, může v moderním pojetí i problematika incestu nebo syfilidy dnes již povětšinou otrlé diváky zaujmout. Pokud však mají Přízraky alespoň trochu provokovat, jak tomu bylo koncem devatenáctého století, musí se hrát především o jiných nešvare...
26.7.2019
Přiznávám, že Čarodějův učeň je má srdeční záležitost. Příběh o Krabatovi pochází původně z Indie, ale až lužickosrbská legenda z přelomu 17. a 18. století se stala motivem pro knihu německého spisovatele Otfrieda Preußlera a ta potom předlohou pro nezapomenutelný a nenapodobitelný animovaný filmový skvost Karla Zemana. Každé Vánoce se má melancholická duše těšila na podmanivý hlas vypravěče Luďka Munzara i ďábelské ...
19.7.2019
Pod hlavičkou umělecké skupiny OLDstars přeložil a zrežíroval Martin Satoranský text anglických dramatiček Moiry Buffini a Anny Reynolds s názvem Jordan. Inscenace však nyní našla své pevné místo ve studiu Švandova divadla a nutno dodat, že do tohoto komorního prostoru příjemně pasuje, a také má potenciál oslovit více diváků, což si jednoznačně zaslouží. Britská spisovatelka a dramatička Anna Reynolds má za sebou ne...
18.7.2019
Po dvou letech se do MeetFactory vrátil režisér Filip Nuckolls. Opět společně se skladatelem Ondřejem Švandrlíkem a kostymérkou Lucií Šperlovou. V zimě 2017 měla ve zkušebně MeetFactory premiéru hra Počátek veškeré lásky německé spisovatelky Judith Hermann. Inscenaci, stejně jako poté její knižní předlohu, jsem ohodnotil více než kladně, a tak má očekávání z výsledku nastudování nové hry stejným tvůrčím týmem nebyla ...
3.7.2019
Nezávislé divadelní uskupení s názvem 8lidí vzniklo před dvěma lety a na sklonku loňského roku uvedlo v Divadle Disk hru, jež se věnuje navýsost aktuálnímu, a zároveň nanejvýš důležitému tématu, kterým je otázka lidské svobody. Ta je momentálně uprostřed veřejného prostoru a s obavami čeká, zda jej na svoji stranu urve státní moc reprezentována často vůdci se sklony k autokracii nebo zda za pomoci nezávislé žurnalist...
27.6.2019
V autorské inscenaci Burnout aneb Vyhoř! naplnila dvojice Jan Frič a Dagmar Radová dramaturgický koncept A studia Rubín zvolený na tuto sezónu vrchovatě. Jedná se o generační výpověď reflektující téma, jež je pro současnou společnost aktuální, a odráží také název dramaturgické koncepce „S kým žijem?". Sebeironická zpověď čtyř vyhořelých třicátníků pracovně se pohybujících na různorodých českých divadelních scénách sa...
21.6.2019
První premiérou v sezóně 2018/2019 katedry činoherního divadla pražské DAMU byla v Disku adaptace románu českého exilového spisovatele Egona Hostovského Cizinec hledá byt. Pro mě se jednalo o seznámení se s třetím dílem tohoto autora. Po knize Nezvěstný, jež se stala také předlohou pro dvoudílný televizní film, a která v detektivně-špionážní atmosféře přibližuje dobu komunistického převratu v roce 1948, jsem před des...
11.6.2019
Americký dramatik Mark St. Germain libující si ve fiktivních historických dialozích se již pevně usadil ve sklepních prostorech Divadla V Řeznické k intimním rozhovorům přímo vybízející. Po sezení doktora Sigmunda Freuda s C. S. Lewisem a ještě před setkáním Ernesta Hemingwaye s F. S. Fitzgeraldem se mohli diváci této komorní scény vplížit i do soukromí zakladatele moderní fyziky a tvůrce teorie relativity, a to přím...
7.6.2019
Dodo Gombár si jako svoji poslední inscenaci nastudovanou v pozici uměleckého šéfa Švandova divadla vybral románovou prvotinu rakouského autora Roberta Schneidera Bratr spánku. Volba to byla jistě dobrá. Ať už z pohledu výběru tématu střetu jedince s uzavřenou komunitou nebo sázka na povedenou dramatizaci, které se přímo pro Švandovo divadlo ujala výjimečná česká spisovatelka Kateřina Tučková. Děj je zasazen do odří...
4.6.2019
Pod hlavičkou divadelního souboru 11:55 vznikla inscenace nahlížející na nejmodernější vedení válek pomocí dronů s rozkošným názvem O krásách bezpilotního bombardování. Čtyřčlenný inscenační tým, v němž režisérka Nina Jacques a dramaturg Boris Jedinák jsou mi momentálně blízcí svým působením v tvůrčí skupině 8 lidí, doplnili Jan Tomšů, podepsaný pod výpravou a Ian Mykiska, který má na svědomí hudební složku. Úvodem m...
31.5.2019
Sepsání blogu po téměř padesáti dnech od doby zhlédnutí představení může snadno doprovázet komplikace nedokonalosti vlastní paměti. Řada obrazů či myšlenek obsažených ve hře se vám mohou lehce zabalit do mlžného oparu a není úplně jednoduché si je znovu vybavit. U poslední premiéry Divadla X10 však mlha stoupala z prostoru pražského DUPu39  společně s mými kroky bezprostředně po konci premiéry a během několika minut ...
14.5.2019
Existují umělecká díla, v nichž vás konkrétní představitel ústřední role zaujme natolik, že vyslovíte tradiční větu: „V tomhle si nikoho jiného představit nedokážu.". Je to myslím vrcholné uznání pro každého herce. Netřeba zde uvádět koho všechno jsem již zmíněnou chválou obdařil, byť se to dotyční samozřejmě nikdy nedozvědí, ale jedno jméno napsat musím. Jan Libíček. Krále Ubu jedinečným způsobem ztvárnil v šedesátý...
10.5.2019
V MeetFactory v poslední době sází na dramatizace rozmanitých knižních předloh. Dramaturgie je na této scéně čitelná a přiznávám, že pro mě osobně zajímavá. Ač mají jednotlivé inscenace přirozeně různorodou kvalitu, nedá se lidem, kteří za směřováním divadelní produkce v MeetFactory stojí, upřít sympatickou snahu předložit návštěvníkům bývalé továrny na výrobu skla v nápaditých zpracování závažná témata, jež jsou v j...
7.5.2019
V Jihočeském divadle se po podzimní premiéře hry Elity vrhli na další kus, u něhož je třeba zatleskat už jen pro odvahu jej nastudovat. Po nemilosrdném tepání do estébáckých struktur, které definitivně převzaly v naší zemi vládnutí, došlo na faustovský text Václava Havla Pokoušení. Nápad napsat Pokoušení dostal Václav Havel v roce 1977 ve vazební věznici po přečtení knih Faust od Johanna Wolfganga von Goetha a Dok...
3.5.2019
Hru dánské autorsky Znalci uvedlo v české premiéře před šestnácti lety Švandovo divadlo. Osm let poté po ní sáhl Tomáš Staněk a uvedl ji v OLDstars. Nyní se ke hře v překladu Františka Fröhlicha vrátil, což není zvlášť velké překvapení, jelikož opětovná uvedení v nových hereckých sestavách jsou u Tomáše Staňka poměrně běžná. Text jsem neznal, ale minimálně obsazení mne zaujalo natolik, že jednu ze tří premiér Znalců ...
10.4.2019
Už jen informace, že pod hlavičkou SpoluHry vzniká nastudování Úplného zatmění Christophera Hamptona, ve mně vyvolalo několik otázek, na které dostat odpovědi znamenalo pouze navštívit inscenaci v La Fabrice, pečlivě ji zhlédnout a následně si odpovědět. A které otazníky jsem tedy v hlavě měl? Předně mě produkce spolku SpoluHra prozatím příliš neoslovila. Z inscenace V hodině rysa jsem si odnesl pouze skvělý herecký ...
29.3.2019
Po originální a vtipné Osamělosti komiksových hrdinů, hlučné a energické Měsíční sonátě č. 11 a experimentální Fantasy! připravil tvůrčí tým ve složení Janek Lesák - režie, Natálie Preslová -dramaturgie, Ivo Sedláček – hudba, Mikoláš Zika – scéna (u Osamělosti komiksových hrdinů měla na starosti výpravu Lucie Wildtová) pokračování  nejúspěšnějšího bestselleru všech dob. Název Bible 2 pak hovoří za vše. Námětem se ...
28.3.2019
Před více než sto pětatřiceti lety napsal Henrik Ibsen hru, která odrážela řadu autorových názorů na tehdejší společnost. Tak jako on sám chtěl nabourat nastolený řád, pokouší se interpretací Ibsenova Nepřítele lidu o to samé řada jeho následovníků. Lákavé téma, kdy jedinec bojující proti systému má na své straně pravdu a proti sobě kompaktní většinu, která si netroufá jednat jinak, než jak velí zaběhlé (ne)pořádky, ...
22.3.2019
„Když o sobě otevřeně mluvím jako o levičákovi, myslí si někteří, že každá má hra je propaganda. Zřejmě chtějí dokázat, že jsem jako dramatik selhal, protože píšu jen propagandistické hry. Myslím, že to nedělám. Ale záleží mi na tom, aby lidé věděli, že mé hry napsal levičák, teplej, americkej Žid." Tony Kushner „Myslím, že v něčem je Kushnerova hra ohromně současná – například pocit rozdělené společnosti, rozdělen...
19.3.2019
Divadlo Letí se připojilo k projektu sítě divadel z deseti evropských zemí s názvem Fabulamundi, jehož cílem je podpora evropské dramatiky. Jistě to není překvapení, neboť právě Divadlo Letí je otevřená platforma pro uvádění současných textů domácích i světových autorů. A jelikož má spolupráce v tomto projektu přiblížit aktuální evropská témata, je inscenace Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách v...
13.3.2019
Dejvické divadlo je fenomén. A je jím již dvacet pět let. Osobně jej považuji za symbol nebo vlajkovou loď českého divadla, u něhož bezpochyby platí tolik vzácné a důležité tvrzení: „Pokud se propojí talent, kvalita, nadšení, vize, poctivost, nekompromisní a nezlomná vůle neuhýbat z nastolené cesty, můžete dosáhnout výsledků, které se trvale zapíší do historie.". Jistě by se dalo psát o oněch dvaceti pěti letech a ce...
8.3.2019
Divadelní skupina Kolonie tentokráte zavítala do pražského prostoru DUP39 a pod její hlavičkou vznikla inscenace s názvem Společný smysl, jež měla být primárně určena pro nevidomé diváky, ale přístupná je nakonec všem, což se dá projektu přičíst k dobru, protože právě pro zrakově nepostižené obecenstvo má nezanedbatelný přínos. Zda i pro návštěvníky nevidomé samozřejmě nedokáži posoudit. Pod inscenací jsou podepsáni...
6.3.2019
Jihočeské divadlo nachystalo na druhou část sezóny 2018/2019 tři novinky podle knižních předloh současných českých autorů. První z nich s názvem Pod sněhem měla premiéru 18.1.2019 na studiové scéně Na Půdě. Vznikla na základě románu Petry Soukupové a pod divadelní adaptací je podepsán David Košťák. Režie se ujala Jana Kališová, dramaturgie Olga Šubrtová a zajímavou scénu vymyslel Nikola Tempír. Inscenace je velkou př...
1.3.2019
Experimentální Prostor NoD tentokráte skutečně dostál svému názvu a nově nastavená dramaturgie, kterou reprezentuje umělecké vedení, jímž je režisér Janek Lesák a dramaturgyně Natálie Preslové, a jež má za sebou zatím dvě inscenace Osamělost komiksových hrdinů a Měsíční sonátu č. 11, připravila netradiční výlet do světa fantasy. Zatímco Osamělost komiksových hrdinů ukázala vtipnou formou smutné soukromí největších k...
27.2.2019
Karel Čapek takřka před sto lety napsal sérii fejetonů, z nichž vznikl román s názvem Továrna na absolutno. Sám autor uznal, že se jedná o dílo nekonzistentní a tomu zůstali věrni i v Dejvickém divadle. Bohužel. Nebo raději jen žel, jelikož Bůh a víra jsou základními stavebními materiály Čapkova románu, z nichž vystavěl příběh o vynálezu karburátoru, jenž spalováním hmoty uvolňuje jako vedlejší produkt záhadné absolu...
22.2.2019
V rámci dvou výročí mají nyní diváci možnost proniknout blíže k dílu slavného Ingmara Bergmana. Konkrétně pokud navštíví inscenaci Persony v Divadle Na zábradlí. Ačkoliv tvorba švédského dramatika, spisovatele a režiséra je v tomto případě značně ovlivněna poetikou tria Mikulášek – Viceníková – Cpin a výsledkem je sic precizně vytvořená hra, jíž však chybí pevné spojení. Moje hra začíná tím, že herec sejde do hlediš...
20.2.2019
Po roce návrat na místo činu. A studio Rubín opět poskytlo prostor pro divadelní hrátky svérázného Jana Kačeny. Zatímco na sklonku roku 2017 vypustil v malostranském sklepení na jeviště vlčí smečku, nyní v souladu s dramaturgickým plánem pro sezónu 2018/2019 přivedl k životu Jan Kačena lyriku Jakuba Demla. Přestože se tak jako v Traktátu o stepním vlku jedná z velké části o scénickou koláž, dostala se inscenace s náz...
14.2.2019
Sezóna 2018/2019 je v A studiu Rubín pojmenována „S kým žijem?". Dramaturgická koncepce, pod níž je podepsána zejména nová umělecká šéfka Dagmar Radová, má za cíl dávat přednost autorským textům a na zdejší scénu vrátit společensko-kritický přesah. Jestliže se nyní pouští v Rubínu do hledání funkčnosti vztahu já-ty, jak je uvedeno i v oficiální dramaturgické koncepci, je druhá premiéra sezóny s názvem Lonely Horny On...
1.2.2019
Před deseti lety upravili Diana Šoltýsová a Martin Vokoun text Charlotte Keatley Máma říkala, že bych neměla a byli tak u zrodu inscenace, jež se následně uváděla v A studiu Rubín. Bohužel jsem ji neviděl, nicméně uběhlo jen takřka jedno desetiletí a mimořádně zajímavý text se na česká jeviště opět dostal. Prošel menší úpravou, ale jeho výjimečnost zůstala. Diana Šoltýsová se z jeviště přesunula k režii a já se koneč...
30.1.2019
V rámci festivalu ...příští vlna/next wave... 2017 vznikl pozoruhodný a povedený projekt s názvem Člověku nad tím rozum i čurák zůstává stát, jenž oživil básně Ivana Martina Jirouse. Naštěstí se nejednalo o jednorázovou akci, a tak je stále k vidění. V roce 2018 se na ...příští vlna/next wave... zjevilo obdobně zajímavé zpracování poezie. Debutové dílo Kultu hanby, jehož název jest Hlupáci, proberte se. A co je krásn...
25.1.2019
Přibližně před rokem vznikl zapsaný spolek s názvem Testis. Že to je nepodstatná informace? Mohlo by se zdát, pokud by pod jeho značkou nevznikla jedna z nejzajímavějších inscenací roku 2018. Přirozeně jsem nebyl u zrodu hry Agent tzv. společenský, ale soubor lidí, který se na textu a posléze inscenaci podílel, potvrzuje, že se spojila kvalita a výsledkem je precizní dílo. Myslím, že ho zaslouženě nazývám sukcesem ro...
18.1.2019
Tandem David Jařab v pozici režiséra a Lucie Ferenzová jako dramaturgyně se v Divadle Na zábradlí sešel již potřetí. Nejprve českému divákovi umožnil seznámit se s Nathanaelem Westem, když adaptoval jeho groteskní novelu pod názvem Osamělá srdce, a poté zpracoval netradičním způsobem Shakespearova Macbetha, jenž byl kladně přijat diváky i kritikou. I přes úctu, kterou k oběma tvůrcům bezpochyby mám, jsem však z obou ...
15.1.2019
Dramatik a dramaturg David Košťák upravil pro Divadlo D21 Válku s mloky Karla Čapka. Alegorické dílo z roku 1936 je natolik povedené a zásadní, že může být nastudováno de facto v jakékoliv době a vždycky bude či spíše může mít silný aktuální akcent. Jak si ale s poselstvím, jež si Válka s mloky v sobě nese, poradili na scéně, kterou jsem po zralé úvaze nominoval do Top 3 v kategorii Divadlo roku v Anketě divadelních ...
3.1.2019
V poslední době si můžeme být jistí, že co rok to nová premiéra spolku Lachende Bestien. Před dvěma lety to byla inscenace věnovaná Václavu Havlovi Ferdinande!, loni hra na motivy Brechtova Dobrého člověka ze Sečuanu Sezuan a letos interpretace textu Heinera Müllera Pověření. Začátkem roku pak přibude na repertoár Lachende Bestien Ibsenův Nepřítel lidu. Zatímco v díle Václava Havla a především Audienci se nějak zákl...
28.12.2018
Jistě téměř nikomu, kdo alespoň zevrubně sleduje dění v českém divadle, neuteklo, že před dvěma lety měla premiéru hra Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny. Inscenace splnila svůj účel. Vzbudila určitou kontroverzi, získala ocenění, je navštěvovaná a má potenciál, že zůstane v podvědomí i delší doby po zhlédnutí. Osobně jsem byl po návštěvě představení velmi spokojen s režií, scénografií a především s výk...
21.12.2018
Komorní činohra tentokrát opustila dvé domácí Divadlo Troníček a principál Jiří Bábek nahnal na jeviště Divadla Na Prádle svých sedm ověřených hereček a herců, kde na větším prostoru, než jsou v Kočce zvyklí, poskytli divákům zážitek nejen z divadla o divadle prostřednictvím inscenace s názvem Neslušní. Režisér Jiří Bábek tentokráte uvedl v české premiéře text Pauly Vogel, jejíž dvě hry už v minulosti v Komorní čino...
18.12.2018
„Lidé, pokud ve vás ještě zůstala jiskřička lidskosti, lidských citů, vzpamatujte se! Slyšte můj křik, křik prostého obyčejného člověka, syna národa, který vlastní i cizí svobodu miloval nadevše, nad vlastní život." To byl vzkaz pro polskou veřejnost od Ryszarda Siwiece, který se upálil 8. září 1968 při celostátních dožínkách na varšavskémStadiónu Desetiletí za přítomnosti vedení polské komunistické strany, diplomat...
14.12.2018
Jiří Havelka napsal v roce 2017 pro Slovenské národní divadlo hru Elity, kterou sám režíroval. Text o svědomí vycházející z autentických archivních materiálů Ústavu pro studium totalitních režimů a Ústavu pamäti národa. Bohužel jsem slovenskou inscenaci o zákulisí StB, neomezené vlády jejích představitelů a opětovný rozmach v současné době neviděl, což mne mrzí, ale doufám, že bude ještě příležitost tento rest naprav...
13.12.2018
Před čtyřmi lety využila MeetFactory k letnímu site-specific projektu Autoatlas Ukrajiny mimo jiné i blízké prostředí Vltavy. Před dvěma lety se pak v horkých měsících účinkující s diváky sešli při příležitosti uvádění inscenace s častými projekcemi Bůh by řekl, bože vy jste divný pod hlučnou magistrálou na zadním dvorku MeetFactory. Letos dramaturgie našla prostor lodi Altenburg 1964 u Trojského mostu v Holešovicích...
7.12.2018
Jak si vážím tvorby Davida Jařaba a mám rád Divadlo Na zábradlí, nemohu pořád přijít na chuť jejich spojení. Asi jako kdybyste vzali dvě lahůdky, které zbožňujete a pozřeli je s nadějí, že přeci musí dobře chutnat, když je máte v takové oblibě. Problémem ale je, že třeba vepřové koleno se šlehačkou nemusí jako celek být královským pokrmem. To je samozřejmě nadnesené přirovnání. Stále platí, že si velice vážím práce p...
6.12.2018
Přibližně po třech měsících, kdy měla premiéru inscenace Expres na západ, v níž byl nosným motivem spor o víru v Boha, přišlo Divadlo Ungelt s novou hrou, která se vyjadřuje k dalším zásadním lidským tématům. Smrt a dívku jsem zhlédl až více než dva a půl roku po premiéře, ale to nic nemění na tom, že můj potlesk pro pana ředitele Milana Heina, jenž toto psychologické drama vypustil na své jeviště, je upřímný a inte...
30.11.2018
Anna Pammrová byla jistě jedinečná, výjimečná a suverénní žena. Svůj životní příběh, nebo alespoň jeho části, sepsala v knize Antieva. A stejnojmennou inscenaci uvedla letos v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí společnost Masopust. Divák má tak příležitost blíže se seznámit s pestrým a nelehkým životním údělem osobnosti, jež by si zasloužila, aby ji společnost vnímala více než jen tu, která si dopisovala s Otokare...
28.11.2018
Cenu Magnesia Litera 2016 získala Anna Bolavá, vlastním jménem Bohumila Adamová, za román Do tmy. Rodačka ze Strakonic v něm přibližuje kouzlo sběru bylin, ale protože jsem knihu nečetl, nemohu k tomu napsat více. Jisté však je, že se jedná o oblíbenou prózu Terezy Hofové, a soudě podle dojmů z předchozích děl, bych si tipnul, že i Vojtěcha Bárty. Ze vzájemné spolupráce těchto dvou osob, společně s dramaturgií Ondřej...
20.11.2018
Po cyklu Písně o zemi a inscenaci Dílo, jež je stále na repertoáru Studia Hrdinů, navázal nezaměnitelný režisér Miroslav Bambušek, nebo tedy oficiálně spolek Mezery, spolupráci s Divadlem X10. Po mnoha zajímavých prostorech po celé České republice, tak mohl využít i stále více frekventovaný DUP39 v centru Prahy. Miroslav Bambušek si tentokrát vybral k inscenování dvanáct let starý text Petera Handkeho Stopy zbloudil...
15.11.2018
Spojení Lucie Ferenzová – Elfriede Jelinek – Kolonie, z.s. už zafungovalo v nedaleké historii dvakrát. Jednalo se o inscenace Stíny (Eurydiké říká) a Poutník. Obě hry jsem měl možnost zhlédnout v MeetFactory a obě mne zasáhly jak svým zpracováním, tak textem samotným. Zatímco ve Stínech se více řešilo konkrétní postavení člověka v současné době, Poutník byl větší výkřik směrem k divákovi a ve vzduchu poletovaly neduh...
7.11.2018
Ondřej Novotný už má za sebou poměrně dost vlastních divadelních textů. A také úprav či dramaturgií. Navíc je neodmyslitelně spjat s Divadlem X10, kde se už s režisérem Janem Fričem sešli při vzniku hry Válka, jež byla nezapomenutelná, a jejíž derniéra oficiálně ukončila strašnické období „iks desítky". Jsem rád, že se tito dva pánové opět dali dohromady a připravili pro DUP39 neméně povedenou inscenaci. A opět z toh...
2.11.2018
Izraelská dramatička Hadar Galron je tuzemskému divadelnímu obecenstvu známá především prostřednictvím své hry Mikve. Jestli se nemýlím, byla či bude nastudována na čtyřech českých scénách, přičemž letos proběhly dvě její derniéry. Konkrétně ve Stavovském divadle a Městském divadle v Mladé Boleslavi. Zároveň se v prosinci 2018 nově objeví na repertoáru v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, a také v Městském divadle ve Zlí...
25.10.2018
Jak dopadla třetí Antická Štvanice? Tvůrci Divadla Letí a Tygra v tísni zkombinovali dva texty, Konec Faidry Mariny Carr a Prosebnice Anny Saavedry. Nicméně silné dojmy, které jsem si odnášel například z předloňského Oresteia, nahradil určitý nijaký pocit z průměrné inscenace, jež sice obsahovala několik zajímavých prvků, ale jako celek ve mně příliš nezanechala. Přišlo mi, že si režisérka Martina Schlegelová společ...
17.10.2018
Spolupráci Ewy Zembok a Tomáše Dianišky si vybavuji z povedených inscenací Tsunami blues a Potwory. První byla uváděná v MeetFactory a druhou můžete stále vidět v A studiu Rubín. To ovšem Ewa Zembok Tomáše Dianišku režírovala jako účinkujícího. Nyní pro její domovské Divadlo X10 napsal výše zmíněný text, jenž divákům přibližuje historii jeho stále nového domova, funkcionalistické budovy s názvem DUP39. Pokud byste...
9.10.2018
Po krásném zážitku z letošní premiéry Draculy na otáčivém hledišti v Českém Krumlově jsem se rozhodl v letním čase ještě jednou povozit na fenomenální točně a zhlédnout při tom tentokráte divadelní adaptaci známého detektivního příběhu. Tak jako je postava Draculy pojem mezi upíry, je Sherlock Holmes bezesporu stejně významným představitelem slavných detektivů. Jihočeské divadlo si nakonec zvolilo slavný příběh z dar...
5.10.2018
Tak jsem se zase jednou v životě rozhodl správně. Šedesát let po prvním pokusu s otáčivým hledištěm pro přibližně šedesát diváků s tehdy ještě lidským pohonem jsem premiérově navštívil tento divadelní fenomén konečně i já. A úvodem nutno dodat, že lepší první návštěvu jsem zřejmě naplánovat nemohl. Vyšlo takřka vše, od počasí, atmosféry, až po samotné představení, které jsem navíc mohl zhlédnout z exkluzivního místa....
1.10.2018
V MeetFactory tentokráte odbočili od již zaběhlé cesty dramatizace víceméně současných literárních děl zahraničních autorů a ve fabrice u kolejí se pustili do zpracování textu české spisovatelky Petry Hůlové s názvem Strážci občanského dobra 2. Mladá autorka má na svém kontě již řadu románů a ocenění. V divadle byla uvedena nejprve její novela Umělohmotný třípokoj pod názvem Česká pornografie. Následně pak Petra Hůlo...
7.9.2018
Vždycky když se blíží premiéra inscenace, v níž se potká můj oblíbený autor s tvůrci, kterých si vážím, a mají dostatek kvalitně odvedené práce za sebou, mívám takový neurčitý pocit, jenž by se snad dal popsat jako kombinace těšení se a velké opatrnosti až ostražitosti. Mýcení, navíc po různých doporučení, spadalo přesně do této mé soukromé kategorie. Thomas Bernhard se na jeviště Divadla Na zábradlí vrátil po dlouh...
10.8.2018
V pořadí čtvrtou chemickou reakcí, ve které se pravidelně smíchává umělecký talent, um, chytrost a nadhled Petra Zelenky jako autora a režiséra spolu s hereckou extratřídou Dejvického divadla a přizvaných hostů, se stala inscenace Elegance molekuly. A výsledkem této chemické reakce je podobně působivý zážitek jako téměř před třinácti lety, kdy se mohli diváci na přední pražské scéně seznámit s výjimečně zajímavými ži...
18.5.2018
Co zatím mladá dvojice Kristýna Kosová x Adam Svozil vytvořila, jsem napsal v úvodu blogu k jejich inscenaci Dánská občanská válka 2018-24, která měla premiéru 15.12.2017 v Divadle Na zábradlí. Dva měsíce poté byla uvedena další jejich novinka. V Činoherním studiu Ústní nad Labem divadelní adaptace románu Raye Bradburyho 451 stupňů Fahrenheita. A netrvalo ani další dva měsíce a už můžete cestovat tentokráte do jižníc...
27.4.2018
Tyto řádky nejsou vlastně žádný blog rozebírající inscenaci. Je to jakási krátká pozvánka a příjemný povzdech nad něčím nově vzniklým, co doufám nebude mít jepičí život. Zaregistroval jsem, že o tom samém již napsal kolega Jiří Koula, a jak jej znám, tak jeho jistě niterný, hluboký a určitě daleko konkrétnější blog si můžete přečíst zde. Pomalu, ale jistě se mým záchytným bodem na levé straně Vltavy stává bar s názve...
5.4.2018
Spoluprací dramaturga Davida Košťáka a režisérky Alžběty Burianové už vzniklo k dnešnímu dni, pokud dobře počítám a využívám správný divadelní portál, pět inscenací, přičemž Srdce patří za mříže vznikla jako čtvrtá v pořadí. A jedná se o vlastní text Davida Košťáka, který obsáhl poměrně dlouhou řadu aktuálních společenských problémů, k nimž se tvůrci chtěli vyjádřit. Co je však podstatné, výsledný tvar poskládal vešk...
4.4.2018
V Městských divadlech pražských na jevišti Rokoka může aktuálně divák navštívit inscenaci, jež se věnuje naprosto zásadní chorobě a je zpracována ve všech směrech jednoduše fantasticky. Neurodegenerativní onemocnění mozku, které se projevuje ztrátou nervových buněk, popsal před více než sto lety německý lékař Alois Alzheimer, podle jehož jména také choroba dostala svůj notoricky známý název. Alzheimerova nemoc je ind...
13.3.2018
V září tomu bude pět let, co Divadlo Na zábradlí převzal ředitel Petr Štědroň společně s novou uměleckou šéfkou Dorou Viceníkovou, jež je zároveň vrchní dramaturgyní, a Janem Mikuláškem, kmenovým režisérem. Jejich úsilím se podařilo nastavit v tomto divadle nadstandardní úroveň repertoáru a pravidelný divák tak s každou novou inscenací očekává určitou kvalitu. Přesto si myslím, že byl nejvyšší čas pustit mezi sebe i ...
21.2.2018
Dva v jednom. Dvě představení na sebe navazující, jež spojuje řada faktorů, a především osoba velkého básníka, v jeden večer. To by si divák hledající obohacující divadelní zážitky neměl nechat ujít. Lorca První polovinu večera obstarala pod taktovkou režiséra Martina Vokouna pánská část třetího ročníku Vyšší odborné školy herecké a divákovi zprostředkovala poslední okamžiky života španělského básníka a dramatika F...
2.2.2018
Věra Mašková a Pavel Khek si dali na scénáři nebývale záležet, čímž vznikl precizní, propracovaný text, jenž se věrně drží historických faktů, a přesto nepůsobí jako učebnicový životopis. Tvůrci se přirozeně zaměřili na poslední léta spisovatelova života, jejichž hektičnost mapuje smutný konec první republiky. Hra se poměrně pevně drží chronologického postupu dějin a zobrazuje tak postupný nástup fašismu, proměnu spo...
19.1.2018
Nejsem znalec komiksů. Dokonce nejsem ani na průměrné úrovni obecně známých pojmů z tohoto žánru. Na druhou stranu nepatřím ani k nedotčeným. Jistě, viděl jsem v mládí Supermana i Batmana. Na Hulka a Catwoman už vlastně ale ani nedošlo, neb když jsem se začal ubírat svoji cestou komiksů, bylo to směrem od superhrdinů, ke kterým jsem nikdy nevzhlížel, natož abych se s nimi alespoň částečně ztotožnil. Šel jsem cestou k...
2.1.2018
Divadlu v Řeznické patří uznání hned úvodem, a sice za výběr textu. Po konci představení jsem tak trochu nevěřícně kroutil hlavou, že byl autor Billy C. Davis prozatím českými divadly přehlížen. Navíc je hra Odvolání prvotinou amerického dramatika a napsána byla už v roce 1980. Dokonce ji čtyři roky po svém vzniku proslavil ve filmovém zpracování Jack Lemmon. Alespoň je však vidět, že o kvalitní texty není nouze, jen...
28.12.2017
Protože jsem poměrně nedávno, tj. letos, zhlédl Brechtova Dobrého člověka ze Sečuanu v Disku, přemýšlel jsem, jakým způsobem tomuto jemně zestárlému textu vdechne Michal Hába život. Zatímco studenti Katedry činoherního divadla se do hry snažili vpašovat co nejvíce komediálních prvků, čímž minimálně na derniéře starobu z textu v mezích možností sfoukli, Michal Hába pojal Brechtovo dílo jako prostředek vyjádřit se k so...
19.12.2017
V roce 1974 napsal Heinrich Böll povídku Ztracená čest Kateřiny Blumové, která se téměř obratem dočkala filmového zpracování. V Německu se pak poměrně brzy z tohoto díla stal velmi úspěšný snímek. Pozoruhodná je přirozeně i literární předloha, a to především v kontextu s Böllovým životem a jeho postoji, čímž se čtenáři věrohodnou formou mohli dobrat k zamyšlení nad několika palčivými tématy své doby. Adaptace novely ...
14.12.2017
Od sezóny 2016/2017 má Divadlo NoD (No Dimension) nové umělecké vedení, jež tvoří dramaturgyně Natálie Preslová a režisér Janek Lesák. Hlavní činoherní dramaturgickou linii tak začaly postupně tvořit především autorské projekty, přičemž obnovená premiéra inscenace z DISKu K smrti šťastní mladé autorky a režisérky Kashy Jandáčkové, a následně její další uvedená hra Ve dne v noci daly příslib, že časy se mění a divadel...
30.11.2017
Divadlo Vosto5 si vybralo vědecko-fantastickou povídku, která z politických důvodů nemohla v dobách tuhé normalizace vyjít v časopise ABC a upravili ji pro jedinečný projekt, zážitkovou sci-fi simulaci, kterou můžete navštívit v prostorách Divadla Archa. Scénář napsali společně zakládající člen Divadla Vosto5, producent a herec Petr Prokop a Jiří Havelka, jenž se ujal režie. Celé představení začíná přípravou. Divá...
24.11.2017
V posledním roce, nebo řekněme raději v poslední době, jde divadelní dramaturgie MeetFactory pro mne nesmírně působivou a i poměrně jasnou cestou. Pořád je zde prostor pro netradiční projekty jako byli v nedávné době namátkou „Proč posedl AMOK pana R.?", ve kterém se sešla obdivuhodně početná skupina alternativních umělců působící napříč Prahou nebo letos v rámci festivalu ...příští vlna/next wave uvedený surrealisti...
16.11.2017
Jako je zatím každý rok stejné, že v druhé polovině končí léto, může se Pražan i Brňan spolehnout, že v začínajícím podzimu se v jeho městě uskuteční festival ...příští vlna/next wave. Letos už se tento podnik představující alternativní umění na poli divadla, hudby, výtvarnictví, tance a performance uskutečnil po čtyřiadvacáté. Před tolika lety mi bylo deset let, sbíral jsem sportovní samolepky a věděl, že kromě Náro...
10.11.2017
Sibiřská výchova je kniha, která dokáže představit jistě ne zcela známou komunitu nebývale výstižně. Zaručuji, že se při čtení ocitnete přímo v centru dění a mladiství zločinci se tak stanou vašimi kumpány. Už nebudete o cti jen číst, ale opatrovávat ji, protože je ze všeho na světě nejdůležitější. Stejný pocit souznění a ocitnutí se v daném čase na daném místě budete mít zajisté i při návštěvě nejnovější premiéry St...
28.8.2017
V MeetFactory se poslední dobou zaměřili, mimo jiné, na adaptace aktuálních románů a novel. Předloni se tak mohl pod názvem Tsunami blues seznámit divák s napínavou cestou na Kubu, kterou v roce 2014 napsala česká novinářka Markéta Pilátová. Loni pak na repertoár přibyla, ve světové premiéře uvedená adaptace románu Hoří současné německé autorky íránského původu Sudabeh Mohafez, strhujícím to psychologickém dramatu. L...
1.8.2017
Chcete se něco dozvědět o Praze? Tak inscenace Zlaté město není úplně tou pravou příležitostí. Chcete se něco dozvědět o způsobu přemýšlení naší soudobé společnosti se všemi možnými vnějšími tlaky? Pak rozhodně Zlaté město nevynechejte! Základem přínosu celé inscenace je především samotný text Vojtěcha Bárty. A hned v závěsu pak herecké výkony všech zúčastněných. Začátek je pravda trochu rozpačitý. Jedná se o jist...
21.6.2017
Ještě než Ivo Knoflíček emigroval, stihl být u něčeho zásadního, aniž by o tom věděl. Ve starém Edenu se v bíločerveném dresu proběhl rychlostí geparda a s hřívou lva kolem tříletého chlapce, načež se otec toho chlapečka nad své malé robě naklonil a ve větru do ouška zakřičel památná slova: „To je Knoflíček, nejlepší útočník Slavie." Z tohoto prvního zážitku drobného dítka přežila především dvě slova. Knoflíček a Sla...
9.6.2017
Jedna z nejznámějších německých spisovatelek současnosti Judith Hermann stvořila navýsost aktuální text. A proč tomu tak je? Mé vysvětlení v několika málo slovech je, že se obratně podařilo spojit fenomén stalkingu a tajemné prázdnoty především dnešních třicátníků. Judith Hermann vtrhla do literárního podvědomí ve svých osmadvaceti letech, kdy její povídkový debut Letní dům, později (Sommerhaus, später) pronikl do ř...
2.6.2017
V OLDstars si tentokráte režisér Martin Satoranský vybral k inscenování Čechovovy Tři sestry, a protože mladých adeptů v herectví se v tomto pražském spolku pohybuje poměrně dost, je většina postav alternována, což ve výsledku znamená, že vznikly dvě částečně rozdílné inscenace. Kdo by si chtěl počíst opravdu do hloubky, tomu doporučuji blog kolegy Jiřího Kouly. Důvody, proč si Martin Satoranský vybral zrovna tento t...
31.3.2017
„Když se to narodilo, bylo to jenom takové bílé nic, do hrsti se to vešlo; ale anžto to mělo pár černých ušisek a vzadu ocásek, uznali jsme, že to je psisko, a protože jsme si přáli mít psí holčičku, dali jsme tomu jméno Dášeňka." Tak takhle popisoval Karel Čapek narození jednoho štěněte. Podobně roztomile na mě působilo narození holčičky ve hře A pak přijde Mirna, kterou ve své domovské Vile Štvanice nastudovalo Di...
24.3.2017
Jakub Čermák a jeho depresivní děti se tentokráte podívali pod pokličku virtuálním seznamkám, a sice postupům, kterak získat konkrétní ženu s jediným úmyslem aneb koitus je cílovou metou. Celkové pojetí je i přes délku představení svižné a především vtipné, čemuž nahrává samotné téma, jež je zpracováno s naléhavou aktuálností. Pětice mužů oděných do různých zvířecích převleků si na internetové seznamce vyhlédla jedn...
17.3.2017
Martin Myšička, dlouholetá herecká opora Dejvického divadla, a nově také umělecký šéf, se rozhodl po osmi letech znovu sáhnout po režisérské taktovce, a opět tak stál u vzniku inscenace, která diváka nutí přemýšlet. V komorním dramatu máme možnost sledovat setkání bývalého válečného novináře, který však je nucen opustit své pracovní téma a coby záskok má za úkol připravit interview s mladou hereckou hvězdou, či mo...
2.3.2017
Spojení, které je silné Když se dají dohromady dva bývalí spolužáci, kteří mají nekončící fantazii, specifický pohled na divadelní tvorbu a jsou i přes svůj plus minus Kristův věk dosti zkušení, co z toho asi tak může vzniknout? Minimálně počin, který by se neměl přehlédnout. Kdo zná tvorbu pánů Dianišky a Friče, může očekávat cokoliv. Ten kdo tipuje úlet, odhaduje tak trochu na jistotu. Jenomže... ...jenomže námě...
21.2.2017
Martin McDonagh má za sebou už pěknou řádku (nebo sloupec) her. O některých se dokonce mluví jako o kultovních. Pro mne je jednoznačně jeho text The Pillowman (Pan Polštář) prozatímním vrcholem jeho dramatické tvorby, byť se přiznávám, že jeho poslední kus Hangmen (Kati) jsem ještě neviděl. To, že je Martin McDonagh žádaným autorem, ukazuje i zájem předních českých režisérů právě o jeho novou hru. A tak můžeme vidět ...
9.1.2017
Martina Kinská ve Švandově divadle nastudovala svůj vlastní text a pod režisérskou taktovkou obratně vedla pět zajímavých hereček, ztvárňující neméně zajímavé ženy. Už samotný námět či původní myšlenka v sobě skrývala obrovský potenciál. Podstatné bylo dát hře příběh, respektive se co nejvíce držet reálné historie, případně fabulovat uvěřitelně. A to jak u jednotlivých životních osudů, tak v nastalé situaci, kdy je ...
30.12.2016
Sorokin je pro mě ze současných ruských spisovatelů zcela zásadní a nesmírně důležitý. Už jeho raná tvorba v sedmdesátých a osmdesátých letech zcela nepřekvapivě narazila na nepřízeň sovětské KGB a naprosto přirozeně tak přešla do prostředí undergroundu a začala vycházet jako samizdaty. Přestože začalo Sorokinovo dílo po roce 1989 vycházet, problémům se zdaleka nevyhnul. Žalován byl také za pornografická místa ve svý...
28.12.2016
Úvod Diváci, kteří mají rádi, a zajímá je, divadlo ve fázi vzniku, mohli nejlépe strávit čas koncem října na šestém ročníku festivalu studentského divadla. Během čtyř dnů, v případě dostatečné výdrže, měli možnost zhlédnout až třiadvacet inscenací. Bývá zvykem poděkovat na konci článku, ale protože jej jistě mnozí nedočtou do konce, píši hned v úvodu, DĚKUJI za tuto povedenou přehlídku mladých tvůrců. Děkuji všem, kt...
20.12.2016
Vždy než vyjádřím názor na danou inscenaci, zásadně nečtu jiné recenze, komentáře, blogy. Přestože svému soukromému pravidlu dostojím i nyní, postřehl jsem, že mnozí ve svých sepsaných názorech odhalili podstatnou část děje. Pokusím se být výjimkou a nic zásadního neprozradit. Progresivní Divadlo Letí tentokráte sáhlo po textu všestranného britského umělce Philipa Ridleyho. Nebylo to poprvé. Přesně před deseti lety ...
8.11.2016
Každý, kdo má alespoň minimální přehled o československé kultuře šedesátých let, jistě zná novelu Ladislava Grosmana Obchod na korze a oskarový film s totožným názvem. To, že byla československá nová vlna mimořádná, není žádnou novinkou. O její nadčasovosti mimo jiné svědčí i to, že se k jejím filmovým produktům stále častěji a častěji vracejí současní divadelní tvůrci. V nedávné minulosti jste tak mohli zhlédnout ne...
7.11.2016
Viliam Klimáček napsal desítky her a několik z nich se dočkalo řady uvedení na českých jevištích. Namátkou Rozkvetly sekery v režii Vojtěcha Štěpánka v Divadle Komedie, Maso, kterou nastudoval Jan Frič v A studiu Rubín, Dračí doupě pak v Dejvickém divadle přeložil a režíroval Karel František Tománek nebo Komunismus, který se s Jakubem Špalkem v hlavní roli uváděl jako v Divadle v Dlouhé, tak na jeho půdě v Divadle v ...
6.10.2016
Dělat divadlo pro dětského diváka je nesmírně těžké. Publikum je to nesmlouvavé. Když se mu něco líbí i nelíbí, dá svůj názor ihned najevo. Tímto chci říct, že si velmi vážím všech, kteří se na tuto tenkou hranici dětského zaujmutí pustí. Sám už jsem trochu odrostlý chlapec, a nemám detailní přehled o všem, co se malým či větším dětem na divadlech nabízí, ale jsem přesvědčen, že jak dítě roste, mělo by postupně pozná...
21.9.2016
Dlouhá léta měli v hlavě dramaturgyně Marie Nováková a režisér Ivo Kristián Kubák, tedy zakladatelé nezávislého divadelního souboru Tygr v tísni, myšlenku nastudovat klasickou antickou tragédii. Nespěchat se v tomto případě vyplatilo. Pro nastudování a následné uvedení si nakonec vybrali jedinou dochovanou starořeckou trilogii Oresteia. Nespěchat se vyplatilo jednak proto, že je těžkou prací původní rozsáhlý text zre...
18.9.2016
     Dlouze jsem přemýšlel, jak svůj první blog pojmout, a také čemu jej věnovat. Trpělivě jsem si počkal na skutečně výjimečnou divadelní událost. Tou se stal festival OLDstars on the ROUD. Třetí ročník benefičního divadelního festivalu pražské umělecké skupiny OLDstars se opět konal v prostorech augustiniánského kláštera v Roudnici nad Labem a stal se pro mě mimořádným kulturně-společenským zážitkem.      Měsíc js...
10.8.2016